تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید: 300
در برنامه نوزدهم ضیافت گفتگو شد

بررسی سیره زندگی آیت الله شیخ محمد تقی بافقی

استاد حوزه علمیه گفت: آیت‎ الله بافقی در اوج مراتب علمی و عرفانی که داشت، از شجاعت، شهامت و صلابت بسیار زیادی در امر به معروف و نهی از منکر به خصوص نسبت به حکومت جائر زمان خود برخوردار بود تا جایی که به دست رضاخان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تبعید شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، نوزدهمین شب از برنامه «ضیافت» شبکه قرآن و معارف سیما، به مرور سیره علمی و مبارزاتی آیت‌الله شیخ محمد تقی بافقی با حضور حجت‌الاسلام حسنی منفرد، استاد و پژوهشگر حوزه اختصاص داشت.

منفرد درباره سیر زندگی آیت‎الله بافقی اظهار کرد: ایشان در سال ۱۲۹۲ در بافق یزد و در منزل بازرگان شریفی به نام حاج محمدباقر متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در چهارده سالگی در یزد آغاز کرد و اصول و فقه را از محضر حاج میرزا سیدعلی لب خندقی آموخت. در همین مدت در علوم دینی به مدارج بالا رسید. بعد از آن به نجف مشرف شد و از محضر آیت‎الله محمدکاظم خراسانی در علم اصول و از محضر آیت‌الله یزدی در علم فقه و از دیگر اساتید در عرفان و توحید بهره مند شد.

وی افزود: ویژگی مهمی که ایشان دارد، سفر به کربلا و استفاده از محضر عزیز عالم وجود، آیت‎الله آقاسید احمد کربلایی است که در تزکیه نفس و تطهیر و شستشوی باطن سالیان سال از محضر این عالم ربانی استفاده فراوان برد و با توشه پر از معنویت و دانش به کشور بازگشت. در مدت هفده سال حضور در نجف اشرف به تأسی از مولا امام حسن مجتبی(علیه السلام) که ۲۵ بار با پای پیاده و حتی بدون کفش از مدینه به مکه مشرف شدند، آیت‎الله بافقی نیز دو بار با پای پیاده از نجف به مکه مشرف شد و هفت سفر از نجف به ایران و به زیارت حضرت ثامن الحجج(علیه السلام) با پای پیاده آمد و حتی ایشان پنجشنبه‎ها بدون استثنا پای پیاده از نجف به کربلا می‌رفت و پس از انس و عبادت در حرم حضرت سیدالشهدا(علیه السلام)، صبح جمعه به نجف باز می‎گشت.

این استاد حوزه با بیان اینکه آیت‌الله بافقی بعد از هفده سال در سال ۱۳۳۶ از نجف به قم باز گشت، گفت: بعد از بازگشت، مردم و علما را برای تأسیس حوزه علمیه قم تشویق و ترغیب کرد و پس از راه‌اندازی حوزه توسط آیت‌الله حائری، یکی از مشاوران و از دوستان نزدیک شیخ عبدالکریم حائری شد. ایشان که یکی از علمای تراز اول حوزه قم به شمار می‌آمد، در حوزه کرسی تدریس داشت، به امور طلاب رسیدگی و در غیاب آیت‌الله حائری نماز اقامه می‌کرد. ایشان به قدری در برابر مسلمین و به خصوص طلاب خاضع و خاشع بود که شهریه طلاب را شخصاً به در منازل و حجره طلاب تحویل می‌داد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به توصیه‎های امروز آیت‎الله بافقی گفت: اگر ایشان امروز در میان بود قطعاً در خط و مسیر مقام معظم رهبری حرکت می کرد و با همه وجود در برابر دنیای نفاق ایستادگی می کرد.

ضیافت عنوان برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما است که در گروه علوم قرآنی تهیه و تولید میشود و علاقمندان میتوانند فایل و محتوای این برنامه را به همراه فایل زندگینامه ایشان از پایگاه اطلاع رسانی شبکه به آدرس www.qurantv.ir دریافت نمایند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-26 23:00:33