یاد خدا 1 تیر 1401
تاریخ انسان در قرآن با حضور دکتر محسن میرباقری (متن و صوت برنامه یاد خدا 1 تیر 1401)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
برخیز برات عاشقی داده خدا
احسان قدیم را فرستاده خدا
درکوچه ی روزگار غم
هست ولی آرام کند دل مرا
یاد خدا
سلام خدا بر پیامبررحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدابرامام مهدی (عج) وسلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا ، وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید ...
خدارا شکر می کنیم که توفیق داریم کنارهمنشین شما سروران عزیز وارجمند باشیم
استاد بزرگوار ، معلم تفسیر قرآن ، جناب دکتر سید محسن میرباقری عزیز قدم برچشم ما گذاشتند ...
اقای دکترسلام علیکم ورحمه الله ،
میر باقری : سلام علیکم ورحمه الله ، خداوند این نفس گرم بیان شما ازآنچه هست گرمتر قرار دهد ان شاءالله ...
بسم الله الرحمن الرحیم
هوالله الذی لااله الا هوعالم والغیب والشهاده هوالرحمن الرحیم
با صلوات وسلام بر محمد وآل محمد وحضرت بقیه الله المهدی ارواحنا له الفداء با سلام ودرود حضور یکایک شما عزیزان ،درلحظاتی که درخدمت شما هستیم وهمگی درمحضر قرآن کریم از درگاه با عظمت ربوبی عنایات ویژه اورا دراین لحظات از درگاه او خاضعانه درخواست می کنیم ودرخدمت جناب آقای صیرفی عزیزهستیم .
صیرفی :ممنونیم از تشریف فرمایی وقبول دعوتی که محبت می فرمایید ودرکنار ما هستید .خدمت آقای دکتر خواهیم بود سفره ای که پهن می کنند همواره سفره ی تفسیر قرآن هست وچه چیزی با برکت تر از این مباحث ، الحمدلله ،تاریخ انسان در قرآن کریم موضوع کلاس ما است خدمت آقای دکتر عزیز و داستان حضرت موسی بن عمران علی نبینا وآله وعلیه السلام استفاده برایمان بیان فرمودند رسیدیم به نجات قوم بنی اسرائیل قرار است این جلسه پرداخته شود چند دقیقه ای کوتاه ببینیم چه گذشت دربرنامه ی گذشته با آمادگی بیشتری خدمت شان شرفیاب باشیم ، بفرمایید خواهش می کنیم ...
خلاصه جلسه قبل:
اگر به خدا دروغ ببندید عذاب خداوند گریبانگیرتان می شود وفرعون گفت خواهید دید عذاب ما سخت تر است یا عذابی که حضرت موسی به شما وعده می دهد *قال لن نوثرک علی ما جاءنا من البینات والذی فطرنا ، این ها جواب زیبایی دادند :قسم به خدایی که ما را آفریده است دیگر ما تورا ترجیح نمی دهیم براین آیات روشنی که دیدیم وبه سراغ ما آمد * فاقض انت ما قاض * هر حکمی را که دارید جاری وحکم کن
*قالواانا الی ربنا منقلبون *ساحران گفتند انقلابی در ما ایجاد شد انقلابی به سوی خدا گاهی با یک عنایت این اتفاق می افتد گاهی کسی در یک سفر زیارتی به او توجه می شود زیر و رو می شود ازخیلی ازگناهان بدش می آید یک تحول معنوی ایجاد می شود .جادارد ازخدای رحمان بخواهیم که دائما درزندگی ما را برگرداند به سوی خودشان .
گاهی با یک مسئله که پیش می آورد خداوند ، یک انقلابی در قلب مومن ایجاد می شود ....
صیرفی : ممنون از نگاه وانتخابتان وهمراهی همه این حدود ده سالی که پیشکش حضورتان شد الحمدلله رب العالمین ، استمرار محبت تان را با ارسال پیامک هایتان به 30000720 وتماس های بزرگوارانه با شماره 162 شماره تلفن روابط عمومی سازمان بزرگواری کنید که ادامه دار باشد وخاصه اینکه درسالهای اخیر صفحه ی مجازی برنامه به آدرس: @yadekhoda_qtv بسیار اقبال شده است الحمدلله ، منت بگذارید دنبال بفرمایید ودر بازنشرش شما هم سهیم باشید ،آقای دکتر ازنجات بنی اسرائیل می خواهید برایمان بفرمائید ....
میر باقری : بعد از ایمان ساحران یک ولوله ای درجامعه افتاد معلوم می شود اتفاقات زیادی افتاده بود که درباریان فرعون به فرعون می گویند آیا می خواهی موسی وقومش را رها کنی تا هرچه می خواهند انجام دهند *اتذر موسی وقومه لیفسدوا فی الارض * ( که این بی انصافان نامش را فساد می گذارند ) تو وخدایان تو را همه را رها کنند فرعون هم تهدید کرد وگفت : ما شروع می کنیم به قتل پسران این ها که هم نیروی نظامی شان درآینده کاسته شود هم نیروی خدماتی که بانوان باشند همچنان وجود دارد از آن طرف قوم حضرت موسی وقتی برآنها فشار آمد آمدند سراغ حضرت موسی *وقال الملاء من قوم فرعون * این حرف قوم فرعون بود * قال موسی لقومه (در برابر این برنامه ها بنی اسرائیل تحت فشار قرار گرفت نه تنها فرعونیان ایمان نیاوردند بادیدن آیات خدا برعکس به شکنجه ی بنی اسرائیل پرداختند معلوم است قوم بنی اسرائیل در تنگنا قرار گرفتند ) *قال موسی لقومه * اینها یک مقدمات برای نجات است که یک سری اتفاقات می افتد تا کار منتهی می شود به نجات بنی اسرائیل حضرت موسی به قومش فرمود * استعینوا بالله واصبروا *این ها واقعا درس است وقتی شدت فشار از سوی دشمن زیاد می شود این آیه دستور العمل صادر می کند ، شاید الان وضعیت ما در برابر استکبار جهانی بی شباهت با قوم حضرت موسی در برابرفرعونیان نباشد خیلی شبیه است فشارها ازجوانب مختلف تشدید می شود .این ایه را امروز باید سرمشق قرار داد *قال موسی لقومه استعینوا بالله واصبروا * به خدا تمسک کنید واستعانت بجویید وصبر کنید ، لازمه موفقیت تحمل وصبراست دشمن فشار خود را می آورد ولی خداوند یکباره صحنه را عوض می کند ما وظیفه مان دعا واستعانت وصبر وتلاش است کاری است که از ما می آید ما اگر وظیفه ی خود را انجام دهیم خداوند صحنه را برمی گرداند وآنوقت کار خدا شروع می شود *قال موسی لقومه استعینوا بالله واصبروا ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده والعاقبه للمتقین *زمین از آن خداست به هریک از بندگانش یا به هر دسته ای از بندگانش که بخواهد واگذار می کند اما عاقبه کار از ان اهل تقوا است .این ایه یک مصداق داشت که قوم بنی اسرائیل بودند که سرزمین مصر را بعد فرعون مالک شدند یا یک عده ای شان ،در روایات ما گفتند که این آیه ناظر به یک جریان عظیم جهانی است * ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده والعاقبه للمتقین * کل زمین هم از آن خدا است خدا به هریک از بندگانش که بخواهد تحویل می دهد وعاقبت کار به دست متقین می سپرد یعنی سرانجام زمین به دست متقین است که البته خود این یک بحث تاریخی قرآنی است که قرآن کریم در رابطه ی با دامه ی تاریخ وعاقبت تاریخ چهار وعده می دهد که مفصل باید پرداخته شود ، یک وعده به همه ابناء بشر که زمین در دست صالحین قرار می گیرد * ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون * وعده ی دوم به پیروان ادیان آسمانی است که خداوند وعده می دهد که نوری را که انبیاء آوردند حتما یک روزی به تمام جهان گسترده خواهد کرد .سوم وعده ومژده ای است به مسلمان هااست که دین پیامبر اکرم که جهانی خواهد شد ،چهارم وعده ی به شیعیان است که عاقبت کار به دست پیروان امام زمان قرار می گیرد .حضرت موسی علیه السلام امیدواری دادند به قوم خودشان در برابر فرعونیان که می خواستند این ها را تحت فشارها ناامید کنند حضرت موسی امیدواری می دادند *والعاقبه للمتقین * این امید بخشیدن بسیار مهم است چون ممکن است یک فشار هایی باشد تحمل شود عاقبت کار به خیر خواهد بود .این امید بخشی را این ایام هم که فاصله نگرفتیم با رحلت حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه ، ایشان خیلی این امید بخشی را داشتند بر ملت وبعد ایشان هم رهبر معظم انقلاب هم همین حالت هستند بسیارامیدوارانه سخن می گویند که مردم را مستحکم می کند بعد هم می بینیم همین می شود که ایشان گفتند *قالوا اوذینا من قبل ان تاتینا ومن بعد ما جئتنا * توکه نیامده بودی مارا آزار می دادند می گفتیم منجی می آید حضرت موسی می آید ما نجات پیدا می کنیم چون وعده اش را به بنی اسرائیل داده بودند حالا که شما هم که آمده اید ما را می آزارند وبچه های ما را می کشند دوباره * قال عسی ربکم ان یهلک عدوکم ویستخلفکم فی الارض امیدوار باشید چه بسا حضرت موسی در جواب گفتند پروردگار شما دشمنان شما را هلاک می کند بلاخره این عالم خدایی هم دارد مدیریتی هست خدا که همه کار دردست دشمنان وکافران ومستکبران رها نمی کند آنجایی که لازم باشد وارد می شود همیشه ورود دارد خداوند اما یک جاهایی وارد می شود یک مقاطع ویژه ای را در تاریخ خداوند ایجاد می کند * امید است خدا کار را به دست شما بسپارد وآنها را از بین ببرد * فینظر کیف تعلمون*
اما یک نکته مهم است ، وقتی زمین وامکانات را به دست شما دادند تازه اول امتحان شما است خداوند نگاه می کند که شما چکار می کنید ، نکته ی بسیار مهمی است وقتی نعمت را دراختیار گذاشتند از یک طرف موظف به شکر نعمت هستیم از یک طرف عمل به وظیفه که حالا بااین امکانات جدید که در اختیارتان گذاشتند چه می کنید .بعد قرآن می فرماید ما شروع کردیم در برابر این شرارت ها ی قوم فرعون وخود فرعون ایجاد یک بلاهای موقت ، برنامه الهی در برنامه ها اینطور است ، درسوره ی اعراف همین را بیان می کند که ما اول یک گوش مالی می دهیم اگر این ها برگشتندومتوجه شدند عذاب را برمی داریم وبه جایش نعمت می دهیم اگر نفهمیدند واعتنا نکردند یا فهمیدند واعتنا نکردند مدتی این ها را رها می کنیم تا سرمست زندگی شودند یکباره آنها را به بلای پایانی می گیریم یعنی خداوند یکباره عذاب پایانی را نازل نمی کند*ولقد اخذنا ال فرعون بالسنین ونقص من الثمرات لعلهم یذکرون *
ماشروع کردیم به یک کم قحطی کمبود محصولات برای آل فرعون ایجاد کردن چرا ؟ بلکه متوجه بشوند .
*فاذاجائتهم الحسنه قالوا لنا هذه * وقتی یک نعمتی می آمد وگشایشی میشد می گفتند این به خاطر ما است ما عزیز خدا هستیم *وان تصبهم سیئه یطیروا بموسی ومن معه *اگر یک بلایی می آمد می گفتند این از شومی موسی بن عمران است از شومی بنی اسرائیل است *الا انما طائرهم عندالله ولکن اکثرهم لایعلمون * این طائر وتقدیرات وبلاهایی که بر سر اینها می آید از طرف خدا است منتها بیشتر این ها متوجه نیستند که اعمال بدشان باعث می شود خداوند تقدیرات سوء وبلا برای این ها رقم بزند .
صیرفی : خیلی متشکریم .
محضر قرآن کریم مشرف می شویم با افتخار برمی گردیم وبخش پایانی کلاس درس امروز را محضر استاد خواهیم بود ...
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی: محضرقران کریم مشرف شدیم وخدمت حضرتعالی هستیم دقایق پایانی را...
استاد میرباقری : *وقالوا مهما تاتنا به من ایه لتسحرنا بها فما نحن لک بمومنین *
این بلاهای که می آمد وایاتی که حضرت موسی نشان می داد گفتند هرچه ازاین معجزات به ما نشان دهید که ما را سحر کنی ما به تو ایمان نمی آوریم یعنی اعلام رسمی دشمنی کردند *فارسلنا علیهم الطوفان والجراد والقمل والضفادع والدم ایات مفصلات *ماهم به سوی این ها فرستادیم یکبارطوفان شدیدی که سیلاب وارد همه مجاری زندگی این ها می شد وبار دیگری "الجراد" ملخ که هرکجا می رفتند ملخ بود کلافه شده بودند وزندگی برایشان سخت شده بود " القمل " شپش ، که در زندگی این ها را بیچاره کرده بود "والضفادع " قورباغه ، که هر آبی که برمی داشتند درش قورباغه بود ، "والدم " خون ، آب شان رنگ خونابه بود .خداوند رحمت کند آقای سلحشور را که اینجا را ترسیم کرده بودند در فیلمنامه شان که منتها دیگر اجل مهلتشان نداد *ایات مفصلات * این ها جدا جدا می آمد نه اینکه همه اش باهم یکبار طوفان آمد وبار دیگر*فاستکبروا وکانوا قوما مجرمین * بازهم استکبار کردند در برابر خداوند ، استکبارشان هم به این شکل بود * ولما وقع علیهم الرجز* وقتی بلا ومشکل به سراغشان می آمد واقع می شد براین ها * قالوا یاموسی * می آمدند درخواست می کردند * ادع لنا ربک بما عهد عندک * (این ها درس های زندگی است واقعا ) که موسی پروردگارت به خاطر ما بخوان ودعا کن * لئن کشفت عنا الرجز* اگر برطرف کنی با دعای خودت این بلا را از ما وبه خدا بگو این کار را بکند
* لنومنن لک * ما به تو ایمان می آوریم * ولنرسلن معک بنی اسرائیل * بعد بنی اسرائیل را همراه تو می فرستیم .یعنی حرف حضرت موسی این بود بنی اسرائیل را به من بدهید من پیامبرم برآنها می خواهم آنها را از بردگی نجات دهم .واین ها حاضر نبودند چون این ها هم نیروی کار بود وهم ریاست می کردند .این ها می آمدند قول می دادند دعا کن مثلا نمایندگان دربار فرعون سران قوم می آمدند مذاکره با حضرت موسی می کردند که شما ین کار را انجام بدید دعا کنید اگر برطرف شد ما به تو ایمان می آوریم بنی اسرائیل را هم برای شما *فلما کشفناعنا الرجز * ما هم به دعای حضرت موسی مشکل را برمی داشتیم*الی اجل هم بالغوه *تا یک سرامدی که ببینیم این ها چه می کنند
*اذاهم ینکثون * این ها نقض عهد می کردند .وقتی که بلا برطرف می شد استکبار می کردند وحاضر نبودند بگویند به دعای حضرت موسی اینکار شد اطلاعیه های حکومتی را به در ودیوار می زدند ما راه حل مشکل را پیدا کردیم ومشکل را حل کردیم یعنی خودشان را از استکبار پایین نمی آوردند *فانتقمنا منهم * ما هم از این ها انتقام گرفتیم *فاغرقنهم فی الیم * ودر رودخانه ی نیل غرق کردیم *بانهم کذبوا بایاتنا * به خاطر این که آیات ما را تکذیب کردند پیغمبر ما را گفتند دروغ است *وکانوا عنها غافلین * وغافل بودند از آیات الهی .این نکته ی بسیار مهمی است ، امروزه در دنیا بی ایمانی را می گویند گناه نیست تکذیب پیامبران را می خواهند بگویند گناه نیست انسان است آزاد است بپذیرد یا نپذیرد ،بله یک وقت کسی نمی داند او مواخذه نمی شود *وما کنا معذبین حتی نبعث رسول * عقاب بلا بیان هم خداوند نمی کند در کلام دارد ،اما اگر کسی حقیقت را فهمید حق دارد بگوید من انسان هستم وآزاد نمی خواهم قبول کنم ؟این تفکر قرانی است ما باید معیارهای فکری را از قرآن انتخاب کنیم از قرآن فکر بگیریم وافکاری که بر ما عرضه می شود برقرآن عرضه کنیم اگر موافق یافتیم بپذیریم اگرنه نپذیریم ، امروز مسئله ی ایمان بسیار تضعیف می شود این آیات قرآن درس است ؛ درس هایش را باید استخراج کنیم .در سوره ی کهف آیه ی 105 * می فرماید آنهایی که اهل ایمان به انبیاء وآخرت نباشند اعمال خوب شان ذره ای به درد آخرت شان نمی خورد*قل هل انبئکم بالاخسرین اعمالا *بگو ای پیامبر می خواهید شما خبر دهیم به زیانمندترین افراد از نظر عمل ، *الذین ضل سعیهم فی الحیاه الدنیا * آنهایی که تلاش شان درزندگی دنیا گم می شود چیزی برا ی آخرت نمی ماند البته اگر کار خوبی باشد اثر دنیایی می دهد خداوند ، کار خیر انجام دهد بلا را از او دفع می کند اما برای این دنیا است .ماهم همین کار را می کنیم ما هم اگر دانشگاهی تشکیل بدهیم به آن کسی کارنامه می دهیم بیاید ثبت نام کند یعنی ایمان بیاورد به دانشگاه وگرنه اگر مسخره کند کارنامه دانشگاهی به او داده نمی شود حالا هرقدر هم کار خوب انجام دهد *وهم یحسبون انهم یحسنون صنعا * خودشان خیال می کنند کارهای حسنی انجام دادند این ها چه کسانی هستند ؟؟
*واولئک الذین کفروا بایات ربهم ولقائه * آیات رب یعنی نبوت ، لقاء یعنی معاد نمی گوید به خدا کافر است ولو به خدا مومن باشد به معاد وانبیاء اگر کافر شدند ما پرونده ی آخرتی برایشان تشکیل نخواهیم داد*فحبطت اعمالهم وفلانقیم لهم یوم القیامه وزنا *روزقیامت هیچ ارزش عملی برایشان اقامه نمی کنیم*ذلک جزائهم جهنم * ولو در دنیا کار خوبی می کردند اما با انبیاء ومکتب الهی درافتادند چرا جزایشان جهنم است ؟*بما کفرواواتخذو آیاتی ورسلی هزوا *به خاطر کفرشان به انبیاء به خاطر اینکه آیات ما ورسولان ما را به مسخره گرفتند .حالا در دنیای امروز یک نگاه گذرا بکنید ببینید مصداق این آیه چقدر مشهود است واقعا ، خدمات دنیایی به حساب خودشان انجام می دهند به مکتب انبیاء ومکتب توحیدی پشت پا می زنند وبه آخرت بی اعتنا هستند این ها خودشان ایمان ندارند به آخرت ،از اعمال خودشان انتظار آخرتی نداشته باشند که خدا بخواهد جزای آخرتی بدهد .درباره ی قوم فرعون می فرماید : ما این ها را غرق کردیم * بانهم کذبوا بایاتنا وکانوا عنها غافلین * وبه خاطر اینکه غافل بودند از آیات خدا وهیچ توجهی نکردند .*واورثنا القوم الذین کانوا یستضعفون مشرق الارض ومغاربها التی بارکنا فیها *وقتی قوم مستضعف بنی اسرائیل از شرق وغرب سرزمین مصر وفلسطین جایگاهی را برایشان تدارک دیدیم *وتمت کلمت ربک الحسنی علی بنی اسرائیل بما صبروا * بنی اسرائیل را مدتی که صبرپیشه کردند ما کلمه حسنی را براین ها رقم زدیم
*ودمرنا ما کان یصنع فرعون وقومه وما کانوا یعرشون *وفرعون و مصنوعات وهمه ی امکانات فراهم شده ی آنها را واژگون کردیم وآیه بعد *وجاوزنا بنی اسرائیل فصل بعدی شروع می شود ....
: مجوزی که به بنی اسرائیل داده می شود . خیلی متشکریم ، محضر آقای دکتر میرباقری عزیز جلسه آینده خواهیم بود وان شاءالله از همین جا بحث را ادامه خواهیم داد ...
الهی چنان کن سرانجام کار
تو خوشنود باشی وما رستگار