حدیث روز
امام علی(ع):: انسان بلندمرتبه چون به فهم و دانایی رسد، متواضع می شود.

یاد خدا 26 دی 1400

قواعد قرآنی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عظیمی (متن برنامه 26 دی ماه)

صیرفی: الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الی بذکرالله تطمئن قلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا *احسان قدیم را فرستاده خدا *درکوچه روزگار غم هست ولی *آرام کند دل مرا یاد خدا

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان اللهم صل علی محمد وال محمد

وعجل فرجهم سلام خدا بر حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف وسلام خدا به شما اهالی ارجمند یادخدا وقت بخیر خیلی خوش آمدید الحمدالله رب العالمین که توفیق دارم باز هم با هم به یاد خدا باشیم ان شاءالله و اینجا کنار شما نشسته ام خدا را شکر امکان داشت هزاران جای دیگر باشیم خدا ما را اذن داد و لطف کرد ومحبت کرد اینجا نشسته ایم و به یاد او هستیم با افتخار محضر مهمان ارجمند مان عضو محترم مجلس خبرگان رهبری عضو محترم هیئت علمی دانشگاه سرور ارجمندم جناب آقای دکتر اسماعیلی عزیز عرض خیر مقدم دارم آقای دکتر سلام علیکم و رحمه الله

دکتر اسماعیلی:سلام بر خدا شما سلام خدا بر بینندگان عزیز بسم الله الرحمن الرحیم از خدای بزرگ تشکر می کنم که این فرصت را به ما داده تا گهگاهی بر سر سفره نهج البلاغه بنشینیم و هربار درسی را برای زندگی مان از این کتاب شریف یاد بگیریم آرزو می‌کنیم که این علاقه ای که به این کتاب ما نشان می دهیم موجب علاقه و لطف بیشتر حضرت به همه ما باشد و دعا کند برای ما دست ما را بگیرد خودش کمک کند که به این چیزهایی که از کلمات شریف ایشان یاد می‌گیریم عامل هم باشیم ان شاالله

صیرفی:برنامه یاد خدا دارد 10ساله می شود کم کم و یک دهه از عمر این برنامه می گذرد برنامه ای که به لطف مخاطبان خوبمان به همراهی هاشان به اعلام محبت هایشان در نظر سنجی های مختلف سازمان این برنامه ماندگار شد خدا توفیق داد ساعتی لحظاتی و دقایقی از روز را با مردم بنشینیم این جا سر سفره قرآن سر سفره نهج البلاغه سر سفره صحیفه و کلمات اهل بیت پیامبر (س)به ذکر خدا مشغول باشیم خیلی شکر برای من ناقابل سخت است خدا روزی ما کند ان شاالله

با آقای دکتر اسماعیلی عزیز چند سال هست که مهمان نهج البلاغه هستیم و چقدر شیرین است کلمات حضرت امیر چقدر جان بخش است و آقای دکتر هم به واسطه استاد بودنشان خیلی جالب این دقایق کم تر از 30 دقیقه را برای ما بهشتی می کنند و با کلمات حضرت امیر و در هر جلسه یک مطلب کامل را با مستندات نتیجه کلام حضرت امیر برای ما به ارمغان می آورند و هدیه می آورند

هفته ای که گذشت راجع به گرامیداشت تعظیم و احترام به اسم خدای متعال صحبت کردیم چقدر و خوب و جذاب بود اتفاقا چقدر کابردی بود و چقدر می توانست به نماز و ارتباط با خدا سر و شکل بهتری بدهد خلاصه ای از جلسه قبل را مرور می کنیم و بر می‌گردیم و اگر دوست داشتید کامل آن را حتما دنبال بفرمایید و اکر دوست داشتید این مطالب را به اشتراک بگذارید در فضای مجازی، شما می توانید به بهترشدن فضای مجازی کمک کنید

خلاصه جلسه گذشته:چه کسی مهربان تر از خدا چه کسی بزرگتر از خدا چه کسی کریم تر چه کسی رحیم تر از خدا به همین دلیل است که بزرگی و عظمت و کرم او به اسم هم سرایت کرده اسم خدا را حق نداریم کوچک بشماریم اسم خدا را حق نداریم کوچک ببریم چقدر زیباست این آیه سوره واقعه را همه ما می خوانیم الحمدالله آخرین آیه آن این است بعد از آن همه مطالب بزرگ و تکان دهنده آخر بحث قیامت و اصناف و بهشت و جهنم و همه این ها را که می گوید درآخر با این جمله خاتمه می دهد "فسبح بسم ربک العظیم "صبح وشب نام خدا یادت نرود .خدا که هیچ ،اسم او هم از یاد تو نرود کافی نیست که ما بگوییم قلبا یاد خدا هستیم من حواسم هست آنکه باید باشد ولی بردن نام خدا خود با برکت هست بردن نام خدا خود به انسان روشنایی و برکت می بخشد و لذا می فرماید آن کافی نیست که می گویید من دلم به یاد خدا است نه "وذکر اسم ربک "اسم خدا را ببر

صیرفی:پیام های شما این کلماتی که از جان ودل شما برخاسته بر قلب ما می نشیند روی چشم می گذاریم 30000720 مسیر ارتباطی ما و شما است دل نوشته ها و تسلیت ها و فرمایشات شما را به روی چشم می گذاریم باافتخار محضر شما سروران عزیز هستیم شماره تلفن 162 هم پذیرای پیام های صوتی شما هست که می توانید تماس تلفنی داشته باشید به هر طریق که دوست داشتید میی توانید نظرتان در باره برنامه خودتان را بفرمایید ما را از نظراتتان محروم نکنید آقای دکتر ما این هفته هایی که میگذرد بین سوال هایی که مردم ارسال می کنند آقای حسین زاده تهیه کننده عزیز برنامه فرمودند مثلا یک هفته و روزی که سوال کردم فرمودند 90 صفحه یا 100 صفحه پیامک تشکر راجع به یکی از برنامه ها آمده بود حالا در هر صفحه شاید 50پیام این عدد قابل بحثی نیست خیلی ها هم سوال می‌کنند خیلی از سوال ها هم مهم هست و ما سعی می‌کنیم به کارشناس ها منتقل کنیم البته شما پیش رو هستید همیشه نوع انتخاب شما به واسطه ارتباطات مختلف که در جامعه دارید دقیقا همان جاهایی هست که مردم سوال دارند همان جا که مردم دنبال نسخه ای راهگشا هستند خیلی شنیدیم از حضرت امیر هم شنیدیم که توصیه کردند به مزار رفتگان برویم یا نگاه کنیم و عبرت بگیریم و شبیه به این مضامین خیلی ها موفق هستند و خیلی ها شبه دارند که این کارها چیست باعث افسردگی می ‌شود بچه ها را برای چه به آرامگاه ببریم کسی فوت شد به جوان و نوجوان اطلاع ندهید که افسرده می شود اذیت می شود و شما هم مرده پرست نباشید این را تعبیر به این می کنند شاید چنین آفتی هم وجود داشته باشد در رسوم ما اما اصل داستان چیست؟ آن قسمت سازنده ماجرا را بدون آلایش و بدون حاشیه ها و احتمالا انحرافاتی که وجود دارد به ما دقیق بفرمایید یاد مرگ که گفته شده می تواند ما را زنده کند می تواند مسیر به ما نشان دهد دقیقا چیست آقای دکتر؟

استاد اسماعیلی:سوال را از علی (ع)بپرسیم قبل از اینکه پاسخ حضرت را عرض کنم این شبهه

و سوالی که شما نقل فرمودید خیلی مهم است و کم هم نیست یعنی کسانی را داریم که یاد مرگ را موجب پژمردگی و افسردگی می شمارند و مخالف هستند درست می گویند آن یاد مرگی که مد نظر آنها است همین طور است ولی یاد مرگ با خصوصیاتی که امیر مومنین به ما یاد داده است اتفاقا نقطه بر عکس است یاد مرگی که علی (ع)به ما توصیه می

کند و یاد داده است نه تنها باعث پژمردگی نیست باعث شادابی هم هست نه تنها باعث رکود نمی شود بلکه سرعت حرکت انسان را زیاد می کند ببینید یک زمانی هست که ما در دامنه کوه در حال کوهنوردی هستیم به قله نگاه می کنیم یعنی مقصدی که باید به آن برسیم می بینیم که چقدر فاصله داریم نا امید می شویم در جای خود خشک می شویم دیگر نای حرکت نداریم و این خیلی بد است ولی اگر به قله نگاه کردیم دیدیم چه جای خوبی می رویم ولی وقت ما کم است باید مثلا تا هوا تاریک نشده این مسیر را بپیماییم و به همین دلیل به سرعتمان اضافه کنیم از مشغول شدن به این سمت و آن سمت جاده بپرهیزیم از اینکه خوراک هایی که همراه ما هست را بی خود و بی جهت مصرف کنیم اجتناب بورزیم این بد است یا خوب ؟این نیرو می دهد این حرکت می دهد این سرعت آدم را زیاد می کند یاد مرگ اگر معنایش این باشد که بگوییم پس برویم رو به قبله دراز بکشیم ببینیم چه زمان ملک الموت سراغ ما می آید این حتما خوب نیست ولی یاد مرگ به این معنا که ببینیم ما نمی دانیم چقدر فرصت داریم کارهای بزرگ و مهمی هم باید انجام بدهیم که همین فرصت چون گذراست قدرت مقاومت و صبر انسان را بالا می برد یاد مرگی که حضرت امیر می آموزد نتیجه این است که برای سفر آخرت آماده تر می‌شویم

با تلاش بیشتر با کمک به هم نوع کسی که می داند هر کار خیری که برای همسایه و همکار انجام می دهد برای فامیل انجام می دهد این را زودتر به قله می رساند از هیچ کاری فروگذاری نمی کند یاد مرگی که حضرت علی به ما یاد می دهد حرص و طمع را در ما ریشه کن می کند می گوید این که چیزی نیست برو تو اینجا نمی توانی بمانی حرکت کن خودت را مشغول این چیزها نکن یاد مرگی که او یاد ما می دهد قساوت قلب را ازبین می‌برد بعضی ها خیال می‌کنند

تا قیامت هستند در حالیکه بغل دستی او دارد از گرسنگی تلف می شود این آنقدر می خورد که از پرخوری تلف می شود وبرایش مهم هم نیست یاد مرگ می گوید تو که تا قیام قیامت نیستی به فکر بغل دستی ات هم باش نرم خویی مهربانی نوع دوستی این ها از آثار یاد مرگی هست که علی (ع)به ما آموخته است .

صیرفی :این یاد مرگی که شما از آن گفتید نباید خیلی هم دو

ر باشد و ما هر چند سال یک بار یاد آن کنیم و یا کسی که فوت می کند یاد آن باشیم .

استاد اسماعیلی :اصلا این طور نیست .ما اگر تقسیم بندی کنیم فرمایشات علی (ع)را در خطبه 188نهج البلاغه ای حضرت تعبیر جالب دارند سید رضی جمع آوری کننده نهج البلاغه ایشان به این خطبه که می رسند می فرماید "نادر لا نذیر له "بی نظیر است این خطبه مطالعه بفرمایید در آنجا یکی از جملاتی که حضرت دارد این هست می فرمایند "اوصیکم بذکر الموت "توصیه می کنم به شما سفارش می کنم که به یاد مرگ باشید یاد مرگی به همان معنا که عرض کردم و حالا توضیح می دهم در کلمات خود حضرت هست "اوصیکم بذکر الموت "و اقلال الغفله"من سفارش می کنم به یاد مرگ باشید و غفلت از مرگ را تا می توانید کم کنید ما گاهی فراموش می کنیم تا می توانیم مانع این فراموشی را شویم "غفلتهم عما لیس یغفلکم "چطور شما می خواهید غافل بشوید از چیزی که او هیچوقت از شما غفلت نمی کند او همیشه به یاد شما هست همیشه د رپی شما هست شما می خواهید از آن غافل باشید" و طمعکم فیمن لیس یعفلکم "اگربیاید بر نمی گردد ملک الموت هر زمان بیاید دست خالی برنمی گردد و شما را با خود می برد مهلت به کسی نمی‌دهد تو چطور طمع کردی درگرفتن مهلت . دراینجا حضرت به همین اندازه به ما یاد می دهند که یاد مرگ باشید و از غفلت بپرهیزید ممکن است انسان از یاد ببرد واقعا اگر انسان از یاد ببرد که می خواهد بمیرد یک حیوان درنده ای از خود می سازد که حتی به پدر ومادر خود رحم نمی کند ندیدیم چنین کسانی را اگر فرزندی بداند که پیری و ناتوانی و مرگ در مقابل او هست و همیشه این طور قوی و سالم نیست به پدر و مادر بی توجهی می کند؟نسبت به پدر مادربد عمل می کند توهین می کند مرگ را از یاد برده و بالعکس پدر و مادرلذا ما همه عق والدین شنیده ایم که خدا برای کسی نیاورد ولی این را نشنیدیم که عاق اولاد هم داریم

صیرفی :آقای مجتهدی را خدا رحمت کند همیشه دعا می کرد خدایا ما را عاق والدین نکن عاق فرزند هم نکن

استاد اسماعیلی :عاق یعنی همین من کس دیگر را فراموش کنم و همه چیز را برای خودم بخواهم حقوق او را نادیده می‌گیرد و پایمال می‌کنم حالا به تعبیری انسان عاق همسایه هم می شود عاق همکار هم می شود عاق زیر دست هم می شود حواسمان به این ها هم باشد هرگاه حقوق دیگران را رعایت نکنیم و آنها آه بکشند ما عاق آنها هستیم و آه آنها زندگی ما را زیر و رو می کند باید توجه داشته باشیم حضرت در این مرحله از توصیه شان که سید رضی می گوید "نادرلا نذیر له "تا اینجا فرمودند از میزان غفلت از مرگ کم کنید و به یاد مرگ باشید مرحله دیگری هم دارد که عرض می کنم خدمت شما

صیرفی :محضر قرآن کریم مشرف می شویم و نور و طهارت و مسیر می گیریم از قرآن کریم سوره مبارکه زمر قرائت شد چقدر موضوع امروز برای من از هفته های اخیر بهتر بوده و می خواهم بگویم که انگار تکرار یاد مرگ حالا به تعبیر شما کثرت یاد مرگ خیلی می تواند زندگی ما را عوض کند

استاد اسماعیلی :همین آیه شریفه یک نکته ای دارد می گوید شما هرشبی که می خوابید می میرید خواب مرگ کوتاه مدت است مرگ خواب بلند مدت است خواب بلند مدتی که بلاخره بلند می شویم برای روز رستاخیز .

در حقیقت شب که می خوابیم و صبح بلند می شویم باید احساس کنیم قیامت است مردیم و زنده شده ایم این شعر و تخیل نیست آیه قرآن است می فرماید ما شما را به هنگام خواب قبض روح می کنیم مثل مرگ.ولی فرق آن با مرگ این است که روح را برمی گردانیم دوباره و فرصت مجدد به شما می دهیم و لی در مرگ اصلی دیگر این فرصت به شما داده نمی شود این که ما را خواب می برد و بیدارمی شویم در حقیت یاد مرگ است خدا مکانیزمی تعبیه کرده است که ما هر روز این را تجربه کنیم و ما متاسفانه فراموش می کنیم در آنجا جمله این بود که حضرت می فرماید یاد مرگ باشید ولی جملاتی هم از حضرت در نهج البلاغه داریم که حضرت نمی فرماید یاد مرگ باشید می فرماید زیاد یاد مرگ باشید مثلا می فرماید "اکثروا من ذکر الموت "تا می توانید زیاد یاد کن مرگ را "اکثروا "فعل امر است یعنی زیاد این کار را بکن خیلی از ما اینطور هستیم اگر نگویم همه ما حسرت می خوریم برای عاقبت بخیری شهدا این چنین نیست ؟گاهی می گوییم خوش به حال شهدا گاهی هم می گوییم "یا لیتنا کنا معک "نمی دانم ما چه می شویم ولی آنها که خوب سرنوشتی پیدا کردند یا آدم خیلی باهوش خوش سلیقه از حضرت رسول پرسید "هل یحشرو مع الشهداء احد "چه سوال زیبایی ،فکر می‌کنم برای همه ما لازم باشد . آیا می شود انسا ن کاری کند که در قیامت با شهدا محشور شود جزو آنان باشد همنشین شهدا باشد می شود ؟سوال قشنگی است ؟پیامبر فرمود بله "من یذکر موت بین الیوم و الیله عشرین مره "هرکسی شبانه روز 20 مرتبه به یاد مرگ بیافتد او با شهدا محشور می شود من عدد این را در روایات دیدم و هرچه جستجو کردم عدد دیگری پیدا نکردم اگر کسی 20 مرتبه به یاد مرگ افتاد او خود شهید است بی‌خود نیست که "یحشرو مع الشهدا "دیگر او غفلت نمی ماند زور نمی گوید او اختلاس نمی کند جرمی مرتکب نمی شود کسی که 20 مرتبه در روز به یاد مرگ باشد حضرت در اینجا می فرماید "اکثر موت "آنجا فرمود گم کن از غفلت مرگ فراموشی را کم کن و اینجا می فرماید یاد مرگ را بالا ببر هرچه این کفه ترازو هرچه غفلت مرگ بیشتر می شود یاد مرگ بالاتر می رود حضرت فرمود این گونه باشید کفه فراموشی مرگ را کم کنید و یاد مرگ را زیاد کنید .من یاد سوال اول جلسه شما افتادم که سوال مهمی است یاد مرگ آثار فراوانی دارد یک اثر دیگر هم دارد که حضرت به آن سفارش کرده است فرمود"" من اکثر من ذکر الموت "هرکس زیاد یاد مرگ باشد" رضی الدنیا بالیسر" دیگر حرص نمی زند حق و ناحق نمی کند حقوق دیگران را پایمال نمی کند هر اندازه ای که دارد راضی می شود قانع می شود حکمت 349 نهج البلاغه

صیرفی :خیلی ممنون و متشکرم یکی به خطبه 188 نهج البلاغه و هم به سراغ حکمت 349 این دو سند خیلی مهم که امروز از نهج البلاغه راجع به آن گفتگو کردیم کثرت یاد مرگ اگر بتوانیم در طول شبانه روز زیاد به یاد مرگ باشیم زندگی ما عوض می شود و اصلا مثل شهدا خواهیم شد الهی به وجاهت حضرت زهرا سلام الله علیها چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

دسته بندی :