یاد خدا 13 فروردین 1401
تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن و صوت برنامه یاد خدا 13 فروردین 1401)
بسم الله الرحمن الرحیم
الذین آمنوا و تطمئن القلوب بذکرالله علی بذکرالله تطمئن القلوب
یامقلب القلوب والابصار یا مدبرالیل والنهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال
اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفرلنا فیما بقی منه
صیرفی :سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشون الهم صل علی محمد و آل محمد
وسلام خدا به مهمان های خوب ماه خدا سلام خدا به اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید خداراشکر می کنم با یاد خدا هم نشین شما سروران ارجمند باشم خاصه اینکه در خدمت سرور ارجمندمان عضو محترم مجلس خبرگان رهبری فرزند حضرت زهرا (س )حضرت آیت الله سید رحیم توکل
صیرفی: سلام علیکم
آیتالله توکل: سلام علیکم و رحمه الله
صیرفی : خیلی خوش آمدید طاعاتتان قبول باشد ان شاءالله
آیتالله توکل: خدا خیرتان بدهد انشاءالله
صیرفی: بزرگوارید پیشاپیش ماه مبارک را در آستانه ی ورودش هستیم هم تبریک عرض میکنیم هم می خواهم مثل همه ی جلساتی که حسن مطلب جلسات کلمات خیلی خوب و نابی مثل همه ی فرمایشاتی که از شما یاد می گیریم و حسن مطلع ها معمولا یک رزق خاصی هست از حضور شما یاد می گیریم
ساعات پایانی ماه شعبان هستیم ماه شعبان ماه پیامبر اکرم (ص )هستیم ماهی که ماه سرور اهل بیت بود ماه موالید بی نظیری بود و آغازیک مهمانی ویژه
ما شب عید که میشود حاج آقای توکل عادت ایرانی هاست که شب نوروز ایام منتهی به نوروز خانه تکانی می کنیم حالا ما در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان هستیم خیلی از اهل معرفت ماه رمضان را آغاز ماه سالشان قرار می دهند چکار کنیم در این ساعات باقی مانده.
آیتالله توکل: می گویند عاقل را به اشاره ای کافی است. ماه رجب با همه ی برکاتش که ،در او رحمت ریزان بود خدا مقدمه ی ماه شعبان قرار داد. ماه شعبان با همه ی برکاتش که شهرالله گذشت شهرالنبی آمد جلو آن مقدمه ماه رمضان شد. ماه رمضانم مقدمه شب نوزدهم است شب نوزده مقدمه شب بیست و یکم هست آن هم مقدمه شب بیست سوم است. خدا در این ماه می خواهد به اعمال ما در هزار ماه ضرب کند، یعنی 83 سال ضرب کند دریابید این برکات یک برکاتی است که آدم هر تعبیری بیاورد تعبیر ناقص است. این برکات نجومی هست، نه ،از دنیا بالا تره خدا قرارهست بر این گرفتن برای خلق یک باب های خاصی را باز کند آنچنان که بیداری یا خوابی خواب هم باشی در حال عبادتی، نفسهایتان تسبیح الهی است یک آیه قرآن در چند ثانیه یک ختم قرآن ثواب است. بینی و بین الله ما نمی فهمیم با الفاظ بازی می کنیم در طول سال چقدر می کشد یک ختم قرآن کنیم یک آیه یک ختم قرآن باور قیامت ما به اینها خیلی نیازمندیم خیلی به این ها نیاز داریم ازعزیزانم تقاضا می کنم این یک ماه رمضان را حتی لحظه ای از ذکر قرآن غافل نشوید دیگر قرآن باز کنی یک گوشه باز کنی نه همینطور که حفظی قدر را که حفظی توحید را که حفظی تو راه که داری می روی توحید را بخوان قدر را بخوان آنقدر مرتب بخوانید تا ماه رمضان تمام بشود هر یک آیه یک ختم قرآن آیه دوم ختم دوم آیه دهم ختم دهم آیه هزارختم هزار ختم قرآن این برای شما راهگشاییست در دنیا و آخرت چند تا گره باز می کند استفاده کنید حالا معلوم نیست شما ماه رمضان هستید نیستید اگر ماه بیاد تا آخر ماه هستیم یا نیستیم اگر امسال باشیم سال بعد معلوم نیست همه چی از محتملات هست اما ما به حال الان مکلفیم در روایات داریم آنچه گذشت گذشت هیچ ، الان را دریابید الان که هستم زبانم کار میکند جانم کار می کند الان را از دست ندهم همین الان شاید نباشم یکی از دوستان خوب ما بالا منبر بود مشغول بحث وضع همان بالا منبر تمام کرد جنازه را آوردند پایین. از دوستان آشنای ما بود خیلی هم آشنای ما بود گفت من نمی توانم فاطمیه منبر نروم برای حضرت زهرا (س) من میمیرم از غصه ،رفت بالا منبر بحث را کرده اواخر حالش بهم خورد او را آوردند پایین سوار آمبولانس کردند تا نرسید برای بیمارستان تمام کرده گفت من نمیتوانم برای زهرا (س )منبر نروم انشاءالله خدا کمک کند خدا کمک هم کرد دربالا منبر مقدمات مرگ فراهم شد با زبان یا زهرا یا زهرا تمام کرد. هیچ کار ما مشخص نیست الان را در یابید اگر خدا توفیق داده است این ماه رمضان را دریابید .
صیرفی: گفتا نرسیده مرگ تو توبه کن از گناه ، خویش چون که عجل فرا رسد توبه اثر نمی کند.خلاصه جلسه قبل را ببینیم
خلاصه جلسه قبل:
اگر ما مقام عام می خواهیم به عمل عام نیاز داریم اگر مقام خاص می خواهیم به عمل خاص نیاز داریم این انجام عمل واجبات و ترک محرمات ما این یک عمل، عمل عام بله ما را بهشتی می کند ما را از عزیز خدا و رسول قرار میدهد همه ی این ها درست ما را دیگر اهل کشف و شهود نمی کند دیگر ما را محرم اسرار نمی کند انسان مومنی هستیم با تقوا هستیم این عمل عمل عامه با مزد عام ما بناست از اینجا پرواز کنیم بالاتر باید برویم ما را برای احسن اعمال آوردند نه برای عمل حسن. بعضی از ملائکه هستند که مامور حفظ ما هستند که دو تا ملک کنار ما هستند به عنوان حفظه اینها مامورند تا آن ثانیه آخر عمر ما که مثال فلان کس خداوند در را محدود مقدر فرموده که این انسان پنجاه سال عمر بکند تا ثانیه آخر پنجاه کنار ما می ایستند هر بلا که منجر به مرگ ما میشود آن بالا ها را می زنند آن ثانیه آخر عمر که طی شد یک پیام از بالا می آید برید کنار میروند کنار بلا ما را گرفته به پرونده عمر بسته می شود////
صیرفی: 3۰000720 مسیر ارتباط پیامکی ما شماست و در فضای مجازی به آدرس @yadekhoda-qtv کنار شما هستیم فایل های بسیار خوبی ویدئو کلیپ های خیلی خوبی خلاصه های نابی که هدیه های خیلی خوبی می تواند باشد برای اشتراک گذاشتن در فضای مجازی صدقه جاریه می توانند باشن برای عزیزانتان فرزندانتان همه ی دوستانتان ارسال کنید آقای حسین زاده و همکاران محترمشان این ها را تهیه می کنند در حد یک دقیقه دو دقیقه اما کلمات نابیست که بنظرم خیلی از شما می توانید سهیم باشید در اشتراک گذاشتن . شماره تلفن 162 هم روابط عمومی سازمان صدا وسیما است خواهش می کنم نظرتان راجع به برنامه را آنجا اعلام بفرمایید ممنون لطف شما هستیم گفتم 30000720 حاج آقای توکل امر فرمود هر جلسه حداقل یکی دوتا سوال ها را علی رقم اینکه خدمتشان تقدیم می کنیم ، در برنامه بخوانیم با اجازه تان ما چند جلسه اخیر همیشه این دعوت حضرت عالی را اجابت کردیم. حاج آقا در پیامک هامون این تکرار می شود با شکل های مختلف حال این بار یکی از بینندگان محترممان همسری هستند شوهری هستند از حجاب خامشان و همسرشان گلمندند به این شکل هم بیان کردن در پیامشان
که من همسرم حجابش مناسب نیست و رعایت حجاب الهی را نمیکند علی رقم اینکه بارها به او تذکر دادم آیا الان گناه متوجه من هست که او بی حجابه یا خیر.
آیتالله توکل: به این عزیزمان عرض می کنم که ما تکلیف به نهی از منکر داشتید این تکلیف را انجام دادید حالا مقابل پذیرا نیست بر شما گناهی نیست خاطر جمع باشید منتها یک نکته ای عرض کنم در بیان نهی از منکر چه در روش ها باشد آن روش ها جواب داده گاه انسان از یک راه برود خانم رویت را بگیر همسرم را بگیر بعضی از تعابیر برخورد ها شاید جواب ندهد اگر تعابیر را عوض کند طور دیگه ای که به هر حال که بتواند همسر را منقلب کند به هر حال برای زندگی زن میداند مرد در کدام نقاط احساس ضعف دارد آنجا قابل اثر گذاری هست، مرد هم از زنش خبر دارد در طول سال طرف می فهمد زن در کدام مواضع احساس حساسیت دارد به همان جاها وارد بشود یک تذکری بدهد بیان را عوض کند فرم موضوع را عوض کند با یک بیان دیگری وارد بشود به عنوان مثال خانم را رویت بگیر چون این دیگه جواب ندهد بگوید عزیز من شما که باحجاب هستی خیلی علاقه ام بهت زیاد می شود وقتی نگاه می کنم به تو شاد می شوم افتخار می کنم وقتی حجابت عادی نیست واقعا دلم میشکند نمیدانم چکار کنم من الفاظ را عوض کند یک جمله را تکرار نکند دوتا عزیزم قربونت بشم اول و آخر صحبت بیاورد به یک چاشنی محبتی بالابگذارد در زن اثر بکند اینها انشاءالله موفق اند اما سوالی که فرمودید نه بعد از نهی از منکر کردن به این خانم تذکر را دادند به این خانم او مراعات نمی کند بر این آقا گناهی نیست به آن خانم دوتا گناه هست کی گناه درمورد حجاب یکی گناه اینکه فرمان شوهر را اطاعت نکرد.
صیرفی: بعضی از افراد خیال می کنند که میدان جنگ هست خیال می کنند از نهی از منکر می روند سراغ نهی از منکر های خشن تر و جدی تر تا آن درواقع زور به حجاب نکنند رهایش نمیکنند
آیت الله توکل: نه آن ها جواب نمیدهد خشن بودن درد اسلام نیست فحش دادن تند خویی کردن این ها درد اسلام نیست آدم با محبت راحت ترهست به مقصود دست پیدا می کند پیغمبر اسلام قرآن چی دارد :اگر لبخند به لبت نبود کسی دورت جمع نمیشد عده ای لبخند با محبت برخورد با محبت از شق القمر در جان مردم موثرتره همه ی دلایلی که عرض کردم عزیزهست من اگر تو را باحجاب ببینم دلم برات پرواز میکند دلم به تو مشتاق میشود ولی با حجاب را نگیری واقعا دلم میگیرد این رنج میبرم از درون دارم حالا خود دانی من هل واقع را بهت میگم با الفاظ محبتی زن ها تابع محبت اند دربرابر محبت خیلی حساس اند از این راه وارد بشود اما بد دهنی مطلقا نه تندخویی مطلقا نه فحش حرف زشت مطلقا نه .
یک عالمی به شوخی می گفت به همسرت رشوه بدهد برای تبعیت از خدا واهل بیت به او هدیه بده حالا کلمه رشوه به عنوان شوخیه و این اصلا من عنوان محبت این محبت گاهی بازبانه گاهی مثلا ایام میلاد خانم هست یک هدیه برایش بردنه است روسری دوست دارد برای او خریدن هست آنچه که زن احساس کند شوهر او از دل و جان ابراز محبت میکند این جان زن را تغییر میدهد از این راه وارد میشود .
صیرفی: بعضی از آقایون می گویند مگر من بی غیرتم بعضی از شهرها بعضی از فرهنگ ها شدید تر هست چون شما می فرمایید خشونت جایی در اسلام ندارد و گاهی به یک اتفاقات ناگواری ختم میشود این حرف ها و خدایی نکرده باعث وهن دین و اهل بیت میشود
آیتالله توکل: به این عزیز عرض می کنم برای این که بخواهی نجات بدهی همسرت را، از کام محبت موفق تری حالا مشکل آمد جلو ایضا این حال را دارد حالا دوستانش یاد گرفته از فامیل یاد گرفته در محل کار از همکار یاد گرفته. در حل مشکل با محبت کردن زودتر و عالی تر به نتیجه میرسد. یک وقت مرد یک توهین می کند زن هم یک شخصیت دارد اوهم توهین میکند این میگوید آن می گوید بعد اینطور شد ناراحتی عمیق تر بعد درمانش هم سخت تر میشود. با محبت موفق ترید.
صیرفی : خیلی متشکرم .. در پایان نوروز هستیم و در آستانه ی ورود به ماه مبارک رمضان هستیم از حاج آقا توکل یاد گرفتیم بهترین هدیه ای که می توانیم به محضر حضرت زهرا (س) داشته باشیم این است که با دستان خالی مان با کوله باری که سنگین از گناه هست سوره کوثر هدیه قابلیست به صاحت مقدس و سفره پربرکت حضرت زهرا (س)
محضر قرآن کریم با افتخار مشرف شویم محضر سوره کوثر می شویم با هم بخوانیم وهدیه کنیم به حضرت زهرا( س)
هدیه کردیم محضر حضرت زهرا راجع به امتحان صحبت کردیم و استقامت.
آیتالله توکل: و درباره ملائکه و اهداف ملائکه ما عرض کردیم در آن ملک الموت ملک حافظ آمدن برای حفظ ما اگر همین الان از دیده ها پرده ها برود کنار یک ملک راببینیم درست مقابل ما درست به ما زوم کرده و کارش این است که نفس های ما را شمارش کند *ان عمرک عدد انفاسک و علیها رقیب یحصیها*همانا عمرت به تعداد نفس های تو هست و این نفس های ملکه مامور است این برای همه ی افراد است منتها یک دسته ملائکه هستند اینان فقط بر اهل ایمان می آیند با دیگران کار ندارند بر اهل ایمان هم سه تا شرط اگر به احراز رسید کنارشان می آید و گرنه بر آنها هم نمی آید اینها را که به خود آیه شریفه ملائکه با این ها برمیگردند آیا در سوره فصلت آیه 30 و 31 آمده اول آیه را بخونم*ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا *قید سوم اگر این سه بیت بیاید *تتنزل علیهم الملائکه *یک عده ملائکه بر آن نازل می شوند بر این انسان برکات عجیبی را وارد می کنند یک دو *الا تخافوا و لاتحزنوا*خوف نکنید ناراحت نباشید* وابشروا بالجنه التی کنتم توعدون* ا را به بهشتی را که انبیا وعده داد بشارت میدهم این آیه آمد *نحن اولیاوکم فی الحیاه الدنیا* مادر دنیا مراقبت بودیم اگرچه مارا نمی دیدی در پی همین آیه را گرفتن دیدن ملائکه را معین و یاور می گویند این ها کنار افرادی می آیند اول مومن باشند با دیگران کار ندارند و درثانی آن سه تا شرط است باید محرز شود کنار او ایستادند یک حریم برای او درست می کنند اقل این حرمت این است شیاطین را از او دور میکنند نتوانند به او نزدیک بشوند و او را وسوسه کنند برکات زیادی بر این کارهست. من می خواهم درباره این شرط ها جمله کوتاهی عرض کنم و اولاعزیزان میدانند احساس می کنند بخواهد چیزی بگوید اثری ندارد در زبان اثر ندارد اثر آن جایی هست که آن جایی که به زبان میاید حرف دل من باشد آنچه در دل هست همان بر زبان جاری بشود بعد بگوید، رب من خداست ما دو تا معبودم داریم هردوتا معبود، معبود باطن هستند آن دو تا معبود باطل کنار الله جمع شدن معبود باطل اول شیطان است قرآن دارد پیغمبر را در آیه 60 سوره یاسین خطاب می کند: الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لاتعبدوا الشیطان * انسان مگر قرار نبود شیطان را اطاعت نکنی . اوعبادت شیطان نکنید *ان لاتعبدوا *عبادت شیطان نکنید *انه لکم عدو مبین *این دشمن توست تو بر دشمن خضوع داری دراینجا شیطان معبود باطن اونایی که دنبال این معبود هستند چون معبود باطل هست خودشان باطل هستند اعمالشان هم باطل هستند معبودشان هم باطل هستند این معبود برود کنار معبود دوم سوره جاثیه آیه ۴۳*ارایت من اتخذ الهه هواه افانت تکون علیه وکیلا*پیغمبر ما دیدی افرادی را که خدای خود را هوای نفس قرار دادن خدای خود را هوای نفس قرار دادن هوای نفس باطل معبود باطل دنبال این کار هستند کارشان هم باطل و همه ی معبود ها کنار و فقط به الله کرنش کنید تا اینجا واضح* اما ثم استقاموا* یک جایی ثم آوردن* در دو جمله اول ثم نیاوردن چون استقامت میخواهد برای یک بار و ده بار نیست باید آنقدر در میدان بایستد انسان تا از او به عنوان فرد استقامت احرازبشود چون با یک بار امتحان چند بار امتحان دهد تا امتحان ده سال امتحانات به احراز نرسد لذا انقدر باید این کار تکرار بشود تا معلوم بشود این انسان فرد با استقامتی هست و وقتی اثبات شد حالا در را باز می کنند چه در باز کردنی . برای این که عزیزان من مطلب دستشان هست و برای اینکه مثالی برایشان بزنم از قرآن جناب نوح پیغمبر. چرا بعضی از سوره ها را خدا ، نام پیامبر قرار داده است جناب نوح جناب ابراهیم جناب یوسف یونس هود محمد( ص )چرا اینها را قرار داد این ها الگوها و اسوه های ما هستند این ها را نگاه کنیم یاد بگیریم چکار باید بکنیم. جناب نوح( ص) عمر مبار کشان 2500 سال بود اینکه قرآن دارد هزار سال . این عمرش نبود زمان تبلیغات در بین قوم بود. 950 سال بین قوم تبلیغات کرد. عجیب این هست بعد از 950 سال به نقلی 81 به نقلی 83 نفر ایمان آوردند. بعداز 950 سال یک ضرب و جمع کنید هر قرنی چند تا دانه میشود . جناب نوح چهار تا مشکل عمده داشتند یک مشکل همسرشان بود که قرآن تعبیر سنگینی دارد*ضرب الله مثلا للذین کفروا امرات نوح وامرت *برای اهل کفر مثال می خواهید ،الگو ی اهل کفرمی خواهید زن نوح. یک زن کافر معمولی نبود الگوی اهل کفر بود این یک. مشکل دوم پسرش بود که با پدرش مخالفت کرده .خطاب: انه لیس من اهلک* این فرزند نیست از تو جداشد خود را جدا کرده که رفت سراغ رفیق بد و آخر به هلاکت رسید. این دو ، سوم برخورد مردم با جناب نوح، آنچنان بود که تا جناب نوح می آمد بین مردم صحبت کند دست به گوش می گذاشتند حرف نوح را نشنوند پارچه به سر می انداختند او را نبینند این سه چهارم نوح را بد جوری میزنند از دماغ و دهن و گوش خون میزد بیرون در 950 سال بحث یک سال و ده سال و بیست سال نیست ، 950 سال این مشکلات بود اما مقاومت کرد کم نیاورد بعد هم نجات حق تعالی ثابت شد نوح الگوی استقامت در قرآن شریف استقامت می خواهید به کار نوح نگاه کنید.
صیرفی: خیلی متشکرم از لطف و بزرگواری حضرت عالی واز همراهی شماهم کمال سپاس را داریم . باز هم دعا می کنیم اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفرلنا فیما بقی منه .