حدیث روز
امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلي الله عليه و آله هر روز سيصد و شصت بار خــدا را حـمد مى كرد.

یاد خدا 27 اردیبهشت 1401

رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن و صوت برنامه یاد خدا 27 اردیبهشت 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی :الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا

احسان قدیم رافرستاده خدا

درکوچه ی روزگار غم هست ولی

آرام کند دل مرا یاد خدا

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهروپاکشان اللهم صل محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر امام خدا بر حضرت مهدی (عج) وسلام خدا برحضرت عبدالعظیم الحسنی کسی که درمقام او فرمودند کسی که زائر او باشد ثواب زیارت سید الشهداء به او نائل می گردد .روز وفاتشان را تسلیت عرض می کنیم ،با افتخار محضر شریف شما هستیم وسرور ارجمندمان حضرت ایت الله تحریری قدم برچشمان گذاشتندسلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا ،وقت شما بخیر خیلی خوش آمدید، آقا سلام علیکم ورحمه الله خیلی خوش آمدید .

آیت الله تحریری : سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته ، خدمت شما هستیم وبینندگان عزیزسلام عرض می کنیم ورحلت حضرت عبدالعظیم علیه صلوات وسلام رابه امام زمان وجمیع شیعیان تسلیت عرض می کنیم.

صیرفی : خیلی ممنونیم از تشریف فرمایی حضرتعالی وبا افتخار محضر حاج آقای تحریری عزیز خواهیم بود سر سفره ی پر رزق رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام کتاب خود استا شرحی است بررساله ی حقوق ، استفاده کنیم از جلسه ی قبل برگردیم وکلاس درس امروز آغاز کنیم بفرمائید خواهش می کنیم .

خلاصه جلسه قبل: کسانی که ظالمانه اموال یتامی را تصرف می کنند و وارد شکمشان می کنند می فرمایند که اینها خیال نکنند غذاهای لذیذ را با غصب اموال یتامی مثلا می خورند این یک اذت ظاهری دارد یا مکانی که غصب می کنند یک سکونت درمسکن ظاهری می کنند اما باطن این آتش است .نمونه هایی برای کسب حلال عرض کردیم کسی تولید نامطلوب داشته باشد بداند وعده ای از یان ضرر ببینند واین وجهی که می گیرید حرام است غش در معامله ومال مشتبه خوردن مال کسی که ما می دانیم بی بند وبار است هیچ حلال وحرام سرش نمی شود این می شود مال مشتبه ...

صیرفی:مسیر ارتباط پیامکی ما وشما است

۳۰۰۰۰۷۲۰، شماره تلفن 162 شماره تلفن روابط عمومی سازمان است منتظر دریافت نظرات شما سروران عزیز وارجمند هستیم با افتخار وودرصفحه ی مجازی به

آدرس yadekhoda-qtv@

در آنجا کلیپ ها وخلاصه ها ونکات بسیار خوب واخبار برنامه قرار داده می شود که می توانید استفاده وبهره برداری بفرمائید . آقا با افتخار خدمت شریف تان هستیم .

آیت الله تحریری : بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین وصل الله علی سیدنا محمد واله الطاهرین ولعنه الله علی اعدائهم اجمعین

*قل للمومنین یغوضوا من ابصارهم ویحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون *

بحث ما درتوضیح رساله ی حقوق امام سجاد علیه سلام وصلوات است که آن حضرت وظائف گوناگونی را ازجانب خدای متعال در مسیر بندگی او برای شئون مختلف زندگی ما ووجود ما بیان فرمودند چون این اولیاء درقله ی بندگی خدای متعال قرار گرفتند وخودشان را تحت اختیار خدا وبا اختیار خودشان اراده شان را فانی در اراده ی خدا کردند وخدای متعال آن راههایی را که انسان را به آن کمال واقعی دراین عالم می رساند به این اولیاء الهام فرمودند ووحی امامت کرده اند .فرمایشات امام سجاد علیه السلام درواقع یک سبک زندگی بسیار حکیمانه وولایی است که اگر بخواهیم آن رابطه ی ولایت مان را با این اولیاء در زندگی نشان بدهیم به هر مقداری که این رابطه ی ولایت را درک بکنیم باید این راههای ارتباطی با خدای متعال را با این دستورات فرا بگیریم واینها را پیاده بکنیم والبته هم فرا گرفتنش عبادت است وهم به نوعی ریاضت لازم دارد وبه نوعی جهاد تبین است یکی از ابعاد جهاد تبین همین است که معارف قرآن وسنت بطور خالص بیان شود بدون توجه به واکنش های اجتماعی و افکار و ایده های مختلف یک ایده ی خاص الهی مطرح شود ما هم تامقداری که بتوانیم با عنایت الهی واولیائش عرض می کنیم وخوانندگان عزیز هم خود ما هم یکی از شما هستیم این معارف را باگوش سر وجان بشنویم وبپذیریم ودرزندگی عملی بکار ببندیم تا به آن تزکیه برسیم که این آیه شریفه در سوره ی مبارکه نور این را بیان می کند که یکی از وظائف انسان این است که به هر حال ازآن شرمگاهش وآن وسیله ای که خدای متعال برای ایجاد زندگی زناشوئی حلال قرار داده است چه مرد وچه زن این را از محرمات ما حفظش کنیم آن وقتی که لازم بود که امر ازدواج انجام شود اینجا واجب می شود مساله ی ازدواج و استفاده ی صحیح از این عضو ولذا امام سجاد علیه السلام می فرمایند که حق شرمگاه شما این است که آن را از چرا که حلال نیست حفظ کنید .بعضی از کارهای انسان دربعضی دیگر تاثیر می گذارد همانطور که دراین آیه ی شریفه اشاره شده است به آن ،حضرت هم به این نکات ما را اول توجه می دهند یک راهکارهای اولیه داریم ویک راهکارهای فکری داریم که مااز ارتباط جنسی نامطلوب محفوظ باشیم وجامعه ی ما یک جامعه ی پاکی شود .اسلام خواسته است هم فردبه یک پاکی برسدهم جامعه پاکیش حفظ شود وآن راههای حفظ پاک بودن جامعه از ارتباطات نامشروع را جلویش را گرفته است مثل زنا مثل لواط ومحرماتی بران وعقوبتهای دنیایی وعقوبتهای آخرتی را خدای متعال برآن وضع کرده است که ما هشدار باشیم .امت اسلامی برخلاف امتهای دیگر آزاد نباید باشد مانند آزادی حیوانی .آن آزادی که اساسش عمدتا در غرب بنیان گذارده شده است وکفاروآن کسانی که تحت لوای دین نیستند دم از این آزادی حیوانی می زنند که هم مردآزاد باشد در دیدنش وپوشش وهم زنان که گفتند عادی شود .قرآن کریم می فرماید به مومنین ومومنات بگو که ازاین مقدمات حفظ وحراست کنند مقدمه ی وقوع در رابطه ی جنسی حرام این است که چشم کار بیافتد مرد وزن چشمشان هرزه بشود لذا قرآن کریم می فرماید که* قل للمومنین والمومنات یغضوا من ابصارهم * چشم را بپوشانند که در وظائف چشم عرض کردیم که این سرایت می کند به وظائف اعضا وجوارح دیگر، الان هم که ما متاسفانه می بینیم که چه حیطه ی وسیعی برای انحراف جنسی دشمنان برای ما تعبیه کرده اند با این فیلم های مستهجنی که انسان واقعا قلبش به درد می آید که آنها خودشان یک حیوان هستند این حیوانها را وکیل کردند که در این شبکه ها برای عمدتا مومنین راهزنی و رهزنی بکنند ، لذا این موجب پاکی شما است زنان ومردان .چون تحریک شدن قوه ی جنسی انسان بیشتر از راه چشم است لذا قرآن کریم به مساله ی چشم توجه کرده وسفارش کرده است چون چشم فقط آن آنی که می بیند نیست بعدش هم تصاویر می آید واین تصاویر خیلی تشویش می کند وجود انسان را بهم می ریزد که فرموده اند گاهی نگاه لحظه ای یک عمر را باطل وزندگی را بهم می ریزد .گاهی دیده شده است بعضی ها برای کارهایی فرهنگی وارد این شبکه ها می شوند بعنوان اینکه کار خوب مشاوره بدهند ونمی دانند که خودشان صید می شوند .افراد مختلفی گاهی ذر تماس هستیم خانواده هاشان می گویند ما بعنوان شخص متدینی هست وبوده ، اطمینان کردیم وارتباطاتی داشته ایم برای راهنمایی بوده است منتها خودش افتاده است و دارد زندگی اصلی اش خودش را متلاشی می کند .پس اولین راه برای حفظ کیان خانواده ی پاک این است که ما چشم وبعد گوش را که شنیدن صحنه های مستهجن وشهوت انگیز که اینها خیلی باید کنترل شود .گاهی صحنه را انسان نمی بیند منتها مطاله میکند ، خود مطالعه اش هم موجب دل می شود ، این دل اینچنین است .ارتباط بت قوای مختلف دارد ولذت های این قوا لذت اولیه دل است حزن وناراحتی این اعضاء در مرحله ی اول ناراحتی این دل است ، دل را ما باید سالم نگاه داریم باسلامت این اعضاء وجوارح لذا حضرت علی علیه السلام فرمودند : العیون مصائد الشیطان *چشم ها محل صید شیطان هستند .چیزهای دیگر هم گفته اند هست که اینها مقدمه ی حفظ چشم است .یکی از اقسام زنا را فرمدند زنای چشم است که چشم هرزه باشد ، لذا فرمودند که ما در شهوت جنسی باید اعتدال را مراعات کنیم که درادامه جنبه های اعتدال را عرض خواهیم کرد ...

صیرفی : خیلی متشکریم وخلی ممنونیم .محضر قرآن کریم مشرف می شویم برمی گردیم خدمت حاج اقا خواهیم بود ...

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر سوره ی مبارکه ی نور آیه ی 30 از این سوره ی مبارکه رسیدیم

آیت الله تحریری : به هر حال اسلام خواسته است از راههایی به آرامش روحی برسد یکی از جنبه های آرامش روحی کنترل نگاه است که برای اینکه انسان نگاهش کنترل شود اگر زمینه ای برای ازدواج فراهم شد اسلام فرموده آنجا بایدازدواج کند وعفت را حفظ کند ودر روایات فرمودند : اعضاء وجوارح هرکدام زنای خودشان رادارند ، زنا یک تعدی جنسی از راه غیر مشروع است لذا یک حکم فقهی خاص دارد که آن بحث خاصش است که از راه خاص باید آن ارتباط اثبات بشود واحکامی دارد ....این حکم اخلاقی را دارد بیان میکند که تقریبا همان آثاری که عمل زنای حرام دارد را با اعضاء وجوارح دیگر هم به نوعی مقدمه ی آن می شود برآن مترتب می شود لذا از اموری شرع مقدس منع کرده است که یکی عدم پوشش است ، عدم پوشش ولزوم حجاب به خاطر این است که ما فقط برای خودمان نیستیم در روابط اجتماعی درهرجا که موجب فساد اجتماع بشود درهمه ی کشورها قوانینی دارد که این را مترتب می کند منتها ما این را معتقدیم که فساد روحی روانی بالاترین جنبه های فساد است که به فسادهای اقتصادی اینها می کشاند که همه ی جنبه ها را کنترل کرد اسلام دستور برای کنترل همه ی اینها را دارد نگوییم که وضع اقتصاد خراب است شما دارید سراغ این می روید خوداین مسائل اقتصاد را هم تحت الشعاع قرار می دهد این چشم و هم چشمی ها درلباس ودیدن لباسهای زرین به انحاء مختلف اینها اقتصاد انسان وجامعه را هم نابود وازبین می برد چه چیزهایی که درهمین راستا که ضروری نیست ودارد وارد می شود وارزهای ما راکه با این قیمتهای کذائی که باید به آرد ونان واینها اختصاص بدهند ، اینها دراثر تحریک همین امور جنسی است که دشمنان می خواهند ما را دراین عرصه بیاندازند تحقیر بکنند تا بتوانند تسلط پیدا کنند لذا راههایی را شرع مقدس برای کنترل این قوه ی جنسی وبیان کرده است که مهمترینش کنترل نگاه است که به انحاء مختلفش اشاره کردیم ...

دوم : یاد مرگ ، یاد مرگ خیلی موثر است که واقعا انسان بداند وباور کند که مرگ حتمی است ، معلوم نیست چه وقتی می آید وآن طرف عالم که ماوارد

می شویم برسرما چه خواهد آمد این نکات را ما توجه کنیم ....بی تفاوت یا کم تفاوت از راهگذر مرگ ، مرگ دوستان ، فامیل رد نشویم .

برنامه ی زندگی پس از زندگی خیلی از مسائل را برای ما روشن می کند اگر یک مقدار انسان تردیدی داشته باشد که پس ازاین عالم چه خبرهایی است

انسان با خواب هایی خوش یا ناخوشی هم که می بیند به نوعی باور می کند بله یک خبرهایی هست درپس این عالم واین یاد موجب می شود که انسان شهواتش کنترل شود .روایات زیادی در رابطه ی با یاد مرگ آمده است که امام صادق علیه السلام فرمودند * ذکر الموت یمیت الشهوات فی النفس * یاد مرگ شهوات حرام را درجان انسان می میراند وریشه های غفلت را قطع می کند وقلب انسان را به مواعد الهی تقویت می کند لذا انسان باورش قوی می شود ، این باور قوی که خدای متعال عقابی را برایش دارد واین عقاب حتمی است گریبانگیر انسان می شود اگر راه انحرافی را برود .چه کسانی که این فیلم ها را تولید می کند چه کسانی که می بینند ، همه ی اینها دراین فساد در این عقوبت ها شریک هستند .دل انسان را یاد مرگ رقیق می کند وآتش حرص را فروکش می کند چون انسان درکسب مال فقط حرص ندارد در دیدن هم حرص دارد همین که یک منظره ای را می بیند لذت می برد خوب این یکی را هم ببینیم این یکی را هم ببینیم دیگر سیرمانی ندارد تا این که انسان رابه نابودی بکشاند نابودی روح وسعادت .یکی از چیزهای دیگری که به ما سفارش کردند یاد قیامت است درعالم آخرت عقوبتهایی که برای گناهکاران آمده است این را ما درآیات قرآنی تامل بکنیم مواعظی که ائمه علیها سلام فرمودند مخصوصا امیر المومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه ، واقعا نهج البلاغه ی امیرالمومنین علی علیه السلام یک دریایی از معانی گوناگون خداشناسی درابعاد مختلفش ، قیامت شناسی در ابعاد مختلفش .برای متقین فرمودند که یک مدت کمی را دندان برجگر گذاشتند * صبروا ایاما قصیره ، اعقبتهم راحه طویله * یک ایام کمی را .قرآن کریم زندگانی دنیا را نسبت به عالم آخرت می گوید انهایی که زنده می شوند می گویند : الان صبح است یا بعد ازظهراست یعنی این مقدار زندگانی این عالم نسبت به عالم کوتاه است که قابل مقایسه نیست . بعنوان مثال : همین خواب را ملاحظه بفرمائید گاهی در خواب انسان می بیند ده سال بیست سال زندگی کرده است ، این درچند دقیقه رخ داده است اگر حساب کنید شاید پنج دقیقه شخص خوابیده است ، خواب بیست سال دقیق زندگی را دیده است ، عالم خواب واقعیت است وقتی که منعکس می شود خواب صادق می شود خواب کاذب میشود که مصداق ندارد .مقایسه ی آن زندگی بیست سال پنجاه سالی را که انسان می بیند درخواب در عرض پنج دقیقه اگر دراینجا پیاده بخواهد شود چند سال می شود همان پنجاه سال می شود چون زندگانی دنیا زندگانی تدریجی است به هر حال مقتضایش ایناست امازندگانی آنعالم خیر ، زندگی به نوعی ثابت است ، همین که انسان تصور میکند در رنج است همین تصور می کند در خوشی است .یعنی دیگر لازم نیست حرکت بکند زندگانی آن عالم اینچنین است ، عذابهایش هم اینچنین است .وقتی که خدای نکرده انسان چشمش را کنترل نکند وبه شهوت جنسی مبتلا شود این چهره ی شخص عوض می شود ، فرمودند این اعمال چهره ی انسان را عوض می کند وحیوانات مناسب با آن ، آن حیوانی که شهوت جنسی اش خیلی غلبه دارد خوک است کسی که عمری دراین مسیر به سرببرد توبه نکند بصورت خوک محشور می شود البته نه اینکه صورت ظاهری تبدیل شود خیر ، عذاب همین جااست ، این می فهمد انسان است می فهمد که برای چه عالمی آفریده شده است می تواند از همین قوه ی جنسیش استفاده کند وعبادت کند .مرحوم آقا شیخ مرتضی زاهد رضوان الله علیه که از علمای برجسته ی تهران بوده است ایشان ازدواج می کنند و چون زاهد بوده اند وشب زنده داری داشته اند آن شب را می گویند حق همسر است وباید حق همسر را ادا بکنیم صبح همسرش خواب می بیند که ملائکه برای شیخ مرتضی زاهد آب آوردند که غسل بکنند .خوب این شخص که ( ماهم میتوانیم اینطور باشیم ) وقتی که این کار را برای خدا انجام می دهد این کار جفتگیری را گیاهان هم می کنند حیوانات هم میکنند انسان هم می کند منتها این فعالیت های انسان ، می تواند فعالیت های الهی شود از انسانی هم بالاتر ، نیت را با ان غالب خاص وصحیح که * یک زوجت ویک قبلت اینها تاثیر گذار است چطور انسان وقتی به او ناسزا گفته می شود درهم می پیچد این صیغه ها هم تاثیر گذار است ، درجواب کسانی که ممی گویند این چیزها چه معناست در جواب آنها عرض کردیم که هر یک از اینها یک راهکار خاص و تاثیر خاص در روح انسان دارد ودر روابط اجتماعی و آخرتی انسان ....

صیرفی : خیلی ممنون ومتشکریم ازلطف وآقایی تان ، از همراهیتان کمال تشکر وسپاس را داریم .

خدا را به وجاهت حضرت عبدالعظیم حسنی حضرت سید الکریم قسم می دهیم ودعا می کنیم

الهی چنان کن سرانجام کار

توخوشنود باشی وما رستگار

دسته بندی :