حدیث روز
امام على عليه السلام فرمود: پيامبرخدا صلي الله عليه و آله، از همه مردم بخشنده تر، با جرأت تر، راستگوتر، وفادارتر، خوش اخلاق تر و نيكو رفتارتر بـود

یاد خدا 31 خرداد 1401

رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن و صوت برنامه یاد خدا 31 خرداد 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب

درخانه ای که نور ولاء موج می زند

آرامش و امید وصفا موج می زند

درزندگی به سبک ائمه یقین بدان

دارد همیشه یاد خدا موج می زند

سلام خدا بر پیامبر رحمت وخاندان پاک ومطهرشان "اللهم صل علی محمد وآل محمد "وسلام خدا بر امام

مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلام خدا برشما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید .

خدا را شکر می کنیم توفیق داریم با یاد وذکر خدا همنشین شما سروران ارجمند وعزیز باشیم.

وخدا را شکر می کنیم محضر سرور ارجمند استاد اخلاق عزیز ومهربانمان حضرت آیت الله محمد باقرتحریری هستیم .

آقا سلام علیکم ورحمه الله ..

آیت الله تحریری : سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته ، برای بنده هم توفیقی است که دراین محفل گوشه ای از

معارف دین را عرض می کنیم که ان شاءالله همه

مومنان بهره مند بشوند.

صیرفی : خیلی ممنونیم از تشریف فرمایی حضرتعالی

با افتخار خدمت تان خواهیم بود حضور آیت‌الله تحریری

به ما یاد آوری می کند که قرار است که سر سفره ی

پر رزق امام سجاد علیه السلام ورساله ی حقوقشان باشیم خاصه اینکه یکی از آثار آیت الله تحریری کتابی است که شرحی است بر رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام با هم خلاصه ای از جلسه ی گذشته را باهم

ببینیم .ان شا ءالله با آمادگی بیشتر کلاس را آغاز خواهیم کرد ....

خلاصه جلسه قبل: حقیقت صراط مستقیم بندگی خالصانه ی خدای متعال است که امام سجاد اولین واصلی ترین ووسیع ترین وعمیق ترین حقی که

برعهده ی انسان است وآن شخصیت حقیقی انسان را شکل می دهد همان حق بندگی خالصانه ی خدارا حضرت بیان می کنند که ما فقط بدانیم وباور داشته باشیم که به یک حقیقت متصل هستیم وآن حقیقت مطلق الهی است لذا امام سجاد علیه السلام حج را اینگونه برای ما تعریف می کنند ، اول بدانید یک کوچی به سوی پروردگار متعال است یعنی ماهیت حج این است که انسان در هر کجا که هست باید از وطنش هجرت کند و اهل وعیال را پشت سر بگذارد از تعلقات مادی جدا شود جدای فیزیکی و بعد تازه یک جدایی های دیگر هم هست که ان شاءالله در ادامه عرض خواهیم کرد ...

صیرفی : وقت تان بخیر 30000720مسیر پیامکی ما وشما است وهمینطورشماره تلفن 162 روابط عمومی

سازمان صداوسیما است که منتظر شنیدن فرمایشات شماست که به صورت تلفنی هم هستم درفضای

مجازی هم به آدرس: @yadekhoda.qtv

منتظر باز نشر پیامهایی که عزیزان آنجا قرار می دهند مطالب بسیار مفید وکارساز وسبک زندگی را ان شاءالله

بهبود می دهد ، موجود است ، آرشیوهای صوتی وتصویری هم هست خلاصه اینکه شما یکی از دنبال

کننده های وفادار برنامه ی یادخدا هستید ما هم قدر شما رامی دانیم ان شاءالله ...

با افتخار کلاس درس امروز را آغاز می کنیم هرچه جلوتر می رویم بیشترحال وهوای حج در کشورمان ودرهمه ی عالم طنین انداز می شود و حالا هم قرار است از حق حج بفرمایید .

آیت الله تحریری : بسم الله الرحمن الرحیم

صل الله علی محمد وآله الطاهرین ولعنه الله علی اعدائهم اجمعین

*واذن فی الناس بالحج یاتوک رجالا بالحج وعلی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق *

این آیه شریفه مفاد یک خطابی است که خدای متعال حضرت ابراهیم علیه السلام که بانی این خانه ی الهی است که بعد از حضرت آدم علیه السلام که به دست آن حضرت ساخته شد حضرت ابراهیم علیه السلام بعد ازاینکه هجرت کردند به این مکان به دست مبارکشان و فرزند شان حضرت اسماعیل علیه السلام این خانه ساخته شد وخدای متعال درسوره حج فرمودند *واذ بوانا لابراهیم مکان البیت * ما این مکان را برای ابراهیم آماده کردیم که گفتند بهشان * لاتشرک بی شیئا * اینجا جایگاه موحدان ات حضرت ابراهیم هم پیامبر بیت شکن است .*وطهر بیتی للطائفین والقائمین والرکع السجود * این خانه ی مرا ( اینجا خداوند به جهت عظمت این جایگاه خانه را به خودشان نسبت داده اند ) پاکش بگردان برای طواف کنندگان وبرا ی قیام کنندگان وکسانی که رکوع وسجده می کنند واعلام کنید مردم بیایند از اقصی نقاط که حج ابراهیمی تشریع شد که بنایش بر بنیان توحید بوده است ودرطول زمان متاسفانه در اثر دور شدن از این دین ابراهیمی علیه السلام مساله شرک پیدا شد وبه این خانه هم سرایت کرد تاجایی که درزمان نبی اکرم صلوات الله علیه وآله بت پرستان بت های خود را به این خانه آویزان می کردند غیراز ان بت های بزرگی که آنها را تجلیل می کردند بت های کوچک را اینجا نصب می کردند که نبی اکرم صلوات الله علیه وآله بعد از آن همه ریاضت ومجاهده در سال بعد ازهجرت مامور می شوند که این خانه را از این بت ها پاک کنند که سوره ی برائت نازل می شود که حضرت اول به ابابکر می دهند بعد وحی نازل می شود که باید این سوره را خودت یا کسی از خاندان خودت پیام را برسانید هرکی نمی تواند دربرابر مشرکین این پیام را برساند که پیام دربرابر مشرکین می شود ، سوره ی توبه آیه ی برائت به حساب می آید که درایام حج این برائت اعلام شد که علی علیه السلام آمدند سوره را خواندند وبعد ازفتح مکه هم این بت ها شکسته شد .غرض این خانه ، خانه ی توحید است جایگاه است به فرموده علی علیه السلام خداوند تشریع کرده است در خطبه ی اول نهج البلاغه مردم ومومنین * یردونه ورود انعام * چطور این چها پایانی که می روند تشنگی خود را برطرف کنند وپرندگان با چه اشتیاقی به خانه های خود می آیند * ویالهون الیه ولوه الحمام * تشبیهات عجیبی که ) که مومنین به این پایگاه توحید آنقدر اشتیاق دارند پرواز می کنند که * جعله سبحانه علامه لتواضعهم لعظمته * خداوند این خانه را علامت تواضع انسان دربرابرعظمت خود قرار داده است که حاکم ومحکوم رئیس ومرئوس آقا وغلام هر کس در هر شئون همگی از بین می رود این ها می ایند دور هم بدون اینکه امتیاز داشته باشند فقط دربرابریک حقیقت البته یک چنین کارهایی درایام سال مستحب شده است البته درزمان امام معصوم واجب است د رزمان نبی اکرم صلوات الله علیه واجب است نماز جمعه درنماز جمعه هم یک چنین خصوصیتی نهفته شده است دراین صف ها هیچگونه رئیس ومرئوس هیچیک دیگر نیست در ایام شبانه روز هم یک چنین عملی مستحب شده است منتها چون عمل مستحب را همه انجام نمی دهند ممکن است یک آسیب هایی هم داشته باشداما درحج دیگر اینطور نیست جا ندارد کسی ، من رئیس هستم نزدیک همین خانه می چرخم دور نه می فرماید نه هرکس امد باید اندازه ی خودش بچرخد منتها گاهی است مردم عظمت اولیاء مارا می شناسند .امام سجاد علیه السلام می آید هشام بن عبد الملک هم می آید برای خودش یک جایگاهی زده است واز آن بالا نگاه می کند می بیند یک شخصیت لاغر می اید مردم برایش راه باز می کنند حضرت نمی خواهد مانند دیگران است اما خود مردم این جایگاه را برا یآن حضرت قائلند .سوال می کند این کیست ؟ دراین جمعیت برای هشام جا باز نکردند ، فرزدق در اینجا آن شعر را می گوید * هذا الذی تعرف تعرف البطحاء وطاته *هشام را بد می آید و او را درمضیقه قرارش می دهند .غرض این است ؛این جایگاه جایگاهی است هر مقدار انسان توجه به عظمت الهی داشته باشد خضوعش بیشتر است .لذا در روایت است که می بینند امام سجاد علیه السلام احرام بسته است وزبانش لکنت گرفته است ونمی تواند لبیک بگوید اطرافیان می پرسند آقا چرا لبیک نمی گویید؟حضرت فرمودند که می ترسم درپیشگاه او بگویم لبیک واوبگوید لالبیک ...اینجا جایگاه تعلقات وخود یت هااست وخوبینی وخودخواهی ها است هر مقدار انسان در خودش کار کرده باشد در این حج بیشتر استفاده می کند .فرمایش حضرت امام رضا است می فرماید اگر قبل از دخول درحرم مردم خشوع داشته باشند ودنبال لهو ولعب نروند ودنبال اشتغالات دنیا نروند ذهنشان را از زینت ولذات دنیا پاک کنند چون آنجا برای خوردن وخوابیدن ولذت بردن وخرید وفروش نمی روید البته درسابق والان هم همچنین است یک روابط اقتصادی بین ملت ها دراینجا رخ می دهد اما حاجی در این مسافرت همتش این باشد چون یک سفر تاثیر گذاری قطع تعلق است حالا ما کاری کنیم وبرنامه بریزیم که تعلقاتش بیشترشود تاثیر معکوس از این عمل نورانی پیدا می کند ....حضرت می فرماید چنین حالی باید داشته باشند موجد باشند جدیت بکنند به عبادت لذا جایگاه عبادت است جایگاه مناجات است دستور می هند انسان درآنجا ختم قران داشته باشد دستور می دهند انسان مخصوصا موقع طواف دعاهایی تعلیم می دهند این دعاها مظهر خضوع است توسلاتی درموقع حج وطواف وسعی صفا ومروه است که این ها همه اش روح را به طرف عالم ملکوت متوجه می کند ....

صیرفی : خیلی ممنونیم ،محضر قرآن کریم مشرف می شویم برمی گردیم بخش پایانی فرمایشات حضرت استاد را استفاده خواهیم کرد بسم الله الرحمن الرحیم ...

محضر سوره ی مبارکه ی حج رسیدیم واستفاده کردیم آیه 27

آیت الله تحریری : عمل حج یک عملی ازطرف فردی واز طرفی جمعی است لذا انسان ها درهرکجا هستند با این عمل یک انتحان خاص می شوند .یکی از حقوقی که امام سجاد علیه السلام که ما اشاره می کنیم ، حق قربانی است که حتی در قربانی هم خواستند انسان آن توجهاتش به خدا فراموش نشود چون سابق اینطور بود که حاجیان قربانی با خودشان می آوردند از شهر هایشان مخصوصا از شهرهای نزدیک مستحب است شتر یا گاو یا امثال اینها ؛ وقتی با خودش می آورد این عمل را به رخ دیگران نکشاند این حالت هارا خیلی باید توجه داشته باشیم فقط توجه برای انجام فرمان الهی باشد چون دستور الهی است من می خواهم بهترین قربانی را دراه خدا بدهم که نتیجه اش درآنجا بهترین نتیجه را داشته باشد چون تقسیم می کنند قربانی را که یک مقدارش را خود حاجی می خورد به فقراء داده می شود آن وقت است که انسان اینجا امتحان می شود وقتی این قربانی را باخود می آورد این چه حالتی دارد ؟ حالت تفاخر دارد لذا این نیاز دارد به ساختن وتوجه به حالات خود .در این سختی ها هم اینچنین است ؛ ایام حج کم کم می افتد درگرما ودر مکه هم که بحبوحه ی گرما است اینجا امتحانات خاص است کسی که حج واجب دارد آنجا گرمارا یک مقداری تحمل می کند یک وقت خدایی نکرده از کوره در نرود که این چه وضعیتی است ؟اگر انسان ساخته نشده باشد یک چنین چیزهایی به لبانش می آید بعید نیست بگوید لذا امام باقر علیه السلام سه شرط برای حاجی بیان فرموده اند البته مسائل مهم دیگری هم هست منتها این ها اصول مسائل تهذیبی است :انگار اگر کسی این خانه را قصد می کند این سه خصلت را نداشته باشد فایده ای ندارد بهتری خرج راهم می کند سخت ترین سختی ها را هم به خود ش بکشد تاثیر ندارد چون غرض ازهمه ی این هااز خود گذشتگی واز مال گذشتگی واز آبروگذشتگی است وهمه ی اینها ارتباطمان با خدایی که همیشه هست ببینیم چقدر است ؟امام حسن درکنارخانه ی خدا نماز می خواندند دیدند آن شخص افراد را این طرف وآن طرف می زند حضرت فرمودند : چرا اینکار را می کنید ؟گفتند می خواستم اینها مانع بین شما وخدا نشوند حضرت فرمودند آن کس که من برایش نماز می خوانم از من به من نزدیکتر است .ببینید چنین دیدگاه یرا اولیائ الهی دارند ؛ خانه کعبه سنگ نشانی است که ره گم نشود ، آن ره آن توجه به حقیقتی است که با همه ی ما ها هست در حال طواف هست درحال سعی صفا ومروه هست درحال بیرون آمدن از خانه هست ...چند نکته ، آداب سفر حاجیان خیلی خوب است درمفاتیح آمده است ازخانه که می خواهد بیاد بیرون یک دعایی دارد به سجده می افتد در آستانه خانه وصدقه می دهد همه ی اینها مقدمات توجه است به جای اینکه گل ببرید این ها در دستورات شرع مقدس نیست وقتی از حج می آید گل های میلیونی بخریم آنکه مهم است یک اخلاقی داشته باشد که با همراهان وهم اتاقی ها خوب زندگی کند با کسانی که سه ساعت یا بیشتربا اوهمراه است تا به مکه برسد ، همراهانش از او اذیت نشوند از زبانش اذیت نشوند از بداخلاقیش اذیت نشوند ، این بداخلاقی گاهی موجب می شود درطواف یک نفر ناخودآگاه به انسان لگد می زند تنه می زند یکدفعه انسان اصلاح نشده باشد فحش را شروع می کند نعوذ بالله گفتند ، اینها خودسازی می خواهد دوم حلم وبردباری ...که غضبش را کنترل کند این حلم همه جا خوب است اما آنجا دیگر لازم تر است در سعی صفا ومروه جمعیت می روند درعرفات ودر منا ،این ها مجامعی است که مومنین جمع می شوند تقرب وراز ونیاز دارند ودراین موقع ما چقدر به این همسایه ها یمان است استراحت آنها چطور می شود به آنها رسیدگی می کنند آیا بار آنها را حمل می کنند وامثال اینها ،سومین که از همه مهم تر است ورع ودوری از گناه است ورعی که او را ازمحارم الهی باز بدارد .امام صادق علیه السلام گاهی نگاه می کند به این حاجیانی که بعضی شان این شرایط را ندارند خطاب می کند *مااکثر الضجیج واقل الحجیج * چقدر ضجه زیاد است باهم لبیک لبیک ، وچقدر حاجی کم ،این باور به سوی خدا باور نسبت به آنی که ما رابا او آشنا می کند (امام) این حقیقت را هم ماباید در حج مرتبط شویم وآن امام است آن رهبر الهی است لذا یا قبل از حج یا بعد ازحج زیارت نبی اکرم صلوات الله علیها تاکید شده است چون مااگر به این نبی الهی توجه نداشته باشیم در واقع ما به حج وکعبه توجه نداشته ایم لذا در روایات است :

*تمام الحج الامام *حاجیان ما خیلی به امام زمان توجه داشته باشند .خدمت مرحوم حضرت آیت الله بهجت بودیم آقایی بعنوان روحانی می خواست مداحی کند ایشان تعبیراتی داشتند می فرمودند عینکتان را عوض کنید آقا را می بینید .امام زمان علیه السلام قطعا درمیان حاجیان هستند منتها این صفای باطن وپاکی از گناهان می خواهد واز رذایل اخلاقی ، یک عمل بطور کامل موجب تزکیه است بنابراین اگر این عمل با این شرایط انجام شود این کوچ کردن به سوی خدای متعال تحقق پیدا می کند .وتا آخر هم انسان درحال کوچ کردن است ...

صیرفی : خیلی متشکریم از لطف وآقایی تان واز همراهی شما هم کمال تشکر وسپاس را داریم ...

الهی چنان کن سرانجام کار

توخوشنود باشی وما رستگار

دسته بندی :