حدیث روز
امام على عليه السلام فرمود: پيامبرخدا صلي الله عليه و آله، از همه مردم بخشنده تر، با جرأت تر، راستگوتر، وفادارتر، خوش اخلاق تر و نيكو رفتارتر بـود

یاد خدا 20 دی 1400

درس های ماندگار از نهج البلاغه با حضور دکتر اسماعیلی (متن برنامه 20 دی ماه)

صیرفی : بسم الله الرحمن الرحيم

الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا *احسان قدیم را فرستاده خدا *در کوچه روزگار غم هست ولی* آرام کند دل

مرا یاد خدا *

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد و عجل فرجهم سلام

خدا وسلام خدا بر امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا

وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید الحمدالله رب العالمین که توفیق دارم با یاد خدا همنشین شما عزیزان و سروران باشم خداراشاکرم این لحظات عمرمان قرار است به یاد خدا باشیم .افتخاردارم محضراستاد محترم عضو محترم مجلس خبرگان رهبری استاد حوزه و دانشگاه جناب دکترآقای اسماعیلی عزیزعرض سلام و خیر مقدم دارم .سلام علیکم و رحمت الله

استاد اسماعیلی :سلام علیکم و رحمه الله بر شما و بینندگان عزیز درود خدا بر شما و ان شاالله که از همه رحمت و برکات خدا بهره مند باشید

صیرفی :خیلی خوش آمدید قدم بر چشم نهادید یکی از ویژگی های خاص جلسات استاد اسماعیلی این هست که وقتی در خدمتشان هستیم در همین حدود نیم ساعت یک مبحث کامل را بیان می کنند و سند ها و فرمایشات معصومین را در ارتباط با موضوع می فرمایند و با دست پر از این جلسه خارج خواهیم شد

مهمان سفره پر رزق نهج البلاغه هستیم در هفته ای که گذشت هدیه ای آقای دکتر به ما دادند در ارتباط باارزش وقت و عمر بود و اگر کامل جلسه را دوست داشتید ببینید در فضای مجازی در سایت شبکه قرآن ملاحظه بفرمایید

خلاصه هفته گذشته :واقعا یک مسافر است حرکت ما از آن زمان آغاز می شود که خداوند از روح خودش در ما می دمد و ما از آن هنگام به این جهان پا می گذاریم و زندگی آغاز می شود به کجا پایان می پذیرد.

پایان ندارد دیگر تا خدا هست ما هم هستیم یا غرق و نعمت وخوشی در بهشت یا خدای ناکرده در اوج بلا ومصیبت و عذاب مومن مومن به دلیل همین سفر پر فراز و نشیب که در پیش دارد و عمر کوتاهی که دراختیار دارد هیچ فرصت ندارد برای کارهای لغو بیهوده وقتی ندارد که بخواهد به سرگرمی بپردازد.

وقتی نیست که بخواهد اتلاف کند باید از این وقت استفاده کند قرآن می فرماید "قد افلح المومنون "فقط انسانهای مومن عاقبت به خیر می شوند رستگار می شوند" افلح" کامیاب می شوند خوشبخت می شوند فقط مومنین

صیرفی:خیلی ممنونم ازهمراهی و انتخاب شما مثل همیشه تمنا ی ابتدای برنامه ما این هست تلفن همراه رابردارید و منت بگذارید و یکی از کارشناس ها و اهالی اتاق فکر برنامه شماره سامانه پیامکی برنامه

30000720 هرنکته که فکر می کنید به بهبود وراهنمایی برنامه خودتون تاثیر گذار ارسال کنید برنامه شماره سازمان162 روابط عمومی سازمان فرمایشاتتان را تلفنی بفرمایید در ماه گذشته طبق نظر سنجی سازمان برنامه به لطف خداوند و حبت شما از لحاظ بینندگان در جایکاه خوبی قرار دارد اینجا هم جا دارد تعظیم کنیم ازمحبت شما عزیزان خدا کند خدا این توفیق را از ما نگیرد .صفحه یاد خدا در فضای مجازی

@yadekhoda_qtvاگربرنامه به دلتان نشست اعلام بفرمایید. قبل از برنامه از استاد پرسیدیم امروز چه هدیه به ارمغان آوردید

موضوع مهمی را فرمودید اما شاید ما به ضرورت آن واقف نباشیم فرمودید احترام به اسما ء الهی مقدسانه این است که بگوییم چقدر موضوع خوبی وعامیانه این است که مگر من دست گذاشتم به روی چیزی یا بی احترامی کردم.

استاد اسماعیلی :بسم الله الرحمن الرحیم یادمان نرود که این خود یکی از موضوعات بحث امروز ماست یکی ازسفارش های علی (ع)در نهج البلاغه این هست که اسم خدا را عادی نبریم برای اسم او حرمت قائل شویم.

عظمت قائل شویم هم در عمق جان خودتان هم در نحوه تلفظ اسم خدا را ساده نگیرید اسماءالهی با حرمت وعظمت به کار ببرید این یکی ا زتوصیه های علی (ع)که البته از قرآن گرفته و من فکر می کنم کمتر به آن توجه می شود امروز سر سفره نهج البلاغه از این پند امیر مومنان بهره مند شویم من برای اینکه فرمایش حضرت ملموس تر بشود به یک نکتهه خیلی کوتاه اشاره کنم و وارد این بحث بشوم اسم یعنی نشانه اصل یعنی نماد خود اسم به خودی خود چیزی نیست مهم مسما این اسم است ایه خود چیزی نیست مهم آن تصویری است که ما دراین آیینه می بینیم ما در علم اصول یه بحثی داریم راجع به الفاظ و اسامی خیلی بحث شیرین وعلمی و مفصلی است علمای فن یه تعبیری دارند می گویند اسم فانی است و مندک در مسما خود است اصلا خود اسم چیزی نیست مهم آن چیزی است که می خواهیم با این اسم از آن یاد کنیم ولذا بینندگان دقت کنند عظمت و یا حقارت مسما سرایت می کند به اسم خوبی و بد ی مسما سرایت می کند به اسم دیدید

کسی که آدم بد ی است اسم او هم گویی تلخ است از طرفی زهرا فاطمه محمد مهدی در زیاره جامعه داریم

اسمائکم فی اسماء"اسم شما هم با بقیه اسم ها است اما "وما اهلا اسمائکم "چقدر شیرین است نام شما چقدرزیباست نام شام وقت یانسان انسان اسم علی را می شنود خود این کلمه به واسطه مسما آن بزرگ است ولی می شنود یزید ،صدام ،دقت م یکنید نان هیتلر را می شنود اصلا گویی خود این اسامی نحس شده است دیگر بعد کسی تمایل ندارد از این اسم استفاده کند خیلی از ما هستیم یک همنام بدی پیدا می کنیم به این فکر می افتیم برویم اسممان راعوض کنیم

اسم ونام یک نشانه است و لذا در روایات نقل شده که نام فرزند را نیکو انتخاب کنید و در قیامت یکی ازچیزهایی که انسان باید جواب بدهد اسمی است که برای فرزندان انتخاب کرده است چون خود اسم سرنوشت ساز است این اسم خود الگو پرور است و برای جامعه هرکس می خواهد نام او را صدا کند نا خودآگاه چیزی به ذهن او می رسد چقدر خوب که چیزی که یاد می آورد مفید باشد بزرگ باشد با عظمت باشد حالا من سوالم این است در میان همه بزرگان چه کسی ازهمه بزرگتر است البته سوال سوال عوامانه ای است که بخواهم جواب بدهم خدا قابل خدا چیزی و کسی نیست تا بگوییم بزرگ است یا کوچک است و حالا خدا از آن بزرگتر است "الله و اکبر" که می گوییم و چقدر زیباست این تکبیر "الله و اکبر" به این معنا نیست که خدا بزرگتر از بقیه است بقیه هم بزرگ هستند ولی خدا بزرگتر است" الله اکبر" یعنی "الله و اکبر" و خدا بزرگتر ازآن است که بخواهی آن را وصف کنید بگویی چه هست نه اینکه خدا بزرگتر از آن دیگری است

عرض این است که چه کسی از خدا مهربان تر است چه کسی بزرگتر از خدا است چه کسی از او رحیم تراز خداست به همین هایی که بزرگی و عظمت و کرمش به اسم او هم سرایت کرده است اسم خدا را حق نداریم کوچک بشماریم و اسم خدا را حق نداریم کوچک ببریم چقدر زیباست این آیه سوره واقعه را همه ما می خوانیم آخرین آیه بعد از آن همه مطالب بزرگ و تکان دهنده آخرش بحث قیامت و اصناف و بهشت وجهنم همه اینها را با این جمله خاتمه می دهد "فسبح باسم ربک العظیم" این به چه معناست یعنی اسم خدای بزرگت را تسبیح کن دقت کنید اسم او را تسبیح کن خود او که جدا، به وسیله اسم اورا تسبیح کن هرچقدر اسم خدا را با عظمت ببری و حرمت قائل شوی به همان اندازه خودت هم بزرگ می شوی خیلی جالب است وقتی این آیه شریفه نازل شد پیامبر فرمود "اجعلوها فی رکوعهم "یک کاری را در رکوع نماز انجام دهید وقت نماز می خوانیم در رکوع چه می گوییم "سبحان ربی العظیم و بحمده" آه که چه خدایی داریم خدای بزرگی که من او را ستایش می کنم من قربان صدقه او می روم در رکوع این را می گوییم "فسبح باسم ربک العظیم را پیامبر فرمود:

"اجعلوها فی رکوعهم "دررکوع هایتان این ذکر را بگنجانید خیلی زیباست "سبحان ربی العظیم و بحمده "یا یک آیه دیگر در سوره الاعلی نازل شد" سبح اسم ربک الاعلی" این هم مثل همان "سبح بسم "یعنی اسمش را می گوید ،خودش که دیگر هیچ، اسم خدایی که برتر است و الاعلی است این اسم را منزه بدار با احترام یاد کن این آیه هم که نازل شد پیامبر فرمود "اجعلوها فی سجودکم "این را هم بگذارید در سجده هایتان به دستور پیامبر حالا می رویم به سجده "سبحان رب الاعلی وبحمده "خدای من الاعلی" است در بالاترین مرتبه است و من او را حمد وستایش می کنم اسم خدا را باید این گونه با عظمت ببریم از این به بعد وقت در رکوع و سجود این ذکرها را می گوییم تامل بیشتری داشته باشیم و بدانیم که پیامبر فرموده این اسامی را به تندی با لقلقه زبان و با بی توجه ی نبریم "سبحان ربی عظیم و بحمده سبحان ربی الاعلی و بحمده"

صیرفی :داریم در مورد ارزش و احترام به اسماء الهی صحبت می کنیم اسماء خدا را راجع به اهمیت آن گفتگو کردیم اتفاقا در پرتو قرآن کریم خدمت قرآن مشرف می شویم جان و دل را صف می بخشیم برمی گردیم و بخش پایانی را خدمت دکتر اسماعیلی خواهیم بود

فرمودید اسم های خدا خود با ارزش هستند اینکه باید خدا را تسبیح کنیم که کسی منکر نیست امروز از این زاویه نگاه کردیم که زاویه جدیدی است

استاداسماعیلی :آیات شریفه ای که تلاوت شد*وذکراسم ربک بکره واصیلا* نمی گوید *وذکرربک*یاد خداباش ،نه .وذکر اسم ربک*صبح وشب نام خدا یادت نرود خدا که هیچ ،اسمش هم یادت نرود کافینیست که بگویم قلبا یاد خدا هستیم من حواسم هست آن سرجای خودش ولی بردن نام خدا خودش با برکت است بردن نام خدا به انسان روشنایی می بخشد،برکت می بخشد و لذا کافی نیست بگویید من دلم به یاد خدا است.

نه *وذکراسم ربک*اسم خدا را بیان کن تا می توانیم درهرکاری" بسم الله "یادمان نرودهیچ وقت فکر نکنیم چیزی نیست نه ،کارکوچک و بزرگ ندارد.

پیغمبراکرم می فرمایند:کار مهمی می خواهید انجام دهید "بسم الله "نگویید*وهوالابتر*بی برکت است بی نتیجه وبی سرانجام است. نام خدا است که برکت می دهد،می گوییم می خواهیم این گوسفند را سر ببریم" بسم الله"بگوییم یا نگوییم چه فرقی می کند. این نام وقتی به هنگام ذبح برده می شود اثردارد دراین گوشت ودراین غذایی که ما می خوریم.

می خواهیم درس بخوانیم بگوییم "بسم الله" می خواهیم ازخانه بیرون برویم بگوییم "بسم الله "می خواهیم بخوابیم بگوییم "بسم الله "می خواهیم حرف بزنیم اسم خدا را ببریم.

معادل فارسی و انگلیسی را نمی خواهد بگوییم *وذکراسم ربک بکره و اصیلا*صبح تا شب ما نام خدا را باید ببریم.

امیرالمومنین قرار بود این نصیحت را از ایشان بشنویم که به ما یاد دادن در نهج البلاغه اسم خدا را بزرگ بشماریم این حق خدا است که با عظمت اسمش را ببریم. این ظلم به خدا است اسم خدا را مثل بقیه نام ببریم خطبه 216 نهج البلاغه حضرت می فرماید:*ان من حق من عظم جلال الله سبحانه فی نفسه و جل موضعه من قلبه ان یصغرعنده لعظم ذلک کل ما سواه*اگر واقعا کسی خداوند در چشم وجانش بزرگ باشد واقعا کسی برای خدا عظمت قائل باشد نشانه آن این است که اسم خدا نسبت به بقیه برای او فرق می کند کما این که خود خدا با بقیه فرق می کند.

همان طوری که در مقایسه غلط هر چیز با خدا بقیه نبودن خدا فقط بوده است. در مقابل اسم خدا بقیه اسم ها هیچ حلاوت و شیرینی ندارند آن وقت حضرت فرمودند خدا را بزرگ ببینید در عمق جانتان اسمش را هم به عظمت می برید این باعث می شود غیر خدا در چشم شما کوچک بشود عرضم را با این جمله نهج البلاغه جمله 69 خاتمه بدهم.

حضرت فرمودند *اعظم اسم الله * اسم خدا را بزرگ ببین بزرگ بدان بزرگ بشماربزرگ ببر اسم خدا راهمین طوری نام نبربعد به یک موردی هم اشاره کردند *اعظم اسم الله ان تذکر هو به الله علی حق*بزرگ شمردن اسم خدا به این است جزبرای مسائل بسیار مهم و حق این اسم را مصرف نکنید بعضی ها اسم خدا را خیلی ارزان می فروشند حالا مفسران در تفسیر این جمله نهج البلاغه گفته اند که منظور این است که قسم به نام خدا برای امور بی ارزش نکنید خیلی از ماها هستیم همین طوری قسم می خوریم به خدا به خدا آقا این اسم خیلی با عظمت است.

وقتی می گویم به خدا زمین و زمان باید به صدا دربیاید، می آید ولی ما نمی بینیم این اسم را همین طوری عادی و معمولی مصرف نکنیم برای کارهای بی اهمیت قسم به نام خدا نخوریم این سفارش حضرت علی (ع) است چه به رسد به این خدایی نکرده کسی بخواهد از اسم خدا سوء استفاده بکند یا به تعبیری استفاده ابزاری بکند این که دیگر هیچ من خودم به دلایلی این جا جای آن نیست نظرم این است درباره جمله حضرت می فرماید اسم خدا را بزرگتر از این بدان که استفاده ابزاری از آن بکنی سوگند به نام خدا یکی از مصداق های آن است نه تنها مصداق ، این درس حضرت علی (ع) است برای این هفته ما که ان شاءالله تمرین کنیم نام خدا را با عظمت ببریم. در رکوعمان سجودمان در رفتار وگفتارمان در زندگی مان حلال مشکلات نام خدا است

ان شاالله.

صیرفی:خیلی متشکرم امروز در ارتباط تعظیم اسم خدای متعال و گرامی داشتن عظیم دانستن و تسبح اسم خدا صحبت کردیم شاید قدری عمیق بشویم رکوع و سجودمان از امروز که شنیدیم صحبت های آقای اسماعیلی که همه کلام اهلبیت (ع) بود فکر می کنم *سبحانه ربی العظیم وبحمده*گفتن مان فرق کند نمازمان حال و هوایش عوض شود. خدا را به بزرگی نام حضرت زهرا (س)قسم می دهیم خدایا چنان کن سرانجام کار توخوشنود باشی و ما رستگار

 

دسته بندی :