تاریخ انتشار: یک شنبه 26 تیر 1401
تعداد بازدید: 100

یاد خدا 28 اردیبهشت 1401

تاریخ انسان در قرآن با حضور دکتر محسن میرباقری (متن و صوت برنامه یاد خدا 28 اردیبهشت 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا

احسان قدیم را کرده را فرستاده خدا

درکوچه ی روزگار غم هست

ولی آرام کند مرا یاد خدا

سلام خدا بر پیامبررحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدابرامام مهدی عج وسلام خدا به روی ماه شما اهالی ارجمند یاد خدا وقت شما بخیر خیلی خوش آمدید الحمدلله رب العالمین بازهم توفیق شده است بایاد خدا همنشینتان باشیم وبه برکت قرآن کریم وتفسیرقرآن کنار شما بنشینیم الحمدلله رب العالمین سرورارجمندمان ، معلم قرآن استاد آقای دکتر سیدمحسن میرباقری عزیز قدم بر چشم ما گذاشتند

آقای دکترسلام علیکم ورحمه الله خیلی خوش آمدید

استاد میر باقری : سلام علیکم ورحمه الله یک دنیا تشکر ازاین همه لطف و بزرگواری شما ،

بسم الله الرحمن الرحیم

هوالله الذی لااله الا هوعالم والغیب والشهاده هوالرحمن الرحیم با صلوات ودرود بر محمد وآل محمد وحضرت بقیه الله المهدی ارواحنا له الفداء

با سلام ودرود به همه ی شما عزیزان درلحظاتی که درخدمت شما هستیم وهمگی درمحضر قرآن کریم از درگاه با عظمت ربوبی عنایات ویژه اورا خاضعانه درخواست می کنیم ود رخدمت شما هستیم .

صیرفی :خدا حفظتان فرماید بزرگوارید

تاریخ انسان درقرآن عنوان بحثی است که محضر آقای دکتر خیلی هم شیرین ودلنشین و کار ساز برای زندگی که داریم استفاده می کنیم وچقدرعبرت آموز است وخلاصه ی جلسه ی قبل را باهم ببینیم با آمادگی بهتر کلاس درس امروز را ان شاء الله آغاز می کنیم .... جلسه قبل که محضر شریفشان بودیم چه گذشت یک مختصری با آمادگی برگردیم کلاس امروز

ان شاءالله شروع می کنیم ، بفرمایید خواهش می کنیم

خلاصه جلسه قبل:

ما درامور زندگی یک جاهایی کارمان سخت می شود ،ماموریت ماموریت سختی است آدم نباید از ماموریت فرار کند ماموریت را بپذیرد اگر خداوند گردنش گذاشت یا زمینه اش بود دعا کند * ویسر لی امری * نقل می کردنداز مرحوم یک حاج آقای مولوی بودند رحمه الله علیه ازشاگردان مرحوم قاضی یکی ازشاگردانشان ذکری را از قول ایشان نقل می کردند که بدن عدد بگویید * سهل بفضلک یا عزیز * وقتی یک کار پیچ می خورد وسنگین می شود همینطور بگویید خدایا آسانش کن .

یک عبارت این حدیث این است که * اما ترضی *آیا علی جان راضی نیستید ؟ * ان تکون منی بمنزله هارون من موسی الا انه لانبی بعدی * شما دوست برای من مثل هارون برای موسی باشید ، وقتی حضرت موسی به کوه طور رفتند هارون برادرشان را امیر قوم قرار دادند درجای خودشان ، خوب فرمودند که دوست ندارید که همچنین اتفاقی بیافتد فقط یک تفاوت دارد که حضرت هارون نبی بود شما دیگر نبی نیستید چون نبوت ختم شده است ( * الا انه لانبی بعدی ) اگر نه همه جایگاه ها وشوون او را خواهید داشت ...

صیرفی : 30000720 مسیر ارتباط پیامکی ما است با شما همینطور شماره تلفن 162 تلفن روابط عمومی سازمان صدا وسیما است که می توانید تماس بگیرید نظرتان را راجع به برنامه اعلام بفرمائید بازهم تمنای ما این است که دنبال کنید صفحه ی مجازی یاد خدا

@yadekhod-qtv

اخبار برنامه ، ساعت پخش ، تکرار وازهمه مهمتر خلاصه های خیلی نابی ازبرنامه آنجا است که تقاضا می کنیم شما هم به اشتراک بگذارید با عزیزانتان هرکس را که دوست دارید بهترین هدیه را بدهید این خلاصه ها را هدیه کنید .آقای دکتر با افتخار محضر شما هستیم .

استاد میرباقری : خیلی متشکر

حضرت موسی بن عمران سلام الله علیه مقاطع زندگی عبور شد تا مقطعی که به رسالت رسیدند .تقریبا ایات آخرین این قسمت است .خداوند به حضرت موسی خطاب کردند ورفتند آتشی بیاورند برای خانواده شان به مقام عظیم رسالت رسیدند ، سخنان زیادی بین خدای تبارک وتعالی وحضرت موسی گفتگو شد ، اولا گفتند حواست باشد خداوند با تو سخن می گوید ، که درمورد سخن گفتن پروردگار یکبار عرض کردیم که با سخن گفتن ما اصولا خیلی نباید فرق کند ما اراده می کنیم ابزارهای خدا بکار می افتد صوتی ایجاد می شود ، همه ی عالم ابزارارده ی خداوند متعال هستند ، خداوند ارده کند از هرچیزی صدایی برمی خیزد *انطقن الله الذی انطق کل شی ء *با اراده ی او صدا تولید می شود کما اینکه ماهم همین طور هستیم ما ابزارمان مال خودمان نیست ...خدای تبارک وتعالی همه چیز از آن اوست با اراده ی خود او صوت تولید می شود ولی واقعا سخن خداست ، *فاستمع لما یوحی * من الان باشما صحبت می کنم گفتگوهای زیادی را در آیات قرآن دیدیم تا اینکه آخرین بحث این بود که حضرت موسی وهارون می گویند که : پروردگارا ما می ترسیم که درباره ی ما افراط شود *قالا ربنا اننا نخاف ان یفرط علینا وان یطغی * ما می ترسیم درحق ما زیاده روی کنند یا اینکه طغیان کند فرعون *ان یفرط علینا * درباره یما سرکشی وطغیان کند ، * قال لاتخافا *جواب پروردگار متعال این بود نترسید * اننی معکما اسمع واری * من با شما هستم وهمراه شما ، هم می شنوم هم می بینم ، یعنی هر ماموریتی که دارید من همراه شما هستم ، حضرت موسی خیلی به این توجه داشتند ، یک جایی را به زبان می آورند موقعی که فرار کردند با قوم بنی اسرائیل از مصر به دریا رسیدند ، فرعونیان هم تعقیب کردند این ها را حضرت موسی حرکت کردندبه سمت دریا ، راه فرار دریا نیست اما خوب برنامه داشتند ، یک دفعه اصحاب موسی گفتند *انا لمدرکون * وقتی دولشکر همدیگر را دیدند فرعونیان نزدیک شدند قوم حضرت موسی گفتند که *انا لمدرکون * مادیگر درچنگ اینها افتادیم، ما را می گیرند ، حضرت فرمودند * کلا ان معی ربی سیهدین پروردگار با مااست به من می گوید چکار کنیم * سیهدین * من را هدایت می کند ، نه هدایت درامور معنوی ، راهکار نشانم می دهد ، به من می گوید چکار کنم درادامه می فرماید ، به حضرت موسی گفتیم عصایت را به دریا بزن ، آب از دو طرف رفت بالا جاده ی خشکی پیدا شد بنی اسرائیل عبور کردند فرعونیان هم جاده را خشک دیدند به دنبال اینها آمدند آخرین فرد بنی اسرائیل از آب رفت بیرون ، آخرین فرد لشکر فرعون وارد آب شد ند آب برگشت وشد دریا وهمه قهر شدند * قال کلا ان معی ربی سیهدین *گفتیم داستان انبیاء درس است ، ما این جمله را می شود به خاطر بسپاریم * ان معی ربی سیهدین * آنجایی که سردرگمیم نمی دانیم چکار کنیم همین جمله را به زبان می آوریم :ان معی ربی سیهدین * خدا باهمه است ما غفلت می کنیم او که با ما است .پیغمبر اکرم (ص) یک جا این جمله را بکار بردند به تعبیر بعضی از اهل دل می گویند زیباتر ازحضرت موسی ، آنجایی که در غار بودند * اذهما فی الغار اذ یقول لصاحبه *خطری که پیغمبر اکرم (ص) را تهدید می کرد بالاتر از خطر حضرت موسی بود ، حضرت موسی یک دار ودسته ای داشتند اگر کار خیلی سخت می شد چه بسا همان دار ودسته ی حضرت موسی می افتادند به جنگ حالا کشته هم می شدند ویک عده از فرعونیان را هم می کشتند اما پیغمبر اکرم فقط یک نفر با ایشان بودند وناراحت ومضطرب و...،بودند پیغمبر اکرم فرمودند که * لاتحزن ان الله معنا * نکته ی لطیفش را اهل دل می گویند حضرت موسی خودش را اول مطرح کرد * قال ان معی ربی * پروردگار با من است پس من تنها نیستم ، پیغمبر اکرم اول درجمله ای که گفتند خدا را مطرح کردند نگفتند مثلا : انا ربنا معنا ، فرمودند * ان الله معنا * اول خدا را گفتند بعد خودشان را ، به هرحال این جمله درس است درزندگی ما ، یادمان باشد اگر ما واقعا بخواهیم خدا با ما باشد خدا با ما است ، واگر بخواهیم اورا بندگی کنیم او با ما است ، زندگی پیچ وخم دارد گرفتاری دارد خداوند این دنیا را اینطور خواسته است ،هر جا به بن بست ومشکلی می خوردیم می گوییم که *ان معی ربی ان الله معنا * ان شا ءالله حل مشکل می شود ...*انی معکما اسمع واری * خطاب پروردگار این بود که ( این آخرین جمله ای است که بین خداوند وحضرت موسی دراین رابطه مطرح می شود قبل از اینکه اینها به ماموریت بروند ) نترسید من با شما هستم * لا تخافا * من با شما هستم می شنوم و می بینم ...انها بخواهند حرفی به شما بزنند من می شنوم بخواهند تصمیمی بگیرند من می بینم من ماموریت داده ام ومن موظف می دانم خودم را که شما را محافظت کنم وخدا این کاررا کردند یعنی رفتند در دربار فرعون سربلند بیرون آمدند ، * انی معکما اسمع واری * صحنه ی بعدی ، بخواهیم تشبیه کنیم به صحنه ی نمایش ، خدا رحمت کند آقای سلحشور را فیلمنامه این را نوشتند اجل مهلت نداد وفیلمنامه قشنگی هم نوشتند وصحنه ی بعدی این می شود که حضرت موسی وهارون در دربار فرعون دیده می شوند ، فیلمها اینطوراست که این وسیله های وسط راگاهی حذف می کنند مقطع به مقطع * فاتیاه * با چه مقدماتی رفتند قرآن ذکر نمی کند می گوید رفتند نزد فرعون حالا آنجا یک بحث مفصلی دارد که چطور آنها رفتند و چطور وقت خواستند وقت بهشون داده نمی شد حالا هرچه که بود ، رفتند بافرعون همسخن شدند *فقولا انا رسولا ربک فارسل معنا بنی اسرائیل * همینطور قرآن ماموریت های اصلی ...ما دونفر را خدا به رسالت فرستاده است پیش شما ، ماموریت مااین است که بنی اسرائیل را به ما بسپاری ما بنی اسرائیل رانجات دهیم از دست تو * ان ارسل معنا بنی اسرائیل * جای دیگر هم می فرماید * فارسل معنا بنی اسرائیل * بنی اسرائیل را با ما بفرست * ولا تعذبهم * این ها را عذای نکنید چقدر ظلم چقدر جنایات ، تا چه زمان می خواهید این کارها را انجام بدهید ، همین ها راهم بنی اسرائیل حاضر نبودند بدهند چون بیگاری ازشان می کشیدند عنوان برده داشتند به بردگی گرفته بودند * ولا تعذبهم قد جئناک بایه من ربک * ما ازطرف خدا دلیلی بر رسالت آوردیم * وسلام علی من التبع وهدی * سلام برکسی که از هدایت تبعیت کند ادامه می دهند سخن را ابلاغ می کنند رسالتشان را به فرعون * انا قداوحی الینا ان العذاب علی من کذب وتولی * درادامه ی سخن این را به شما بگوییم که به ما وحی شده است که عذاب خدا قطعی خواهد بود برای کسی یا کسانی که تکذیب کنند رسالت را بگویند دروغ است وپشت کنند به رسالت خدا وبه دین خدا ، جالب است یعنی کسانی که رسولان الهی را تکذیب کنند بعد اینکه ابلاغ بشود به انها حالا ممکن است به بعضی ها رابهشان ابلاغ نشود بعد از ابلاغ اگر تکذیب کردند عذاب جهنم در انتظارشان است .

صیرفی : پناه برخدا ، گاهی هم این تکذیب درعمل اتفاق می افتد لازم نیست فریاد بزنیم ، طوری زندگی کنیم که انگار تکذیب می کنیم ماهم خدایی نکرده دچار عذاب خواهیم شد.

استاد میر باقری : البته بستگی دارد گاهی انسان جوری عمل می کند که عملا تکذیب می کند که در دل ایمان هم ندارد بله این همینطور می شود .

صیرفی : گاهی کسی لباس دین به تن می کند محاسنی می گذارد مدیری می شود رئیسی می شود داعیه دار یک سبک زندگی می شود وکسی که ادعا دارد اما کاملا خلاف این عمل کند ومنافقانه شرک درعمل داشته باشد به نظرم شامل همین می شود

استاد میر باقری : دراین که اعمال منافقانه ی او پشتش عذاب الهی است وشکی نیست

اما شاید این آیه در مورد کسانی است که روبرو ایستادند و می گویند ما قبول نداریم ، صیرفی : برویم محضر قرآن کریم با افتخار دل وجانمان را نور ببخشیم وبرگردیم بخش پایانی وقسمت دوم کلاس امروز را سپری خواهیم کرد .

بسم الله الرحمن الرحیم

حالا هم خدمت استاد ومعلم مان هستیم برسر سفره پر رزق قران کریم .

استاد میر باقری : حضرت موسی وهارون رسالتشان را ابلاغ کردند که در اینجا چند آیه را قرآن اختصاص داده است که به اصطلاح از آیه ی 47 که آمدند پهلوی فرعون گفتند ما رسولان پروردگار توهستیم آیه 48 وآیه ی 49 را الان می خواهیم عرض کنیم .

وقتی رسالت را ابلاغ کردند در دو، سه جا قرآن سخن فرعون را مطرح می کند یک جا به حضرت موسی گفت تو دربار ما زندگی کردی حالا آمدی ومی گویی پیغمبرهستی می خواهی مرا هدایت کنید ، تو نمک نشناسی که حضرت موسی جواب بسیار دقیقی به او می دهد این را ان شاء الله در برنامه ی بعد عرض می کنیم که یکی از آیاتی است که درمساله عصمت مورد گفتگواست و خیلی زیباست اینجا هم یک حرف دیگری از فرعون را قرآن را دراین سوره ی طه که می خوانیم بیان می کند .خواهش بنده این است که چون متن قرآن را می خوانیم سروران عزیز اگر درخدمت قرآن هستند قرآن را باز کنند ببینند خیلی موثر خواهد بود * قال فمن ربکما یاموسی * اینها گفتند ما رسول خدا هستیم به ما وحی شده است * ان العذاب علی من کذب وتولی * فرعون از یک دری وارد شد که یک حرفی بزند این ها راضایع کند ، گفت ، این پروردگاری که می گویید کیست ؟ * قال فمن ربکما یاموسی * چون خود فرعون ادعای ربوبیت داشت .گفت* انا ربکما الاعلی *من رب برترین شما هستم ، حالا می گوید این رب شما چه کسی است که شما ازطرف او آمده اید ، * قال ربنا الذی اعطی کل شی ءٍ خلقه ثم هدی * حضرت موسی جواب دادند : پروردگار ما آن کسی است که هرچیزی را آفریده وسپس او را هدایت کرده .یعنی یک بحث توحیدی دقیقی را می گویند ، اولا این موجودات عالم یک منشاء هستی می خواهند ، چرا این ها هستند ( جمله را نقل می کنیم گاهی ، چون زیباست ) استادمان می گفتند یک کسی به ما گفت به چه دلیل خدا هست ؟گفتم به دلیل اینکه من هستم ، خیلی ظریف وقشنگ تقریبا برهان نظم هم همین است یک مجموعه علمی پیچیده ای که ما هم ازخیلی چیزهایش خبرنداریم ، هستم یک میدانیم خودمان ایجاد نکرده ایم خودمان را واینها کار ما نیست چه بدن وچه روح ،این دو، پس یک منشاء ایجاد می خواهد یک منشاء طراحی علمی حتما وجود دارد می گوید پروردگار من آن کسی است که * اعطی کل شیءٍ خلقه * هرچیزی را که آفریده خلقتش را به او عطا کرده است ، انسان آفریده همه ی ابعاد انسانی را دراو قرار داده است ملائکه آفریده حیوانات را که آفریده ،انی را که خواسته بیافریند همان را کاملش کرده است ،مار را واقعا مار آفریده است .*اعطی کل شی خلقه ثم هدی * بعد هم موجودات را هدایتشان می کند ، یکسری راههایی را باید خودشان بروند حتی حیوانات اینطور هستند گاهی بیمار می شوند خودشان خود درمانی می کنند در حیوانات این مساله خیلی زیاد است ، بشر راچون خداوند یک عقل و قدرت پژوهش بهشان داده است واگذارشان کرده به این کارها درحیوانات که این نیست خود درمانی درحیوانات بسیار زیاد است که فرصت نیست که نمونه اش را بیان کنیم می گوید : پروردگار من هرموجودی را که آفریده هدایتش می کند به آن مسیری که برای او مقدر کرده است ، درسوره ی اعلی دو مرحله هم وسط این خلقت وهدایت قرار می دهند * سبح اسمک الاعلی ،الذی خلق باز اینجا بحث ربوبیت است ، تسبیح کنید نام پروردگار با عظمتت را *الذی خلق ،خدایی که آفرید *فسوی * سامان بخشید ممکن بود انسان را بیافریند منتها یک تکه گوشت باشد ولی یک نظمی به او داد*والذی قدر* همان خدایی که سرنوشت موجودات را تقدیر می کند که کجا باید بروند * ثم هدی * بعد راه را بهشان نشان می دهد حتی برای خورشید خدا می گوید :والشمس تجری لمستقرلها ذلک تقدیر العزیز العلیم *

همه موجودات را خداوند برایشان سرنوشت تعیین می کند به سوی سرنوشتشان هدایت می کند .جواب حضرت موسی بسیار زیبا است ، می گوید پروردگار من ان است که اولا اشیاء را افریده وبعد هم راه بهشان نشان می دهد ، نظم داده است سامان بخشیده است تقدیر کرده است راه رسیدن به سرنوشتشان را بهشان نشان می دهد .فرعون گفتگورا ادامه می دهد * قال فما بال القرون الاولی * فرعون می گوید :اقوام گذشته درچه وضعی خواهند بود ، حال وروز آنها چگونه است ، شاید منظورش این است شمامارا ازآخرت می ترسانید از عذاب آخرت ،این کسانی که قبلا رفتند ومردند اینها چه می شود اینها که ازبین رفتندووجود ندارند* قال علمها عند ربی فی کتاب * حضرت موسی می گویند علم آنها درنزد پروردگار من است خدا می داند چه کسی چه زمانی به دنیا امده است اعمالشان محفوظ است طینت هایشان نزد خدا است اطلاعات علمی مربوط به طینت شان را ، آن طینت در دست خداوند آماده است هر وقت خداوند اراده کند دوباره این ها رادر کشت زار زمین قرار می دهد وبانفخه ی صور دوم از دل خاک بیرون می آید .*قال علمها عند ربی فی کتاب لایضل ربی ولا ینسی * اینها همه اش در یکجایی محفوظ است کسی گم نمی شود خداوند سر درگم نمی ماند چیزی راهم فراموش نمی کند * لایضل ربی * سردرگم نمی شود که چه کسی بود چه بود ؟ * ولاینسی * فراموش نمی کند چیزی را بنابراین همه دراختیار او هستند ودوباره زنده می شوند* الذی جعل لکم الارض مهدا * پروردگار من همان خدایی است که زمین را برای شما گهواره قرار داد * وسلک لکم فیها سبلا * خداوند برای زمین راههایی را برای شما ایجاد کرد که بعه سفر بروید به منزل بروید به محل کار بروید * سلک لکم فیها سبلا وانزل من السماء ماءً * وآب را از آسمان نازل کرد * فاخرجنا به ازواجا من نبات شتی * بوسیله ی این آب از زمین زوج های گیاهی فراوانی را خداوند پدیدار کرد واز زمین خارج کرد * ازواجا من نبات شتی * شتی : متعدد وپراکنده یعنی نر وماده ی گیاهان را نباتات را همینطور به فراوانی خارج کرد .

* کلوا وارعوا انعامکم ان فی ذلک لایات لاولی النهی * بخورید و به چهارپایان تان بخورانید به چهارپایان تان از این گیاهان دراین آفرینش خدا ایاتی است برای کسانی که صاحب خرد باشند ، لاولی النهی یعنی کسانی که صاحب خرد وعقل

: خیلی متشکر استفاده کردیم چقدر شیرین است تاریخ انبیاء در قران کریم الحمدلله روزی مان شده است ، حقیقتا با تمام وجود خوشحا ل می شویم وقتی که این جلسات را سپری می کنیم وانسان می تواند خودش را قرار دهد ببیند کجای تاریخ قرار می گیرد واگر بود کجای این دسته بندی ها یی که قران می فرماید قرار می گیرد خداوند ان شاءالله به همه ما رحم فرماید ودست ما را رها نکند اگرچه خداوند دست ما را گرفته که اینجا هستیم وپای این درس هستیم .

خیلی از آقایی شما ممنونیم ومتشکریم.

خدا را به وجاهت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا می کنیم وقسم می دهیم

الهی چنان کن سرانجام کار

تو خوشنود باشی وما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-29 18:14:02