یاد خدا 22 آذر 1400
درس های ماندگار از نهج البلاغه با حضور دکتر اسماعیلی
(متن برنامه 22 آذر 1400)
صیرفی: الذین آمنو و تطمئن قلوبهم الی بذکرالله تطمئن قلوب
*در خانه ای که نور ولا موج میزند *آرامش امید و صفا موج می زند*
*درزندگی به سبک ائمه یقین بدان* دارد همیشه یاد خدا موج میزند*
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکش اللهم صل علی محمد وال محمد
وعجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف سلام خدا بر امام
مهدی (عج )وسلام خدا به شما اهالی ارجمند یادخدا وقتتون بخیر خیلی خوش آمدید
خدارو شکر میکنیم که همنشین شما عزیزان باشم الحمد الله رب العالمین که این
لحظات به یاد خدا هستیم افتخار دارم در خدمت سرورعزیز جناب دکتر اسمائیلی
عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و استاد محترم حوزه ودانشگاه هستیم.
آقای دکتر سلام علیکم
دکتراسمائیلی : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم درود خدا بر شما وهمکاران شما و
تک تک بینندگان عزیز که اصحاب قرآن و نهج البلاقه هستند وخدا این توفیق را به آنان داده که با معارف دین بابیان امیر المومنین آشنا بشوند.
صیرفی : نهج البلاقه شاه بیت جلسه ای است که خدمت شما هستیم که حضور چند ساله دکتر اسمائیلی دربرنامه به یاد خدا قرین کلمات امیرالمومنان علی (ع) بوده .
خلاصه جلسه قبل در خصوص شبه هات:
شبهه سازی مشتبه کردن احکام خدا اولین گام برای سقوت از مقام عالی انسانیت به
عمق جهنم، خواهش می کنم این جمله را توجه کنید این کار شیطان است.
خیلی جالب است 4 بار این آیه در قرآن کریم تکرار شده است عینا این آیه شریفه در
قرآن تکرا شده * ولا تتبو خطوات الشیطان* خطوات جمع خطبه به است یعنی گام.
پیامبر میفرمایند علی جان آن فته در این آیه قرآن آمده وخیلی سخت این است که
مردم حرام خدا را *به شبهات الکاذبه* یعنی واقعا شبهی نیست سوالی نیست تردیدیم
نیست تردید می سازند شبهات دروغین حرام خدا را*یستحلون*می خواهند حلالش
کنند.
* ولاهوا ساعیه*شبهاتشون کاذب ریشش هوای نفس.
روش قرآن که عالی ترین مطالب و دقیق ترین نکته ها باید با مثال و قصه برای
مردم گفت. بخش عظیمی از آیات قرآن قصه این جاس سوال نیست کتابی که آمده
وآخرین کتاب الهی و بع از این هیچ کتاب دیگه ای نمیاد کتاب هدایت بشردر همه
زمان ها و در همه مکان ها در هر سطحی که می خواهند باشند. از راه قصه گویی
هم استفاده می کرده ،میگم قصه گویی هم به دلیل آن برهان حکمتی که شمافرمودید
لازمه ،برهان و حکمت با همه ارزشی که داره اولا مخاطبش محدود، همه کس اهل
استدلال نیست، ثانین اثرش دیر دیده میشود ، مولوی میگوید بعضی ها هم مخالفشن
میگویند پای استدلالیان چوبین فقط با استدلال عقلی و این ها آدم به جایی نمیرسد.
زبان موعظه و زبان قصه این را باید اضافه کنیم به نظام تربیتی خدا. اولا توجه
کنیم شنیدن قصه وعبارت دیگه تاریخ اینکه درگذشته چه اتفاقی افتاده یه نیاز روحی
برای انسانه انسان اصولا کنجکاوه انسان دوست دارد بداند قبل از اون چه اتفاقاتی
افتاده چه کسانی اومدند چه شدند واین ها خیلی اثرگذاره این نیاز فطری انسان را
خدا وانبیا بهش توجه کردند ولذا اینهمه از آیات قرآن سرگذشت گذشتگانه چقدر قرآن
میگه برید بگردید *فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین* تشویق این
است که انسان با گذشتگان خودش آشنا بشود پس یکی اینکه نیاز انسانه ،وهم اینجا
میخوام به سیاست گذاران کشور وبه مدیران آموزشی کشور عرض کنم وظیفتونه که
این نیاز را برطرف کنید کتاب قصه خوب از بهترین کارهایی هست که باید
صورت بگیرد قصه های خوبی که شما بتونی با خیال راحت به بچه بدهی بخونه
یکی که نیاز روحیه دومین موردی که عرض کردم زبان قصه ومثال زبان همه
کس فهمه ازیک حکیم برجسته تا یک عوام بی سواد بامثال مطلب را متوجه میشود
ولی با حکمت و برهان همه کس متوجه مطلب نمیشود همه مشتری مثال هستن
برای همینه که قصه گوها درهمه تاریخ پر مشتری بوده اند همین الان درزمان ما
رمان یکی از پر رونق ترین چیزهایی هست که مردم بهش توجه میکنند میخونن
د واثر هم داره ومتاسفانه ما بی توجه هستیم رمان خوب قصه خوب هم نیاز انسانه
وهم همه کس فهمه وهم اینکه اثر میگذاره ،گاهی یک مثال بیشتر از هزار استدلال
در روح انسان بیشتر اثر میگذارن ولذا خدا به پیامبرش ،که عقل اوله، عقل کله،به
پیامبرش می فرماید*فقصص* درکنار کارهای دیگه ای که میکنی برای مردم قصه
هم بگو،اما نه قصه به معنای سرگرم کردن مردم این یکی از اشتباهات ما هست در
قصه همیشه باید یک پیام باشد به گونه ای که اصل چیزی که ذهن مخاطب می ماند
آن پیام باشد البته هرچه باظرافت و سنجیده تر بهتر،اما اگه ما بخواهیم قصه بگوییم
برای سرگرم کردن خودمون ،اون نه تنها مفید نیست بلکه باید باهاش مقابله هم کرد امیرمومنین وارد مسجد شد دید یک نفر ازمسجدی ها که آمده عبادتی کند نمازی
بخواند دوتا حدیث بشنود برود اینها را سرگرم قصه های بی حاصل کرده
امیرمومنین گفت ازمسجد بیرونش کنید تو یک روایت هست حتی حضرت گفت تنبیه
ش کنید که وقت مردم را با داستانهای بی حاصل میگیرد قصه میخواهیم اما قصه
های راست و درست وپندآموز همین قرآن شریفی که دست من و شما هست وبخش
عظیمش قصه های قرآنه می فرماید ما هرقصه ای برای شما گفتیم بلحق گفتیم یعنی
هم اصل قصه درسته داستان سرایی نکردیم افسانه بافی نکردیم واقعیات را برای
شما گفتیم یک ،دوم اینکه بدردتون میخوره و لذا تو بحث قرآن شما یه جزئیاتی که
بدرد نمیخوره نمیبینید مثلا وقتی داستان یک پیامبر را برای شما میگه فقط اون تکه
هایی از زندگی پیامبر را برای شما میگه که امروز به دردتون میخوره قرآن وقت ما را نمیگیره برای افسانه بافی هایی که سودی برای ما نداره این یکی از نیاز هاست
که عرض کردم مربیان و ملعمان وسیاست گذاران فرهنگی کشورباید خیلی بهش
توجه کنند.
مخصوصا قصه برای کودکان البته قصه برای بزرگسالان هم لازمه و فقط برای
کودکان نیست مخصوصا قصه های مربوط به سنین پایین ازچیزهایی است که مورد
توجا قرآن ونهج البلاغه است حالا میخونیم عبارت امیرالمومنین (ع)خود
امیرمومنان برای بچه هش قصه میگفت قصه های گذشتگانش را میگفت والبته از
اون قصه ها براشون نتیجه میگرفت که حالا زندگی امروزتون چجوری باید باشه به
گونه ای قصه را روایت میکردند که آنها خودشان میفهمیدند چه پیامی دارد.غرض
این است که این یکی از نیازها است و امیرمومنین (ع)به تبعیت از قرآن این توصیه
را به ما کرده که هم قصه قصه درستی باشه وهم پیام صحیحی را باخودش منتقل کنه
این یکی از نیازهاس که درقرآن بارها و بارها بهش توجه شده وما توصیه شدیم به
خواندن ،قصه ،قصه انبیا ،قصه علما ،قصه شهدا قصه فضلا،قصه مومنانی که
دریک لحظه یک تصمیم درست گرفتند و هم خودشون دردنیا خوشبخت شدند و هم
سرمشقی برای بقیه شدند تا قیامت .
صیرفی:خیلی متشکرم و ممنونم محضر قرآن مشرف میشویم باافتخار وبرمیگردیم و
خدمت استاد اسمائیلی بزرگوار خواهیم بود.*
خدمت استاد اسمائیلی بزرگوار هستیم فرمودند به قصه شنیدن هم خودمون وهم
فرزندانمون را توصیه کنیم قصه ای که باید درش پندی باشه و مفهومی را منتقل کند
حالا قسمت پایانی صحبتشون این بود که خواندن وشنیدن قصه های علما وفضلا
وخوبان وکسانی که یکبار یک تصمیم بهنگامی گرفتند.
استاد اسمائیلی :خوش به سعادتشون ،بله باید از اون ها یاد گرفت این از سفارش
های امیرمومنین است نه فقط به ما حتی به فرزندانش ببینید پدری مثل علی به
فرزندی مثل امام حسن توببینید چطور توصیه میکنه نامه نهج البلغه ازاین جهت هم
خوندیه که پدرها یک بار بخونند ببیندد چطور با بچه هشون سخن بگویند چقدر با
لطافت چقدر با مهربونی کلمه به کلمه اش با حرارت قلب یک پدر آمیخته است
چقدرقشنگه یکی از توصیه هایی که امیرمومنین به امام مجتبی میکنه و درواقعا به
همه ما چون امیرمومنین پدرهمه ماست پدر این امته پیامبر فرمود *انا و علی ابوها
هذه الامه* ماپدران دلسوز این امتیم . ازجمله سفارش هایی که علی به امام حسن این
بود * اعرض علیه اخبارالماضین* عرضه کن به قلب خودت داستان پیشنیان خود
را داستان پیشینیان را ،عرضه کن یعنی چی؟ یعنی او آمادگی داره مشتری هست
هست تو هنر داشته باش بهش عرضه کن حالا اگه بخواهیم مدیریتی عرض کنیم به
سیاستگذاران فرهنگی کشور باید عرضه کنند به دلهای آماده دانش آموزان
عزیزانمون *اخبارالماضین*را داستان گذشتگان،باید با تاریخ خودمون آشنا باشیم
باید قصه گذشتگان وپیشینیانمون کاملا آشنا باشیم این هویت ماست هویت دینی هویت
ملی ماست نمیخوان نکاتی بگم که بعضی ازقصه های جنگ 8ساله خودمون را باید
به جوانان گفت ،بعضی ازاین قصه واقع انسان ساز هست باید تاریخ جنگ را خوند
اینها را باید عرضه کرد به مردم و هرکس به خودش عرضه کنه *وذکره بما اصاب من کان قبلک *حضرت فرمود به خودت یاداوری کن سرنوشت کسانی که پیش
ازتو بودند ببین چه کسانی بودند چه کردند وچه بر سرشان آمد مگر جنابعالی تافته
جدا بافته هستی مگر خدا برای تو یک کتاب دیگه نازل کرده اگرقرآنه می فرماید من
با شما همانطور رفتار میکنم که با پیشینیان شما رفتارکردم سنت های الهی ویعنی
قوانین حاکم برزندگی بشر وگردش جهان هستی قرآن میفرماید
هیچوقت عوض نمیشه برای همه ثابته فرمود:*و ذکره بما اصاب من کان قبلک*ببین
کسانی که پیش از تو بودند سرنوشتشون چی شد خوباشون چی شد بداشون چی شد
فقط هم داستان خوبان را نباید بخونیم باید داستان بدان را هم بخونیم ببینیم سرنوشت
اونها هم چی شد قرآن همانطور که قصه موسی را برای ما میگه وسرنوشت او را
بیان میکنه قصه فرعون وبدان را هم میگوید بدان هم بخشی ازتاریخ هستند تاریخ را بدان هم ساختن اونه هم مشارکت داشتند باید ببینیم با هم چه کردند *وسر فی
دیارهم *اگه می تونید وتا جاییکه میتونید بگردید درسرزمین های اونها دردیار اونها
گردشگری ،که این همه ازحوزه هایی است که باید تقویت بشود گردشگری را ما
فقط به عنوان اوقات فراغت و پر کردنه،اینها نیست ،گردشگری یک دستور قرآنی
هست ایجاد تسهیلات برای
اینکه مردم بگردند باآثار باستانی آشنا بشوند آثارباستانی خودش مرور تاریخه
برای کسانی که میروند اگر با دیده عبرت بین نگاه کنند*وسر فی دیارهم واثارهم
*بگرد درسرزمین های اونها وآثاری از اونها که باقی مونده اینها را ببین *فنظر
فیمافعلوا عما انتقلوا واین حلوا ونزلوا*بله خب وقتی قصه ای را میخونی از
خوبش وبدش اگه میری موزه ای میبینی اگر یک آثار باستانی میبینی همیشه این
سوال را برای خودت مطرح کن که چی شد چه پیامی برای من در این نهفته است
*فنظر فی ما فعلوا *چه کردند *عما انتقلوا*چی دادند و چه بدست آوردند خوبان
وخوشبختان چی دادند و چی بدست آوردند بدان ونگون بختان چه دادند وچه
دست
آوردند حساب کن دیگه اگه آدم به این معنا که سودا طلب باشه عیبی نداره سود
خودشو ببینه ولی سود معنوی سود اخروی ببین چه کردند وازچه دست کشیدند
*واین حلوا *به کجا رسیدند کجا هستند الان اونها که اونها که یک ملت و دوملت را
به سختی انداختند تا مثلا دو روز بیشتر حکومت کنند کجا هستند الان *ونزلوا*در
کجا سامان گرفتند الان کجا خوابیدند کجا هستند الان صدام الان کجاست اینهمه شهید
اینهمه جانبازاین همه جنایت الان کجاست آخر سرنوشتش چه شد باید ازاینها استفاده
کرد یاد گرفت این توصیه حضرت امیرمومنانه چون حضرت آشنا هستند با نیازهای
فطری ما می فرماید شما عرضه کن برخودت داستان پیشینیان را ویاداوری کن به
خودت سرنوشت اونها را ببین کجا بودند برو اوجا بگرد آثاری را که ازاینها باقی
مونده ببین با دیده عبرت که چه از دست دادند و چه بدست آوردند کی برنده شده
وکی بازنده شده .
صیرفی:خیلی متشکریم آقای دکتر استفاده کردیم داستان قصه برای ما خیلی میتونه
عبرت آموز باشه این روزها فکر میکنم فرزندان کوچک جامعه ما نسل ده 80دو
90با موضوع قصه وکتاب فاصله گرفتند و فضای مجازی خیلی براشون پررنگ
شد واین فضا هم خیلی براش فکری نشده و استوری ها ی بدرد بخری نیست یا اگر
هم که هست
دکتر اسمائیلی :ما خطا کاریم ما شرمنده مردم هستیم خیلی لز نیازهای فرهنگی وغیر
فرهنگی مردم زمین مونده نهج البلاغه بخونیم برای همین که با نیازهامون آشنا بشم
و ان شاالله جبران کنیم کم کاری های گذشته را همی جا خواهش میکنم از کسانی که
دست به قلم داره شروع کنه و داستان بنویسه وداستان خوب بنویسه برای نسل هایی
که شما دارید اظهار نگرانی میکنید براشون خدا ان شاالله بهشون توفیق بده وما
شاهد کتاب های قصه اثرگذار باشیم مخصوصا برای جوانان و نوجوانان باشیم ان
شالله
صیرفی : ان شاالله .حالا کارهایی شروع شده بعضی بازی های رایانه ای خوب
طراحی شده ،با مفاهیم خوب دفاع مقدس و چیزهای دیگه ،کتابم همینطور اما خیلی
کمه مخصوصا تعداد کتاب قصه هایی که ترجمه شده بود ومفاهیمش بیهوده بود
خیلی بیشتر از کتابهای قصه خودمون بود ،
استاداسمائیلی :باید کتابهای متعدد داخلی برای انتخاب بیشتر باشه
صیرفی:ان شاالله اونروز برسه .الهی چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و
مارستگار.