یاد خدا 19 اسفند 1400
آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن برنامه یاد خدا 19 اسفند 1400)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی :الذین امنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
سلام خدا بر پیامبررحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
سلام خدابرامام مهدی (عج) وسلام خدا برشما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان به خیر خوش آمدید
برخیز برات عاشقی داده خدا
احسان قدیم را فرستاده خدا
درکوچه روزگار غم هست ولی
آرام کند دل مرا یاد خدا
خداراشکر می کنیم توفیق داریم این لحظات را کنارشما وهمنفس شما باشیم والحمدلله که قرار است لحظات عمرمان دراین روزگاری که خیلی وقتها غفلت سراغ انسان می آید به یاد خدا وبه ذکر خدا مشغول باشیم افتخار داریم زینت بخش جلسه مان معلم اخلاق ارجمندمانمان حاج آقای غفاری عزیز هستند ؛سلام علیکم ورحمه الله
استاد غفاری :سلام علیکم ورحمه الله محضر حضرتعالی وعموم عزیزان بیننده وعلاقمندان برنامه های معنوی وبرنامه هایی که احرازکنند که ازکانال ثقلین وقرآن وعترت ان شاءالله نشات گرفته ، توفیق همشان را وعلم عالی نافع وعمل صالح برای همه عزیزان وخود درخواست می کنیم 0
صیرفی : سایه شما مستدام ان شاءالله ،ممنونیم ازتشریف فرمایی وقبول دعوت وزحمتی که فرمودید 0
آیات الاخلاق شیرازه کتاب حضور استاد غفاری در جلسات یاد خداهست آیات اخلاقی قرآن کریم ونصایح اخلاقی قرآن کریم با تفسیر اهل بیت علیهم السلام 0
خلاصه جلسه قبل را باهم ببینید برمی گردیم کلاس درس امروز را آغازمی کنیم ان شاءالله0
استاد غفاری :درهمان اخلاق فاضله که قرار رساندن انسان به عالی ترین فضائل وباشکوهترین مراتب درکوچکترین کارش دخالت می کند چون این کارهاست که جمع می شود وخلق می سازد ،صفت می سازد دردرون انسان به اصطلاح کارهای رذیلانه وپست وغافلانه کم کم نهادینه می شوند اگر اینها را اسرار کند کم کم صفت می شود درون وی وتعبیر می کنیم به اخلاق او خلق او ؛صفت ثابت او صفات خیلی مهم هستند چون حالت ثبات دارند کسی که صفت مثلا فرض بفرمایید ذکر رادر درون خود واقعا تثبیت کرده ،توجه واقعا در درونش ثبات پیدا کرده اوخیلی به سهولت به طرف اطاعت کشیده می شود 0
تقوا در لایه های میانی ذکر مطرح می شود این ذکر بخواهد حقیقی باشد واثر گذار درعزم واراده باشد عنصری به نام تقوا پیدا می شود یعنی به خاطر توجه به آن مالک
حقیقی یک حذر ویک کفّ ویک بازداشت وحفاظتی در انسان پیدا می شود 0
مثال،وقتی من محضر شما هستم به شکل فطری یک سلسه رفتارهای خلاف محضرشما ابا می کنم این تقوای محضر شما است (ورب العالمین که محضرشان قابل قیاس نیست )تقوای محضر خدا آنچه که خداوند بدش می آید وبه آن راضی نیست واجازه نداده وخلاف تعظیم محضر خداست خلاف ادب بندگی انسان است وقتی انسان متوجه آن محضر شد قهرا خودش را جمع می کند 0
صیرفی :30000720شماره پیامک یاد خدا همین حالا یا بعد برنامه سوالی پیشنهادی بزرگواری هرچه که داشتید به 30000720 پیامک کنید ودر فضای مجازی به آدرس @yadkhoda-qTV با ما ارتباط داشته باشید واخیرا ارتباط شما بیشتر شده است اشتراک گذاشتن کلیپ های کوتاهی که آقای حسین زاده وهمکاران محترمشان ازمباحث اساتید انتخاب می کنند که اینها صدقه جاریه است که در فضا ی مجازی ایجاد برکت می کند که بهترین هدیه است به هم ارسال کنید که باعث غفلت زدایی از روزگار ما واز سبک زندگی ما انشاءالله 0آرشیوهای جلساتمان هم اساتید محترم حوزه ودانشگاه معلمین ،سخنرانان ومبلغین خواسته بودند 0 هم آرشیو صوتی وهم آرشیوتصویری وهم متنی بر روی پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن ومعارف سیما qoran TV.IRقرار داده می شود وجادارد همه عزیزانی که این زحمات را متحمل می شوند تشکر وقدر دانی کنیم 0حاج آقای غفاری فرمودید که ذکر ویاد خدا محصول ورهاوردش می شود تقوا خروجی عملیات آن می شود تقوا که مراقبه را در پی داشت ودر واقع ما مراقبت کردیم با این دو اتفاق وتقوا محصول آن شد چکارکنیم این محصول نابی که بدست می آید از آفت به دور باشد وبه قول استاد فاطمی نیا که می فرمایند که این همه خوبی جمع می کنید مراقب باشید کیسه تان وجیبتان سوراخ نباشد وازدستش بدهید 0
استاد غفاری :بسم الله الرحمن الرحیم
داخل پرانتز یک نکته اینکه ،عزیزان باید بدانند امام عصر( عج ) می خواهد که ما مبلغ دین خدا باشیم درمیان فامیل میان رفقا می بینید افراد ناباب می کشند به سمتهای فساد وخراب ما برضد آن بکشیم به سمت صلاح هرکس که دستمان به او می رسد نوجوانی هست با مسجدی با برنامه بسیار مطمئن وسالم وکاملی آشنا کنیم بکشیم وببریم به خودمان به سمت جلسات مفید وامن شناسایی کنیم بعضی ها نمی توانند وقدرتش را ندارند شما که لیاقت دارید خداوند به شما روزی کرده مسوؤلید و بی تفاوتی، شان یک مومن نیست بی تفاوت نیست الّا اینکه حضوری صمیمانه وتوام با لطف نه حضوری توام با غضب ونفسانیت 0ملاحظه می کنید وعنایت داشته باشید )
وقتی ذکر کشید به تقوا چند عنصر را باید عزیزان دردستگاه انبیاء یاد بگیرند0
یک کاریک روزه نیست ما اصلا عمرمان براین است درعمرمان یک شغل داریم وآن عبارت ازاین است با خدا زندگی کنیم چطور انسان از نفس کشیدن خسته نمی شود باید نفس بکشد ولازم دارد وهمیشه باید نفس بکشد از اول ولادت تا آخر نفس نباید قطع شود اکسیژن را نیاز دارد می میرد وحقیقت اکسیژن معنوی انسان یاد خداست توجه به حضرت حق تنفس معنوی انسان است لذا می میروند اگر این را نداشته باشند بسیاری ها العیاذ بالله مردند ازدست رفتند ولو اینکه بدنشان درحرکت است شبیه اگر بخواهیم بگوییم ،شبیه مرگ مغزی هستند خیر این بسیار حظ بهره اش از زندگی بسیار کم است کسی که مرگ مغزی است به مویی بند است که این هم تمام شود وبرود ملا حظه می کنید خیلی ضعیف است لذا این زندگی نباید حساب بشود این زندگی حقیقتش با حقیقت بودن است وحقیقت را پاس داشتن است مبدا تمام حقایق خدای متعال است این برای اینکه آن تقوا محکم شود ودوم و در تقوا آسیب شناسی خیلی مهم است چطور در معالجه ی جسمانی پرهیز خیلی مهم است که چه غذاهایی صدمه می زند وگرنه دارو اثر نمی کند نتیجه نمی دهد اصلی ترین آسیب ها فرمودند که آیاتش هم خواندیم ،
*یا لیتنی لم اتخذ فلاناً خلیلا * روز قیامت آن کسی که به محرومیت گرفتار شده است می فهمد از کجا چوب خورده است ای کا ش فلانی را خلیل (دوست صمیمی ) نمی گرفتم او را ،
*لقد اضلّنی عنّ الذّکر* اول مرا ازیاد خدا باز داشت او گمراه کرد مرا به جاهای دیگر0
رفیق را مواظب با شند مخصوصا جوانتر ها ودیگران هم همینطور اثر می پذیرند ببینند با چه کسی می نشینند خیلی مهم است 0
از وجود مقدس رسول اکرم نقل شده است که *المرء علی دین خلیله * شما می دانید دینتان چیست ببینید رفیقتان کیست؟ دینتان با او یکی است یعنی آنقدر اثر پذیری شدید است این صمیمیت ها ؛مراقب باش با چه کسی رفاقت می کنید رفیق خیلی مهم است 0
ازجمله چیزهایی واقعا برای این معنا مهم است واشاره اش گذشت درقالب این روایت از امیر المومنین سلام الله علیه نقل می کنند که فرمودند: * من امّر قلبه بدّوام الذکر
اگر دل واقعا بخواهد ذکر را داشته باشد می کشد به سمت یک معنایی به نام فکر (که خیلی مهم است ) چون جریان فکر هم باید از ذکر بهره خودش را بگیرد 0
این که انسان دائما متوجه خدا وند متعال باشد این برای اینکه عمیق بشود باید با فکر توام شود لذا دوام ذکر دوام فکر را باید با هم داشته با شند چون با این تفکر اهمیت موضوع را بیشتر می فهمیم اصلا با این تفکر سیر درونی ما دریک معانی هست خدای متعال به ما نشان می دهد که اینها خوب است واینجای کار تو بد است ودراین قسمت ضعیف حرکت می کنید ،خوب وبد را بشناسم به سمت آن جذب می شوم لذا اگر قرار شد
ذکر دائمی باشد ،حضرت امیر می فرماید فکر هم باید بیاید
* من عَمَرَقلبه بالدوام الفکر حسنت افعاله فی السر والجهر*اگربه دنبال آن یاد دوام فکر بیاید که من مستمرا درحال تامل وتفکرهستم ،مومن فکر را نباید قطع ورها کند شیطان می آید ومصادره اش می کند وهزار ویک ناکجا آباد می کشاند فکر آخرش می شود شیطنت وخسارت وسوسه
دوام الفکر یعنی فکری که توام با ذکر گفتیم ذکر وتوجه که به خدا داشت حالا ببیند چه
فکری مناسب این ذکر است چکارکنم به محضر خدا مقرب تر باشم یعنی به لطف او نزدیکتر باشم او از من چه می خواهد چه زمانی راضی است ازمن وچه زمانی از من راضی نیست چه کارهایی من را دور می کند 0این تامل را که داشته باشد و فکرکند
درمورد نزدیک بودن اجل فکرکند درمورد نزدیک بودن مرگ درمورد نزدیک بودن ابلیلس وخطرها که درکمین است وشوخی نمی کند دنبال کوچکترین غفلت است که ما را به زمین بزند وازخطرناکترین اسباب غفلت این است که اگر اطاعتی نصیب ما شده خیال کنیم ما کردیم ،همین که متوجه خودم شدم وآن را از خودم دانستم به همان اندازه از لطف خداوند قطع شدم فرصتی برای ابلیس است که بیاید با عجب از خود رضایت داشتن وخودپسندی ، بت نفس را برای من بزرگ می کند به جای اینکه متوجه خدا باشم متوجه خودمان می شویم متوجه هوا وهوس می شویم متوجه عالم پایین می شویم و در تاریکی فرو می رویم چون نور را از عالم خدا می گیرم نور معنوی باطنی انسان وصفای باطنی ازآن طرف می آید قساوت می آید ، پس اگر دوام فکر بیاید که حضرت تعبیر فرمودند *من عمر قلبه با این دوام فکر دل آباد می شود دل زنده می شود دل خراب نیست دل راکد که فکر نمی کند جامد است این به اصطلاح دل آباد نیست خرابه ای است بخواهد از خرابه بودن دربیاید باید دائما تفکر داشته باشد
در آنچه که صلاحش است چه چیزهایی به ما ضررمی زند ازکجا صدمه می بینم ازکجا به سمت سستی ها ومعصیت کشیده می شود لذا مقابل این دوام فکر روایتی از امیر المومنین سلام الله علیه است که خیلی با شکوه است هشدار داده اند که ،
*فکرک فی المعصیه یهدوک علی الوقوع * مبادا فکر را رها کنید اصلا فکر معصیت کردن شما را دعوت می کند به اینکه بروید آن را انجام دهید پس حتی فکر معصیت هم نکنید بعضی بزرگان گفته اند تذکر داده اند فکر معصیت مثل خوردن یک غذای آلوده ومتعفن وبد بوی است پس اصلا انسان فکرش را می کند نباید فکرش را بکند فکرش خیلی بالاتر وباشکوهتر ازاین است که خرج چیزهای پست وخرابی شود آن را اگر ملتفت بود وجدا فکر را ادامه داد ،
* حسنت افعاله فی السر والجهر *
فکرخوب اخلاص می آورد نه فقط درمقابل دیگران وقتی هم درخلوت است یک دوربین مخفی اگر بگذارند می بینند چقدر عالی وزیبا ومودبانه بندگی خداوند را دارد انجام می دهد وبه وظیفه اش مشغول است 0
صیرفی :بسیار متشکروممنونیم ،محضر قرآن کریم مشرف می شویم با افتخار وان شاءالله ادامه فرمایشات استاد غفاری را دربخش پایانی کلاس درس امروز خواهیم شنید بفرمایید خواهش می کنم 0
اقراء کتابک
استاد غفاری :آیه خیلی مهم است عزیزان هم دردل جای بدهند که یک روز ما این خطاب را دریافت خواهیم کرد درعالم که مطلقاً به بدن مشغول نیستیم به این کارهای دنیوی مشغول نیستیم تمام شده است این بساط ها خواهند گفت :
*اقراء کتابک * یک کتابی دارید یک نوشته ای دارید0 نوشته ی کتاب تعبیر قرآنی است عزیزانی که در قرآن کریم مطالعات داشته باشند درواژه ی کتاب یک تاملی کنند کتاب یعنی چه هر رفتاری که می کنیم در وجودمان چیزی می نویسند مراد این قلم وجوهر ودوات نیست درمتن خودمان می نویسند لذا هیچوقت ازما جدا نمی شود پناه بر خدا کار بد می کنیم به خودمان بدی را می چسبانیم چسباندن بیرونی نه اصلا در خودمان آن شکل را می گیریم کار خوب می کنیم آن شکل را می گیریم وجود ما رابه ما نشان می دهند *اقراء کتابک * کتاب خودت است خودت نوشتی کاتب وموءلفش خودت هستی زندگی تو این کتاب است تو این هستی
بخوان آن را *کفی بنفسک * خودتان می دانید چند می گیرید می بینید نوراست یا ظلمت جهنمی است یا بهشتی این اصلا هست دردلش ،
*کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا *خودت حسابگر خودت بس است باشید0می فهمید اصلا گفتن نمی خواهد دروغ آنجا نیست همه اش را خودتان نوشتید خوب برای اینکه درآن موطن حساس که دیگر جا برگشت نیست شرمنده نشود «عاقل آن است که اندیشه کند پایان را »
فرمودند : *حاسبوا :اینجا محاسبه کنید اینجا بنشینید کتابتان را بخوانید چرا همه اش به این وآن مشغولید بدترین غفلتها این است که انسان خودش را رها کند ،
چرا او این کار را کرد چرا این حرف را زد ،بلی ،اگر کار بدی دیدید وظیفه دارید واصلاح کنید بروید اصلاحش کنید اگر ما مسئول هستیم وزیر دستمان خطا می کند
معاون و کارمند خطا می کند ما هم مسئولیت داریم درچهارچوب شرع یاد بگیریم اینها و ظایف ما است ، اما آنجایی که این حرف ها نیست اصلا فقط تماشا چی هستیم دراینجا باید خودمان را تماشا کنیم ببینید چه کسی هستید شما اصلا وقت ندارید لذا فرمود :که خوشا به حال کسی که عیوبش او را از عیوب دیگران مشغول کند
می گوید وقت ندارم به عیوب خودم مشغول هستم گرفتاری دارم من رابطه ام با خدا ناقص است باید بروم آن را تکمیل کنم ساختمانم ناقص است ساختمان سعادتم را هنوز درست نکرده ام کار داریم کسی مریضی داشته باشد بد حال باشد وبخواهیم او را مشغول کنیم می گوید نه وقت نداریم الان کار داریم خود حقیقی ما بدحال است 0
حقیقتا عرض می کنم بدحال ما فا صله داریم با آن خوشحالی ،خوشحالی ما آن وقت است که ما یقین کنیم که امام زمان سلام الله علیه در دل مبارکشان به ما تبسم می کند راضی است تا این را یقین نکردیم باید بدانیم که باید حرکت کنیم وقت نداریم اصلا
لذا محاسبه باید صورت بگیرد ،فرمودند اگر این محاسبه صورت بگیرد انسان دقیق این را عمل کند این محاسبه گویا جانشین آن محاسبه است یعنی درعالم می گویند حسابش را پس داده است حسابش را کرده است خروجی نهایی این محاسبه رسیدن به عالم اخلاص است نه اخلاصی که ما بورزیم اخلاصی که خدا عنایت کند اسم آن را می گذاریم "مُخلَصون" آنهایی که از ناحیه خداوند متعال اخلاص عنایت شده است اخلاص سری است که ما خبر نداریم از آن اخلاص یک طهارتی است 0
ماگاهی تلاش می کنیم که اخلاص داشته باشیم می شویم مُخلِص اما خدا عنایت کند می شویم مُخلَص ، مخلَصا یک نوری است که نتیجه آن اخلاص است که وجود انسان را خدایی می کند آن را ما لازم داریم برای رسیدن به آن محاسبه لازم است ،محاسبه بسیار مهم است0
رسول خدا فرمود به ابوذر (ابوذر تربیت یافته ی رسول مکرم وامیرالمومنین است وتربیت یافته اهل کساءاست پنج تن آل عبا را درک است فضایل وامتیازات اباذر است که تربیت یافته ی اینهاست ) :
یا اباذرحاسب نفسک قبل ان تحاسب فانه اهون لحسابک غدا "شما قبل ازاینکه به حساب *اقرا کتابک *برسید الان خودتان را حساب کنید نتیجه چه می شود کمترین نتیجه اش می شود خیلی آسان می شود آن حساب 0
* فانه اهون حسابک غدا *خیلی کار را آسان می کند ،چرا؟ چون حساب را ببینید که ضرر کردی می روید وآن را اصلاح می کنید الان وقت توبه است الان وقت برگشتن است الان وقت پشیمانی است ،حقیقتا برگردیم ما با یک محاسبه ی روزانه ی مستمر قبل ازخوابیدن چند دقیقه بیشتر نمی گیرد که امروز ما چکاره بوده ایم ازصبح تا حالا آیا وظایفم را درست یاد گرفته ام وعمل کرده ام کجا از آن رضای خدا فاصله گرفته ایم کجا حرفی می زدیم که نباید می زدیم ما متاسفانه چون اسیر دنیا شده ایم در حرف هایمان فقط سود وزیان دنیا را می بینیم چون خود کوچکمان را می بینیم مومن خود بزرگش را می بیند خود بزرگ یعنی نه هفتاد هشتاد ساله خود ابدی است اصلا این خود هفتاد هشتاد ساله در مزرعه ای مشغول است تا به شخصیت ابدی خودش شکل بدهد خود ابدی را ببیند سود وزیان پنجاه ساله را یا چهل ساله یا امروز وفردا را نمی بیند من نباید زیان کنم ؛من کجاست ؛من دراینجا من است درقبر،من است در برزخ من است درقیامت من است فطرت هم همین را می گوید (من ) نباید ساقط شوم من نباید عقب بروم زیان حقیقی اش را می شناسد ،خاصیت محاسبه این است زیان حقیقی را شناخت قهرا اقدام می کند ،خودتان را در ترازو بکشید ببینید چند کیلو شده اید اعمالتان سنگین است یا سبک چیزی در بشقاب گذاشتنی دارید یا خیر البته با شکوهترین سنگینی اینکه بفهمد خداوند لطف کرده است خوبی به او داده است خودش نمی تواند خوب شود اصلا یعنی فهم این معنا بالاترین فهم هاست که باید دستمان را بدهم به بالاترین دستها دستمان را بدهیم به دست امام زمان دستمان را بدهیم به علی علیه السلام تا خوب شویم یعنی نباید از گفته هایشان دور شویم باید دنبالشان برویم
ودستگاه خداوند دارد عنایت می کند ما را جذب می کند اصلا به لطف خداوند من هستم
اراده مان هم همینطور وهمه شئون هم همینطور اینها انسان را دعوت می کند
هشدار دادند امام کاظم علیه السلام :اگر می خواهید با ما باشید محاسبه کنید
*لیس منامن لم یحاسب نفسه فی کل یومٍ *محاسبه کنید دید کار خوب کردید بگویید خدایا زیاد می خواهم شکر کنید وبگویید خدایا زیاد می خواهم فردا باید بهتر از امروز باشد حواسمان باید فردا جمع تر باشد فردا باید درخانه در اداره در هرجا مودبانه تر باشیم مودبانه تر وقتی می شویم که در محضر خدا مودبانه باشیم تسلیم باشیم ان وقت سهم خلق خدا را هم صمیمانه ادا می کنیم جرات نمی کنیم به یک مورچه صدمه بزنیم
این جرات از انسان گرفته می شود یعنی اودر محضر خداست این انسان را مشمول عنایت خداوند می کند این باید برنامه همیشگی باشد 0
غذا پختن قانون دارد فتیله را زیاد کنید بعد قبل ازاینکه بپزد خاموش کنید این هزار بار هم اینطور شعله بدهید گوشت نمی پزد نخود وماش نمی پزد باید مستمرا حرارت بیاید تا ان شاءالله غذا بپزد وباطن ما نورش تثبیت شود به عنایت الهی 0
صیرفی :شب جمعه است شب زیارتی حضرت سید الشهداء علیه السلام *کل الخیر فی باب الحسین علیه السلام
استادغفاری :صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله ،خدایا ممنونیم که به ما اجازه دادید تا در آخر این برنامه یک عرض ادبی داشته باشیم دل بینندگان عزیزمان قطعا ، ان شا ءالله با عنایت سیدالشهداء
گر عشق تو در قلب بشر خانه بگیرد یا اباعبدالله
گنجی است که جا در دل ویرانه بگیرد
ما که دلمان آباد نیست آن بندگی بندگان خاص است که ما نداریم ما علا قه داریم به اینکه یک یاحسینی یاد گرفتیم
عشق تو زهر کس که خریدار غم توست
اول دل او باید بیعانه بگیرند
مرحوم آقا شیخ جعفر شوشتری می فرماید که پیامبر اسلام پیشانی ابی عبد الله علیه السلام را آنقدر بوسیده بود این پیشانی یک درخشش ویژه پیدا کرده بود 0
خود اهل بیت یعنی حواسشان بود که این را مخصوصا رسول الله عنایت دارد به این پیشانی نمی دانستند چرا دارد می بوسد ، این را مرحوم شوشتری که خیلی خوش ذوق
هستند می فرمایند امروز فهمیدم برای چیست که این پیشانی جای یک سنگی بود که درآن زمان خستگی سنگین اباعبدالله وآن عطش سنگین سید الشهدا حضرت ایستادند
*وقف یستریح ساعة *حضرت یک توفقی کردند تا استراحتی داشته باشند ملعونی سنگی پرتاب کرد به قدری سنگین بود این پرتاب که پیشانی خونش جاری شد به چشم مبارک ابی عبدالله وصورت آقا گرفت ولذا ادامه اش که عزیزان شنیده اند که دامن مبارکان را بالا زدند تا این پیشانی وچشمان مبارکشان را پاک کنند که قلب مطهرشان درمعرض دید قرار گرفت
صیرفی :گفت هرجا دلت گرفت کمی محتشم بخوان
حیدر میان گریه بگو جان بگو حسین
صلی الله علیک یا اباعبدالله
صلی الله علیک یا اباعبدالله
صلی الله علیک یا اباعبدالله
از همراهیتان واز نگاهتان خیلی متشکر وممنونیم
خدا را به وجاهت حسین بن علی سلام الله علیهم قسم می دهیم ودعا می کنیم
الهی چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار