حدیث روز
امام علی(ع):: انسان بلندمرتبه چون به فهم و دانایی رسد، متواضع می شود.

یاد خدا 3 خرداد 1401

رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن و صوت برنامه یاد خدا 3 خرداد 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب

درخانه ای که نور ولا موج می زند

آرامش امید صفا موج می زند

درزندگی به سبک ائمه یقین بدان

دارد همیشه یاد خدا موج می زند

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهروپاکشان اللهم صل محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر امام خدا بر حضرت مهدی (عج) وسلام خدا برشهدای هشت سال دفاع خدا شهدای انقلاب اسلامی خاصه شهدای فتح خرمشهر ، خیلی خوش آمدید وقت بخیر سلام خدا بر روی ماه شما اهالی ارجمند یاد خدا سلام خدا برشهید جهان آرا ، الحمدلله که توفیق داریم کنار شما باشیم سرور ارجمندمان استاد اخلاق عزیز حضرت آیت الله تحریری قدم بر چشم ما گذاشتند ...

آقا سلام علیکم ورحمه الله خیلی خوش آمدید ....

آیت الله تحریری : سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته ، در خدمت شما هستیم ....

صیرفی : خیلی خوش آمدید روز مقاومت نام گذاشته اند امروز را سوم خرداد را تبریک می گوییم محضر حضرتعالی همه ی خانواده ی معظم شهداء

آیت الله تحریری : ماهم به همه ی ملت عزیز ایران وهمه ی رزمندگان اسلام ومستضعفان عالم تریک وتهنیت عرض می کنیم که یک عنایت خاصی متعال به امت اسلامی ما کرده است درسوم خرداد که پشت دشمنان را شسکت ....

صیرفی : خیلی متشکریم از تشریف فرمایی از لطف وآقایی شما ، کنار استاد عزیز خواهیم بود ان شاءالله سر سفره ی پر رزق رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام ازمحضر شریفشان استفاده خواهیم کرد کتاب استاد تحریری را تهیه بفرمائید چه بطور اینتر نتی وچه بصورت حضوری موجود است در بازار شرحی است بررساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام نوشته محمدباقر تحریری ، خلاصه ای از جلسه ی قبل را می بینیم برگردیم وکلاس درس امروز آغاز کنیم بفرمائیدخواهش می کنیم آقا با افتخار خدمت شریف تان هستیم ..

خلاصه جلسه قبل:اسلام خواسته است هم فردبه یک پاکی برسدهم جامعه پاکیش حفظ شود وآن راههای حفظ پاک بودن جامعه از ارتباطات نامشروع را جلویش را گرفته است مثل زنا مثل لواط ومحرماتی بران وعقوبتهای دنیایی وعقوبتهای آخرتی را خدای متعال برآن وضع کرده است که ما هشدار باشیم امت اسلامی برخلاف امتهای دیگر آزاد نباید باشد مانند آزادی حیوانی ....

اسلام خواسته است از راههایی به آرامش روحی برسد یکی از جنبه های آرامش روحی کنترل نگاه است که برای اینکه انسان نگاهش کنترل شود اگر زمینه ای برای ازدواج فراهم شد اسلام فرموده آنجا بایدازدواج کند وعفت را حفظ کند ودر روایات فرمودند : اعضاء وجوارح هرکدام زنای خودشان رادارند ، زنا یک تعدی جنسی از راه غیر مشروع است لذا یک حکم فقهی خاص دارد که آن بحث خاصش است .

ا30000720 مسیر ارتباط پیامکی ما وشما است شماره تلفن 162 شماره تلفن روابط عمومی سازمان است می توانید نظراتتان راجع به برنامه خودتان امر بفرمائید.با افتخار خدمت شریف حاج آقای تحریری هستیم ...

آیت الله تحریری : بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین وصل الله علی محمد وآله الطاهرین ولعنت الله علی اعدائهم اجمعین ....

بسم الله الرحمن ارحیم * قدافلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون *

بحث درتوضیح رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام وصلاه است .امام علیه السلام بعد ازاینکه حقوقی را بریا اعضاء وجوارح ما بیان می فرماید که ما رامتوجه وظائف گوناگون ظاهری مان نسبت به اعضاء وجوارح می فرماید به چندتا از فروع دین هم ما رامتوجه میکند که حق اینها را ما بدانیم چیست ؟ چون یک نقش خاصی در رابطه ی بندگی ما به خدای متعال دارد ، اولین عملی که حضرت می فرماید ومهمترین اعمالی که دردین برای ما تشریع شده است مساله ی نماز است ، که فرمودند * الصلاه عمود الدین * لذا امام سجاد علیه السلام یک توضیحی اجمالی درمورد نماز می فرمایند که ماهیت نماز کوچ کردن به سوی خدای متعال است وواقعیت نماز این است که ما درپیشگاه پروردگار متعال حضور پیدا می کنیم خودمان را قرار می دهیم منتها یک کیفیات خاصی ، مساله ی نماز همانطور که گفته شد ازمباحث بسیار مهم اسلام است که شاخصه ی مسلمان بودن ما ومتقی بودن مارا نمازواقامه ی نماز بیان می فرماید .

درسوره ی بقره می فرماید : * ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین الذین یقیمون الصلاه ویوتون الزکاه یومنون بالغیب ویقیمون الصلاه * بعد از ایمان به غیب اقامه ی صلاه را شاخصه ی متقین بیان می فرماید لذا د شریعت ما درتقسیم بندی نماز اقسامی دارد نماز واجب نماز مستحب که نمازهای مستحب ما دراوقات شبانه روز ودر ایام سال داریم .نماز درهمه ی شرایع گذشته بوده است برخلاف روزه که روزه فقط برای انبیاء بوده برطبق بعضی روایات ، بر امتها به این صورت کل ماه رمضان تشریع نشده بود لذا از زبان حضرت عیسی علیه السلام این را خدای متعال نقل فرموده اند : * واوصانی بالصلاه وزکاه مادمت حیا * نماز وزکات را خدای متعال به من وصیتکرده است تا وقتی من زنده هستم ..درباره ی حضرت اسماعیل صادق الوعد فرموده است : وکان یامر اهله بالصلاه وازکاه وکان عند ربه رضیا * به پیامبر اکرم صلوات الله وعلیه وآله خطاب می کند * وامر اهلک بالصلاه * اهل وخانواده ات را به نماز امر کنید وسفارش ...* واصطبر علیها * برآن صبر هم کنید ، یعنی یک مرتبه ودو مرتبه تنها امر نکنید باید این را ادامه دهید لذا نبی اکرم صلوات الله علیه فرمودند : * الصلاه عمود الدین * اولین چیزی که خدای متعال به آن نگاه می کند از اعمال انسان آن نماز انسان است بعد به بقیه ی اعمال توجه می کند چون این نماز یک عملی است همه ی اعضاء وجوارح ها را خاضع در برابر خدای متعال می کند .ازقبل از نماز که با یک طهات خاصی وارد می شوید وضوء یا تیمم یا غسل بعد هم امور دیگری برای نماز اولیه مراعات کنیم که دررساله های عملیه آمده است که گفته می شود نماز صحیح به این صورت است که ما طبق رساله ی عملیه عمل کنیم که خود این نماز مرتبه ی اول موجب می شود چقدر انسان از محرمات دوری کند فرمودند : * ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر * خودنماز نهی می کند مارا از فحشاء * لباس نماز گزار باید حلال باشد غصبی نباشد ،باید متعلق خمس وزکاه نباشد ، مکان نماز گزار همینطور آب وضوء نماز گزار خاکی که تیمم می کند درآن اینها حلال باشد ، این موجب می شود که انسان لااقل یک قسمتی از ارتباطات اقتصادیش را بصورت حلال انجام بدهد اگر توجه ندارد یک مقداری انسان را ملزم می کند به اینکه درمسیر پاکی قرار بگیرد .می بینید وقتی نماز گزار در نماز می ایستد خود قیام یک خضوعی ، رکوع یک خضوعی است ، سجده ، بالاترین عضو انسان به پایین ترین جایگاه که زمینی که لگد میکند قرار می گیرد ، دربرابر عظیم مطلق .اذکاری که درنماز است همه اش یک خضوعی است یک مجموعه ای است .نماز از اعتقادات حق از دارا شدن صفات خوب واعمال صالح که اعمال صالحش را اجمالا عرض کردیم .ما اقرار به ربوبیت مطلقه ی خدای متعال می کنیم ، ستایش مطلق خدای متعال را درسوره حمد به جا می آوریم ، اقرار به وجود معاد می کنیم * اقرار به صراط می کنیم تقاضای صراط مستقیم می کنیم صراط مستقیم صراط ولایت است ، یک مجموعه است که این شرائط صعود به سوی خدای متعال را همین ظاهرش فراهم میکند تذکاری هم که دررکوع وسجده ما می گوییم هرکدام یک نوع اظهار خضوعی است البته اظهار خضوع مراتبی دارد که آن مراتب وسطیه واعلایش راکه نوع ماها درک نمی کنیم .درشب معراج نبی اکرم صلوات الله علیه وآله نماز معراجیه که خواندند ، درهر قسمتی که قرار می گرفتند یک عملی را ویک گفتاری را داشتند طبق همان صلاه معراجیه این نماز دراینجا تشریع شده است ووقتی که همه ی پرده های عالم غیب برای آن حضرت کنار رفت خدای متعال را بالاترین مرتبه ی علو درک کردند باتمام وجود انجا * سبحان رب اعلی وبحمده * را اظهار کردند .غرض اینکه نماز از کامل ترین اعمال دینی است که حالا در ادامه درچند بحث این را که خصوصیات گوناگونی دارد عرض خواهیم کرد .مجموعه ای از توحید ، نبوت ، معاد وولایت دراین نماز نهفته است که از این جهت به نماز این مقدارسفارش شده است وفرمودند * ان قبلت ، قبلت ماسوی وان ردت ، رد ماسوی * یعنی ملاک مسلمان بودن ما در عمل پایبندی به نماز است که البته آنقدر احکام دارد که چهارهزار حد ومرز برای نماز ، اعم از واجبات ومستحباتش مکروهاتش بیان شده است ...

صیرفی : محضر قران کریم مشرف می شویم وبرمی گردیم بخش دوم وپایانی کلاس امروزمان را خواهیم داشت .محضر سوره ی مبارکه ی مومنون وسیمای مومنان درقرآن کریم رسیدیم ...

آیت الله تحریری : اولین سیمای مومنان را خدای متعال که باعث فلاح ورستکاری آنها است به پا داشتن نماز بیان شده است * قدافلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون * درادامه هم نکاتی می فرمایند : والذین هم علی صلواتهم یحافظون * آیه ی 9و2 سوره ی مبارکه مومنون که هم خشوع دارد وهم محافظت برنماز دارند وآن وقت دراین بین به یک سری از امور هم پایبند باشند تا محافظت برنمز صدق بکند .درجلسات گذشته دربیان حقوق اعضاء وجوارح اجمالا عرض کردیم * والذین هم عن الغو معرضون * مومنین کسانی هستند که ازامور بیهود که بالاترین لغو آن محرمات است ، محرمات چشم، محرمات گوش، محرمات زبان ، محرمات دست وپا ، اینها اعراض ودوری می کنند درواقع نماز نشان دهنده ی حقیقت دین است ، دین حقیقتش اظهار خضوع است درعرصه های مختلف ودرابعاد وجودی ما اول بعد اعتقادی ، تا بعد اعتقادی ما درست شکل نگیرد ما پا درعرصه ی دین نگذاشتیم که قران کریم می فرماید * فاقم وجهک لدین حنیفا * فطرتت را دربرابردین بپا بدار.

درجای دیگر می فرماید * ان دین عند الاسلام *بنابراین اساس دین اعتقادات به حقه است که درنماز شکل می گیرد ومتبلور می شود درسوره ی حمد وسوره ای که می خوانیم وهمینطور دررکعات بعد اینچنین است همه اش اقرار به کمالات گوناگون ذات اقدس الهی است وبعد دیگر دین جنبه های اخلاق یاست آن حالات روحی را اظهار می کند که درسوره ی مبارکه حمد این حالت اساسش است که توکل به خداوند است استعانت از ذات اقدس الهی می باشد که معنای اول استعانت را از خداوند متعال درک بکنیم وآن را اظهارکنیم درواقع آن حالت روحی مان را در ارتباط با خدای متعال داریم شکل می دهیم که آن حالت توکل از اسباب ومسببات به طوراستقلالی روی گردان می شویم ان وقت منشاء رذایل اخلاقی عدم توجه عمیق به خدای متعال واز او کمک خواستن وبه او تکیه کردن است (که اینجا جایش نیست دربحث های خاصی اینها بررسی شود) صفات رذیله به این مسائل برمی گردد حسد کبرغرور وامثال اینها درمقابل صفات حمیده ریشه اش همان ارتباط قلبی با خدای متعال وتکیه گاه قرا ردادن خدای متعال درشئون گوناگون زندگی که درسوره ی مبارکه ی حمد این معنا آمده است وخضوع عملی هم عرض کردیم در آن نهفته شده است بنابراین می شود گفت که نماز شالوده ی دین است دین هم که حقیقتش این سه بعد است وابعاد سه گانه ی انسان در برابر خدای متعال دارد اظهار خضوع می کند چنین نمازی قطعا باد با تمرکز باشد با حضور قلب باشد وهر مقداری که حضور قلب در نماز باشد نماز به همان مقدار تاثیر می گذارد وقبول می شود ...

نماز صحیح داریم یک نماز قبول داریم ، نماز صحیح همان است که حمد وسوره بخوانیم ووضوی صحیحی باشد وطبق رساله ی عملیه لباس پاک باشد غصبی نباشد مکان همینطور این می شود نماز صحیح اگرچه حواس انسان پرت هم بشود اما این چهار چوب ها را درست انجام دهد از او پذیرفته می شوداما نخواسته اند فقط یک شکلی ر ا انجام بدهیم یک ظاهری را داشته باشیم ، امام سجاد علیه السلام فرموده است این کوچ به سوی خدا است ، کوچ کردن کوچ قلبی ومعنوی است این اعمال ظاهری نمود آن اعمال باطنی است لذا تاثیر گذاری هر عملی درجان انسان که آن موانع روحی را بین ما وخداوند کنار بزند این می شود قبولی ان عمل ،روزه یک قبولی درد که بحث های گذشته درماه مبارک حق روزه را عرض کردیم ، یک روزه ی صحیح داریم وآن که انسان طبق رساله ی عملیه انجام بدهد یک روزه ی قبول داریک که علاوه بر این که ان مباهات را ترک می کند طبق رساله ی عملیه محرمات دیگر را ترک کند آن پاکی برای انسان بیاید پاکی چشم پاکی گوش پاکی زبان واینها بیاید می شود روزه ی قبول ، منتها اگر بخواهد این آثار در روح انسان بماند باید ادامه بدهد این را ، بعضی اعمال است که هم باید قبلش امادگی باید باشد هم بعدش باید ما این برنامه هارا ادامه بدهیم نماز یکی از این اموراست که برای اینکه ما می خواهیم درپیشگاه حضرت حق حضور پیدا بکنیم چطور نزد آن یک بزرگی برویم یک مقدماتی را فراهم می آوریم یک ظاهر شایسته ای می خواهیم داشته باشیم تمرین می کنیم چگونه صحبت کنیم جایگاه او حفظ شود ودر پیشگاه هم که می رویم همواره مراقبیم که درست بنشینیم درست حرف بزنیم این ارتباط را برقرا رکنیم حالا ما دربرابرعظیم مطلق داریم می رویم نباید مقدمات را مراعات کنیم ؟مهمترین مقدمات مراقبت نسبت به اعمال روز است که درروایات ما فرمودند که درآن حدیث است خدای متعال به حضرت موسی علیه السلام وحی می کند که ای موسی نماز این افراد را می پذیرم * من تواضع لعظمتی * کسی که دربرابر ما تواضع دارد یعنی اینکه واقعا خودش را بنده بداند خودمان را کاره ای ندانیم این هم خوب مراتب دارد این حالت خضوع باطنی است که باید با تمرین برای انسان بیاید توجه به نقصمان توجه به فقر وجودی مان که ما هیچ لحظه ای ازما خودمان مستقلا چیزی نداریم همین که می ایستیم درنماز این هم باز به عنایت الهی است خداوند قدرت داده است وتوفیق داده است این شرائط را فراهم کرده است اینها را توجه بکنید وبعد اینکه کسی که روزش را بایاد من طی می کند * وقطع نهاره بذکر * این هم موجب می شود وقتی انسان درنماز می آید دیگر ذهن متشطط نشود با تمرکز خاصی دربعضی مکتب ها کاری می کنند ذهن تمرکز پیدا کند روی تمرکز ذهن کار می کنند وبعضی ورزش ها وبعضی مکاتب وبودایی ها .ما بهترین دستورات برای تمرکز روح داریم که به ان کارهای خلاف هم لازم نیست دچار بشویم ، یک تمرکز عمومی ، این مراقبت روزانه که وظائفمان را درست انجام بدهیم از محرمات الهی دوری بکنیم این یک تمرکز مستمر است یک تمرکز مقطی هم داریم که نماز است این تمرکز مستمر اگر به نوعی شکل بگیرد این تمرکز مقطی هم درست انجام خواهد شد ....

صیرفی : خیلی ممنون ومتشکریم ازلطف وآقایی تان ، از نگاه پر مهرتان سپاس گزاریم .خدا را به وجاهت شهدای عزیزمان از صدر اسلام تاکنون خاصه شهدای انقلاب اسلامی وشهدای فتح خرمشهر قسم می دهیم ودعا می کنیم

الهی چنان کن سرانجام کار

توخوشنود باشی وما رستگار

دسته بندی :