یاد خدا 17 خرداد 1401
رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن و صوت برنامه یاد خدا 17 خرداد 1401)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی:الذین امنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب
برخیز برات عاشقی داده خدا
احسان قدیم را فرستاده خدا
درکوچه ی روزگار غم هست
ولی آرام کند دل مرا یاد خدا
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهروپاکشان اللهم صل محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر حضرت مهدی (عج) و ، سلام خدا بر روی ماه شما اهالی ارجمند یاد خدا، وقت شما بخیر خیلی خوش آمدید ،خدا را شکر می کنیم توفیق داریم با یاد خدا توفیق داریم کنار شما سروران عزیز باشیم ، در محضر استاد اخلاق عزیزومهربانمان حضرت آیت الله محمد باقر تحریری ، آقا سلام علیکم ورحمه الله خیلی خوش آمدید ....
آیت الله تحریری : سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته وسلام ، بنده هم خدمت حضرتعالی وهمه ی بینندگان عزیز وتهیه کنندگان این برنامه سلام عرض می کنیم ، در خدمت شما هستیم
صیرفی : خیلی خوش آمدید ، خیلی ممنونیم .
خدمت آقای تحریری که می رسیم سرسفره ی پررزق رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام هستیم ،الحمدلله ،کتابی که استاد نوشتند شرحی بررساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام است .قرار است برویم خلاصه ای که از جلسه ی قبل ببینیم باهم ، اجازه می فرمایند قبل از این کارها سوال کنیم از حضورتان ؟
یک جمله ای قبل از شروع برنامه فرمودند تهیه کننده ی گرامی فرمودند رسیدیم به حوالی ماه خرداد این بخس عمر هم گذشت ...آهی استاد کشیدند چند جمله زیر لب فرمودند .یک مقدار از عالم بفرمائید چه خبر است ؟ زود همه چی می گذرد ناراحت باشیم ؟ خوشحال باشیم ؟
آیت الله تحریری : بسم الله الرحمن الرحیم وصل الله علی محمد وآله الطاهرین
البته هم باید برگذشته انسان فکر کند وبه نوعی حالت حزن داشته باشد که برما چه گذشته است هم به آینده توجه کند حالت خوف که عاقبت ما چه خواهد شد ؟این حالت خوف راهمه داشته اند * ان اولیاء الله علیهم ولاهم یحزنون * این مربوط به خوف در امور دنیایی است اما نسبت به آخرت این حالت را داشته اند .امام حسن علیه السلام دراواخر عمر شریف شان و گریه می کنند ، پرسیدند علت را ؟ ایشان فرمودند به خاطر دوچیز امام حسین واز فراق دوستان اینا هستند ودوم اینکه ما داریم درمحضر حق وارد می شویم یک حالت ترسی دارد در پیشگاه عظیم مطلق این همه نعمت بیکران به ما عنایت فرموده است ما چه کرده ایم ازما سوال می شود این سوال همگانی است * ولتسئلون یوم عن النعیم * لذا ماه رمضان که گذشت ما یک بررسی کند که واقعا چگونه گذشت ؟ نعمت الهی سرازیر شد اما می توانیم البته که جبران کنیم ، فرمودند به کسی که مغفرت شامل حالش نشده است تا روز عرفه منتظر بماند که خدای متعال در شب وروز عرفه به برکت عنایت زائرین ان شاءالله ماهم مشمول عنایات آن رحمت واسعه بفرماید لذا باید همواره این حالت ها راداشته باشیم اگرچه که ممکن است این حالت واقعی را نداشته باشیم اما برای همه ما لازم است که به این مطالب هم که مطرح می کنیم بررای همه راهگشاست .
صیرفی : خیلی ممنون ومتشکریم برویم خلاصه ای ازبرنامه گذشته که به حق نماز گذشت ببینیم وبشنویم وبرگردیم خدمت شریف تان خواهیم بود .
خلاصه جلسه قبل:
در روایت از نبی اکرم صلوات الله علیه وآله می فرماید که ای اباذر نور چشمی مرا خدای متعال در نماز قرار داده است نماز را محبوب من قرار داده است همانطور که شخص گرسنه وتشنه ؛ غذا وآب محبوبش است و ولع دارد که به آن برسد منتها فرق ما با گرسنه این است که وقتی گرسنه وتشنه به آب برسد سیراب وسیر می شوند اما ما از نماز سیر نمی شویم .این بیانگر عظمت نماز است .فرمودند ولایت ما اولین چیزی که شرط قبولی نماز است ولایت وپذیرش ما اهل بیت صلوات الله وسلام است که فرمودند اگر کسی شب را قیام داشته باشد و روز ها ی بلند را روزه بگیرد وهمه ی مالش را صدقه بدهد وجمیع عمرش را به حج رود و ولایت ما را نشناسد ومحبت ما را نداشته باشد که اعمالش طبق دستورات ما باشد .
صیرفی : وقت بخیر3000072۰ مسیر ارتباط پیامکی ما وشما است که منتظر الطافتان هستیم و شماره تلفن 162 شماره تلفن روابط عمومی سازمان است می توانید نظراتتان بصورت تلفنی صفحه ی یاد خدا را فراموش نکنید به آدرس:
@yadekhoda_qtv
که آنجا مطالب بسیار مفید ومختصر وجذابی قرار می دهند برای بازنشر درفضای مجازی بسیار مفید است ان شاءالله صدقه ی جاریه است .مطهر فضای مجازی است ، ان شاءالله شما هم از این سفره ی پر برکت بی بهره نمانید ان شاء الله ..
آقا با افتخار خدمت تان هستیم ...
آیت الله تحریری : بسم الله ارحمن الرحیم
یا ایها الذین امنوا استعینوا بالصبر والصلاه ان الله مع الصابرین
خدای متعال درقرآن کریم در دوجدا به امر کردند که به مومنین کمک بگیرید از صبر وصلاه ، در این آیه شریفه فرموده است خدا با صابران است در آیه دیگر فرمود " وانها لکبیره الا علی الخاشعین "نماز سنگین است مگر برکسانی که اهل خشوع باشند بخواهند در پیشگاه حضرت حق اظهار کوچکی بکنند این کمک گرفتن یعنی اینکه ما از نظر روحی نیاز به کمک داریم که البته منافات با "ایاک نستعین "ندارد ، خدای متعال که خودش فرموده اند * ایاک نستعین * خودشان فرموده اند * استعینوا * شما کمک بگیرید که استعانت به نماز و صبر که دربرنامه های گذشته در بحث روزه ، تبشیر به روزه شده است که این همان استعانت از خدای متعال است ،که ابعاد مختلفی دارد بحث ما درمورد موانع قبولی نماز بود که بعضی گناهان در رووایات تاکید شده است ظلم وتکبر است ظلم یک عمل خارجی است که منشاء درونی هم دارد ، تکبر یک عمل درونی است که ظهور خارجی دارد که خود بزرگ بینی خود برتر دیدن به جهتی از جهات انسان دارد مالش علمش کارهای خوبش زیبایی اش وامثال اینها بر دیگران خود را برتر دیدن ونشانه هایی دارد که عرض کردیم اگر این نشانه ها در روح انسان باشد ولو اینکه سجده هم بکند ، که سجده آن قرار دادن بالا ترین عضو پیشانی ، که عمدتا قوای ادراکی ما درسر است ومغز هم درسر است که عقلانیت ما درسراز طریق سر ومغز بروز وظهور می کند ، مغز تفکر ندارد تفکر برای انسان است که این ها ابزار تفکر ومحل ورود همه ی وزمینه مادی صور ومفاهیم مغز می شود .این جهت علو وجودی انسان است که از این جهت هم برتری دارد بر سایر حیوانات که سر حیوانات پایین است وسر انسان بالا است که این نشانه ی این است که ما سری به عالم غیب داریم وپا به عالم ماده داریم منتها اگر این حالت های نکوهیده در وجود انسان باشد وجود وسرش هم در عالم پایین است ، شیطان شش هزار سال به فرموده حضرت علی علیه السلام سجده کرد وملائکه هم خیال می کردند از خودشان هستند ، وقتی امر به سجده در مقابل حضرت آدم آمد * واستکبرت وکنت من العالین * برای خودش کسی در مقابل خدای متعال قائل بودند * انا خیر * گفت ، به جای اینکه به خدای متعال عرضه بدارد من کسی نیستم شما باید برای من تکلیف معین کنید نه من برای شما ، هم برای خداوند تکلیف معین کرد وهم در مقابل حضرت آدم تکبر کرد و این تکبرش ادامه دارد ومی خواهد همه را به تکبر بکشاند بنابراین این حالات خیلی مهم است که توجه داشته باشیم در روابط گوناگون مان ،فرمودند : بالاترین علامت تکبر است ،تکبر این نیست که سر بالا گرفته شود وشانه ها بالا ، خیر ، تکبر در روایات عدم پذیرش حق است شما یک سخن حقی می گویید چون شاگرد ما هستید ودوستم هستید نمی پذیریم ،یک عمل صحیحی دارید این عمل صحیحتان را شایسته ندانند دربرابرش جسارت کنند وبه نوعی هم ریشه حسادت شیطان تکبر بود نمی خواست خوبی حضرت آدم را که خدا داده بود ببیند حسد کرد ووارد شد و حضرت آدم را از بهشت برزخی خارج کرد در جلسات گذشته عرض شد صفات رذیله هرکدام صفات تولدیه هم هستند وصفات دیگر هم تولید می کنند صفات حمیده همچنین است هر صفت حمیده ای صفت مناسب خودش را تولید می کنند لذا اگر ما درمسیر کسب فضایل باشیم فضیلتی روی فضیلت دیگر همواره برای ما می آید .تکبر یکی از موانع قبولی است ، غیبت یکی از اعمال است که روایت است کسی که مرد یا زن مسلمانی راغیبت کند خدای متعال چهل روز نماز وروزه اش را قبول نمی کند مگر این که صاحبش ببخشد یعنی از جهت فقهی نماز صحیح است از جهت روحی تاثیر نمی گزارد این کدورت هست که روح ما را این طور غیبت بار آورده است گوشت برادر یا خواهر خود را می خورد *ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیهم میته فکرهتموه *در بحث روزه هم عرض شد وهمینطور در بحث غیبت هم عرض کردیم این اعمال یک باطنی دارد قرآن کریم گاهی باطن اعمال را برای ما بیان می کند .درمورد خوردن مال یتیم فرموده اند * ان الذین یاکلون اموال الیتمی ظلما انما یاکلون فی بطونهم نارا وسیصلون سعیرا * کسانی که مال یتیم را تصرف کردند واستفاده می کنند این ها آتش می خورند واستفاده می کنند این ها دارند آتش می خورند آتش استفاده می کنند واین آتش هم شعله ور می شود یعنی در اینجا غذای لذیذ است اما درونش آتش است بعضی این را می بینند کسانی که چشم باطنی شان باز شده است می بیند ،یکی از علما به نام آقا شیخ علی زاهد قمی رضوان الله علیه که از علمای معاصر است که فرزند ونوه شان را دیده بودیم درقم زنده هستند ایشان زا آن شخصیت های زاهد بود که مراجع تقلید به ایشان اقتداء می کردند وخیلی مقید به مستحبات بودند ، یک بنده خدایی ریگ در کفشش بود که این آقا که مقید است اینقدر ( مثلا سر سفره حتما مقید به خوردن نمک بودند که بسیار سفارش شده است که هفتاد مرض را ازبین می برد ، بسیار سفارش شده است ) این قضیه را این شخص می بیند ومی گوید اورا آزمایش می کنیم ،یک غذایی می پزد از غذای رشوه و ربا وحرام،چکار می کند ایشان به حسب اینکه مومن هستند و دعوت ایشان را می پذیرد واستجابت می کنندو سر سفره می بینند دست نمی زند ، می گویند، آقا نمک هم که هست ، بعد ایشان می فرماید ما را معزول بدار از خوردن واین ها،می خواسته اند که آبرویشان حفظ شود بعد که خیلی اصرار می کند ( حالا یا درگوشش یا درهمانجا نشان می دهد که ) می گوید چه بخوریم خون بخوریم ، این غذا را می فشارند خون می آید از آن بیرون ( این باطن ربا است ) ربا گیرنده می گویند خون طرف را مکیده است بیچاره اش کرده است که نیاز به قرض پیدا کرده است در آیات قرآنی گاهی پرده برداری شده است از این واقعیت ، در روایات داریم در سیره ی ائمه علیهما سلام هم داریم که این غیبت مانع از تاثیر این نماز می شود ، یعنی انسان به طرف بگوید حلال کنید وگاهی نشود به او بگوید آبروریزی بشود واینها ...ناچار فرمودند علمای ما برای او استغفار بکنید کارهای خیر انجام بدهید که ثوابش برسد به او تا او را حلال کند .
صیرفی : محضر قرآن کریم مشرف می شویم برمی گردیم دقائق پایانی را خدمت استاد خواهیم بود ...
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر سوره ی مبارکه ی بقره رسیدیم ،حاج آقا با افتخار چند دقیقه ای تا پایان فرصت داریم
الله تحریری : بعضی روایات است که فرموده اند بعضی از اعمال را هم مانع قبولی نماز می شود که بعضی قسمت ها موضوعیت ندارد ، آن وقتی که عبد ومولا بود و عبد از حاکمیت ملک مولایش فرار کند تا وقتی فرار کرده است نمازش قبول نمی شود ، دوم خانمی که ناشزه شود از ارتباط صحیح همسر سرباز بزند وهمسرش نسبت به کارهای ناشایست او خشمناک شود ، سوم کسی است که زکات خود را ندهد چهارم کسی که وضویش را ترک کند که البته اگر عمدا باشد نمازش هم باطل است وصحیح نیست ، پنجم امام جماعتی که مامومیم او را نمی خواهند وبه زور خودش را امام جماعت مسجد می کند ومورد دیگر کسانی که دیربه دیر به اجابت مزاج می روند دراین حالت نماز خواندن گفته اند مکروه هست نماز خواندن ، که گفته اند از اموری است که مانع قبولی نماز است که آن تاثیر را نمی گذارد به هر حال فکرش مخشوش است .درقسمت دیگر که بحث آثار وبرکات نماز است که فرموده اند اول دوری از گناه است ( عرض شد ) دوم پاک شدن از گناهان است که فرمودند اگر کسی گناه کرده است یکی استغفار کردن است وجبران است که خود نمازهم موجب پاکی می شود ، سوم انسان را از کبر دور می کند آن آثار واقعی نماز،چهارم روح را توسعه می دهد که یک روایت در این رابطه عرض شود که امام صادق علیه السلام می فرمایند : نماز گزار سه خصلت دارد : نیکی از اعماق آسمان بر او تا پایش سرازیر می شود ، دوم ملائکه تازیر قدم او دورش را می گیرند ویک ملکی هم به اوندا می دهد ای مصلی اگر می دانستید که با که گفتگو ونجوا می کنید هرگز حاضر نبودید از این عمل دست بردارید یعنی نماز صحیح وقبولی که انسان می خواند این نماز یک شادابی خاص برای انسان ایجاد نی کند که اگر وظائف دیگری نداشته باشد سعی می کند همواره این کار را انجام دهد،بزرگان ما بر گردن ما حق دارند درجلسه گذشته ذکری از شیخ انصاری رضوان الله علیه کردیم ، مرحوم آیت الله بهجت می فرمودند زندگی شیخ انصاری مثل معجزه است ،انسان می بیند آن مقامات علمی در اوج که کتابهای ایشان بعد دویست سال در حوزه های علمیه زنده است .طلاب وفضلا سی چهل سال با کتابهای ایشان دست وپنجه نرم می کنند .ازنظر عملی می بینیم که چه اعمال سنگینی داشتند ایشان ، چطور می شود این دو را جمع کرد ، انسان تعجب می کند .مرحوم آیت الله بهجت می فرمودند که ایشان گاهی که از درس می آمدند ؛ گرمای نجف زبان زد است که آن زمان نه کولر واین ها نبوده است حدود دویست سال پیش در نجف وکربلا خانه ها حدود سی چهل پله به زیر زمین داشته است که خنک بوده است آنجا ،که به جای یخچال که نداشتند آب واین ها را قرار می دادند ایشان از درس که می آیند می گویند : اگر آبی باشد می خووریم ، امر هم نمی کنند به همسرشان ، خیلی این آداب را ملاحظه می کنند ، خسته هم بودند از درس وبحث واینها،تا همسرشان آب بیاورندو استراحت کنند واینها ایشان موقعیت را غنیمت می شمارند ومی گویند تا بیایند ایشان دورکت نما ز بخوانیم ، ایشان می ایستادند به نماز همسر آب را می آوردند و از چهل پله ی خنک می ماندند ویک مقدار از خنکی خارج می شده است که تازه ایشان از دورکعت خارج می شدند یعنی اینطور بزرگان ما از نماز لذت می بردند همانطور که روایتش را هم از نبی اکرم صوات الله علیه وآله عرض کردیم ان شاءالله به برکات اولیائش ونماز اولیائش نماز امیر المومنین علی علیه السلام ونماز امام سجاد علیه السلام خدای متعال به ما هم عنایت فرماید بهره ای از این نماز ها را داشته باشیم ...
صیرفی : خیلی ممنون ومتشکریم
خدا را به وجاهت امام مهدی ( عجل لویک الفرج ) قسم می دهیم ودعا می کنیم ...
الهی چنان کن سرانجام کار
توخوشنود باشی وما رستگار