یاد خدا 11 بهمن 1400
درس های ماندگار از نهج البلاغه با حضور دکتر اسماعیلی (متن برنامه یاد خدا 11 بهمن 1400)
صیرفی: بسم الله الرحمن الرحیم الذین امنوا تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن قلوب
برخیز برات عاشقی داده خدا *احسان قدیم را فرستاده خدا
در کوچه روز گار غم هست ولی* آرام کند دل مرا یاد خدا
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان" اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم "سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف سلام خدا به امام روح الله و یاران شهیدشان و همه کسانی که برای این انقلاب یک قدم برداشته سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید دهه فجر را این ایام الله را تبریک عرض می کنم خداکند ما و همه کسانی که می توانند نقشی داشته باشند در بهبود وضعیت انقلاب و بهبود وضعیت کشور شرمنده و شهدا وخانواده نباشند خدارا شکر می کنم با یاد خدا همنشین شما هستم و شکر ویژه برای حضور سرور ارجمندم عضو کحترم مجلس خبرگان رهبری استاد محترم حوزه و دانشگاه جناب آقای دکتر اسماعیلی عزیز باشم سلام علیکم ورحمت الله
استاد اسماعیلی :سلام علیکم و رحمه الله بسم الله الرحمن الرحیم
اجازه بفرمایید بنده هم تبریک بگویم ایام مبارک دهه فجر را و ایام انفجار نور را به تعبیر امام راحل ایام خجسته ای است امیدوارم که برکات این روزها همواره مستدام باشد همه کسانی که در این حادثه نورانی دخالت داشتند ان شاالله مشمول لطف و برکات خدا باشند و خدای مهربان به ما هم توفیق بدهد که شکرگزار این نعمت باشیم و پاسدار حقیقت و ماهیت این انقلاب پیامبرانه ،انقلاب پیامبرانه تعبیر است که شهید مطهری برای انقلاب به کار می برد و تعبیری انصافا درست و دقیق است الحمداالله در زمانی به دنیا آمدیم و در زمانی زندگی می کنیم که سایه جمهوری اسلامی بر سر همه ما مستدام هست و از خدا می خواهیم که برکاتش را ،همه نعمت هایش را بر این مردم فداکار و عزیز نازل کند ان شاالله
صیرفی :خیلی ممنون از قبول دعوت و قبول زحمت قدم
مهمان سفره نهج البلاغه هستیم با آقای دکتر اسماعیلی این توفیق را داشتیم که به واسطه کتاب آقای دکتر و هم بیانات ارزشمند ایشان چند سالی هست که مهمان این سفره پر برکت هستیم با افتخار خلاصه جلسه قبل را باهم مرور کنیم و برگردیم کلاس درس امروز را آغاز می کنیم
خلاصه جلسه گذشته :حضرت فرمود "ان الله الی الناس حجتین "خدا نسبت به مردم دو حجت داده است حجت ظاهری و حجت باطنی یکی آشکار است و یکی نه "فاما الظاهره فالرسول و الانبیاء و الائمه "حجت ظاهری که می بینید همین انبیاء پیامبران و ائمه هستند و اما باطن "که بحث ما هست آن حجتی که نمی بینی ولی همیشه همراهت هست روز و شب حضرت فرمود :فلعقول" عقل خودشان هست عقل حجت باطنی خدا هست عقل پیامبر درونی هست
امیر مومنان فرمود :همیشه وقتی شک داری که این کار خوب است یا بد؟این حرف را بزنم یا نزنم ؟این جا بروم یا نروم ؟با فرد رفیق بشوم یا نه؟ با آن فرد قطع ارتباط کنم یا نکنم؟ هر زمان بر سر دو راهی قرار گرفتی حضرت فرمود از خودت سوال کن چرا راه دور می روی البته برخی بر سر خود هم کلاه می گذارند بعضی از کلاهبرداران از سر دیگران کلاه بر می دارند بعضی ها هم آنقدر حرفه ای هست سر خود را هم می دانند چگونه کلاه بگذارند.
صیرفی:ممنونیم از انتخاب شما و دعوت می کنم از شما که ارتباط در صفحه مجازی به آدرس:
@ yadekhoda_qrtv
برقرار کنید و آنجا ویدئو کلیپ ها و خلاصه ها جذابی را آقای حسین زاده تهیه کننده برنامه و همکاران ایشان انتخاب و بارگذاری می کننند و خالی از لطف نیست شما هم می توانید به عنوان یک هدیه به دوستانتان این فرمایشات و این کلماتی که همه مملو از آیات قرآن و کلمات پیامبر و خاندان ایشان هست بهره ببریم و همه سهیم باشیم در این اشتراک گذاری آقای دکتر ایام دهه فجر هستیم و ما تعبیر ایام الله یا یوم الله را آشنا شدیم اصلا روزهای خدا ،روز خدا ویژگی خاصی دارد در کلام امیر مومنان؟
استاد غفاری:ایام الله که داریم و درقرآن هم آمده است در نهج البلاغه هم آمده، مشابهه آن هم تعبیر هایی داریم که چیزهایی را نسبت خاص می دهند به پروردگار متعال مثلا همه مکان ها برای خدا هست ولی کعبه مقدس را بیت الله می گویند با اینکه همه جا بیت الله هست ولی کعبه را بطور خاص بیت الله می نامند به دلیل آن انتصاب خاصی حوادث ویژه ای اتفاقات دل نشینی که درآن نقطه افتاده و همیشه انسان با دیدن کعبه یاد خدا می کند یاد پیامبران خدا می کند یا همه زمان ها ازخدا هست ولی ماه مبارک رمضان را "شهرالله"می نامند به دلیل اینکه در این خصوصیتی وجود دارد ایشان بیشتر و راحت تر موثر تر با خدا ارتباط برقرار می کند همه ما انسان ها بنده خدا هستیم ولی فرزند آمنه ایشان را "عبدالله" می نامند چرا که با وجود مقدس انسان یاد خدا می افتد بعضی از چیزها به الله تبارک و تعالی به همین دلیل است که نوعی ویژگی درآنها اختصاص وجود دارد نسبت به خدا انسان را یاد خدا می اندازد ،بهتر و بیشتر روزها هم همینطور است همه روزها برای خدا هست ،همه شب ها و ثانیه ها و لحظه ها مال خدا هست ولی بعضی روزها را در طول تاریخ به آن می گویند یوم الله عرض کردم این اسم گذاری ما نیست اسم گذاری خود خدا در قرآن است که می گوید این روز روز خداست یا این روز ها روز های خداست منظور از یوم الله یعنی آن روزهایی که در آن اتفاق شگفتی افتاده است حادثه به یاد ماندنی رخ داده که وقتی انسان به آن روز فکر می کند به قدرت و رحمت خدا از یک سو و غضب او از سوی دیگر متوجه می شود یکی از روزهایی که خود خدا در قرآن یوم الله می نامد آن روزی است که فرعون و فرعونیان با آن حادثه بهت آور و باورنکردنی در نیل غرق می شوند شما تصور کنید موسی (ع)و پیروانش تعداد کمی هستند از ساز و برگ نظامی هم برخوردار نیستند فرعون و لشگریانش انبوه جمعیتی هستند که همه ساز و برگ های نظامی هم برخوردار هست تعقیب می کنند موسی و یارانش را که اینان را برای همیشه نابود کنند به رود نیل می رسند طبیعتا آنقدر بزرگ و خروشان هست که معمولا دریای نیل به آن می گویند "بحر" در قرآن به آن اطلاق شده آن زمانی که دیگر همه فکر می کردند درها بسته است راه نجاتی نیست و الان همه خدا جویان به دست فرعون و یارانش قلع و قمع می شوند آن زمانی که هیچ روزنه برای نجات وجود ندارد به خواست خدا این رودخانه عظیم شکافته می شود موسی و یارانش به سلامت ازآن عبور می کنند اما وقتی فرعون و فرعونیان داخل آن رودخانه می شوند که پشت سر آنها عبور کنند رود ،همه آنها با خود از بین می برد به تعبیر قرآن آیه برای عالمیان قرار می دهد یعنی نشانه ای ازقدرت خدا برای آیندگان است این را قرآن می گوید "یوم الله" و به حضرت موسی (ع) قرآن صراحتا دستور می دهد می فرماید "و ذکرهم بایام الله"یک روز هم نبوده روزهای متعددی در زندگی آن زمان اتفاق افتاده بود که چنین حادثه های به یاد ماندنی رخ داده بود خداوند به حضرت موسی به عنوان مدیر جامعه فرمود یاداوری کن به آنها ایام الله را چرایی آن را ادامه آیه شریفه می فرماید چرا ما دهه فجر را جشن می گیریم و بزرگ می داریم ،سر آن در ذیل این آیه شریفه در سوره ابراهیم آیه 5 به حضرت موسی می فرماید "و ذکرهم بایام الله "چون "ان فی ذلک لایت لکل صبارشکور"شما وقتی از آن روزها یاد می کنید دو فایده دارد ،دو ارزش برجسته را به ارمغان می آورد یکی این است که به انسان قدرت مقاوت و صبر می دهد قرآن می فرماید ما انسان ها حتی مومنان کمی عجول هستیم ،خیلی عجول هستیم صبر نداریم ،خیلی زود می خواهیم به نتیجه برسیم درحالیکه این دنیای علت و معلول است همه چیز حساب شده هست باید مراحل هر کاری طی شود تا به نتیجه برسد ما صبر نداریم و عجول هستیم انسان وقتی یاد ایام الله می افتد قدرت مقاومت پیدا می کند صبر و تحمل پیدا می کند وقتی ما یادمان می افتد که 50سال نظام طاغوت پهلوی چه کارهایی که با مردم کردند با این کشور کردند در روزهایی که کسی فکر نمی کرد روزنه از امید باشد و بشود از دست اینان نجات پیدا کردند خداوند 12 بهمن، 22بهمن را برای ما آفرید نجات پیدا کردیم. الان وقتی به آن روزها فکر می کند باور می کند که پایان شی سیه سپید است ان مع عصر یسری"یا آن قسمت اول صبر است یک قسمت که شکر هم دارد وقتی انسان این ها را می بیند سپاس گذار می شود از آن لطف الهی
صیرفی :خیلی متشکرم محضر قرآن مشرف می شویم بر می گردیم بحث پایانی فرمایشات آقای دکتر را می شنویم
سوره جاثیه را شنیدیم .و حالا بخش پایانی بیانات دکتر مربوط به همین آیاتی که شنیدیم هم هست
استاد اسماعیلی: این آیه 14سوره جاثیه هم باز هم از ایام الله یاد می کند ما دو جای قرآن دقیقا اصطلاح ایام الله را داریم یکی سوره ابراهیم که عرض کردم به حضرت موسی دستور می دهد که نگذار آن روزهای سخت فراموش شود یادآوری کن تا از طرفی صبر و تحمل آن ها بالا رود و از یک طرف قدردانی و شکر تقویت شود یکی هم این آیه است که جالب هست قرآن می فرماید و قتی ایام الله را گرامی می دارید بعضی ناراحت هستند می گوید چه خبر هست و مگر چه شده و برایشان دل نشین نیست در دو آیه ای که تلاوت شد خداوند به پیامبر دستور می دهد که به انسان های مومن که به وعده هایم دل بسته اند ناراحت نشوند اگر دیگران قدر ایام الله را نمی دانند که خود یک امتحان هست تا هرکسی پاداش آن چیزی را که انجام می دهد بگیرد مگر همه به پیامبر ایمان آوردند مگر همه به امیر مومنان ایمان آوردند همیشه همه موفق به پیمودن راه درست نمی شوند قرآن می فرماید چشم پوشی کنید اگر می بینید کسانی متوجه نمی شوند این به این خاطر است که "من عمل صالح فلنفسه من عمل صالح فلنفسه و من اساء فعلیها "هرکسی در ادامه مسیر ایام الله حرکت کند سود می برد بعضی ها هستند که سوء استفاده می کنند بعضی هم هستند که فراموش می کنند بعضی هم خدای نکرده خیانت می کنند آنها هم گرفتار عذاب هستند دو جای قرآن صحبت از ایام الله هست و دوجا از نهج البلاغه هم این اصطلاح به کار رفته است و چه جالب که دقیقا با همان لحن که ما در قرآن می بینیم در قرآن خدا به حضرت موسی به عنوان رهبر جامعه و مدیر فرهنگی در جامعه می گوید نگذار آن خاطرات فراموش شود آن بزرگداشت ایام الله وظیفه مدیران است تکلیف کارگذاران هست در نهج البلاغه اتفاقا یک جایی که از ایام الله بحث شده همین جا هست حضرت به قثم بن عباس که از فرمانداران خوب حضرت بود و درنهایت به شهادت رسید به او می گوید ایام الله برای مردم یاداوری کن نگذار فراموش شود دقیقا با همین تعبیر قرآن می فرماید "و ذکرهم بایام الله "دین یک جایی از نهج البلاغه حضرت به کارگزاران دستور می دهد که روزهای خدا یوم الله با بقیه روزها یکسان نباشد بلاخره متفاوت بودن مشخص و برجسته باشد جای دوم که حضرت کلمه ایام الله را بکار بردند اشاره به مردمی بودن بزرگداشت ایام الله دارد حالا امام رضوان الله صریحا فرمودند که این ایام، ایام الله هست و ایشان این گونه نامگذاری کردند این دهه را بزرگداشت ایام الله بخشی به عهده مسئولین دستگاه های رسمی هست و بخش بزرگتر باید همان مردمی که بوده باقی بماند و خود مردم خود مومنین تلاش کنند این مورد دوم باز در نهج البلاغه است خیلی خواندنی هست خیلی شنیدنی و لذت بخش است حضرت در آنجا راجع به بندگان خاص خدا می فرماید :ما برح لله عزت الاوه فی البرهه بعد برهه فی ازمان الفترات عباد ناجاهم فی فکرهم "یعنی در آن زمانی که همه خدا فراموش می کنند آن زمانی که همه می برند ،همان زمانی که بقیه بر می گردند همیشه یک انسانی وجود دارد ،همیشه یک کسانی وجود دارند این طور نیست که یک زمانی باشد چنین انسان های خوبی یافت نشوند می گوید همیشه در هر برهه در هر زمان بعد از هر زمان کسانی وجود دارند که "ناجاهم فی فکرهم" این را من نمی توانم ترجمه کنم از من بر نمی آید توضیح بدهم خدا در عمق جان آن بندگان با آن ها مناجات می کند با آنها صحبت می کند "و کلمهم فی ذات عقولهم "در عمق فکر شان خدا با آنها سخن می گوید "فاستصبحو بنور یقظه فی الابصار و الاسماع و الافئده "جانشان چشمهایشان گوش و دلشان بخاطر حضور الهی و نجوای پروردگار با آنها نورانی می شوند چیزهایی می بینند که دیگران نمی شوند دیگران نمی شوند چیزهایی را درک می کنند که دیگران درک نمی کنند چه اتفاقی می افتد خدا در عمق وجود آنها با آنها مناجات می کند چه اتفاقی می افتد " یذکرون بایام الله"این بندگان خوب خدا یکی از رسالت هایشان این است که ایام الله را برای مردم یاداوری کنند و توضیح می دهند و ما نباید از تکرار آن چیزی که اتفاق افتاد خسته بشویم هرچه بیشتر تکرار کنیم آن دو نتیجه ای که در آیه شریفه وجود داشت بیشتر حاصل می شود هم صبر و مقاومت پیدا می کنی ،امید پیدا می کنی یاس و پژمردگی که در بعضی افراد مشاهده می کنیم از بین می رود صبر پیدا می کند و آن آیه شریفه نمی گوید صبر می گوید "صبار وهم شاکر "می شویم و باز قرآن نمی گوید شاکر می گوید" شکور لکل صبار شکور" امیر مومنان می فرماید بندگان خوب خدا یکی از رسالت هایشان این است که با آن هدایت درونی الهی که "یذکرون بایام الله و یخوفون مقامه "ایام الله بزرگ می دارند و هشدار می دهند که اگر کسی خدای نخواسته بداند یا نداند بخواهد یا نخواهد نسبت به ایام الله با آن کسانی که با خون و جانشان ایثار کردند و روزها را آفریدند کسی بخواهد خیانت کند گرفتار انتقام سخت الهی می شود امیر مومنان می فرماید این جور آدمها که همیشه ایام الله را بزرگ نگه می دارند مثل چراغهای راهنمایی که در دل بیابان های بی انتها روشن هستند و هر کسی از این چراغ های راهنما استفاده کند می تواند مقصد را به راحتی پیدا کند پس یادمان باشد همه ما بزرگداشت ایام الله را رسالتی برای خود بدانیم
صیرفی :خیلی متشکرم از لطف و آقایی شما فرمایشات روشن گرانه از آقای دکتر اسماعیلی عزیز که بر گرفته از نهج البلاغه شریف و آیات در ارتباط با ایام الله بود این روزها را قدر بدانیم و مثل همیشه که ابتدای برنامه را با این بیت آغاز می کنیم در کوچه روزگار غم هست ولی آرام کند دل مرا یاد خدا
الهی چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی ما رستگار