حدیث روز
امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلي الله عليه و آله هر روز سيصد و شصت بار خــدا را حـمد مى كرد.

یاد خدا 18 فروردین 1401

آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن و صوت برنامه یاد خدا 18 فروردین 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

اللهم رب شهر رمضان الذی انزلت فیه القران وافترضت علی عبادک فیه الصیام صل علی محمد وآل محمد وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا وفی کل عام و اغفرلی تلک الذنوب العظام فانه لایغفرها غیرک یا رحمن یا علام

صیرفی :سلام خدا بر پیامبررحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدابرامام مهدی (عج) وسلام خدا برشمامهمانان خوب ماه مبارک رمضان وقت شما بخیرطاعات قبول باشد خیلی خوش آمدید .

الحمدلله رب العالمین که توفیق داریم در کنار شما باشیم وشکر ویژه بابت حضور سرور ارجمندمان استا د اخلاق عزیزمان جناب استاد غفاری عزیز سلام علیکم ورحمه الله

استاد غفاری : سلام علیکم محضر شما همه بینندگان عزیزاین ماه مبارک را وطاعاتشان را عبادتشان را واعمال بی ریا وخالصانه شان را توفیق پیدا کردند انجام دهند همه شان را ،محضرشان تبریک می گوییم وخدا ازهمه قبول کند عرض تهنیت

و ان شاءالله بهترین سعادتها وتوفیقات را دارند

صیرفی : ان شاء الله خداوند شما را سلامت بدارد قبول باشد طاعاتان ، ممنونیم از تشریف فرمایی حضرتعالی .باهم خلاصه ای از جلسه قبل را درهفته گذشته ببینیم وبرگردیم وبازهم امروز کلاس را با افتخار شروع می کنیم .

خلاصه جلسه قبل: چطور مردم برای بهار عادت دارند خانه تکانی می کنند باید بهار عبادت هم یک دل تکانی بشود برخلاف آنچه که کسانی که اطلاعات سطح دارند چه روزه باشد چه نماز باشد چه سایر وظایف شرعیه باشد همه می خواهد تنظیم کننده ی این انسان باشد تا او به مقام انسانی خود قرار بگیرد در آن مقام انسانی با ربش با خالقش با پروردگار ش همراه باشد د رارتباط با کل عالم ببینید چقدر مهم است یعنی هیچ چیزی به اهمیت این نیست که انسان جایگاه خودش را در این عالم پیدا کند

عزیزانم دقت کنند این معنا را ، هر چقدر بگویند که ما به تقوا اهمیت قائل شدیم بدانند این را منطق دین این است هنوز از آن بالاتر راه دارد بیایید جلو، یعنی خیال نکنید شما به قله تقوا حتی متوجه شده اید کجا مانده حالا ،چه برسد وحالا شما متلبس بشوید ولباسش را پوشیده باشید هنوز تصور صحیحش وهنوز درک حقیقت تقوا آن نحو که اولیاء الهی درک می کردند ما خیلی فاصله داریم لذا اگر می فرماید سی روز ،شما روزه بگیرید این روزه را برشما نوشتیم امید است که متقی باشید خیلی مهم است .

صیرفی : 30000720 مسیر ارتباط پیامکی ما با شما است منتظر الطاف شما هستیم

همینطوربزرگواری بفرمایید به 162 شماره تلفن روابط عمومی سازما ن تماس بگیرید نظر خودتان را راجع به برنامه ی خودتان بفرمایید د رفضای مجاز هم

@yadekhoda_qrt

بزرگواری بفرمایید از این ویدئوواین کلیپهای یک دودقیقه ای که عزیزانمان انتخاب می کنند شما هم سهیم باشید ماهم دراین ثواب بزرگ همراهی بفرمایید با به اشتراک گذاشتن برا ی عزیزانتان د راین ماه مبارک چقدر این لحظات

نورانی می شود با همین شنیدن یک دو دقیقه چقدر طهارت پیدا می کند فضای مجازی

ان شاء الله .با افتخار محضر حضرتعالی هستیم .

استاد غفاری : بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار مغتنم بشماریم این فرصتی را که برکت روزه برای ما فراهم شده است حتی عزیزانی که معذورند مریض هستند یا بعضی مسافر هستند با شرایطی که در رساله ی عملیه ذکر شده است مراجعه کرده اند دیده اند که روزه لازم نیست بگیرند وبرایشان واجب نیست این ها هم درکنار روزه ها از برکات ماه مبارک رمضان دارند بهره مند می شوند نعمت خدا را کسی نباید تحقیر کند مخصوصا رزق های معنوی را اولین خاصیت تحقیر کردن وکوچک شمردن این است که انسان از برکاتش خودش را محروم می کند لذا اگر این را انسان التفات پیدا کند وبیاید درمکتب انبیاء و از اهل دین بپرسد که الان فرقش با سابق چیست ؟ یکی از فرقهایی که در بیانتشان فرموده اند این است که عمل خیر دراین ماه فوق العاده است گویا تصاعدی به یک اصطلاح که اصلا ما نمی توانیم به یک حسابی که ما نمی توانیم محاسبه اش کنیم خدا به باب فضل وکرمش را راست عنایت کند یک کار خوب یک صدقه یک تواضع یک عفو وگذشت در این ماه خیلی شکوهش فوق العاده است بنده از این فرصت استفاده می کنم عزیزان حتما گاهی است که درماه مبارک رمضان کارهای سنگین که لازم نیست می توانند ترکش کنند باید کم کنند تا بتوانند بیشتر با خدای متعال باشند فرصتی است پیش آمده باید مغتنم بشمارند با خدا بودن به این است که بشینند حقیقتا تفکر کنند فکرهای درست بکنند تفکرها دراین زمینه که درکجاها ممکن است خطر پیش بیاید کجاها را من تاحالا کم گذاشتم واقعا ازخودشان بپرسند واقعا ما رفتم درست ازاهلش کانالهای کاملا مطمئن از اشخاص صد درصد امین رفتم درست دینم را دریافت کرده ام والان ارتباط دارم بهترین تفکرات اگر می بینند یک جاهایی سرسری انجام دادند چه در یادگیری چه درعمل کردن الان وقتش است سریعا اقدام کنند یعنی بهترین برکات وثوابها مال کسی است که ماه مبارک رمضان همراه روزه گرفتن همراه بااین اطاعت کند اطاعتهای دیگر را ملاحظه بفرمایید صدقه دادن را مبادا فراموش کنند حتی فرمودند در نص متعدد در روایات دیدم این را، ا زقرآن کریم هم استفاده می شود کسی اگر صدقه بدهد روزی زیاد می شود عزیزنگوید با صدقه پول کم می شود مگر شما به دستگاه خداوند عقیده ندارید با خداوند دارید معامله می کنید اگر شما صدقه بدهید گرفتاری های ماد ی کم می شود اصلا برای این که بلاها کم شود ما نیاز داریم به یک مدد غیبی ما که نمی دانیم راهکارها وکلید های ارتباط با غیب را فرمودند یکی صدقه دادن است دست مظلومی را بگیرید دست بیچاره ای را بگیرید خدای متعال امر می کنند دست شما را بگیرند کارشما را مانعش را برطرف کنند یک راهش صدقه است فرمودند صدقه بدهید تا رحمت خداوند شامل حال شما باشد تواضع به خرج دهید گاهی متاسفانه روحیات بدی در ما شکل می گیرد به خاطرغفلتهای ما مای مکلف ضعیف هستیم یک کار خیر انجام می دهیم خیال می کنیم کسی شده ایم برای دیگران شروع می کنیم گردن فرازی کردن یا نه خیر ، یک به اصطلاح اطاعتی کرده ایم خیال می کنیم کسی شده ایم اطاعت برای این نبود که شما بادکنید اطاعت برا ی این نبود که شما خودتان را ببینید این عیب وآسیب اطاعت است حواسشان جمع باشد هرچه روزه می گیرند متواضع تر باشند با تواضع روزه به اخلاص وقبول نزدیکتر است این را عزیزان عنایت داشته باشند ا زگناه دور باشند گاهی چون روزه گرفته

است اخلاقشان تند می شود خیلی مواظب باشیم ما که نباید کسی را ، اهل خانه را ، کسی را به هر بهانه ای چرا اینطور بودید ؟ گرسنه بودم اعصابمان درست نبود ...

پس شما لذت گرسنه بودن به خاطر خدا را فراهم نکردید زمینه اش را ، شما باید لذت می بردید از این گرسنگی د رعین بی حالی باید قبول می کردید بی حالی اختیاری خودتان است خودتان دارید این را انجام می دهید وبه خاطر دستور خدا دارید این را انجام می دهید می دانید چقد ربا شکوه شدید می دانید چقدر ارزشمند شده اید وبه خاطر این اطاعت در دستگاه خدا ممتاز هستید شما یعنی امتیاز کسب کردید یعنی باید این چنان شاد کند نه فقط ناراحت نشویم بلکه برعکس این ما ه از همه خوشحال ترهستم وقت غروب می خواهد نزدیک شود دیگر به اصطلاح توان جسمانیمان کم شده است وروزه دارد فشار می آورد ،رهایش کنیم الان نفس بد اخلا قی می کند ، رهایش نکرده ایم چون متوجه هستیم به چه نزدیک می شویم که فرمودند در وقت افطار یک دعای مستجاب دارید خیلی مهم است این معنا وشخصی که افطار می کند دعای اوبه اجابت نزدیک است با بد اخلاقی خرابش نکنیم این صحنه را ، دور نکنیم رحمت خدا را ، ان شاء الله وظایفمان را دقت کنیم عزیزانی که هستیم با آنها سعی کنیم اوضاع را براشان فراهم تر کنیم ، این روزه به منزله ی یک سفر معنوی است عده ای الان در زحمت هستند د ر راه رفتن معنوی شان خوب باید کمک کنید د رخانه اگر کمکی ا زدستمان بر می آید د ربیرون خانه درمغازه درخیابان کمک کنیم واقعا ، خوشا به حال مومنین هوشیاری که د راین ماه مبارک بیشترین تلاش را بکنند برای این معنا که روزه شان را به هدف برسانند واصلی ترین شرطش یادگیری درست گناهان ترک گناهان ترک گناه بسیار مهم است یک روایتی را تقدیم می کنیم چون آیه را خواندیم

د رجلسات قبل این جلسه هم تبرک می کنیم : * ای مومنین ، یا ایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام * روزه نوشته شد برشما ثبت شد چرا ؟ *کما کتب علی الذین من قبلکم* قبلا ها هم در ادیان سابق ما روزه نوشته بودیم ،چرا ؟ *لعلکم تتقون *هدفی داریم ...شما تقوا نیاز دارید تمام برکات باید تقوا به انسان بیاید خیلی عجیب است تمام خیرات عالم زیر سر این تقوا است این تقوا ، روزه وسیله اش است ...

آمدند محضر امام صادق علیه السلا م ، مفضل است ظاهرا ، مفضل می گوید شکایت کردیم * ما اضعف عملی ، آقا جان د رعمل خیلی ضعیف هستم فرمودند صبر کن اینطور نگو * عمل قلیل مع تقوا خیر من عمل کثیر بلا تقوا ، اگر شما عمل کم انجام بدهید اما با تقوا همراه باشد خیلی بالا است درنزد خداوند قبول می شود آن عمل کم

نه مقصود این باشد که عمدا کم بگذاریم عزیزان باید ملتفت باشند حالا می بینید عده ای توفیقاتی دارند مستحباتی زیادی ، به دعا ما نشاط نداریم اما ما مراقبیم که معصیت نکنیم آن عمل کم سالم بماند خیلی ما زرنگ هستیم ،این زرنگی است که مومن کم خود را حفظ کند وانبارش را دزد نبرد موش نیاید گندمهایش را ببرد اطاعتها گندم های معنوی ما هستند نباید اینها از دست برود می گوید پرسیدم چطور این عمل خوب است ؟ فرمودند : عمل که بدون تقوا شد آن کسی است که به خیری موفق می شود مثلا انفاق می کند بذل وبخشش می کند مهمانی می دهد عده ای الان موفق هستند درماه مبارک مهمانی می دهند اما فرمود زمانی که یک در حرام باز شد نمی روند کنار ، آن د ر را نمی بندند اینها اعمالشان بدرد نمی خورد یعنی عمل می آید می کشد بالا دوباره می کشد خودش را پایین همینطور غذایی که فتیله را مرتب زیاد وکم کنیم نخواهد پخت این غذا خوردنی نمی شود آخرش هم فاسد می شود ومی گندد وباید دور ریخته شود .

مواظب باشند دین داری من دراوردی ممنوع است عادت کرده ایم روزه می گیریم حالا بد اخلاق هم شدیم، شدیم ،حالا خدایی نکرده در اداره یک تخلف هم کردیم، کردیم حالا حق کسی ضایع شد شد .....این حرف ها نیست خدایی باید قبول کند که همیشه دارد می بیند در محضرش هستیم پس این را دوباره یادآوری می کنیم آیه شریفه را که *الم یعلم بان الله یری * او قرار است نمره بدهد خودش دارد می بیند در محضرشان هستیم این را عنایت داشته باشند سرسری نگیرند قرار است اینها درمهمانی حضور داشته باشند لباس تقوا را پاره کنند یعنی بدون حرمت وارد این مهمانی شدند خیلی اسباب شرمندگی و محرومیت می شود

صیرفی : خیلی متشکریم خیلی ممنونیم محضر قران کریم دربهار قرآن مشرف می شویم هر یک آیه ثواب یک تلاوت ویک ختم قرآن دارد الحمدالله ..

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر قرآن کریم مشرف شدیم ومحضر سوره مبارکه بقره وآیه ای که به ما وجوب روزه را یاد آوری می کند

استاد غفاری : وما این آیه را یک معنا را می فهمیم عزیزان گویا اول بارمی خواهند روبروشوندخودشان باز کنند قرآن کریم را اینکه قرآن کریم می فرماید * یا ایها الذین آمنوا : ای مومنان متوجه باشیم خداوند باما کار دارد شما یک نیازی داشتید یک چیزی را باید می نوشتید ما یک چیزی را ثبت کردیم که شما د روجودتان ثبتش کنید روزه را نباید سرسری بگیرند د رمتن وجودمان این روزه نوشته بشود * کتب علیکم الصیام * یعنی ما این را ثبت کردیم شما باید همراهی کنید با ثبت ما، شما هم باید ثبتش کنید ما این را ثبتش کردیم روزه را تا به تقوا برسیم د رمتن جان ثبتش کنید ، ثبت هرچیز یک تشریفات خودش را دارد د رعالم د راین دفترخانه تشریفات دارد ،برای اینکه ثبت شود دروجود مثلا شما می خواهید یک جایی چیزی را بچسبانید می گویید اول می گویید تمیز کنیم تا تمیزشفاف شود بچسبد چسب خوب بگیرد ،وجودمان را هم باید شفاف سازی کنیم برای اینکه روزه قشنگ در وجود من بگیرد فرمودند زبانتان هم روزه بگیرد فرمودند نگاهتان هم روزه بگیرد بلکه اعاظم وبزرگان می گویند فکرتان هم روزه بگیرید هرفکری نکنید اجازه ندهید فکرهای هرزه وبی ربط و ولگرد بگردد همچنان در سرای باطن شما که می آید شما را به هم می ریزد بسیاری ها الان زندگی خوب ندارند می شناسم کسانی راکه زندگی خوب ندارند با اینکه امکانات دارند ممکن است بگویند امکانات زیاد نداریم همان اندازه که امکانات دارند سوال می کنم وکسانی راهم می شناسم که یک دهم امکانات این ها را ندارند وبسیار خوش زندگی می کنند اگر انسان برود پیششان می بیند چقدر با عزت چقد ربا ادب چقد ربا راحتی چقد ربا استقامت چقد ربا طمانینه ، یک غذایی جلویشان می گذارند اگربگذارند جلوی این بنده خدایی که با ناراحتی زندگی می کند گویا توهین است اما آن می گوید نه خیر.. بنده شرمنده خداهستیم یک نان خشکی قرار است بخوریم خیلی هم از سرمان زیادی است آن را باچه لذتی ، خداوند اجازه داده است این نان رابخوریم ،ما به تحقیر نعمت مبتلا هستیم ، عزیزان بدانند یک سلسله گناهان عمومی اخلاقی وجود دارد درجامعه ما یکی ناشکری است خدای عالم شاهد است که زمانه ما چند عنوان دارد یکی از عناوینش این است که فتیله ی شکر بسیار پایین کشیده شده است چون غفلت زیاد شده است ما گم داریم می کنیم خود را ،رزق را ارزش قائل نمی شویم لذا تکوین عالم مدیردارد این نظام عالم دستور می دهد اینها قدرنعمت نمی دانند پس باید با اینها یک محرومیتی باید همراه شود بسیاری ا زمحرومیتها خود ساخته است که قرآن می فرماید همه آن ها، خودت همه آن ها را انجام می دهید اشتباهاتتان را اصلاح کنید خدا می فهماند اصلی ترین فقر را ما خیال می کنیم فقر مالی است ما اصلی ترین عیبمان این است که خود را نشناخته ایم تا بدانیم چه مالی به درد ما می خورد بی معرفتی بزرگترین فقر است اگر ما از تشنگی بمیریم اما با معرفت باشیم این که ما نفس بکشیم وبروبیا داشته باشیم اما بی معرفت باشیم ولومیلیاردها ثروت داشته باشیم انسان اگر ملتفت باشد می فهمد با آن بی معرفتی تنزل پیدا می کند به حد زندگی نباتی و حیوانی خیلی پایین می رود گم شده است فردا پول هم ازشان می گیرند می گویند جای شما یک متر قبر است تمام شد پولها گذاشتید ماند خیال می کرد مال خودش است خیال می کردید چون گم کرده بودید، وجودت را ثروت نیاندوختید وجودتان با عشق به خدا با عهد به خدا با صداقت با اخلاص با پاکی قرار بود نور بگیرد تاریک آمدید پولهایی رادیدید خیال کردید مال شماست حالا معلوم شد مال صاحبش است تورامی گویند بیایید بروید دست خالی انسان خیلی بیچاره است د راینصورت .آمدند خدمت امام صادق علیه السلام عرضه داشتند خیلی وضعم خراب شده است آنقدر خراب شده است که کسانی که سابقا به ما نیاز داشتند فقرا بودند حالا ما به آن ها نیاز پیدا کردیم یعنی از آنها رفتیم پایین تر امام فرمودند : ما احسن حالک فرمودند حالت خیلی خوب است گفتند آقا جان حالم را گفتم خیلی در فشار هستیم تذکر دادند این ایمان این عشق به خدا این محبت به اولیاء خدا این حب علی وآل علی ،عزیزان ببینند دارند این را خوب شما دارید این چقد رارزش دارد در روایت دیگر می فرماید این را به چند می فروشید گفت نمی فروشم گفت حالا به ده میلیارد گفت نمی فروشم می فرماید کسی که کالایی دارد به تعبیر ما مثلا آماده نیست به صد میلیارد بفروشد چطور او می گوید من فقیرهستم کالایی دارید آماده نیستید به صدمیلیارد بفروشید فقیر آن کسی است که هیچ چیز ندارد فقط صد میلیارد وده میلیارد ودومیلیون را دارایی حساب می کند اولین خرابی این انسان است انبیا آمدند ما را از این خرابی نجات دهند این خرابی اصلاح نشود انسان ملتفت تجارت آخرت نشود ثروت داشته باشد بدبخت است نداشته باشد هم همینطور ،این را اگر ما بفهمیم ملتفت باشیم به برکت ایمانمان که یک روزی می آید که در آن روز ثروت های حقیقی آن هایی بود که انجام دادم و فرستادم "ما تقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله هو خیر "دست ضعیفی را گرفتم اگر پولی داشتم درست خرج کردم خداپسندانه خرج کردم به من گفتند آفرین درست دراوردی حرام قاطی نکردی حرام یاد گرفتی معاملات درست شد و درست خرج کردی خدا پسدانه نه در راه حرام نه در راه ریخت و پاش مضموم نه در راه معصیت خدا ،عده ای پول ندارند اما پول اگر بدست بیاورند فقط بساط معصیت است،بساط دل شکستن هست بساط از مهمانی می گیرد چقدر دل ها می رنج خدای نکرده در آن مهمانی چقدر پناه بر خدا عده ای مبتلا هستند ما حواسمان جمع کنیم عزیزان من گاهی در فامیل پیدا می شوند گاه در آشنایان یا همسایه ،حواسمان جمع باشد خدای نکرده بخواهیم این را از یاد ببریم که یک معادی هست یک آخرتی هست که قرار است که دانه دانه اینها که انجام می‌دهیم آنجا ببینیم "یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء تود لو ان بینها بینه امدا بعیدا *قرار هست همه را ببینیم کار بد کرد میگوید ای وای خیلی از من دور بشود کار خوب بکنم ثبت می کنم کار بد می کنم ثبت می کنم مگر آنکه در جان من ثبت شده مگر جان من، از جان می شود جدا شود این اعمال می ماند من با آن محشور می شوم مومن این را فراموش نمی کند لذا بی خود مثل اسیران دنیا مثل گرفتاران در دنیا گرفتاریش را برای این دو روز حساب نمی کند امتحان می شود این گرفتاری اما گرفتاری حقیقی را یقینا به مدد الهی جبران می کند

صیرفی:خیلی متشکرم شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم یادی از صحن و سرایت نکنم میمیرم

نمک جلسات، برکت جلسات ذکر توسل به حضرت سیدالشهدا علیه السلام هست در شب زیارت ایشان

استاد غفاری: الحمدالله

صلی علیک یا اباعبدالله

دوبیت شعر خیلی مغتنم بود که سلام به حضرت همه بدهیم

سلام ما به تو ای سومین امام ،حسین

که در حضور تو مهدی کند قیام،حسین

سلام تو و آن قطره های خون سرت سلام بر سر برحنجر تو حسین

این یک کلمه تقدیم حضور عزیزان مرحوم شوشتری رضوان الله، آقا شیخ جعفر نقل می کند این روایت را که مخصوصا وجود مقدس پیامبر اسلام پیشانی ابی عبدالله را مخصوصا زیاد بوسه می زند هست در روایت کل بدن گاهی مثل این هست که یادم هست فرمودندبه امیرالمومنین که حسین را نگه دار حسین فرزند خردسالی بود سلام الله حضرت می گرفت سر تا پا بوسه زد مخصوصا پیشانی را آنقدر بوسه زدند که درخشش پیشانی نمایان بود اما نمی دانستند که چرد مخصوصا پیشانی را بوسه می‌زند می فرماید روز عاشورا فهمیدم سنگ تراشیده ای قرار هست این پیشانی به خود بگیرد در لحظاتی که نهایت آخر خستگی لحظاتی هست که هر بشری می تواند در آن قرار بگیرد حضرت روی زمین قرار گرفتند مرکب هم تاب و تحمل حضرت را نداشتند در مقتل هست که حضرت خواستند تنفسی و استراحتی داشته باشند یک ملعونی سنگی نشانه گرفت به پیشانی مبارک حضرت اصابت کرد و خون جاری شد به صورت حضرت ادامه آن خیلی دردناک هست پیراهن عربی را حضرت بلند کردند این خون ها را از چشم ها و صورت پاک کنند تا چشمایشان برای دیدن آزاد شود قلب مبارکشان هدف تیر سه شعبه شد به قدری این تیر سنگین آمد که نقل شده که حضرت نتوانستد از جلو تیر را خارج کنند تیر از پشت نشانه تیر دیده شد

صلی الله علیک یا اباعبدالله حسین

صیرفی:یک سلامم را اگر پاسخ بگویی می روم لذتش را با تمام شهر قسمت می کنم صلی الله علیک یا اباعبدالله خدایا به وجاهت سیدالشهدا علیه السلام چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار

دسته بندی :