تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید: 99
در برنامه بیستم ضیافت گفتگو شد

بررسی سیره زندگی آیت الله سید محمد باقر صدر

ستاد حوزه علمیه قم گفت: آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر پس از مراجعت به حوزه علمیه نجف، چنان نبوغ و عمق دانش خود را نمایان ساخت که از استادش آیت الله خویی کتباً اجازه اجتهاد دریافت کرد، در حالی که فقط ۱۶ سال داشت.

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حجت‌الاسلام سیدجلال رضوی مهر، نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شب گذشته در بیستمین شب از برنامه ضیافت شبکه قرآن و معارف سیما درخصوص مجاهدات علمی و مبارزات مجتهد جامع الشرایط و مغز متفکر اسلامی آیت‌الله سیدمحمد باقر صدر سخن گفت.

رضوی شهید آیت‌الله صدر را صاحب مکتب در بسیاری از علوم دانست و گفت: شهید صدر یک الگوی کامل عملی در همه ابعاد بدون افراط و تفریط خواند و اینکه امام خمینی (رحمت الله علیه) ایشان را مغز متفکر می‌خواند، حقیقتاً همین‌طور بوده است.

وی با اشاره به پیشینیه خانوادگی آیت‌الله صدر خاطرنشان کرد: خاندان محترم آل صدر، ریشه در ایران، عراق و لبنان دارند. یکی از اجداد آنها به سیدصالح که در اطراف اصفهان زندگی می‌کرده، باز می‌گردد. خود آیت الله صدر متولد کاظمین است و پدر ایشان سیدحیدر صدر، در کاظمین مدرس و مجتهد بوده است. خداوند فرزندانی به سیدحیدر عطا می‌کند که اکثرا فوت می‌کنند و فقط ۳ فرزند برای ایشان می‌ماند که یکی سیداسماعیل صدر بوده، و آن دوی دیگر سیدمحمدباقر و بنت الهدی صدر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه شهید صدر تا ۱۰ سالگی دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه اسلامی کاظمین گذراند، افزود: قدرت فکری و عمق فهم آیت الله صدر در کودکی چنان بود که در همان سنین، در حرم کاظمین، سخنران اعتقادی بود و در حسینیه دایی‌اش به شبهات اعتقادی و دینی مردم پاسخ می‌داده است.

نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: پس از آن ایشان به نجف مراجعت کرده و از محضر آیت‌الله العظمی خویی بسیار بهره می‌برد و به چنان رشدی می‌رسد که آیت الله خویی شهادت می‌دهد «خداوند مواهب ویژه‌ای به ایشان داده است، که انحصاری است» و در ۱۶ سالگی برای ایشان کتبا اجازه اجتهاد می‌نویسد.

وی نخبه پروری را یکی دیگر از ویژگی‌‌های مرام و مسلک شهید صدر خواند و افزود: شهید صدر شاگردانی تربیت کرده است که نه تنها سرآمد علم و معنویت هستند، که در مبارزه با طاغوت و استعمار و استکبار و روحیه شهادت طلبی و همچنین در تدریس از همان سنین نوجوانی و جوانی و کتابت و رهبری امت نقش برجسته دارند و مانند استاد خود مرد میدان بودند.

رضوی شهید صدر را منشأ تحولاتی در حوزه علمیه نجف خواند و گفت: مثلاً ایشان در حوزه نجف باب تبلیغ طلاب را باز کرد تا در نقاط مختلف برای مردم به بیان اخلاق و احکام بپردازند و به امور آنها رسیدگی کنند؛ همچنین موسسات خیریه‌ای تشکیل داد تا خانواده‌های بی بضاعت، را سرپرستی کند.

این پژوهشگر علوم دینی با ابراز تأسف از مغفول ماندن نام و جایگاه شهید صدر در جامعه اظهار داشت: من از حوزه های علمیه و از صدا و سیما میخواهم که از ابعاد زندگی ایشان مستندی تهیه کنند تا مردم بیشتر با این خورشید آسمان اندیشه و علم و تدین آشنا شوند؛ و به خصوص بعد مهمتری از زندگی ایشان که همان دشمن شناسی، مبارزه، مجاهدت و عدم عافیت طلبی بوده است باید بیش از پیش تبیین شود.

ضیافت عنوان برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما است که در گروه علوم قرآنی تهیه و تولید میشود و علاقمندان میتوانند فایل و محتوای این برنامه را به همراه فایل زندگینامه ایشان از پایگاه اطلاع رسانی شبکه به آدرس www.qurantv.ir دریافت نمایند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-26 04:05:12