یاد خدا 25 فروردین 1401
آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن و صوت برنامه یاد خدا 25 فروردین 1401)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
اللهم رب شهر رمضان الذی انزلت فیه القران وافترضت علی عبادک فیه الصیام صل علی محمد وآل محمد وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا وفی کل عام واغفرلی تلک الذنوب العظام فانه لایغفرها غیرک يا رحمن یا علام
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا بر شما میهمانان خوب ماه مبارک رمضان خیلی خوش آمدید الحمدلله رب العالمین که توفیق داریم این لحظات نورانی میهمانان باشیم و خاصه اینکه سرور ارجمندم معلم اخلاق عزیزو گرانقدر حضرت استاد غفاری قدم بر چشم ما گذاشتند آقا سلام علیکم و رحمه
استاد غفاری:سلام علیکم ورحمه محضر شما و عموم بینندگان عزیز و مشتاقان معارف و طالبان سعادت حقیقی که می خواهند با جدیت آنچه که خدای متعال مرحمت فرموده و به وسیله انبیا رسانده یاد بگیرند و عمل کنند عرض ادب و تهیت و قبولی طاعات و عبادات را دارم مخصوصا از همه آنها عاجزانه التماس دعا دارم نه فقط برای خودم برای همه بیچارگان عالم چه آنهایی که از دنیا رفتند و چه هستند ان شاءالله همه را یاد کنند با یک دل عالی دلسوز خدای متعال به بهترین شکل هم دیگران را هم آنها را یاد خواهد کرد
صیرفی:خیلی متشکریم از لطف شما، یادگار حضرت آیتالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی هستند حاج آقای غفاری عزیز وبر ما افتخار هست در این ماه ها و سال اخیر مهمان حضورشان هستیم و پیام های شما در ۳۰۰۰۰۷۲۰در روزهایی که استاد غفاری تشریف می آورند بیانگر هست که این بحث ها کارگشا بوده و دلنشین بوده و خیلی ها متاثر از فرمایشات حضرت عالی شدند باهم خلاصه جلسه قبل را می بینیم و برمیگردیم کلاس درس اخلاق امروز را که آیات الاخلاق در قرآن کریم نام و محورآن هست را آغاز خواهیم کرد
خلاصه جلسه قبل:
با خدا به این هست که تفکر کنند فکرهای درست بکنند یعنی فکر ها در این زمینه که در کجا ممکن است خطر پیش بیاید کجاها را من تا به حال کم گذاشتم واقعا از خود بپرسند من رفته از اهل و کانال های مطمئن و اشخاص صد درصد آمین درست دینم را دریافت کردم و الان ارتباط دارم ؟بهترین تفکرات اگر می بینند یک جاهایی سرسری انجام دادند چه در یادگیری و عمل کردم الان وقتش هست سریعا اقدام کنند یعنی بهترین برکات و ثواب ها و رحمت مال کسی است که در این ماه مبارک رمضان همراه با روزه گرفتن همراه با اطاعت کند ،اطاعت های دیگر را
فرمود که عمل که بدون تقوا شد آن کسی هست که به خیری موفق میشود و مثلا انفاق می کند ،بذل و بخشش می کند مهمانی ميدهد در این ماه،اما فرمود زمانی که یک در حرام باز شد نمیرود کنار و در رانمی بنند اعمالشان به درد نمیخورد عمل بالا می رود و دومرتبه و مکررپایین می آید فتیله غذایی را که مرتب زیاد و کم کنی نخواهد پخت،این غذا خوردنی نمی شود آخر هم فاسد می شود و می گندد باید دور ریخته شود مواظب باشند دینداری من درآوردی ممنوع هست
صیرفی:ممنون لطف شما هستیم چه با شماره پیامک ۳۰۰۰۰۷۲۰ که هم سوالات و هم فرمایشات هم دلنوشته هایتان را دریافت کردیم عزیزانی که با شماره ۱۶۲روابط عمومی سازمان صداوسیما تماس گرفته بودند و سروانی که در فضای مجازی
Yadekhoda_qtv @
با ما همراهی کردند بویژه آن بزرگوارانی که صفحه یاد خدا را تگ میکنند پیام ها را مجددا را باز نشر میکنند و این ارسال و اشتراک گذاری صدقه جاریه هست و ثواب آن خواهد رسید خاصه در این لحظات نورانی .
با افتخار محضر حضرت عالی هستیم
استاد غفاری:بسم الله الرحمن الرحیم توفیق این ایامی را که عزیزانم بندگان خوب خدا موفق شدند به اطاعت ها به یا الله گفتن ها، به دعاهای خالص به شک هنگام افطار هنگام سحری ،همین توفیق بیدار شدن وقت سحر که بسیاری از وقت ها نداشتیم الان پیدا کردیم این ها همه شکر می خواهد و شکر یک داستان زبانی نیست اما عمق وجود متوجه نعمت خدا باشیم و به برکت نعمت متوجه متوجه دهنده باشیم با تمام وجودمان شاکر و ممنون باشیم و اگر بفهمیم که این چه نعمتی هست از شدت خوشحالی در پوست خودمان نمی گنجیم کمال شادی اولیا خدا و کسانی به معرفت رسیدند این هست که همین اموراتی را که ما با آن هستیم آنها هم هستند قدر می شناسند آنها و بخاطر قدر شناسی معنا پیدا می کند مثل این هست که نان را ببینم اما شما بدانید که من ندانم شما بدانید که این مثلا بدست امام زمان سلام الله علیه رسیده و از ناحیه ایشان برای شما هدیه آمده شما به چشم دیگر نگاه می کنید من چون بی خبرم یک نان معمولی می بینم بندگان با معرفت هیچ ضربه این عالم را معمولی نمی بینند همه را عطای خدا می دانند عطای خدا خیلی باشکوه هست خیلی عالی هست اصلا لذتی که آنها در یک نفس کشیدن این همین هوای تنفس می کنیم آنها با یک نفس کشیدن عزیزانم دقت کنند اگر ما معرفت را جدی پیگیری کردیم و خدا روزی کرد این برای ما نصیب می شود آنها کسانی هستند که یک نفس کشیدن به قدری در این ها لذت و سرور ایجاد می کند و بقدری دریافت این نعمت را مهم می دانند که اهل دنیا و مادیات بهترین لذیذترین غذاها را بخورند در به اصطلاح خیلی نرم ترین جاها بخوابند و بخواهند آن لذت را تجربه کنند یک دهم لذت این ها را نمی برند آن همه میدود خودش را می کشد چقدر پول در بیاورد چه بخرد چه بسازد چه بشود که آخر چه؟ آخر به یک لذت نفسانی برسد این افق روح را اگر می شناختی می دانستی روح نسبت به این جسد قابل قیاس نیست که آن لذت روحانی را هیچ شاهی در عالم نچشیده است که تعبیر آقای بهجت که اشاره فرمودید آقای ما بنده یادگار ایشان نیستم ما شرمنده الطاف ایشان بودیم و متاسفانه فرصت را غنیمت نشمردیم مطالبی چند از محضرشان گرفتیم آن را به امانت می خواهیم برسانیم ولی با نهایت شرمندگی بنده هستم نفرمایید یادگار باید بو و رنگ ایشان را جنس ایشان را، ما که نیستیم خدای عالم شاهد هست ،ایشان فرمودند اگر شاهان عالم بدانند در نماز چه لذتی هست سلطنت را رها می کردند و سراغ نماز می آمدند عجب راه را اشتباه رفتم راه را ،که حقیقت وجودشان را خرج کردند که به دنیا برسند در حالی که قرار بود دنیا خرج بشود این ها خود را بیابند فرق این دو جمله را در زمان کم بینندگان عزیز بدانند بهترین فرصت هست برای خودیابی ،خودشناسی، دیگر مشاغل دیگر هر چه که ما را مشغول می کند کنار بزنیم پس کی میخواهیم کنار بگذاریم این ماه مبارک که از دست برود ما خیلی باختیم اگر غافلانه سپری کنیم عزیزانم این چند آیه را توجه کنند.وی در این جلسه همین هست یکی فرمودند"سیذکر من یخشی"ما نیازدارید که که غفلت کنار برود درد ما غفلت است ،غفلت از خدا ،از آخرت ،از مرگ،همه غفلت هست،غفلت از تکالیف ،از سود و زیان حقیقی ما همه مشکل ما غفلت هست لذا قرآن ذکر هست بیانات پیامبر و آل پیامبر ذکر هستند که مامور هستیم از آنها تذکر دریافت کنیم فرمود می دانی چه کسی این تذکر در جانش نوشته می شود؟ چون باید نوشته شود در وجود من،متاسفانه ما خیلی وقت ها حتی قرآن می خوانیم متذکر نمی شویم چرا ؟آسیبش این هست که می فرماید چون برای دریافت تذکر یک خشیه لازم هست" سیذکر من یخشی"این خشیته اگر آمد خشیه چه هست؟خشیه خوف و ترس ناشی از احساس عظمت است با یک خضوعی در محضر خدا توام شود این ترسیدن ترس از ،یک موجود موزی نیست نعوذبالله این ترسیدن یعنی دستگاه خیلی حساس هست باید بترسید از کوچکترین مسامحه و کوچکترین اشتباهی که شما را محروم کند چون هر درجه از محرومیت را عزیزان بیننده دقت کنند ضرب در ابدیت می شود بی نهایت محرومیت میشود یعنی کوچکترین محرومیت در سلسله زندگی انسان چه بخواهد انسان یک سر سوزن از آخرت دور کند از آن بهشت حقیقی دور کند این دوری یک دور شدن ابدی هست.اندازه ندارد که،محرومیت ابدی نمی شود ساده گرفته شود عزیزان دقت کنند خشیه باید بیاید ،انسان باید بترسد از اینکه وای عمری را که دارم چطور صرف کنم وای خطایی که کردم چه بلایی برسرم بیاورد در سایه این ترس سریعا توبه کند بشر نترسد از عواقب کار توبه نمی کند این ترس خیلی ترس مبارکی است برای اینکه این ترس بیاید چه باید بیاید این آیه را متذکر باشند"انما یخشی الله من عباده العلما " چقدر کسانی از خدا خشیه دارند فرمود:عالم ها، عالم نه مراد این هست که حوزه رفته باشد طلبه باشد ،نه ،این اصطلاح عالم رسمی یک چیز هست،عالم یعنی کسی که خدا را بشناسد،علم به خدا علم به توحید باید داشته باشد علم به توحید اصل آن عبارت از این هست که باید بفهمد این عالم بدون اراده خدا همه چیز تعطیل ناچیز هست اصلا چیزی نیست باید بفهمد همه به اراده خدا برقرار هست این درک انسان را، انسان می کند با این درک انسان خشیه پیدا می کند می فهمد کجاست می فهمد صاحب کار که هست با او حساب را جدی می گیرد می ترسد یک ذره بخواهد حساب را نا تراز و بدون صداقت داشته باشد با آن علم خشیه می آید با خشیه تذکر می آید، علم لازم هست ،ما این علم را برای اینکه بدست بیاوریم باید در وجودمان اولا تفکر صحیح که ببینیم در این عالم نشانه های عظمت خدا کجاست؟ کتبی نوشته شده به وسیله امنا ،کتاب دوتا هست کتابی را می خوانی از شراب بدتر و حرام تر چون باب شیطان باز می شود حرف هایی که ضد فطرت از آن دفاع می شود کتابی نوشته می شود که خیانت را یاد بدهد این چه کتابی بود که مرا با فیزیک آشنا کرد اما از خدا دور کرد این درست نیست ،فیزیک و شیمی و ریاضیات برای بشر لازم هست نه به جای توحید ،این ها می خواهد توضیح سیستم این دنیا را ،سیستم این دنیا باید مالک آن شناخته شود باید مدیر و مدبر شناخته شود تا این سیستم را یاد گرفتم نه غافلانه بروم به سمت آن، شما اجازه می دهید که یک جا دستگاهی نصب کرده باشید و شما صاحب اختیار مسئول باشید و خیلی این دستگاه حساس باشد بدون اجازه هماهنگی با شما کسی برود به سمت آن، حتما شما ناراحت می شوید پیچیده ترین دستگاه این دستگاه وجود انسان است خدای عالم این عالم را که پیچیده است و وجود انسان را هم که پیچیده است گفته از من اجاره بگیرید با اجازه من نزدیک بشوید حرام کرده یک جایی را، یعنی تابلو عبور ممنوع هست این خطر هست شما نمی دانید من می دانم انسان اگر خدا را شناخت و رسول او درست دریافت کرد به خشیه می رسد با این خشیه این آیه را می خوانیم "ان الذین یخشون ربهم بالغیب" کسانی که در خلوت هم خشیه دارند، چرا؟ خدای متعال که خلوت و جلوت ندارد همیشه همراه ماست، در خلوت می ترسند یعنی صادقانه می ترسند صادقانه ترس دارند، کسانی که خشیه دارد فرمود" لهم مغفره"گناهانشان بخشیده می شود چون در وجودشان موتوری روشن است که حقیقتا از گناه بیزار هستند اگر هم گناهی کردند واقعا پشیمان هستند اینان یقینا مشمول مغفرت قرار می گیرند لهم مغفره"و اجر کبیر"عزیزانم هم خودم هم شما را همه عزیزان بنده دعوت می کنم به سمت این خشیه که دعوت انبیا است،این خشیه تذکر خواهد آورد اگر این خشیه در جان من بشیند این ماه بهار قرآن هست قرآن را غافلانه نباید بتوانیم باید با خشوع، خشیه باید بخوانیم هم ترس مرا بگیرد در محضر رب هم خشوع و تواضع داشته باشم با ادب این کتاب الهی را بگیرم بخوانم در یک آیه هم لااقل بایستم جرقه اش مرا بگیرد تامل کنم در معنا دقت کنم فرو بروم تا از خدای متعال بطلبم خدای یک پیامی به من برسان خدایا یک مطلب به من برسان که مرا بیدار کند و ان شاءالله با بیداری بنده تو باشم
صیرفی:خیلی متشکرم محضر قرآن کریم مشرف می شویم و با علم به اینکه قرار هست یک آیه یک ختم قرآن برای ما به ارمغان بیاورد
محضر سوره مبارکه ملک رسیدیم و حالا استاد غفاری خواهند فرمود از این آیه
استاد غفاری: این آیه شریفه و همه آیات قرآن این انسان باید بیاید با خدا حرکت کند عزیزان می دانند وقت بسیار کم است فرصت خیلی کم هست فرمود قیامت نزدیک هست حالا یک قیامت کبری که همه محشور خواهند شد بعد بعضی فرمودند این قیامت صغری هست که با من مرگ من به قیامت نزدیک ،یعنی قیامت شخصی من با مرگ شروع می شود یعنی عالم برزخ شعبه ای از ورود قیامت من هست لذا خیلی نزدیک هست خیلی نزدیک هست نزدیک تر از آنکه ما نزدیک می دانیم خیلی نزدیک ،فرصت خیلی کم هست فرمود" من عرف الایام لم یغفل عن الاستعداد"""روایت امیرمؤمنان سلام الله علیها" غفلت نمیکند از آماده شدن آن کسی ایام را بشناسد زمان را بشناسد عزیزان در وجود ما خشیه خدا کارساز هست خدای متعال فرمود که نعمت ها بهشت ها آخرش کلمه خشیه ربه" باید خشیه بیاد این باید همراه ترس از خدا به معنی ترس از اینکه یک سر سوزن مبادا از رضای خدا فاصله بگیرم ترسم از گاهی از عظمت یک موجودی به اصطلاح خیلی عظم الشان باشد گاهی هیبت او ما را میگیرد حس می کنیم در محضر او جرات سلب شده از ما ،حس کنیم این معنا را که آن عظمت بی نظیر که اصلا نمیتوانم تصور کنیم فوق تصور ما هست عظمت الهی بلکه عظمت امیر المومنین را عظمت رسول الله که بندگان عزیز خدا هستند ما نمی توانیم تصور کنیم، کجا مانده به عظمت خدا، آن عظمت بی نظیر باید غفلت نکنیم خشیه بی نظیر در جان ما می کارد این خشیه اگر در جان ما کاشت وجود ما عوض می شود حرف زدن عوض می شود رنگ خشیه به خود می گیرد کسی حرف زدنش رنگ خشیه گرفت حرکت او دیگر از گردن فرازی دور می شود بعضی دیدید قلدری می کنند میبینید سرکشی می کنند تکبر میکنند این خشیه دور از وجودشان ،دل بی رحم شد دل که سنگ شد سنگ چرا می شود ؟ از غفلت ها از غفلت ها معصیت ها می آید لقمه حرام می آید کار حرام می آید متاسفانه رسانه های مختلف در این عالم دراین کشور غیر این کشورهای رسانه های مختلف شبکه های مختلف کانالهای مختلف، ابلیس همه جا بساط گسترده است ،باید مواظب باشیم به هر دستی نمیشود دست داد انسان باید مراقب باشد عزیزانم بدانند در خطری اطرافمان مرحوم آقا شیخ حسن نخودکی در نامه ای، زمان ما را میدیدند چه می گفتند،ایشان می گفت چنان شده در آن زمان خیلی وقت پیش است یعنی صد سال پیش ایشان، به قدری وضعیت خطرناک شده ایشان می خواهد مثل بزند می فرمود ریگ های بیابان دزد شدند کنایه اینجور میزند شیخ اگر زمان ما را میدید چه می گفتی اینهمه بلندگوهای شیطانی در عالم بی دینی بی اخلاقی فساد دارد ترویج می کند پس باید خیلی مراقب باشد برگردیم هیچ راه ندارد جز اینکه این توفیقات روزه دل ها را نرم کرده است مقداری قساوت ها کم شده به الحمدالله اما من بگویم عزیزانی ما هستند چه غافل روزه میگیرند چه قدر دارند از دست می دهند سرمایه را زحمت می کشند گرسنگی و تشنگی کشیدند از روزه را افطار می کند میشکند دور شدند اما گاهی با زبان چه معصیت ها با بدگمانی با مومنین به خادمین گاهی بی تفاوتی در معصیت ها گاهی تذکر دادید گاهی در جلسات خیلی تذکر مبارکی هست احساس وظیفه نکردن نسبت به اینکه من هم باید پیام های الهی را منتشر کنم من باید در مقابل امام زمان احساس وظیفه کنم و دل حضرت را خنک کنم در این زمان غربت دین حق،در این زمان غربت ثقلین ،ما آمدیم پای کار اطرافیان را دوستانمان را فامیل را هر کسی می خواهد آماده باشد میخواهد با پیام های درست آشنا کند پیام های یقینی نه پیام های مشکوک را ،نه آنکه شک دارند درست یا غلط بروند یاد بگیرند عزیزانم از هرکسی دیدند انتشار ندهند مسئولیت دارند یک نفر گمراه شود در قیامت شما مسئولی گاهی پیام های خطرناک دست به دست میدهد تا یک نفر کشته می شود روز قیامت می آید و میگویند این پیاده خون سهم شما هست میگوید خدایا من آدم نوشتم می گوید فلان حرف را زدی پیچید سلسله درست شد و در آخر کسی کشته شد شما مسئول هستی این جزو سهم شما هست پس موقعیت خیلی حساس هست مراقبت با زبان یقینا روزه را عالی می کند مراقبت با دست و پا، نگاه ،در خانه صمیمی باشیم ما شکوه با ادب بودن راباید در ماه روزه یاد بگیریم و تمرین کنیم تا ان شاءالله در ماه های دیگر در یک بندگی تثبیت شده عزیزانم دقت کنند داریم نزدیک می شویم به ایام احیا، ایام احیا را هم ان شاءالله در نظر داشته باشند سه روز نه،به دلیلی که بعدا باید توضیح داده شود احسان کنند ۶شب را ۶روز را احیا را داشته باشند حالا واجب نیست اما اگر بعضی بودند کل ماه را احیا داشتند ما ۶شب را چون ماه شب قدر ابهام در آن وجود دارد می ارزد بیشتر احتمالات برای ۶شب هست این ۶شب از شب ۱۸شروع می شود دقت کنند این بعدا توضیح دهم محضر شما،احتیاط این هست از شب هجدهم شروع کنند تا شب ۲۳ این ۶شب را داشته باشند تا حداقل به امید خدا شب قدر را درک کنند اما درک زمانی کافی نیست باید شستشو کن و آنگه به خرابات خرام، بخواهی به حرم وارد شوی باید در بیرون آماده بشوی تا به حرم راه دهند شب قدر حرم خدا هست بخواهند یاد بدهند و راه دهند باید یاد بگیریم دوری از معصیت را ،توبه را ،باید یاد بگیریم دوری از غفلت را که ثانیه ها را می خواهم بنده باشم هر کجا هستم می خواهم تحت دستور خدا باشم سلم باشم یعنی وجودم نتراشیده نباشد وجودم لکه دار نباشد لکه ها ما را در دستگاه خدا محروم می کند لکه هارا پاک کنیم با آیینه صاف وارد ان شاءالله شب قدر بشویم
صیرفی:گفت به فدای لب عطشان حسین اولین ذکر پس از افطار هست
استاد غفاری:صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله ما گرچه بد هستيم ولی کند چو حسین مولای کریم ومهربانی داریم خیلی عالی هست این عرایض متوسل باشند به سیدالشهدا باشند یاحسین از دل بگویند تا حضرت ان شاءالله به اذن خدا دستگیری کند گفت نقل کرد که آنقدر از عطش حضرت زبان مبارک در دهان چرخانده بودند زبان مبارکشان زخمی شده بود "یحول بینه و بین السماء العطش" جان همه عالمیان فدای حسین باشد که تمام درد او این بود که این قوم بی چاره را هدایت کند و دلش می سوخت برای آنها،خدای عالم شاهد هست کلماتش را کسی بفهمد این را که دلسوزی حضرت داشت عین هما ن دلسوزی که به حر داشت و در حر نتیجه دهد و حر آمد اما قربان او بروم در مخصوصا به لحاظ آخر آمده که از شدت عطش حضرت آسمان را تار میدیدند و گفت که حضرت امام صادق" با بینه و بین السماء الدخان "گویا یک دودی بین حضرت و بین آسمان فاصله انداخته بود در آن وضعیت سنگین حضرت از یک طرف نگران حرم بود نگران خیمه ها بود که چند دقیقه دیگر قرار است که ایشان هم در کنار اهل حرم نباشند گفت که نه ذوالجناح دیگر تاب استقامت داشت نه سیدالشهدا بر قتال طاقت داشت صلی علیک یا مظلوم یا اباعبدالله
صیرفی:خدایا به وجاهت سیدالشهدا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار