حدیث روز
امام علی(ع):: انسان بلندمرتبه چون به فهم و دانایی رسد، متواضع می شود.

یاد خدا 22 اردیبهشت 1401

آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن و صوت برنامه یاد خدا 22 اردیبهشت 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب

درخانه ای که نور ولا موج می زند

آرامش مهر وصفا موج می زند

درزندگی به سبک ائمه یقین بدان

دارد همیشه یاد خدا موج می زند

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خواندن مطهروپاکشان اللهم صل محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر امام خدا بر حضرت مهدی (عج)سلام خدا به روی ماه شما بینندگان خوب وعزیز وارجمند شبکه ی قرآن ومعارف سیما واهالی بزرگوار یاد خدا وقتتان بخیر ونور باشد خوش آمدید خداراشکر این لحظات عمرمان قرار است که باذکرویاد خدا سپری شود با افتخار محضر سرور ارجمندمان استاد اخلاق ومهربان وبزرگوار استاد غفاری عزیز ، سلام علیکم ورحمه الله

استاد غفاری : سلام علیکم محضر حضرتعالی وعموم بینندگان عزیز مشتاقان معارف الهی ،ان شاءالله بندگان مطیع الهی کسانی که می خواهند حقیقتا رضای خدا را درلحظه لحظه ی زندگیشان تجربه کنند عرض ادب وارادت داریم وازهمگی التماس دعای خاص می کنیم .

: خیلی ممنونیم از تشریف فرمایی وقبوال زحمت ودعوتی که فرمودید ، آیات الاخلاق درقرآن کریم موضوع کلاسهای حاج آقا غفاری عزیز دربرنامه یاد خداست ، دعوت می کنیم خلاصه ای ازجلسه قبل باهم ببینیم برگردیم وکلاس امروز را با توکل به نام اعظم خدای متعال آغاز می کنیم .

خلاصه جلسه قبل:

:کسانی که مرد خدا هستند حالا امدند برای دنیایشان مرد دنیا شدند مرد خدا گفت کم است دنیا برای من ،تمام طلاهای عالم کم است برای من چرا؟چون قرار است همه را بگذارم وبرویم ما چیز دیگری لازم داریم که همراهمان ببریم دلشان راباید باخدا احیاء کرد ، این دل زنده شرط احیاء شدنش این است که آن آقا فرمودند آنچه بدست می آوردند ،ماه مبارک را بدست می آوردند شب قدر را بدست آوردند نماز بدست آوردند دعا بدست آوردند احسانی به کسی کردند ثواب آن را ،حقیقت آن را بدست آوردند حفاظت می کردند .

تمام خیرات را خدای متعال جمع کرده است دریک کلمه به نام تقوا ، تقوا خلاصه گویی خداست گویا ،خلاصه بخواهیم بگوییم چه باشید ؟متقی باشید یعنی حواستان به خدا ( من ) باشد ... حواسمان خدایا به شما باشد یعنی چه کار باید بکنیم ؟ یعنی آخرتی قرارداده ایم حواستان به من باشد بعد ادامه آیه بسیار مهم است ، غیر از این که آخرتی قرار داده ایم حواستان باشد که چه دارید برای آخرت می فرستید می فرماید که جانب خدا را مواظب باشید خدا باخبر است "عندالله خبیربما تعملون "

صیرفی : خیلی خوش آمدید ممنون از نگاهتان وممنون از انتخابتان ممنون از این زمانی که همراهی می فرمایید وخصوصا همراهی ویژه شما با برنامه یاد خدا ،حاج آقا یا افتخار محضر حضرتعالی هستیم .

استاد غفاری : بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از اصلی ترین مطالب که دردستگاه معارف الهی روی آن حساب باز شده است درمکتبهای مختلف انسانی آنهایی که به دستگاه وحی وصل نیستند وحتی آنهایی وصل هستند ولکن شکل تحریف شده وناقصش را دارند گاهی روی اعمال خاصی اصرار می شود گاهی یک برنامه خاصی اصرار می شود جای سوال دارد که دین مقدس اسلام اصرار واهتمامش به چیست ؟

درسعادت انسان حرف اول را چه می زند بارها گفتیم این کلمه را ودرست هم هست جای جای قرآن کریم روایات اهل بیت روی مسئله ای به نام شناخت خدا وتوحید که اصلی ترین مقوله است اصرار کرده است مسئله توحید اگربعنوان عقیده اخذ شد جزو اولین کارها که اسم کار هم عجیب است برایش گذاشتند یک اقبال قلبی است یک تمایل قلبی است از این انسان که باید برمبنای شناخت صحیح از مبداء هستی ومبداء عالم که صاحب کل عالم است و مالک انسان و همه چیز است قرار است که محبت او را تحصیل کند این محبت چیز عجیبی است مخصوصا دربعضی روایات روی این دست گذاشته شده است که اصلا جان دین محبت است یعنی اولا شما نگاه نکنید فقط به یک نماز به یک روزه به این که مثلا بانوی مومنه حجابش را رعایت کرد به اینکه به مال حرام دست نزدید به این که فحش ندادیم به اینکه دروغ نگفتیم اینها کارهای خوبی است به زیارت رفتیم مسجد رفتیم نماز خواندیم بسیار خوب ،اما آن معنایی را که جان دین معرفی شده است ، نص دین این است "هل الدین الا الحب ""به خاطر خدا دوست داشتن یک معنایی است ، دوست داشتن خدا اصل است به دنبال دوست داشتن خدا ، دوست داشتن کسانی که به خاطر خدا آنها را باید داشته باشیم بسیارمهم است یعنی رسما همان تصریح آیه که می فرماید : حزب الله خداوند یک حزبی دارد یک گروهی گروه خدا هستند گروه خدا باهم پیوند دارند پیوند قلبی دارند لذا مکرر در مکرر در روایات آمده است به مضمون های مختلف یکی را تبرک می کنیم ، به نص روایات سوال کرد حضرت رسول اکرم (ص) که " ای عری الایمان اوثق" کدامیک از حلقه های ایمان محکم تر است ؟ هرکسی حرفی زد یکی مطلبی را عنوان کردند مثلا کسی گفت نماز مهم است یکی گفت حج مهم است جهاد جنگ مهم است خیلی حلقه ای محکم از حلقه های ایمان است دربعضی روایات این است که حضرت فرمودند اینهایی که شما گفتید خوب است وفضیلتی دارد اما "" اوثق عری الایمان"" محکم ترین یعنی قابل اعتمادترین پابرجاترین حلقه های ایمان ، *احب فی لله والبغض فی لله *در راه خدا ودر راه رضای خدا محبتت را خرج کنید کسانی را می بینید خدایی هستند در راسشان پیامبر وآل پیامبر، امیر المومنین حضرت صدیقه ی طاهره امام حسن امام حسین بیاید برسد به امام زمان سلام الله علیه (عج )این ها را دوست داشته باشیم که فردا بگویند چرا اینها را دل دادید بگویید چون خداوند اینطور خواسته است خواستم اثبات کنم خدا را دوست داریم خدای ما فرموده کسانی راکه من دوست دارم دوست بدارید دل را انسان ببندد درساخته شدن انسان فوق العاده اثر می گذارد اگر دقت کنید هیچ عاملی به اهمیت این عامل نمی رسد می بینید بعضی بچه مسلمانها بعضی جوانها گاهی درکارهایشان یک اشتباهاتی دارند برویم اگر واکاوی کنیم می بینیم فلان کس را خیلی علاقه به او دارد فلان کس کیست اصلا ربطی به دستگاه خداوند ندارد کسی نیست که عظمت اطاعت دراو دیده شود فرض کنید یک امتیازی دارد آن شخص فرض بفرمائید فوتبالیست خوبی است فوتبال بازی می کند خیلی زشت است که یک جوان مومن مسلمان بگویدمن فلان فوتبالیست کافر را خیلی دوستدارم که درفلان کشوردوست یا دشمن است دوستی ملاکی دارد عیب است این ، عیب نیست که او هنری دارد واو یاد بگیرد اما عیب است که دلش را به او بدهد اگر دل به او بدهد رفتار او را قهرا تقلید می کند حتی ظاهرش را مثل او قرار دادن کم کم شخصیت او را ازدستگاه رضای خدا از مسجد رفتن از هیات سالم رفتن ازجلسات مذهبی رفتن پایش کوتاه می شود می گویدبا خود ، بااین شکل وشمایل رفتن که باعث می شود انگشت نما می شویم خودش دیگر نمی رود ، چرا به این شکل وشمایل در آمدید چه کسی اجازه داده است مگر شما بنده ی خدا نیستید مگر شما نباید دلتان پیش صاحب دل باشد صاحب دل به شما اجازه نداده است ، این خرابی خرابی ها درپی دارد لذا فرمودند که محکم ترین حلقه های ایمان * الحب لله * انسان برود دنیا قلبش را تنظیم کند دل به کجا وابسته است به چه کسی مایل است اگر دید به غیر دستگاه خدا مایل است این نشان این است که محبت دنیا دردل این شخص است محبت دنیا بیاید انسان اشخاصی را که دردنیا فقط بزرگ هستند وهیچ بزرگی آخرتی والهی ندارند هیچ شکوهه ، فردا هم اگر بمیرند بعد ازچند صباحی کلا ازیاد می روند چرا؟ دیگر به درد نمی خورند برخلاف دستگاه خدا دلت را می گوید به کسی بدهید که با دل دادن به او به حیات حقیقی نزدیک تربشوید به رضای خدا نزدیکتر شوید به آن شخصیتی که قرار است ساخته شود نزدیک شوید پیام داشته باشد به شما دل به علی اکبر دادن دل به حضرت ابوالفضل دان دل به علی (ع) دادن با یک کلمه اگر این شخصی که دل به امیر المومنین داده است یک کلمه را بفهمد که از فلان کارمند علی علیه السلام بدش می آید زود ترک می کند بعد مدتی وجدانش با او حرف می زند شما که می گویید علی علی ، واقعا راست می گویید

می گوید راست می گویم شوخی ندارم ریاکار نیستم دروغ نمی گویم واقعا علی را دوست دارم خودش به خودش تشر می زند واعظ درونی نفس لوامه به صدا درمی آید ، چرا مثلا فلان جا حقه بازی کردید چرا به فلان مال دست درازی کردید چرا به ناحق حق کسی را ضایع کردید چرا که آن محبت انسان ساز است آن کانون محبت را بدانند عزیزان بیشترین حظ واهتمام را به این داشته باشیم اولیاء الهی را بشناسیم بشینند هرموقع یاد بنده صالح خدا شد به عظمت یادش کنند ، این به عظمت یاد کردن کم کم به دل انسان جایگاه او را دلش تثبیت می کند ، اسم دشمن خدا ویا دشمن اهل بیت ورسول الله آمد بی تفاوت رد نشوند در دل باید حتما احساس برائت وفاصله بدهد ، نه ما با ابولهب ها نیستیم ما با ابوجهل ها نیستیم ما با یزید ها نیستیم ما با معاویه ها نیستیم ما باهارون ها نیستیم مابا مامون ها نیستیم من با متوکل ملعون نیستیم کسانی که به اهل بیت جفا کردند با همشان یک نیستمی ما با بنی امیه نیستیم ريا، این نیستم ها دل را آزاد می کند بله آنها اسیر دنیا بودند پس ما نباید اسیر دنیا باشیم کم کم محبت دنیا اگر نشانی هم دارد کم می شود کم می شود تا خالص دل می شود برای خدا این بالاترین وارزشمند ترین نشان شخصیت یک مومن است اگر به ما وشما بگویند که این شخص چقدر ازایمان بهره دارد نباید فقط به نمازش نگاه کنید نباید به روزه اش نگاه کنید ببینید چطور عشق می ورزد به رسول الله که ازآن می شود فهمید چطور عشق می ورزد به خدای رسول الله ،چطور عاشق حسین است چطور عاشق امام زمان است عشق زبانی نه عشق برای زبان نیست از زبان گاهی عشق درمی رود

عاشق خودش را نمی تواند نگاه دارد حرف می زند والا عشق سری است قلبی بین عاشق ومعشوق ، البته دید معشوقش خوشش آمد زیاد یادش می کند یاد باطنی همیشه یادبیرونی هم هرجا دید محبوبش خوشش می آید ، ان شاءالله این معنا را درنظر داشته باشیم تا خداوند متعال عالی ترین بهره ی از دین حقیقی را به ما نصیب فرماید ....

صیرفی : خیلی متشکر وممنونیم ، محضر قرآن کریم مشریف می شویم دل وجانمان را صفا می بخشیم برمی گردیم بخش پایانی را محضر استاد غفاری عزیز خواهیم بود .

بسم الله الرحمن الرحیم

با افتخار خدمت شریف تان هستیم حاج آقا..

استاد غفاری : اولا خواهش می کنیم چون که درقسمت قبل عرض کردیم آنجایی که محبوب دوست دارد که محبش بگوید اورا دوستش دارد دارد درهمین محوطه دنیوی دارد که می گوید دریک مجلسی باید بگویید درآنجا تا بفهمند که شما عاشق ما(خدا) هستید ،معشوق حقیقی دوست دارد .

پیامهایی که ما محضر عزیزان می دهیم باید منتشرش کنند بایدعطر رایحه ی معنوی این پیامها بااخلاص نه با اثبات خود که ما بلدیم که خراب می کند این چیزها را خودنمایی واقعا باخدا قرار بگذارند درنزد رفقایشان درنزد دوستانشان گاهی کلیپ هایی راتهیه کنند ازبرنامه های علمای ربانی اساتید خوب دراین برنامه می آیند بنده عرض نکردم حتما برنامه ای راکه بنده هستم این ناچیز هست یقینا وظیفه بدانند که محبوب دوست دارد پیامهایش پخش شود دراین زمانه ای که رسانه ها چقدر شیطانی عمل می کنند ما باید سهم داشته باشیم ازغربت دربیاوریم پیامهای الهی ،با این قصد اصلا که می گوید خدایا چون می خواهم بگویم دوست دارم این ها را می خواهم پخشش کنم با این معنا پخشش کنند عزم قلبیشان راهمین قرار بدهند چه بسا کسی را یقینا اثر می گذارد وزنده اش می کند ازغفلتی بیرون می کشد یک ان سبس می شود یک یا "الله "می گوید درنامه عمل مایی که اینرا نشر داه ایم ثبت می شود ماهم سهم داریم ماباعث شده ایم گاهی ازگناهی عقب می کشید معصیتی را نمی کند ؛ عزبزان مسئولیت بدانند برای خودشان چه دانشجو باشند چه دانش آموز باشند چه کاسب بازار باشند اگر از عهده شان برمی آید خوب می گویند ما طلبه نشدیم حوزه نرفتیم اما این پیامهایی که حاصل کسانی است که علمای ربانی این ها را فرموده ، اینها حرف بنده نیست اینها اینها کلامات قرآن است کلمات اهل بیت است که درروایات به حسب آن نقل ها می آییم وآنچه را که اجازه داریم نه هر روایتی را نه هربیانی را یقینیات از معارف را ما موظفیم که نگذاریم گم شوند حالا ما این خدمت کوچک را که واقعا کوچک است وشرمنده هستیم عزیزان ببینند علمای ربانی مطالب می گویند بزرگان ، این ها را سهیم باشند ونشرش دهند واین یک ، چیزی که مانع این معناست که عبارت است که این محبت به خاطر خدا که عرض کردیم مهمترین عمل باید حساب شود ومحکم ترین حلقه ی ایمان ، یک چیزهایی این را تقویتش می کند ویک چیزهایی صدمه می زند ، حضور در مسجدی که برنامه ی الهی در آنجا زنده است حضور در مجالس علم ، علمی که می گوییم منظور علوم آخرت است علوم تربیت الهی است حضور درمجالس عزاداری حضور درمجالس اظهار شادی برای اهل بیت مجالس سالم مجالس کاملا بااخلاص ودارای شرائط تقویت می کند نشست وبرخاست باکسانی که دلشان با خدا واهل بیت است انسان را تقویت می کند می شناسم بعضی از بندگان خدارا که اینها یکی ازکارهاشان عبارت از این است رفتند شناسایی کردند بعضی ازافرادی را که این بنده خدا جوان بیست وپنج ساله است می رود با پیرمردی هفتاد ساله شصت ساله خوب سن شما آخر نمی خورد می گوید فلانی پیش او واقعا حالم خوب است یک کسی است که عمرش را جدا تلاش کرده است با سلامت باعشق به اهل بیت گذرانده پیشش می نشینیم مثل این که در بهشت نشسته ایم شوق به رضای خدارا درما زنده می کند یاد ابی عبدالله را ازته دل می برد ، یاد علی (ع) را از ته دل می برد امام زمان را یاد می کند چشمانش پر می شود از اشک شوق واقعا می بینیم ساختگی نیست ، بله انسان اینها را شناسایی می کند وبرعکس ازکسانی که گویا قسم خورده اند نام رسول الله را نبرند درمجالسشان چقدراینها غافل هستند کسانی که گویا قسم خورده اند از هرچه سخن شود نام علی ( ع ) نیاید نام امام زمان صلوات الله علیهم اجمعین نیاید این جفا است این چه مسلمانی است شما نیاز دارید رسول الله شفاعتتان کند یادش را تبلیغ کنید ، او رسول خداست ، بالاترین مخلوق خداوند است بگذارید با یاد او دلها به سمت دستگاه خدا کشیده شود ، بعضی ها جفاکار هستند یا نام حضرت می آید صلوات نمی فرستند یا بعضی صلوات می فرستند خیلی صلوات شل ول وخیلی آبکی ،خیر، با کمال شوق از ته دل با اخلاص

می فرماید از کسانی که سست هستند اگر دوری کنید به کسانی که قوی هستند از لحاظ روحی از نظر صدق قوی هستند با صداقت وصفا ، نمی گوییم زیاد هستند

متاسفانه محدود است انسان برود این ها راپیدا کند وبه برکت مجالس اینها ان شاء الله زندگی ایمان خودش را حقیقیتا پاس بدارد .

صیرفی : خیلی متشکر وخیلی ممنونیم ....

ما شبهای جمعه که پخش شما صورت می گیرد به واسطه ی شب زیارتی سید الشهدا علیه السلام که هست می خواستیم خواهش کنیم ازحضور شما ،یکی از برکات این شده است که شما پایان جلسه چند دقیقه ای را به ذکرتوسل به آستان مقدس حضرت سید الشهداء علیه السلام دارید ...

استاد غفاری : امیدواریم ما که بسیار مقصریم غفلت زیاد داریم دنیا زدگی ، با یاد ابی عبدالله ان شاء الله دستی غیبی بیاید وروح ما را ازاین تاریک خانه انسان بکشد بیرون ....

صلی الله علیک یا اباعبدالله ، یا مظلوم یا حسین ، این کلام را روزی بنده هست که ازمرحوم شوشتری آن مرجع عالیقدر ، هم مرجع بودند وهم ذاکر حضرت ابی عبدالله بودند بسیار عجیب بودند ، از ایشان نقل شده اند این فراز که آنقدر پیامبر اسلام خصوص پیشانی اباعبدالله را بوسه زده بودند که یک درخششی درپیشانی مبارک حضرت بود ، ایشان تعبیرش این است ، نمی دانستند افراد دیگر علی القاعده امیر المومنین می دانستند حضرت صدیقه طاهره می دانست امام مجتبی می دانستند اما افراد دیگر نمی دانستند رمز این بوسه چیست تا درآن آخرین لحظات ابی عبدالله درآن زمان خستگی حضرت که تشنگی به شدت فشار آورده است فشاری که دربعضی کلمات بطوری نقل شده است که خدامی داند دل هر انسان منصفی را بدرد می آورد ولو به امامت حضرت قائل نباشد تشنگی از یک طرف جنگ از یک طرف حفاظت ازحریم حرم ازیک طرف ، آوردن شهدا ازمعرکه به سمت خیمه از یک طرف ، ابی عبدالله خیلی خسته بودند خون از بدن مطهر رفته زخمی شدند درآن لحظات آخر تعبیر مقتل این است ، *وقف یستریح ساعه * حضرت برای این که یک مختصری استراحت کند یک توقفی کردند یک نانجیبی از دشمن ناگاه سنگی سنگین را پرتاب کردند به پیشانی مقدس حضرت اصابت کردند تعبیر مرحوم آقای فلسفی رحمه الله این است که اگرسنگ مختصری پوست را خراش بدهد یک چند قطره خون می آید اما نقل مقتل این است آنقدر خون آمد صورت مبارک حضرت خضاب شد وحضرت گویا ناچار شدند که دامن مبارکشان را بلند کردند که این صورت را پاک کنند خبیثی ازاین فرصت شیطنت کرد وتیری به کمان گذاشت و قلب مقدس ابی عبدالله را نشانه گرفت ....

صلی الله علیک یا اباعبدالله

صلی الله علیک

صیرفی : السلام علیک یا ابا عبدالله

السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین

الهی چنان کن سرانجام کار

توخوشنود باشی وما رستگار

دسته بندی :