یاد خدا 17 اردیبهشت 1401
تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن و صوت برنامه یاد خدا 17 اردیبهشت 1401)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
برخیز برات عاشقی داده خدا
احسان قدیم را فرستاده خدا
در کوچه روزگار غم هست ولی
آرام کند دل مرا یاد خدا
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا بر روی ماه شما اهالی ارجمند یادخدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید الحمدلله که باز هم توفیق داریم بایاد خدا و با ذکر خدا همنشین شما سروران عزیز و ارجمند باشیم خاصه خدا را شاکرم که باز هم سایه لطف استاد اخلاق مهربان عضو محترم مجلس خبرگان رهبری حضرت آیه الله سیدرحیم توکل بر سر من هست آقا سلام علیکم و رحمه
آیت الله توکل:و علیکم سلام و رحمه و برکاته
صیرفی:خیلی خوش آمدید قدمتان به روی چشم
مبارک باشد ایام بعد از عید سعید فطر هستیم و ما یادم هست که یک روز پایانی ماه مبارک خدمت شما بودیم در برنامه یاد خدا و حالا الحمدالله همچنان این سفره پهن هست
آیتالله توکل:خدا ان شاءالله به فضل و کرم از همه قبول کند
صیرفی: آقا یکی دوجمله مثل همیشه خواهش کنم برای حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان، خیلی ها بلاخره تلاش کردند شب زنده داری کردند و روزداری کردند ما تلاش مضاعف داشتند که بتوانند خانواده را کمک کنند برای روزه و تهیه غذا و اتفاقات زیادی را رقم زدند حتما ماه رمضان برایشان پر فیض بوده
آیت الله توکل:دو نکته عرض کنم اول هر اعمالی که انجام بدهی چه عبادی ،به کار مردم رسیدن ،گرسنه را سیر کردن، در این ایام اطعام دادن ها ،این ها همه برکات عجیب به دنبال دارد خواهشا به حضرت زهرا هدیه کنید که خراب نشود اگر یک وقتی گناه کردم این گناهانم به این اعمالم ضربه نزد به حضرت زهرا بدهید آنجا محفوظ می ماند اگر گناه کنند ،بله یک گناه کردند یک ظلمتی برای من می آید اعمالم خراب نمیشود چون دادم از ملکم بیرون کردم دیگر ملک من نیست مال دیگری هست اعمال من به آن ضرری ندارد تمام اعمال هر روز که در ماه رمضان یا بعد انجام بدهیم به محض انجام بدهید به فاطمه زهرا،باز تاکید می کنم امانت ندهید ،هدیه کنید ،زهرا امانت دار خودمان قرار ندهیم جدا ازاین نزد عزیزعالم هدیه می برند این هدیه بسیار بی ارزش ، برای اینکه خود من ارزشی ندارم ،تا هدیه من ارزش داشته باشد اما هر چه هست ران ملخی نزد سلیمان بردن هست، این یکی و دومی باز هم در طول بحث ماه مبارک رمضان به عزیزانم عرض کرده بودم روی خودتان فکر کنید نقاط ضعف ها را پیدا کنید و این ها را اصلاح کنید نقاط ضعف به حال خود باقی نمی ماند یا قوی تر می شود یا ضعیف تر می شود ،ضعیف تر شد رو به نابودی هست، از شر صفت رذیله جان سالم بدر می برد اگر رو به رشد باشد خطر خیلی بالا هست ،آنچنان رشد می کند که اگر هم بخواهم نمی توانم درستش کنم ،که نمی خواهم، وقتی صفات بر جان مستقر شد آدم ،نور را ظلمت و ظلمت را نور می بیند دیگر به دنبال درمانش نمی افتد واقعا نور و ظلمت می بیند و ظلمت را نور می بیند به قرآن نگاه کنید سوره روم آیه (۱۰)
"ثم کان عاقبه الذین اساءوا السوای ان کذبوا بایات الله وکانوا بها یستهزئون "عاقبت زیادی گناه دو چیز هست ،مسخره کردن و تکذیب آیات قرآن،این نور و ظلمت می بیند کاری با نور ندارد و ظلمت واقعا نور می بیند با همه وجود دنبال آن میرود پس روی خود کار کنیم ضعف ها را پیدا کنیم و جبران و درست کنیم
صیرفی :خیلی ممنونیم محضر حضرتعالی هستیم وهمیشه از توصیه های پدرانه شما کمال استفاده را می کنیم .خلاصه جلسه قبل را باهم مرور می کنیم و برمی گردیم درس اخلاق امروز و این کلاسی که خیلی ها در پیام های خودشان می گویند که آرزویمان بود در سال های معاصر جایی و کلاسی باشد استفاده کنیم از یک پیر راه ،الحمدالله این اتفاق افتاده و در برنامه یاد خدا ،شنبه ها با درس اخلاق حاج آقا توکل در خدمتتان هستیم
خلاصه جلسه قبل:
آب چرا کنار رفت؟چرا آب شکافته شد ،زمین را از آب خالی کردند تا لشگر موسی عبور کنند چرا؟چون تا اینجا با موسی همراه بودند ،با موسی همراهی کردند به برکت موسی به همراهی این ها آب رفت کنار عبور کردند ،این مزد آن زحمات بود ،فرعونیان آمدند آب ها به هم رسیده و همه نابود کرد از نیل عبور کردند آنور آب رفتند حالا به شهری رسیدند که حاکم آن فرد ظالمی بود موسی فرمود به شهر بروید خدا کمک می کند ظالم را نابود و شما را مستقر می کند
قرآن روایت دارد عبرت بگیرید "و ما اکثر العبر و اقل الاعتبار "چه عبرت ها خیلی زیاد هست کو دلی را که عبرت بگیرد،هر جریان قرآن جدا عبرت هست هر نصیحت جدا عبرت هست خداوند عالم بخش عظیمی ازقرآن را به سرگذشت ماضین قرار داد آنها که اول کار بودند ببینید چه کردید با آنها شما چشمانتان را باز کنید و هر چه زمان به جلو می رود تو به ظهور ان شاءالله نزدیک می شویم امتحانات هم سنگین تر می شود و "لتبلبلن بلبله ولتغربلن غربله"شما را غربال می کنیم چه غربال کردنی شما را امتحان می کنیم امتحان کردنی
صیرفی:تقاضا دارم به سرشماری ۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی فرمایشات را بفرمایید و شماره تلفن ۱۶۲روابط عمومی سازمان صداوسیما نظراتتان را راجع به برنامه اعلام بفرمایید درفضای مجازی هم به آدرس
yadekhoda_qtv @
کنار شما هستیم منتظر شما هستیم دنبال کننده خوب و با معرفتی داریم فرمایشات اساتید و کلیپ های یکی دو دقیقه ای را به اشتراک میگذارند و فضای مجازی پر شده از ویدئو کلیپ های که مبنای روایی و قرآنی دارند یک تشکر ویژه هم کنم از همه همراهان عزیزمان خاصه از کشورعزیزمان ایران و عراق و ترکیه افغانستان و بحرین و سه کشور آلمان انگلیس و آمریکا این سه کشوری هست که دوستان آمار گرفته بودند بیشترین بازتاب و همراهی در فضای مجازی هم را داشتیم به همه شما تعظیم می کنیم
آیت الله توکل:درباره قلب سلیم ما تا جلسه قبل دوتا معنا را داشتیم معنای اول این بود که انسان در تهذیب باطن به یک جا برسد که جلوه گناه زمین نزد جذبه ها او را نگیرد به سلامت باشد از جلوه های منفی ،معنای دوم که آنچنان دل با معرفت باشد یاد خدا عظمت خدا دل را بلرزاند که از این باب رفتیم در خوف الخشیه،خوف الخشیه هم به معرفت نیاز داشت و در اینجا بطور اجمال حرفها را زدیم اگر عمری باقی باشد از امروز می خواهیم برویم در معنای سوم قلب سلیم و مراد معنای سوم این هست که قلب خالی باشد از یاد غیر خدا،دیگر در این دل غیر خدا نیاد این دل اغیار نیاید این دل مال خود خدا است در در این دل صاحب خانه باید بیاید این بحث مفصلی می طلبد ماشاالله یک مقداری مقدمات عرض کنیم تا ان شاءالله اذهان عزیزان با این نکته یک مقداری انس بیشتری بگیرد تا آرام آرام برویم ببینیم این برکات این امر چه برکتی هست تا به این مقدمه ای که بحث مفصل دارد در یک اجمال کوتاه نگاه کنیم ما الان در دار دنیا هستیم بعد مرگمان وارد عالم برزخ میشویم هر کسی وارد عالم برزخ شد روحش در عالم برزخ می ماند و تا در دنیا انسانی باقیست او رد در برزخ ماندگار هستند باقی خواهد بود وقتی بر همه مرگ عارض شد و همه آمدند به عالم برزخ و طبق روایات "ان اخر من یموت ان الامام علیه السلام "آخرین نفری را که از دار دنیا می رود امام و حجت الهی هست همه آمدند برای عالم برزخ از عالم برزخ راهی عالم قیامت می شوند تا در صحنه قیامت افراد باقی ماند به برکات اعمال می رسند افراد گنه کار هم به نکبت اعمال منفی خود برسند حالا اینجا الی ماشاالله هست در عالم برزخ در آن صحبت کردم بالای ۵۵جلسه شد خیلی حرفه ،من می خواهم رد بشوم به نقطه اصلی بحث برسم قیامت که شد ما را به صحنه قیامت بردند با فرمان الهی جهنم را می آوردند با فرمان بعدی حق تعالی در جهنم را باز می کنند شعله ها از داخل جهنم به صحنه محشر می آید با فرمان سوم الهی پلی برای جهنم نصب می کنند که هر کسی بنا هست به بهشت برود اول یک برگه باید به دست او بدهند اگر برگه را دادند به دست او مجاز هست بیاید بالای پل ،اگر برگه را بدست او ندهند او و تمام اعمالش را با هم به جهنم میریزند طبق روایات به صراحت فرمودند آن برگه برگه ولایت علی و اولاد علی است اگر این برگه را بدست او دادند می تواند بالای پل بیاید حالا برگه را به دادند آمد بالای پل ،با چند ایست بازرسی که در روایات به* قنطره از او تعبیر آورده اند هر* قنطره او را نگه می دارند از او سوالاتی می کنند اگر سوالات درست بود او را به قنطر بعدی می برند همان طور به بعدی ،بعد تمام قنطره ها درست و بدون اشکال طی کرد دیگر قنطره نیست در مقابل به آخر پل که برود به آنطرف ملائکه به استقبال می آیند با تعبیر قرآنی به """سلام علیکم بما صبرتم""" همان استقامت که قبلا بحث کردیم درود خدا بر شما باد صابر بودید و استقامت کردید جلوه گناه آمد نلغزیدید جذبه گناه آمد لغزیدی آفرین بر شما "و فنعم عقبی الدار "بهشت جایگاه خوبی برای شما هست با چه عزتی او را می برند با چه عزتی به او اسکان می دهند و تا ابد خدا خدایی می کند اونجا عزیز و محترم نگه می دارند یک بار ان شاءالله باید این بحث ادامه داشته باشد تا برسیم به بحث بهشت و جهنم برسیم از بهشت بگوییم به عزیزانم باور کنید سر جایشان بند نمی شوند و از جهنم بگوییم در جایشان خشک می شوند هر دو در دست ما هست"انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا"انتخاب با خود توست ما هر دو راه را به تو گفتیم میل خود تو هست ،عرض بنده این هست که در این ۳قنطره یک روایتی از ابن عباس هست در کتاب کفایه الموحدین جلد ۳ بحث معاد را مطرح می کند طبق این روایت ابن عباس بالای پل صراط ۳قنطره هست طبق این روایت قنطره اول از امانت و رحم سوال می کنند قنطره دوم از نماز سوال می کنند قنطره سوم از حق الناس سوال می کنند این قنطره سوم را به قنطره مرصاد تعبیر آورده اند در قرآن دارد "ان ربک لبالمرصاد""" خدا در مرصاد در کمینه فقط یک جمله کوتاه در این قنطره سوم بگویم خداوند عالم به عزت و جلالش قسم یاد کرده از قنطره سوم احدی عبور نمی کند الی حق الناس را صاف کرده باشد حق الناس در جنبه مالی در جنبه آبرویی و اعتقادی آنکه با عزیزانم حرف دارم مال قنطره اول که بحث امانت هست و به بحث ما همخوانی دارد امانت به چه می گویند؟ یک سوال ،سوال دوم صاحب امانت کیست ؟ان شاءالله ۷سوال دیگر مطرح میشود که در فراز بعدی عرض می کنم و برای عزيزان جواب سوالات را هم عرض می کنم تا عزیزان بدست بیاورند که چه باید بکنیم
صیرفی:ان شاءالله محضر قرآن کریم مشرف میشویم و برمی گردیم و خدمت استاد خواهیم بود و حسن ختام و پاسخ این ۷پرسشی که پیش رو داریم را می شنویم
محضر آیات پایانی سوره احزاب رسیدیم
آیت الله توکل:عرض کرده بودیم که ۷پرسش اینجا مطرح می شود سوال اول این هست که امانت به چه می گویند ؟سوال دوم اینکه صاحب امانت کیست؟ سوال سوم امانت دارها چه کسانی هستند؟سوال چهارم انسان در کجا به امانات امین می شود؟ سوال پنجم انسان در کجا به امانت خائن می شود ؟سوال ششم اگر انسان به امانت امین شد خداوند با امین ها چگونه برخورد می کند ؟و سوال هفتم اگر انسان ها در امانات خائن شدند خدا با خائن ها چگونه برخورد می کند؟
هفت سوال هست که اگر ما اینجا این سوالات را درست نکنیم در پل صراط همان قنتره اول گیر می افتیم حالا می خواهم خورد خورد و بطور خیلی اجمالی به این هفت سوال جواب بدهیم اما سوال اول امانت به چه می گویند صاحب امانت کیست؟و چه کسی امانت دار هست عزیزانم به حمدالله می دانند هر که هر چه که دارد و داشته خدا به او داده هر چه الان ندارد و بناست که بعدا دارا بشود خدا باید به او بدهد ما از خودمان چیزی نداریم آنچه که داریم آن یا کریم داده و آنچه بناست دارا بشویم هم باز باید آن یاکریم بدهد "انتم الفقرا الی الله والله هوالغنی الحمید"""همه شما در درگاه ما فقیر هستید بینیاز مطلق خدا هست و لاغیر ،پیغمبر اکرم گل یک دانه و سرسبد عالم در محضر خدا فقیر محض هست که خود فرمود"الفقر فخری"""فقر افتخار من هست در این خانه دستم بلند هست ،پس وقتی هر چه داریم خدا داد هر چه داشتیم هم خدا داد آنچه دارا خواهیم شد او باید بدهد پس آنچه داشتیم ،داریم خواهیم داشت را او مالک است او شد مالک دست ما امانت شد ما امانتدار هستیم پس سه سوال معلوم شد امانت به چه می گویند؟آنچه آریم مالک چه کسی است ؟خدای عالم چه کسی امانت دار است؟همه ما امانت دار هستیم پس ۳سوال پاسخ داده شد سوال چهارم این بود انسان در کجا امین می شود؟پنجم انسان در کجا خائن می شود؟خدای عالم آنچه به ما دادند یک قید هم در کنارش گذاشتند این داده من را با این قید استفاده کنید اگر به همان قید عمل کردید امین هستیم آن قید را عمل نکنیم به امانت خیانت کردیم به ما چشم دادند کجا را ببینیم کجا را نبینیم به ما دستورالعمل دادند به ما زبان دادند چه بگوییم و چه نگوییم به ما پا دادند کجا برویم و کجا نرویم به ما دست دادند چه کار انجام بدهیم و چه کار انجام ندهیم خدا مال داده اند آبرو دادند عزت دادند کجا خرجش کنیم کجا خرجش نکنیم آنچه خدا به ما داد لطف فرمود به قید کنار قرار داده است اگر آن داده را با همان قید عمل کنیم امین هستیم اما به قید عمل نکنیم خیانت کردیم مثلا در جمع عزیزان یک نفر بناست به کربلا برود فلانی یک زحمت برایت دارم این ۱۰تومن را از من بگیر شیرینی بخر و شب جمعه حرم امام حسین پخش کن این چهار قید داشت ۱۰هزار تومن ،شیرینی بخرد،حرم امام حسین،شب جمعه،اگر به هر ۴قید عمل کرد امین هست یک قید نیاید ۱۰تومن را شکلات بخرد ۱۰تومن را کم تر بخرد شیرینی بخرد و حرم امام حسین پخش نکند در حرم آقا پخش کند شب جمعه پخش نکند یک قید نیاید خیانت کرده من با ۴شرط تو را امین قرار دادم .
خدا چشم بدهد به نامحرم نگاه کنیم خیانت کردیم خدا زبان بدهد با آن دروغ غیبت تهمت فحش و ناسزا بیرون بیاید خیانت کردیم خدا آبرو بدهد به جا مصرف نکنیم خدا به ما پا بدهد به محل فساد و خانه حرام برویم خدا به ما مال بدهد به حرام خرج کنیم هر قیدی که خدا فرمود اگر انجام نشود آنجا خیانت در کار آمده ،و ما خیانت کار هستیم و مسلما افراد امین که حرمت خدا را نگه داشتند عزیز هستند و افراد خائن مسلم ذلیل هستند یک مثال روایی عرض کنم شاید به درس امروز نرسیم که من آن را باز کنم در گوش عزیزان باشد فرمود"القلب حرم الله""قلب شما حرم الهی هست حتما عزیزانم می دانند مراد از قلب در آیات و روایات این قلب پمپاژ خون نیست مراد از قلب دل و روح ما هست جان و باطن ما هست "القلب حرم الله"جان و روحت حرم ما هست همه چیز مال تو و ارث پدری تو نیست حریم ما هست خدایا حال این شد حریمت چه کاری باید با آن کنم جمله بعدی دستور العمل هست "فلا تسکن حرم الله غیرالله" در حرم ما نباید اغیار بیایند ،انبیا و ائمه و اهل ایمان باید بیاییند از عزیزانم عذر خواهی می کنم من هم مثل شما و شما هم مثل من ،همه ما در حریم جانمان چه کسی مستقر هست اگر صاحب خانه مستقر هست اغیار بیرون می روند اغیار مستقر باشند صاحب خانه بیرون می رود اگر این لیوان آب پر آب باشد هوا ندارد و اگر پر هوا بود آب ندارد ،هم پر هوا و هم پر آب امکان ندارد این جا اگر نور هست ظلمت نیست اگر ظلمت هست نور نیست هم نور و هم ظلمت امکان ندارد ، یک کدام ،در حریم جانمان چه کسی مستقر هست اگر صاحب خانه آمد اغیار می روند اگر اغیار آمد صاحب خانه میرود هم دنیا بخواهم هم خدا را ، البته مراد این نیست که من دنیا را نخواهم ،دنیا را باید بخواهم اما دنیایی که با گناه خراب نکنم دنیا محل توشه گرفتن من هست از همین دنیا شهدا آمدند از همین دنیا بهشت بدست می آید همین دنیا عزت بدست می آید دنبال دنیا باید برویم اما دنیای حلالی که خدا راضی باشد ظلم و فساد آنجا نباشد حق مردم ضایع نشود دلی بدرد نیاید با جان و مال مردم بازی نکنیم اگر این ها را مراعات کردیم امین می شویم،امین که شدیم خداوند برکات را سرازیر میکند ان شاءالله جلسه بعدی عرض میکنم علامت امین شدن چه هست؟علامت خائن شدن چیست؟ و خداوند با امین ها و خائن ها چه می کند ؟
صیرفی:خیلی خیلی از لطف و آقایی و بزرگواری شما ممنونم الحمدالله این دقایق و لحظات توفیق شد کنار شما و اهالی ارجمند یاد خدا بنشینیم با اجازه حضرتعالی دعا میکنم و خدا را به وجاهت حضرت مهدی قسم میدهیم الهی چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار