حدیث روز
امام علی(ع): بهترین علم آن است که مفید باشد.

یاد خدا 1 مرداد 1401

تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن و صوت برنامه یاد خدا 1 مرداد 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکر الله تطمئن القلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا احسان قدیم را فرستاده خدا در کوچه روزگار غم هست ولی آرام کند دلم را یاد خدا

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک شان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا به شما بخیر خیلی خوش آمدید خدا را شکر می‌کنیم توفیق داریم این لحظات عمر را کنار شما با ذکر و یاد خدا مشغول باشیم افتخاری داریم خدمت سرور ارجمندمان معلم و استاد اخلاق عزیزم آن عضو محترم مجلس خبرگان رهبری حضرت آیت الله سید رحیم توکل سلام بر چشم ما گذاشتن آقا سلام علیکم و رحمة الله

آیت الله توکل :علیک سلام و رحمت الله و برکاته

صیرفی: خیلی خوش آمدید افتخار دارد محضر حاج آقای توکل عزیز الحمدلله رب العالمین سلسله جلسات درس اخلاق شان که کمک میکند به طهارت نفس و تهذیب باطن بیش از ۵ سال است که محضر شریف شان هستیم در برنامه ۱۰ ساله یاد خدا خلاصه ببینیم از جلسه گذشته به قلب سلیم پرداختن و فرمودند برای مان برمیگردیم و کلاس درس امروز را آغاز میکنیم فرمایید

خلاصه جلسه گذشته:آنکه ایمان را در جان ما تثبیت می کند ورع است و این یعنی یک امری مشتبه بود من دست به عصا راه بروم کاری انجام دهم که یقین بدانم تکلیف را انجام داد ه ام پس به ایمان معار به برکت تقوی می آید درایمان مستقر به برکت ورع می آید *والذی یخرجه الطمع* آنکه تمام زحمات را به باد می دهد ودل را از ایمان خالی می کند از ایمان برکات را می برد طمع است ، آنکه درطول سالها بدست آوردید با طمع ازبین می‌رود. درباب طمع یکبار در امر دنیوی است که از آن به حریص بودن تعبیر می آورند حرص وطمع که می آید می بینید چه بلایی سر ما می آورد ،انسان باید دنبال دنیا برود ،دنبال دنیا رفتن یک حرف است در امر دنیا حریص بودن یک حرف دیگر است آنی که ما مخالفت می کنیم در امر حریص وطماع بودن است وگرنه مومن باید دنبال دنیا برود مومن عزیز خداوند است نباید جلوی کسی دست دراز کند از کسی تقاضا کند.

صیرفی: ۳۰۰۰۰۷۲۰ شماره ی پیامک برنامه است همیشه منتظر الطافتان هستیم وشماره تلفن ۱۶۲ بزرگواری بفرمایید نظرات خودتان را راجع به برنامه یاد خدا اعلام بفرمایید.

با افتخار خدمت حضرتعالی هستیم.

آیت الله توکل: بسم‌الله الرحمن الرحیم

وصل الله علی محمد و آله طاهرین. درجلسات قبل جناب حضرت عیسی علیه السلام جمله ای فرموده بودند که مقداری توضیح دادیم .فرمودند تا زمانی که شهوات این دل را پاره پاره نکند و طمع این دل را خراب نکند وبه قساوت نکشاند*فسوف اوعیه للحکمه*این دل به زودی ظرف حکمت الهی می شود .چرا فرمودند* سوف *به زودی چون این سه را که حضرت فرمودند هرسه از موانع بودند. شهوات مانع است طمع مانع است نعیمی که درست استفاده نشود مانع است .این موانع باید برود کنار وقتی رفتند کنار تازه یک امر عظیمی می آید جلو که بستر سازی است. آدم باید بستر رانیز آماده کند زمینی که آشغال زیاد دارد باید آشغال ها را کنار زد الان زمین آشغال ندارد زمین که آماده شد زرع هم نیست زمین شیار می خواهد آب وجود می خواهد تا آماده شود برای همین به محض اینکه این سه تا رفتند کنار در را باز نمیکنند انسان باید یک بسترسازی هم باید داشته باشد یک نکته و نکته بعدی که مهمتر هست و توجه نکردن به آن خطر بالاتری دارد این است عزیزان در طول عمرشان عیان احساس کردند که خداوند وعده نداده است به احدی که آنچه را داده ام نمی گیرم خداوند به هیچکس وعده نداده است ،خداوند به ملاک داده وبه ملاک می گیرد خداوند به اسبابی می‌دهد واگر اسباب برگشت عنایت ها برمی گردد تا وقتی مثلا ما به یاد خدا هستیم در برکات را باز می کنند واگر از یاد خدا غافل شدم در برکات را می بندند ،وقتی ایمان به خدا عزت به دنبال دارد ایمان منتفی شود عزت هم منتفی می شود ولذا در قرآن می فرمايد که *ثم استقاموا *صبرواستقامت باید کند استقامت را معنی کرده اند *حتی یموت *تا دم مرگ یعنی آنچه انسان اول کار دنبال بود دنبال می کند تا آخر کار ،مثال ساده ای عرض کنیم ،حضرت امام سال ۴۲ قیام عملی کردند سال ۶۸ هم به ملکوت اعلی رفتند حرف اول امام حرف آخر امام بود حرف آخرش حرف اول امام بود یک حرف یک بنا یک مسیر یک کلام این استقامت در دین است خیلی ها بودند حرف اولشان حرف آخرشان نبود وغیر آن بود لذا به زودی* فسوف *ظرف جانش ظرف حکمت الهی می شود. حکمت را معنا کرده اند* نور المعرفه *معرفتی را که از سنخ نور است وقتی از سنخ نور شد ظرف نورانی می طلبد اگر ظرف کثیف شد که درآن نور نمی گذارند چون ما غذا را در ظرف تمیز میل می کنیم اگر بنا باشد این دل بشود ظرف حکمت الهیه چون حکمت الهیه یک امر نورانی است ظرف نورانیت پیدا می کند ،از این دل طمع رفت کنار شهوات رفت کنار از این دل نعیمی که استفاده نادرست شود رفت کنار ،تازه دل رفع مانع را انجام می دهد بستر هم باید درست شود یک کارهایی باید انجام دهد دل نورانیت پیدا کند زبان ذاکر می خواهد نماز اول وقت می‌خواهد تقید به فرمان الهی می خواهد دل شب ونماز شب حتما می خواهد حتما قرآن خواندن می خواهد حتما توجه به اهل بیت می خواهد این ها دل را نورانیت می دهد مانع رفته است از آن طرف هم بستر آماده شده وحالا نگاه می کنند در رفع مانع چقدر موفق بوده ایم؟ در بستر سازی چقدر موفق بوده ایم؟ به همان مقدار نور معرفت را نازل می کنند اگر این نور به این دل نازل شود جدا این معنا صادق است *الا بذکر الله تطمئن القلوب *دل آرام می شود دل مطمئن می شود *تطمئن *در این دل واقعا مصداق پیدا می کند از عزیزان تقاضا داریم این برنامه هایی را که ما داریم مطرح می کنیم به ما نگاه نکنند * انظر من قال ولاتنظر ما قال،نگاه ببینید چه می گوید نگاه نکنید چه کسی می گوید نه ما حتما عیب ونقص داریم اما کلامشان از روایات است از آیات واز قرآن واز احادیث می گوییم کلام معصومین است کلامکم نور، کلامشان نور است کلمات اهل بیت گوینده هرکه می خواهد باشد شما یک سی دی را در ضبط می گذارید سی دی برای شما می خواند یک صوتی را در لپ تاپ می‌شنوید شما به لپ تاپ نگاه نمی کنید عمل می کند یا نمی کند شما آن حرف وکلام را از لپ تاپ می گیرید حرف ها وکلمات معصومین را بگیرید واگر خداوند لیاقت به ما عطا کند عمل می کنیم این ها همه راه وبیان راه است وقتی می فرماید* انا هدیناه السبیل *ما راه را بیان کردیم یعنی همه چیزرا گفتیم آنچه مایحتاج بود بیان کردیم .به مثال توجه کنید :انسان به دستشویی نیازمند شد .روایت دارد دستشویی می خواهید بروید با پای چپ بروید با پای راست بیرون بیایید چپ وراست دارد دو دقیقه می خواهد بنشیند ،در علم طب دارد که انسان در حال حرکت یا ایستاده به پای چپ تکیه کند سکته کند به پشت می افتد به پای راست تکیه کند وسکته کند به رو می افتد یک در یک میلیارد نفر اگر بخواهد دم دستشویی سکته کند اینطور وارد شوید تا در دستشویی زمین نخورید رفتن به دستشویی به ما یاد دادند با کدام پا برویم با کدام پا بیرون بیاییم آیا برای قیامت مبیان نشده؟ا باید وقت بگذاریم برای نماز شب برای دنیای ما .اگر ظرف دلمان بخواهیم ظرف معرفت الهی قرار بگیرد بخواهیم نور معرفت به دلها تابیدن بگیرد از دیده ها حجاب برود بیرون آنچه نمی بینند ببینم از گوشمان حجاب برود بیرون آنچه نمی شنوند بشنوم از شامه مان حجاب برود بیرون یک بو استشمام کند که دیگران استشمام ندارند این امر عظیم را بیان نمی کنند ؟امر بسیار پایین را بگویند امر بسیار بالا را بیان نکنند حاشا و کلا ...همه حرف ها را گفتند درروایات همه را بیان نکردند به ریز بیان کردند گاهی به‌صراحت گاهی اشاره گاهی به کنایه گاهی هم به رمز اما حرف ها را گفتند ما باید برویم در این وادی باید وقت بگذارید برای نماز شب ،در زمستان در رختخواب گرم که مزه دارد بخواهد بیاید بیرون وخواب کلافه اش کرده به زحمت بخواهد بیاید بیرون وضو بگیرد و....سخت است؟ بله سخت است میدانی چه می خواهند به او بدهندمفت که نمی خواهند به او بدهند خداوند عالم برنامه ها دارند انبیا ء برنامه ها داشتند ائمه برنامه هاچرا برای یک عده درمان می کند برای یک عده اعتناشان هم نمی کند آیا رو ملاک است؟از این جهت تقاضا داریم این راههای از روایات و آیات بگیرند که گهگاه بیان می کنیم این راه‌ها بگیرند وبدان عمل کنند خود وخدا خسته نشوید نگویید دوسال است این کار را انجام می‌دهم خبری نبود دیپلم را دوازده سال خود را معطل مکنید اونجا خبری بود بعد در ۱۲ سال شما یک برگه ای می دهندخوب این بعد طرف هم زحمت دارد کار می خواهد اما بینی وبین الله خیلی خبر ها است .

شب خیز که عاشقان به شب راز کنند

گرد دروبام دوست پرواز کنند

هرجا که دری بود به شب دربندند

الا در دوست که شب باز کنند

صیرفی: برویم محضر قرآن کریم یک سوره توحید هدیه کنیم به محضر قرآن شریف شویم بر می گردیم محضر حضرت آیت الله توکل خواهیم بود .بسم الله الرحمن الرحیم ...وقت شما بخیر ممنونم از انتخابتان وممنون از نگاهتان ،از حاج آقا همیشه یاد گرفتیم که این سوره های کوچک رادر شرایط مختلف زندگی ازآنها غفلت نکنیم، درشئون مختلف زندگی فرصت های زیادی داریم که به سادگی از کنارش عبور می کنیم که با آن تجارت کنیم.

درفضای مجازی با آدرس:

Yadekhoda_qtv @

صفحه برنامه یاد خدا منتظر عنایات ولطفتان هستیم در به اشتراک گذاشتن به عزیزانتان این یک دو دقیقه های بیانات آیت الله توکل وسایر عزیزان را هدیه کنید و بفرستید بگذارید در فضای مجازی پرشود از حرفهای خوب ونورانیت وطهارت. با افتخار خدمت شما هستیم.

آیت الله توکل: عرض کردیم خیلی خبرها است بعنوان مثال: *غضوا ابصارهم لترون العجائب *از گناه چشمانتان را ببندید تا عجایب را ببینید .عجایب چیست؟کلیدش ازگناه چشم بستن است .حال به این گناه نگاه کند برای عده ای لذت بخش است تا نگاه به گناه می کندلذت می برد نگاه تمام شد لذت تمام می شود ، حالا با این نگاه به گناه می دانید با خود چه کرده اید ؟می دانید با حجاب نگاه با دلت تان چه می کند؟ اقل اقلش این است بی خبری از حال اهل خبر، اقل این کار این است وبه شما اعتراض نمی کنند. یکی از اغراض زمان حضرت موسی به حضرت گفت ای موسی به خدای عالم بگوگناه زیاد می کنم چرا مرا عقاب نمی کند ؟حضرت رفتند درکوه ومناجات ،خداوند متعال گفتند موسی من این بنده خدا این حرف را زد چرا پیام را نیاوردید حضرت گفتند خودتان سمیعی بصیر هستید من چه گویم فرمودند من عقابش کرده ام متوجه نیست حضرت گفتند چطور عقاب کردید که متوجه نیست؟ فرمودند لذت مناجات را از او گرفته ام دعا می خواند اثری درش ندارد کارهایی انجام می دهد لذتی نمی برد این اولین عقاب برا ی اهل گناه است. درنمازها لذت می برید در دعا ها لذت می برید از دل شب بیدار شدن ها لذت می برید ،آنهایی که لذت می برند برای ما بیچاره ها هم دعا کنند ،اگر لذت نمی برند چه شده است که لذت نمی برند .بینی وبین الله خبرهایی است که نمی توان گفت چون یقین داریم یک عده نمی کشند وانکار می کنند وانکار ،انکار حق است وما می شویم باعثش ،نمی توانیم بگوییم. اما روایات پرده را کنار زده اند ،شخص برای نماز شب برمی خیزد خواب کلافه اش کرده است نماز شب نخواند جدا دلش نمی آیدمی خواهد بخواند نمی تواند خواب کلافه اش کرده است با یک حالت سختی وکسلی وضو می گیرد به نماز می ایستد به زحمت نماز می‌خواند بعضی مواقع یک لحظه در نماز خوابش می برد خواب کلافه اش کرده است نمی داند حمد بود سوره بود کجای نماز بودبا یک حالت چرتی وخواب آلودگی نماز را می خواند ومی افتد ومیخوابد از نظر ما این نماز با چرت و...می‌خواهد برود معراج این دید ما است ..در روایت دارد :ای ملائکه ی من به زمین نگاه کنید ببینید بر نمازی ایستاد بر او واجب نکردم به خوابش نگه کنید خواب کلافه اش کرده است اما چون من دوست دارم با این حال ایستاد به نماز شب خواندن ملائکه شما را شاهد می گیرم که از گناهانش گذشتم .یک نماز با چرت باعث می شود خدا مارا به ملائکه اش نشان دهد.البته خواب را به ملائکه بیان کند وخدای عالم افتخار هم بکند وخدا را شاهد بگیرد از گناهان او گذشتم .پس می دهند اما مفت نمی دهند در رختخواب در باز نمی کنند با همان حال چرت بلند شوید .این بنده خدا که بگویم همه عزیزان او را می شناسند .می گوید با عده ای از دوستان در یک بیابانی می رفتیم به جایی یک مرتبه خواطر وافکار آمد جلو تا نماز شب آمد در ذهن وگفتم خدایا بنایم براین است که نمازشب ترک نشود اگر حال دادی می ایستم می خوانم اگر حال ندادی از رختخواب در می آیم وبیرون رختخواب می خوابم می گویم خدایا گدا در خانه ات خوابیده است در رختخواب نبوده ام درهمین افکار بودم که اگر خوابم بیاید بیرون رختخواب بودم و .....درهمان حال عنایت خاصی برای ما انجام شد که آن عنایت خاص را می دانم چیست اما نمی توانم بگویم .می‌خواهند بدهند آمدند که بدهند ما را بالا ببرند اما مفت نمی دهند "نابرده رنج گنج میسر نمی شود "واقعا گنج است که به کل دنیا برتری دارد که کل وزن کره این زمین را طلا ناب کنید چند میلیارد می شود نمی دانید در یک‌کف ترازو بگذارید وآن عنایات را درطرف دیگر بگذارید .والله قسم خوریم که آن طرف دیگر بر آن می چربد یک کره زمین را به طلا می دهند چکارش کنیم بخوریم بپوشیم ،یک عنایتی آن طرف است که تمام جانت را می لرزاند ازشدت محبت ورضایت وکیف معنوی کدام مهم تر است؟ آنکه گرسنه است یک لقمه غذا می خواهد آنکه تشنه است یک لیوان آب می خواهد هوتنها دربانکش میلیاردها داشته باشد ،یک جایی رفته است گرسنه است این بنده خدا هوا گرم است تشنه است این پول ها به چه دردش می خورد .ما آب حیات می خواهیم ما لقمه ی معنوی می خواهیم ما یک نگاه خاص می خواهیم نگاه به دعای ندبه کنید که در آن است : به نفسی انت ،بنفسی انت ...عزیز علی ان ارای ولا تری همه را ببینم ،برمن سخت است تورا ببینم برای من خیلی مشکل است که صدایت را نشنوم وصدایی از تو نشنوم وکلامی از توبه من نرسد ..همه این ها را دردعای ندبه بیان می کند در آخر کار می گوید*انظر الینا نظره رحیمه ونستکمل بهاالکرامه عندک *خدایا یک نگاه به ما بیانداز درست مان کن ما نمی خواهیم گناه ومعصیت کنیم نمی خواهیم چشمانمان به گناه بیافتد خودمان دلمان می خواهد آنچه شما می خواهید باشم اما ضعیفم دستم را بگیر والله خدا دست شما را می گیرد اگر بگوید من ضعیفم دست را نمی توانم بالا بیاورم خدا می گوید نمی توانی بالا بیاوری زمین بخور این را می گوید ودستم را می گیرد ، ما داریم می رویم بنده خدایی زمین خورده است می گوید دستم را بگیر تا بلند شوم پایم توان ندارد نگاه می کنیم ومی رویم یا می ایستیم وبلندش می کنیم ما که کسی نیستیم گدا رد نمی کنیم او که اکرم الکرمین است و ارحم الراحمین است ما راست به خدا بگوییم خدا ما را رها می کند ؟دست مارا نمی گیرد کمک مان نمی کند بلندشان نمی کند ؟ والله حاشا و کلا *ماهکذا ظن به وللمعروف من فضلک *آنچه از فضلت به ما گفتند غیر این بود که مای بنده را رها کنید .راست به خدا بگویید راه بیافتید تکه تکه پرده ها را کنار بزنید ببینید چه خبر است دنیا بسیار لذیذ است با اینکه مزبله وآشغال دان است اما از طرفی لذیذ است آنکه با خدا است جدا لذیذ است اما آنکه بی خدا است مزبله است ازهمین دنیا شهدا به بهشت رفتند از همین دنیا افراد به کشف و شهود دست پیدا کردند از همین دنیا عزیز خدا و ملائکه شدند ازهمین دنیا ملائکه دست بوس وپای آوردند ازهمین دنیای مزبله جهنم رفتند و ودرجهنم شهوات غوطه خوردند وبه گند گناه متعفن شدند ، هم گند گناه دارد هم تعفن دارد هم نور خدا ورسول دارد انتخاب با ما است .

صیرفی: راه توجیه به روی همه بسته است وقتی این همه آدم عاقبت بخیراز مسیر همین زندگی روزمره توانستند جز اولیاء خدا باشند شهید شوند وسفید باشند مادی‌گرایی نمی توانیم دیگر بهانه جویی کنیم .خیلی ممنونیم از آقایی ولطفت شما ممنون و متشکریم. از نگاه پر مهر شما ممنون و سپاسگزاریم چند روزی بیشتر تا محرم نمانده است، گفت چند روزی است که دلتنگ محرم شده ام.خدایا مهلت رسیدن به کشتی اسرع واوسع نجات سید الشهداء را روزی همه ی ما بگردان . به وجاهت امام حسین علیه السلام

الهی چنان کن سرانجام کار، تو خشنود باشی و ما رستگار

دسته بندی :