تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401
تعداد بازدید: 73

یاد خدا 28 اسفند 1400

تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل(متن برنامه یاد خدا 28 اسفند 1400)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

" اللهم کن لویک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی ابائه فی هذه الساعه وفی کل ساعه ولیا وحافظا وقائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا "

سلام خدا بر پیامبر رحمت وخاندان پاک ومطهر ایشان "اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم" سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا بر همه منتظران ایشان و همه یارانشان و همه کسانی که زندگی، مورد پسند امام زمان هستند و سلام خدا بر اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید خدا را شاکرم توفیق دارم کنار شما همنشین هستم تبریک عرض می کنم ایامی که در حوالی نیمه شعبان چه قبل و بعد آن باید به هر کس رسیدیم تبریک بگوییم این بهترین میلادها و اعیاد هست میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر شما مبارک باشد خوش آمدید افتخار داریم محضر سرور ارجمندم عضو محترم مجلس خبرگان رهبری حضرت آیه الله سید رحیم توکل باشم سلام علیکم ورحمه

آیت‌الله توکل: وسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

صیرفی: خیلی خوش آمدید تبریک عرض می کنم ایام را محضر شریف شما، قبل از اینکه خلاصه جلسه قبل را ببینیم عرض ارادتی کنیم محضر امام عصر عجل الله

آیت الله توکل: درباره ظهور حضرت و افرادی که در این زمان منتظر هستند برای عزیزان روایتی بخوانم پیامبر اکرم در جلسه هستند اصحاب در کنار حضرت هستند امام مشغول صحبت کردند ناگهان صحبت را قطع می کنند و به جایی خیره می شوند "اللهم لقنی اخوانی" که به من نشان بده برادرهایم را،گفتند آقا مگر ما برادرهایتان نیستیم پیامبر فرمود: شما اصحاب من هستید برادران من در آینده می آیند در می آیند آنها من را ندیدند معجزات من را ندیدند اما من را ندیده پذیرفته اند، یکی از آنها از ۵۰تن از شما بالاتر و افضل هست گفتند :یا رسول الله در جنگ بدر ما بودیم در جنگ احد ما بودیم و قرآن در بین ما نازل شد چطور یکی از آنها از ۵۰تن از ما بالاترند؟ فرمودند:آن امتحانی را که بر آنها می شو اگ بر شما شود تاب آن را ندارید

جدا انسان هر مشکلی داشته باشد اما عناد در دل او نباشد چهره پیامبر برخورد و حرف پیامبر اکرم نور دیده پیامبر والله سنگ را هم ذوب می کند این ها با پیامبر آن طور کردند بچه ما چه؟ شهدای ما چه؟ نه پیامبر دیدند نه شق القمر دیدند و نه مرده زنده کردن دیدند این قضایا که تمام توان کفر بکار گرفته شده تا بچه ها را بلغزانند و از دین کنار بدهند در این زمان که گناه آسان بدست می آید و حتی گناه به دنبال انسان می آید و تمام جلوه هایش را برای ما نمایان می کند در این زمان انسان بتواند محکم بایستد و کم نیاورد جدا یکی از آن ها از ۵۰تن از آن ها بالاتر هستند .نکته ای را به عزیزانم عرض کنم که این بحثی دلی هست بحث باطنی هست من فقط دارم باورم را عرض میکنم البته به عزیزان بگویم هرکس برای ظهور تعیین وقت کند امام کدام سال و کدام ماه می آید روایت هست که "کذب الوقاتون" هرکس تعیین وقت کرد او را تکذیب کنید من نمی‌خواهم تعیین وقت کنم اما باورم این هست با قید( ان شاءالله،ان شاءالله، ان شاءالله( ما ظهور را درک خواهیم کرد با قید سه ان شاءالله، تعیین وقت نکردم باور هم دارم اوضاع که این طور جلو می رود خیلی بوی ظهور می آید، پس مراقب باشیم زمان غیبت امتحانات کم نیاوریم

صیرفی: کلاس درس حضرت آیت‌الله توکل پیش روی ما شروع خواهد شد خلاصه ای از جلسه گذشته را با هم مرور می کنیم راجع به امتحان های الهی از حضورشان یاد گرفتیم برویم ببینیم و برمی گردیم

خلاصه قسمت قبل:

امتحانات در مقام صبر و رضا ، امتحان مقطعی نیست یکبار یا دوبار یا پنج بار امتحان بگیرند، امتحانات آنقدر ادامه دارد تا محرز بشود این انسان واقعا صابر هست این صبر در جان او متمرکز شده است و لذا اگر احراز شد برگه صابر را دادند به دست او حالا یک ترفیع مقام به او می دهند و در مقام رضا داخل می کنند در مقام رضا هم باز مقطعی نیست از او امتحانات مختلف در فرازهای مختلف می ‌گیرند تا به احراز بیاید در جان او این مقام رضا متمرکز شود چون در هدایت عام خداوند ارسال انبیا می کند و خدا در هدایت عام انزال کتاب می کند تا مردم دستگیری بشوند این برای همه افراد هست برای ابوذر و ابوجهل و سلمان آمده اما این هدایت خاصه هست چون صابر بودید به ما احترام کردید حرمت ما را نگاه داشتی برای تو باب رحمت خاص و هدایت رضایت را مي دهند سه برکت عظیم بر این انسانی که صابر هست امتحان می ‌گیرند نه مقطعی آنقدر امتحانات می آید تا به احراز برسد.

صیرفی:۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی ما و شما هست و تلفن۱۶۲روابط عمومی سازمان صداوسیما هست هر نظر و فرمایش و انتقادی که از برنامه دارید از طریق این راه های ارتباطی میسر @yadekhoda_qtv هم آدرس فضای مجازی برنامه یاد خدا هست منتظر عنایت و لطف شما هستیم

حاج آقا صحبت از پیامک شد یکی از پیامک ها را به نمایندگی هم جلسه قبل خواندم هم این جلسه عرض کنم خدمتتان

یکی از بینندگان عزیز برنامه از دغدغه های خود سوال کردند که در روز محشر و روز قیامت رسیدگی به اعمال هر فردی در محضر همه مخلوقات هست یا اینکه نه هر فردی به تنهایی و در خلوتی با خدا، مورد محاسبه اعمال قرار می ‌گیرد

آیت‌الله توکل :این عزیزمان حتما به این نکته توجه داشتند که خداوند ستارالعیوب هست این ستاری در دنیا است" یوم تبلی والسرائر"پرده ها را کنار می دهیم آن کارهای مخفی را علنی می کنیم بعد طبیعت اول قیامت پرده کنار دادن هست و در ملاعام فردی را معرفی کردن هست یک قید فراموش نشود و آن این هست که "الدنیا مزرعه الاخره" آنکس که در دنیا گناهانی داشت اما حرمت خدا را نگه می داشت و گناه را علنی انجام نمی ‌داد بعضی گنه کار هستند اما هتک حرمت هم می کنند ماه رمضان در ملاعام غذا می خورند یا سیگار می کشند این هم حرام خدا را انجام داد و هم هتک حرمت کرده ماه رمضان را در ملاعام ،این با کسی که در منزلش غذایی می خورد و در بیرون بی ادبی ندارد فرق می کند در روایت آمده آنکه مستتر به گناه هست در معرض عفو هست آنکه علنی گناه می کنند در معرض سخط الهی هستند افرادی در دنیا بودند که بر خدا حرمتی قائل نبودند هم در خلوت و هم در جلوت گناه می کند بکی هم ندارد اینان که به‌ این‌ شکل بی حرمتی می کنند در قیامت در محضر همه خلق معرفی می شوند آنهایی که نه گنهکار هستند اما عناد ندارد نمیخواهد به خدا بی احترامی کند تابع شهوت هس و یا تابع بعضی از هواهای نفسانی هست ماه رمضان غذا می خورد مانعی هم ندارد اما بیرون اهل مراعات هست به همین مقدار که حرمت خدا در ملاعام نمی شکند به خدا احترام می گذارند این خیلی با اولی فرق دارد "الدنیا مزرعه الاخره" گندم بکارید گندم می دهیم جو بکارید جو، آنکه هتک حرمت علنی کرده در آن دنیا حرمتی ندارد خدا علنی او را رسوا می کند آنکه برای خدا احترام قائل هست این احترام قائل شده این ارزش دارد خدا هم در ملاعام رسوایی نمی کند

صیرفی: متشکرم و ممنونم حالا اگر باز هم بر ما منت بگذارید و فرمایش و سوالاتتان را ارسال بفرمایید ممنون می شویم.

آیت الله توکل: در بحث امتحانات و در باب صبر ،ما را امتحان می کنند این امتحانات مقطعی نیست و در طول زمان هست و به کرات می آید تا با یک امر برسد این در این فرد محرز بشود که صابر هست این باید احراز شود هر کجا محرز شد امتحانات باب صبر تمام ،یک ترفیع مقام می دهند به مقام رضا و او را می روند مثال زدم انسان را به مدرک دکترا دست پیدا کند باید ۱۴ترم را بگذارد هر ترمی امتحانات دارد به تعداد واحدهای درسی از او می گیرند این تمام شد ترم بعدی شد ترم سوم ترم بعد تا ترم چهاردهم بعد امتحان نمی‌گیرد به آنجا برسند که این دانشجو از تمام ترم موفق بیرون آمده ،حالا این انسان واقعا طبیب حاذق هست و سربلند بیرون آمد این می تواند مطب دایر کند .در مقام صبر آنقدر امتحان می گیرند تا محرز بشود که این انسان صابر هست وقتی او را به مقام دوم رضا عبور دادند یکی از برکات این هست، رضا امر تضایفی هست به این معنی که هر که از خدا راضی باشد خدا از او راضی هست به تعبیر دقت کنید" رضی الله عنهم و رضوا" اینان از خدا راضی هستند و خدا از آنان راضی هست این مقام رضا وقتی داخل شد این به معرفت نیازمند هست باید انسان به یک معرفتی دست پیدا کند که درون جانش راضی باشد به سیر الهی نه فقط صبر کند چون در صبر راضی به این مصیبت نیست اما حالا مصیبت آمد بگوید خدا حکیم هست خداوند علیم است خداوند کارش درست است من متوجه نیستم به خدا معترض نیست اما این مصیبت را هم نمی خواهد مرگ عزیز نمی خواهد مریضی نمی خواهد فقر و نداری نمی خواهد حالا که آمده به خداوند احترام هم می کند در بحث رضا جانش را بشکافیم راضی به فعل خدا هست قبلا مثال زدم انسانی که باید جراحی کند می خواهند شکم او را پاره کنند می گویند راضی به کار طبیب هست او می گوید بله، ممنون هم هست دست طبیب را می بوسد و هدیه هم برای او می برد، چون متوجه شد اگر این عمل انجام نشود پای مرگ در میان هست واقعا راضی هست. زینب کبری در صحرای کربلا وقتی شمشیر ها و نیزه ها را کنار زد و بدن برادر را پیدا کرده، بدن پاره پاره، سر در بدن نیست دست به زیر بدن برد و گفت "رضی الله رضانا اهل البیت" آنچه خدا راضی هست ما راضی هستیم به رضای الهی ،این بحث لقلقه زبانشان نبود، در برابر دشمن کم آوردن نبود، واقعا زینب از درون جانش این موضوع را فهمید، چون زینب به اینجا رسید که کار خدا درست و حکیمانه هست آنچه خدا مقدر فرمود عین حق و واقعیت هست و لذا در درون جانش به این موضوع راضی بود این مقام رضا به گفتن آسان هست امتحان می گیرند آن هم نه مقطعی آنقدر امتحانات می آید تا معلوم شود که این در درون جان واقعا به فعل خداوند راضی هست واگرنه از این مقام عبور دادند و وارد مقام محبت کردند او دیگر فوق مقام رضا هست انسان واقعا به جایی برسد که بلا را وسیله و ابزار محبت خدا ببیند"البلا للمومن ترفیع"بلا دادیم بلندش کنیم بالاببریم"للاولیا کرامه" برای اولیا الله باب کرامت را باز می کند"للانبیاء درجه" واقعا درجات سنگین در این وادی بلا هست وقتی واقعا انسان به این جا برسد که این را درک کند اینقدر اوج معنوی پیدا می‌کند که بلایی را که مردم مصیبت می‌بینند آنها عین محبت خدا می بینند و این کار می برد.

صیرفی: خیلی متشکرم محضر قرآن کریم مشرف میشویم و برمی گردیم بخش پایانی کلاس درس امروز را پی می گیریم

محضر سوره مبارکه بینه رسیدیم و آیه ای دقیقا در همین ارتباط شنیدیم.

آیت الله توکل: وقتی در مقام رضا سربلند درآمد در مقام رسید در واقع بلایی را که ما مصیبت می بینیم او ابرازمحبت خدا می ‌بیند ،او هم محبت خدا را با محبت جواب می دهد جناب زینب کبری، البته می گوییم جناب زینب کبری این عرض احترام و ادب هست وگرنه ما کجا و آن مقام کجا وقتی حضرت در محضر یزید ملعون توهین می کند ،با اقتداری بسیار سنگین می گوید" ما رایت الا جمیلا" واقعا زینب کبری این بلا را جمیل دید حسین را از دست داد سر از بدن حسین جدا کردند و بدن را پاره پاره کرده اند اما زینب کبری می داند در ورای این مصیبت عظیم یک عنایت سنگین الهی هست که از درک بشر عاجز هست این بدن پاره پاره برای او کانال دیدن فیض عظیم الهی است ما نمی ‌توانیم اینگونه نگاه کنیم و در بلا کانال بزنیم پشت بلا را ببینیم که در روایت هست هر بلا که برای خلق هست عزیزان توجه کنند یک نعمتی عظیمی دارد بلا را می پوشاند چون ما ضعیف هستیم بلا را می بینیم آن معرفت را ما نه دقت داریم خداوند اگر بلا نازل کرده ما را در ظرف بلا رها می کند ما دست و پا بزنیم؟ یقینا عنایت ها دارد منتها ما ضعیف هستیم و فقط ظاهر را می بینیم" ما رایت الا جمیلا" جدا زینب کبری جمیل دید از باب که زینب کبری از این کانال عبور کرد آن عنایت عجیب پشت بلا را دید ما به واسطه ضعف فقط بلا را می بینیم و لذا در مقام صبر امتحانات می آید نه مقطعی، تا آن صبر محرز شود در مقام رضا امتحانات می آید و نه مقطعی، تا آن اثبات رضا محرز بشود و در محبت هم همینطور هست، اما اینقدر ما بلا می آوریم تا محرز شود و این بنده فعل خدا را جمیل ببیند البته همه مقامات ذو مراتب هست که ما به آن مراحل پایین حداقل دست پیدا کنیم وقتی اینطور شد شما ببینید در بحث ایمان ،به تعبیر سوره حجرات نگاه کنید اگر انسان در بین بلاها کم آورده این نمی ‌تواند به این مقام دست پیدا کند مثل کسی که رشته پزشکی می خواند در چند ترم کم آورده مشروط می شود و بعد هم اخراج می شود و می ‌گیرد این برای شما نیست در مراحل بعد از مشروط هم اگر کم آورد حذف می شود در بحث رضا هم امتحانات می آوردند باید انسان آنقدر محکم بایستد که به احراز برسد شما ببینید "انما المومنون" فقط اینان اهل ایمان هستند" الذین آمنوا بالله و رسوله" تا اینجا دیگر مشکل ندارد به خدا و پیامبر ایمان می آورده" ثم و لم یرتابوا" بعد شک نکند، بعد کم نیاورد، فقط بگوید من مومن هستم به خدا و رسول کار تمام نیست "لم یرتابوا" آنقدر امتحانات می‌گیرند آنچه در درونت هست بیرون می آید، شک نکنید خیلی ها بودند که شک کردند در چند امتحان سربلند شدند تا آخر خط نرفتند" وجاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله،بعد جهاد می آید جهاد مالی می آید جهاد با جان می آید اما نکته ای که می خواهم بگویم این هست"ثم لم یرتابوا"شک نکنند بعد"اولئک هم الصادقون" این ها هستند اگر می گویند ما ایمان آوردیم راست می گویند"انما المومنون "اول کار دارد بعد"اولئک هم الصادقون " اینان صادق در این ادعا هستند"لم یرتابوا "خیلی مهم هست چون این ده سال قبل انقلاب را ببینید چند نفر بودند الان با شما نیستند اول انقلاب بود همه کنار هم بودند مشت های گره کرده و در بلاها ایستاده،شعار هم دادند جنگ هم جلو آمد همین ها بود اما آرام آرام یک عده سست شدند و شک کردند و لرزیدند و از غربال امتحان پایین ریختند جوجه ها را آخر پاییز می شمرند آنفولانزای قدرت و مال و جاه طلبی، شهوت جنسی می آید،جوجه را آخر پاییز می شمرند این ها برای همه نمایان می شود حتی برای انبیا ،در بحث بعدی عرض خواهم کرد برای همه پیش می آید شکی نیست انبیا هم امتحان می شوند ، ابراهیم را به ذبح اسماعیل امتحان کردند طاقت آورد ،اسماعیل را به گردن بریدند امتحان کردند و او طاقت آورد اینطور نیست که ائمه و انبیای ما راحت باشند،امتحانی را که برآن ها آوردند اگر بر ما بیاوردند ما کم می آوریم،در حد خودمان ،اگر ما یک استکان آب داریم انبیا الهی یک دریا آب دارند از دریا مطابقت با میزان و از استکان هم مطابق با همان میزان امتحان می گیرند اما نکته اینجاست که شک نکرد و به قول ما کم نیاورد تا خط آخر ایستاد،انسان به جایی می رسد که ملک می آید بر دستان او بوسه می زند و افتخار هم می کند که چنین می کند ، که در روایت هست در آسمان بالا که ملائک مستقر هستند این ملک می آید در حالیکه خیلی شاد هست می پرسند چه شده؟ عزیزان دقت کنید و این برکات را ببینید چه برکات عظیمی هست این ملک از نور الهی هست و عقل محض هست و د ر او گناه مطلقا راه ندارد مامور الهی هست که خدا فرمان بدهد دنبال فرمان حی بگردد این ملک که نور الهی و عقل محض هست می گوید امروز بر روی زمین فلان مومن را پیدا کردم بر دستانش بوسه زدم از این توفیق خوشحالم،انسان به این‌ درجه برسد که ملک از نور به بوسیدن دست او افتخار کند این را به که می دهند به کسی که تا نیمه راه بیاید یا تا آخر بیاید،۱۰ سال با انقلاب بود ۲۰سال بعد کم آورده،این کم آورده و تا آخر خط نرفته،هنر این هست تا آخر بمانیم.

صیرفی:خیلی متشکرم و ممنونیم از همراهی شما

خدا را به وجاهت امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، قسم می دهیم و دعا می کنیم الهی چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-29 18:13:09