تاریخ انتشار: شنبه 28 آبان 1401
تعداد بازدید: 96

یاد خدا 25 تیر 1401

تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن و صوت برنامه یاد خدا 25 تیر 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکر الله تطمئن القلوب الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت علی بن ابی طالب

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر امیرالمومنین علی علیه السلام سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا ایام تان مبارک باشه عید سعید غدیر را پیشاپیش تبریک عرض می کنیم و خدا را شاکریم که تحت ولایت مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام هستیم شاکریم که خدا روزی ما کرده ولایت حضرت علی علیه السلام را و الحمدالله رب العالمین با افتخار محضر شریف شما هستیم و سرور ارجمندم سلاله السادات استاد اخلاق عزیز و مهربان حضرت آیت الله سید رحیم توکل عضو محترم مجلس خبرگان رهبری قدم بر چشم ما گذاشتید م سلاله خدا ایام توسلام به روی ماهتان خیلی خوش آمدید

آیت الله توکل: وعلیک السلام و رحمة الله و برکاته

صیرفی: قدمتان روی چشم اسدالله ایامکم ارادتمند شما ممنونم از تشریف فرمایی حضرت عالی خدا را شاکریم حقیقتاً با تمام وجودم این را عرض می کنم لحظه هات عمرمان را اینجا نشسته ایم به یاد خدا هستیم الحمدلله رب العالمین در آستانه عید غدیر هستیم و سلسله جلسات درس اخلاق استاد توکل بهترین عیدی برنامه یاد خدا به ما و شما باشه باهم خلاصه ای ببینیم از قلب سلیم طهارت نفس و تهذیب نفس طهارت باطن عنوان کلی و حالا قلب سلیم عنوان چند ماه اخیر راجبش با استاد صحبت میکنیم یاد میگیریم محضرشان استفاده میکنیم خلاصه می بینیم برمیگردیم کلاس امروز را آغاز می‌کنیم بفرمایید خواهش می کنم

آیت الله توکل : تا وقتی که شهوات این دل را پاره پاره نکند تا این دل با طمع به تعفن و به کثافت نرسد تا این نعمت‌ها دل را به قساوت اگر نکشاند این به زودی این دل ظرفی می شود آماده کسب حکمت می شود حکمت همان نور معرفت است اگر این سه تا مانع شهوات و طعم و قساوت برود بیرون این دل دلی بلامانع میشود اگر انسان ها بتوانند شهوات را تحت فرمان عقل دربیاورند انقدر این انسان اوج معنوی پیدا می‌کند حتی از جبرئیل هم مقامش بالاتر می شود که من همینجا یک بار عرض کرده بودم به یک جایی می رسد که بینی بین الله ملک افتخار میکند که به دست و پای او بوسه بزند اگر به دست پای او بوسه زد بر این بوسه افتخار کند در جمع ملائکه مطرح کند که من فلانی را پیدا کردم بردستان او بوسه زدم

صیرفی: وقتتان بخیر 30000720 مسیر پیامکی برنامه یاد خدا و شما اهالی اتاق فکر برنامه است که منتظر فرمایشات و نکاتتان هستیم عرض تشکر دارم از همه مردمانی که از سرزمین‌های مختلف کشورهای مختلف از آلمان و آمریکا و انگلیس و افغانستان و عراق و ترکیه و کشورهای متعددی به ترتیب این چند کشوری که عرض کردم بیشتر از سایر کشورها پیام دریافت کرده بودیم و مردمان خوب سرزمین عزیزمان ایران ممنون همه اهالی یاد خداییم شاه بیت برنامه ما یاد خدا است هرکسی در هر کجای عالم که اهل ذکر و یاد خداست ما بهش تعظیم می‌کنیم و یادش هستیم با افتخار خدمت حاج آقا خواهیم بود این فاصله به ۱۶۲ تماس بگیرید نظرتان راجع به برنامه و حاج آقا اعلام بفرمایید و در فضای مجازی هم دنبال کننده صفحه برنامه باشید به آدرس

@yadekhoda_qtv

با افتخار خدمت حضرتعالی هستیم

آیت الله توکل بسم الرحمن الرحیم و صل الله علی محمد وآل طاهرین بنده به عزیزانم عید غدیر را تبریک عرض می کنم یک جمله کوتاه فقط عرض کنم در صحنه غدیر طبق تواریخ ۱۳۴ هزار نفر بودند در آن منطقه ی غدیر ایستادند با حضرت علی بیعت کردند در جریان عاشورا همه کشته شدند امام سجاد باقی ماندند که بخاطر مصلحت دین و قرآن چندروزی بیمار بودند

و جناب زینب کبری گرداننده ی جریان کربلا در اذهان مردم بودند

چطور شد کربلا اینجوراذهان مردم ماند چطور شد قبل از اینکه محرم بیاد همه خودشان را آماده میکنند انگار محرم یک ندای عجیبی است که دل هارا می لرزاند دل هارا تکان میدهد اما غدیر خم مقداری مخفی مانده برای همین چند صد میلیون افراد گم کرده اند که امیرالمومنین منصوب پیغمبر اکرم بوده است نه دیگری علت کار این است که محرم را مردم دنبال کردند و محرم را رصد کردند در پی کار محرم بودند محرم ماند با همه ی ابعادش غدیر را دنبال نکردند غدیر را پیگیری نکردند غدیر را تعقیب نکردند یا در ذهن خیلی ها غدیر گم شد راجب محرم این اتفاق افتاد راجب غدیر این اتفاق نیفتاد و لذا خیلی ها باورشان این است که خلیفهغیر از امیرالمومنین است وحضرت امیر را بردند به خلیفه چهارم این برای این است که غدیر را مردم دنبال نکردند اما جدا باید مردم این روال کار را تغییر بدهند

امیرالمومنین است همه ی ائمه ی ما امیرالمومنینن اما خودشان فرمود این لقب ما مال جد ما علی است به ما نگویید امام هر زمانی امیر مومنان همان زمان است ولی این لقب مال امیرالمومنین ۱۳۴هزار نفر بیعت کردند چرا غدیر گم شد چون مردم دنبال نکردند چرا غدیر به این وضع در آمد چون مردم تعقیب نکردند باید عزیزان به حرمت امیرالمومنین با تمام توان بیرون بیایند این جشنی را که عید الله اکبر است در حد توان این را مطرح کنند اذهان آن را آشنا کنند و همین ایام غدیر ایام عجیبی است اتمام آن روز روزه ی آن روز تبریک گفتن در آن روز با کل ایام سال فرق می‌کند

حتما باید اینکار دنبال بشود واین رئیس فرقه وهابیت که بینی بین الله من آنها را از یهود هم زلیل تر و پست تر می دانم

یک جمله ای گفته است که ما یازده ماه با رقم میلیاردی میلیارد دلاری در رد شیعه کار می کنیم یه محرم که میاد همه زحمات ما با فنا می رود

حسین کیست که همه زحمات باد فنا می‌کند حسین عزیز عالم است اما امیرالمومنین افضل از حسین است باید برای علی بیشتر کار کرد تا مردم بدانند بعد از پیغمبر دنبال که باید بروند به هرحال برگردیم به بحث جلسه قبلمان

حضرت عیسی فرموده بودند اگر شهوات این دل را پاره پاره نکند که من توضیح دادم

جمله دوم این بود و طمع این دل رو به گنده نکشاند و به کثافت نکشاند ببین طمع چیکار می‌کند که دل را به گند میکشاند چرا حضرت عیسی سلام الله علیه به این تعبیر آورده است که طمع دل را به گند نکشاند البته من بحث طمع را الان نمیخواهم مطرح کنم یک بحث اخلاقی طولانی برای خودش دارد که موجباتش مقدماتش علائمش بحث مفصلی دارد فقط من یک جمله کوتاه عرض کنم اگر دل ها بنا است به باور بنشیند یک راه بیشتر ندارد آن یه راه هم این است دنبال تقوا برود به تقوا دل نورانیت پیدا میکند به این نورانیت حجاب این دل کنار برود و با رفتن حجاب دل باور به باطل می نشیند این باور قبل تقوا را ایمان معار می گویند ایمان معار این است تا یک امر عظیمی جلو نیاید تحول عظیمی جلو نیاید تکان شدید جلو نیاید این ایمان معار کار می‌کند مثلا تا بدن سالم است جیب ها پر از پول است سفره ها رنگی است ایام ایام صلح است جنگ هم در کار نیست اینجا همه از دم می شوند مومن چون مشکلی ندارند به قول بعضی ها والضالین در نماز میگویند انقدر غلیظ حالا اگر اوضاع برگردد بدن سالم بشود بیمار جیب های پر از پول بشود خالی سفره رنگین از آن رنگ و روغنش بیوفتد زمان زمانه جنگ باشد اوضاع متحول می شود با ایمان معار نمی تواند در ظرف بلا محکم بایسته به قول مردم کم نیاورد این کم میاورد چون ایمانش ایمان معار عاریه ای بود عاریه ایی یعنی چی الان به تو بدهم فردا از تو بگیرم و لذذا باید در این وادی قرار بگیریم ایمان معارمان حتما ایمان مستقر کنیم.چه کار کنیم ایمان ایمان مستقر بشود آن کسی که ایمان در جان ما تثبیت و مستقر می کند

یعنی اگر یک امر مشتبه بود من دست به عصا راه بروم کاری انجام بدهم که یقین بدانم تکلیف را انجام داده ام پس به ایمان معار به برکت تقوا میاید در ایمان مستقر به برکت ورع می آید

آن کسی که تمام زحمات را به باد می دهد دل را از ایمان خالی می‌کند از ایمان برکات را می گیرد این طمع است آنچه در طول سال ها بدست آوردی طمع همه را خراب می کند یعنی این طمع اینجور نابود کننده زحمات قبلی بشر است

تا ایمان هست ایمان نورانیت دارد ایمان بوی عطر عجیب دارد کانی که شامه هایشان دنیوی است این عطر را احساس نمی‌کنند کما اینکه تا دید ها دیده دنیوی آن نور را هم نمی بینند اما به صراحت قران ایمان نورانیت دارد *یوم تری المومنین و المومنات یسعی نورهم*

قیامت اهل ایمان میاید با یک نور عجیبی خب این را که بعد مرگ بدست نیامده است تو همان دنیا نور بوده پس ایمان نورانیت دارد تا ایمان هست این نور دارای مقام است

ایمان یک عطر عجیب دارد یک بوی عجیب دارد عزیزان همه در طول عمر به کرار حدیث کسا را خوانده اند امام حسن مجتبی می آید خطاب به * انی اشم عندک رائحه طیبه کانها رائحه جدی رسول الله *مادر من بوی خوشی استشمام می کنم این بو بوی پیامبراست هم بوی خوش است و هر فردی هم بوی خوش مخصوص به خودش دارد گفتن که بوی جدم پیغمبر هست امام حسین می آید همین تعبیر را می کند

حضرت امیر می آید همین تعبیر پس ایمان هم رنگ دارد هم بو دارد و هم نور دارد پس تا ایمان موجود است باطن به نور ایمان نورانی است به عطر ایمان معطر است حالا طمع بیاید ایمان را بزند نور برود جایش چه میاید ظلمت می آید آن عطر برود جایش چه می آید تعفن می آید برای این فرمودند که تا وقتی طمع این دل را به گند نکشاند ببینید با چه تعبیر زیبایی فرمودند حالا ما با توضیح عرض کردیم ایمان نور دارد ایمان بو دارد اگر بماند باطن نورانی است باطن معطر است اگر این ها برود جای نور ظلمت می آید جای آن عطر تعفن میاید حال با یک جمله کوتاه همه حرف هارا فرمودند پیغمبر خداست دیگر در یک جمله کوتاه چیزی میگویند ما باید چندین دقیقه صحبت می کنیم تا به آن جمله حضرت برسیم تا وقتی را که طمع این دل را به گند نکشاند یعنی طمع زحمات را بر باد می دهد

صیرفی : متشکرم ممنونم محضر قرآن کریم مشرف می شویم و طبق روالی که از حاج آقا یاد گرفتیم برای سرازیر شدن برکات در زندگی هایمان اینکه قلبمان آماده پذیرفتن حق بشود اینکه فکرمان در مسیر خدا باشد یک سوره کوثر بخوانیم و هدیه کنیم به حضرت زهرا

ان شاالله نگاهمان کنند ان شاالله دعایمان کنند ان شاالله دست مادرانشان بر سر همه ما مستدام باشد بسم الله الرحمن الرحیم

.....

صیرفی: این سوره کوثر خواندن این سوره توحید خواندن و‌ هدیه کردن به امام زمان (عج) و هدیه کردن به حضرت زهرا سلام الله علیها خیلی در طول روز موثر است در مسیر های که معطل هستید در جاهایی که خیلی وقت ها لغو و بیهوده می شود انجام داد چقدر برکت پیدا می کند که با خواندن سه سوره توحید ختم قران روزی ما باشد اینها را از حاج آقا یاد گرفته ایم و ان شاالله به آن عامل باشیم لحظاتمان سراسر نور باشد مادری که دارد غذا می پزد و بانوی که کارخانه انجام می دهد با اینکار می تواند تجارت کند با خداوند متعال و با خواندن این سوره های کوچک خیلی کم زمان اما تجارت های خیلی سنگین و بزرگ خواهش می کنم شما هم در به اشتراک گذاشتن این نکات در صفحه یاد خدا به آدرس

@yadekhoda_qtv

الان هم دوستانم پایین نوشته اند این پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن است که در آن آرشیو برنامه موجود است

در صفحه مجازی هم که ما خدمت شما هستیم با آدرس

@yadekhoda_qtv

بزرگواری کنید و حتما این یکی دو دقیقه های خلاصه حاج آقا توکل را شما به اشتراک بگذارید صدقه جاریه است و ان شاالله برای همه ما برکت دارد

آیت الله توکل: در آن نکبت های طمع بودیم این طمع یکبار طمع در امور دنیوی است چه عزیزان از این طمع به حریص بودن تعبیر می آورند حرص و طمع می آید چه بلایی سر ما می آورد انسان باید به دنبال دنیایش برود دنبال دنیا رفتن یک حرف است اما در دنیا حریص بودن یک حرف دیگر است آن چیزی که ما داریم با آن مخالفت میکنیم حریص و طماع بودن است و مومن باید دنبال دنیا برود مومن عزیز خدا است نباید بر کسی دست بلند کند دست دراز کند و از کسی تقاضا کند و لذا روایت داریم که راوی از امام سوال کرده است یابن رسول الله می خواهم در دید خدا عزیز شوم هم در دید مردم عزیز بشوم هر دو را می خواهم امام فرمود ند اگر می خواهی در دید خداوند عزیز بشوی از خدا زیاد بخواه هر چیزی که از خدا بیشتر بخواهی برای او بیشتر عزیز می شوی و مقاومت بالاتر می رود اگر می خواهی نزد مردم عزیز بشوی چیزی از مردم نخواه اینگونه در نزد مردم عزیز تر می شوی پس در واقع طمع در امر دنیا زیاده روی در امر دنیا است و این طمع نکبتی به دنبال دارد طمع در عمر روحی انسان انسان می تواند یک توان روحی پیدا کند مثلاً قدرت ای در روح پیدا کند که از لحاظ روحی احتیاجی به دیگران پیدا کند اصل کار خیلی عالی است یک شرط دارد پیش مردم می خواهی بروی برو اما مسیر شرعی را طی کن بعضی ها می خواهند در دید مردم مهم بشوند دست به کاری می زنند که طمع در بین مردم دارند اگر در مسیر الهی باشد خدا تو را بزرگ می کند مسیر از غیر خدا شد حتماً زمین میخوری یک فواره می رود بالا و بعد می آید پایین هرچه فواره بالاتر برود در مسیر برگشت به زمین تیکه پاره تر میشود آدم طمع را در امر دین قرار بدهد و در امر دین مسیر شرعی را مراعات کند این طمع مثبت است این طمع در امر معنوی است بنده می‌خواهم با امام حسین مشهور بشوم این خیلی عالی است منتها الزامات ای هم دارد به کسی مفت مقام نمی دهند من می خواهم عزیز خدا در دنیا و آخرت بشوم خیلی عالی است این طمع را هم دارم این طمع هم عالی است اما به کسی مفت نمی دهند و لذا فرمودند تا زمانی که طمع اینجا را به گند نکشانده باشد جمله سوم نعیم نعمت الهی است خدا این نعمت را داده است اگر خدا این نعمت را عنایت فرمود این نعمت ها باید بعد از جواب هم پشت سرش باشد اگر ما نعمت ها را در مسیر درست خرج کنیم آنچه خدا فرمود به همان مسیر به کار بگیریم این تشکراز خدا در دادن این نعمت است خدا فرمود *لئن شکرتم لازیدنکم* زیاد تر هم می کنم بالاتر می برم در های بعدی را برایت باز میکنم اما اگر این نعمت ها داده شد انسان اگر در این نعمت ها دل به دنیا بست انسان در این نعمت ها خدا را فراموش کرد وقتی خدا فراموش بشود جلوه دنیا می آید جلوه دنیا بیاید جذبه دنیا می آید جذبه دنیا بی آید انسان در دنیا وارد می شود حب به دنیا می آید حب به دنیا که بیاید *حب الدنیا راس کل خطیئه* اینها حلقه های زنجیرواری است که دانه دانه کنار یکدیگر جمع می شوند و انسان چشم هایش را باز می کند و می بیند خیلی عقب رفته است و لذا فرمودند *و لئن کفرتم ان عذابی لشدید* چرا عذاب شدید است وقتی که این نعمت ها درست مصرف نشود به جا مصرف نشود و آنچه خدا از ما خواست به آن عمل نکنیم انسان می رود به وادی حب الدنیا به گناه داخل میشود به گناه که داخل شد به قساوت دست پیدا می کند در جلسه قبل عرض کردم اگر دل قساوت پیدا کرد انسان به جمود العین می رسد چشم های خشک پیدا کرده که علامت شقاوت است و لذا باید نعمت ها درست مصرف بشود راوی از امام پرسید خدا به من نعمت زیادی داده است آیا این نعمت زیاد باعث سرنگونی من است باعث کله پا شدن من است امام فرمود تا زمانی که نعمت ها را در مسیر خدا قرار می دهی برای خدا نعمت هایت را خرج می کنی خیلی عالی از خدا زیاد ترش می کند خانه وسیع داده است خوب این نعمت الهی است چند جلسه هم در آن بگیر چهار روضه محرم هم بگیر یک عده را دعوت کن مناسبت که می آید جلو نیازمندان را ناهار و شام بده به آنها کمک مالی کن اینها همه برکات و نورانی عجیبی برای انسان می آورد ما اینها را نمی بینیم به عنوان مثال روایت داریم وقتی سر بر روی سجده می گذاریم از بالای سرتان نوری به آسمان تلعلع می کند اگر انسان بداند آن نور چیست و بداند آن نور به کجا میرود هرگز سرش را از روی سجده بلند نمی کند حال ما که نمی بینیم و چشمان مان کور است اما کسی که بیناست فرمودند این نور هست خدا نعمت مال داده است شکرش به چه چیزی است چطور نعمت علم زکاتش به انتشار است نعمت مال زکاتش به انفاق است زکات نعمت زیبایی به پاکدامنی و عفت است زکات نعمت شجاعت جنگ در میدان های جنگ است خدا نعمت داده استفاده کنید خداوند دوست دارد در بنده اش ببیند آن نعمت را در لباسش در وضعیتش خدا دوست دارد ببیند لباس زیبا بپوش و یک عده را لباس زیبا بده که بپوشند خودت خوب بخور گرسنه ای را هم سیر کن چشم هایی که اشک بار است اشک هایش را پاک کن لب هایی که گریان است خنده ای جاری کن بینی بین الله انسان آنچنان لذتی می‌برد از خنده دیگران که این لحظه در طول عمرش هرگز برایش محسوس نبوده است

صیرفی: خیلی ممنونم از لطف و بزرگواری و آقایی حضرتعالی کمال تشکر و سپاس را دارم از همراهی شما هم ممنون و متشکرم خدا را به وجاهت امیرالمومنین علی علیه السلام قسم می دهیم و دعا می‌کنیم الهی چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-05-02 04:11:51