یاد خدا 5 اسفند 1400
آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن برنامه یاد خدا 5 اسفند 1400)
صیرفی:بسم الله الرحمن الرحیم
الذین آمنوا وتطمئن القلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن اللهم صل علی محمد سلام خدا بر اهالی رجبیون سلام خدا بر شما وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید خداراشاکریم که در این ماه رجب در کنار شما سروران گرامی هستیم توفیقی است از سوی خداوند متعال که در خصوص تفسیر قرآن در حضور شما ارائه درس نماییم در محضر استاد گرانقدر و عزیزمان هستیم استاد عزیز غفاری که قدم بر چشمان ما نهاده آقا سلام علیکم
استادغفاری : سلا م علیکم و رحمه الله بر شما مشتاقان بر شما تشنگان معارف الهی عرض ادب و تهیت دارم و امیدوارم از لحظه لحظه ی عمر مبارکتان بیشترین بهره و سود را با تقویت مبانی معرفتی در این ماه مبارک رجب را با آمادگی وارد ماه های شعبان ورمضان بشویم
صیرفی: خیلی متشکرم از تشریف فرمایی شما آیات الاخلاق عنوان درس ماست در روزهای پنج شنبه که به خدمت استاد غفاری عزیز برسیم و آیاتی که توصیه های اخلاقی دارند را بیان کنیم .خلاصه جلسه گذشته را با هم مرور می کنیم و برمی گردیم.
خلاصه هفته گذشته :
انسان دیندار حقیقی باید مراقب همنشین هایش باشد که با چه کسانی همنشینی میکند علمای اهل معنا گفته اند ازآیات و روایات استفاده کرده ،همنشین از همنشین خو می گیرد با تندخوها باشید تند میشوید با خسیس ها باشید خسیس میشوید با انسان های بد دل بنشینید بد دل می شوید و به زمین و زمان معترض میشود از خود غافل می شوید بساری در جامعه هستند و وا اسفا که فقط این آدمیزاد هوش خود را صرف عیب جویی واعتراض به دیگران قرار دهد.
مضمون آیه این هست که در روز قیامت"و قدمنا ما الی عملوا من عمل"عمل انجام دادند خیلی عمل های خوبی انجام دادم همه آن را تباه کردیم.امام می فرماید که اینان اعمالشان به قدری پاکیزه بود در اعمالشان نشانه اطاعت خدا بود،مثلا دعای کمیل و نماز خواندن لکن این ها کسانی بودند که یک در حرام که باز می شد از آن دست بر نمی داشتند.
صیرفی:
۳۰۰۰۰۷۲۰ راه ارتباطی ما با شما عزیزان و شماره ی ۱۶۲ می باشد yadekhoda_qtv صفحه مجازی برنامه یاد خدا هست. ارسال مطالب به دوستان هدیه ای ناب به آن هاست.
خدمت سخنان گوهرباراستاد غفاری هستیم.
استاد غفاری :بسم الله الرحمن الرحیم
این آیه را بنده ،حضرت عالی و بینندگان به عنوان یک هشدار الهی دریافت کنیم که خدای متعال هم ما را دعوت کرد به یاد خودش و هر کار که انجام بدهیم باید بایاد او شروع شود.لذا دستگاه خدا با یاد خیلی کار دارد یادعمیق هست یاد صرفا یک نگاه گذرا نیست نگاه گذرا نامش خطور هست آن خطورها که عمیق می شود توجه درباطن انسان ایجاد می کند پناه بر خدا از افرادی که وارد معصیت می شوند همان یاد های فاسد خطورات فاسد به سمت عزم و شوق به سمت گناه حرکت میکند لذا عالی ترین وفطری ترین دستورکه اساس سیر به سمت کمال هست "فاذکرونی اذکرکم "متوجه من باشید من را یاد کنید یاد مبدا که یاد همه خیرات است و یاد معدن همه رحمت است و همه عظمت عالم می باشد با این یاد انسان خط سیرش را گم نمیکند این را خداوند به ما دستور داده واین یاد عرض کردیم که بزرگان فرمودند که فقط سبحان نیست که آن هم باید با الطفات باشد نه فقط صلوات فرستادن هست که باید باشد نه فقط یاحسین گفتن است که باید باشدبلکه آن یاد یک ، توجه باطنی که من پیدا کردم آن را که مالک من هست و همه ی وجودم از ناحیه او نعمت دریافت کرده با این پیدا کردن حقیقت یاد ومصداق کامل یاد فرمودند " ذکر الله عند حلاله و حرامه" من که باید و نباید ها را وقتی یاد گرفتم هنگام عمل باید یاد خدا باشم این حرف را می زنم چون متوجه خدا هستم این حرف را نمی زنم چون متوجه او هستم ، فلانی بدی کرد بودند کسانی که بنده خدایی که از افراد اهل مراقبه برآنان بد می کردند اما بخاطر خدا چه صبرهایی پیشه می کردند چرا؟وچون در محضر خدا هستم من وظیفه ام صبر است اینجایی که جواب متینی داشتند در بعضی روایات آمده یک کسی اگر شما را دشنام داد و به شما بد گفت در روایتی از امام صادق (ع)آمده که به کسی که مشتاق سیر بندگی بود بگو شما این نسبتی که به من دادید اگر راست باشد از خدا می خواهم که مرا ببخشد اگر دروغ باشد از خدا می خواهم که خدا شما را ببخشد یعنی با این مدل جواب دادن میخواهد او را از غفلتش خارج کند که تعارف ندارند نمی خواهند که به اصطلاح جا نماز آب بکشم و خودم را موجه جلوه بدم پس در کلمات گفته شده به سلمان کسی توهین خیلی بدی کرد که دور از محضر او،ریش تو بهتر است یا دم آن حیوان نجس العین ،دور از محضر سلمان جواب داد و گفت نمیدانم گفت یک صراطی هست در روز قیامت اگرموفق شدم که از آن عبور کنم ریش من بهت هست و اگر ثابت شدم در جهنم دم آن حیوان بهتر است، هر کسی برخورد می کرددقت کنید خدا میخواست شما چطور برخورد کنید شما مواجه بایک مال دست نگه داشتی آن یاد خداست خدا میداند من بنده او هستم حق ندارم به این مال ، به آبروی کسی مواجه شدم خدا میداند که من حق ندارم به آبروی کسی هتک کند دیگران هتک میکنند و در این مقابل مسئول هستند من نمی خواهم مسئول آبروی کسی باشم نمی خواهم بدهکار باشم این ذکر انسان را با شکوه می کند و اگر این نباشد چه می شود این نباشد متاسفانه بازارمان همین بازارناراحتی میشود بعضی اداره ها که میبینید متاسفانه که درونشان مشکلاتی است و همین طور می بینیم در بعضی موارد حقوقی ضایع می شود از بیت المال
می بینیم که در خانواده ها چه دلخوری ها پیش می آید وضع دادگاه های ماچرا؟ چون ما دور شده ایم از یاد خدا انسان که دور شود اسیریک دشمنی به نام هوای نفس شده ایم و نفس درونی نفس عماره می کشاند به سمت بدی، می کشاند به سمت خراب کردن و سمت جنگ وجدال وافساد ،نمی کشد انسان را به راه باطل به سمت اصلاح نمی کشاند ولذا هشدار داد بدنبال اینکه دعوت کرد به اینکه متوجه من باشید ،که متوجه من باشید و حقیقت بندگی با توجه شکل می گیرد "من اعرض عن ذکری" اگر کسی بنا را گذاشت که گستاخی کند از توجه من رو گرداند و حق خدا را ضایع کند مجازاتش این هست "فان له معیشه ضنکا "به یک فشار و تنگی در زندگی گرفتار خواهد شد و فقط فقر نیست که گاهی پول دارد با چه بدبختی زندگی مي کنند فقر یکی از آنها هست وبعضی از این افراد با چه حال بدی زندگی می کنند وچون ما خودمان دیدیم که پول دار های بیچاره در درونشان و خانواده هاشان چه اوضاع فلاکت باری و جنگ و جدلی دیده شده که بر سر این پول برپاست وهمچنین بعضی افراد غرق در ناز و نعمتند همسر او و از بیرون از خانه کسی را آورده به عنوان پزشک و جهت زود تر خلاص شدن این خیلی باعث زحمت شده، از این بی وفایی ها مال پول هست و اگر انسان گم شد کسی که خیال میکرد به او وفادار هست با پول او را می فروشد در این موضوع حساس ممکن است حتی فرزند خود را رها کند برای پول پسر دیده ایم که در برابر پدر خود جهت نزاع حتی کارشان به بیشتر از یک دعوای معمولی رسیده و حتی موجب مرگ یکی از طرفین شده است و به همین دلیل است که بعضی ها این راه را گم می کنند فرمودند از راه من جدا نشوید در اکثر راه خدا شیطان نشسته است واین راه شما را بیچاره و پراکنده می کند، این پیام قرآن که می فرماید اگر از من دور شوید من برای شما زندگی تلخی رقم می زنم و اسیر می شوید زندگی خسته تان میکند و هر جا را می خواهيد اصلاح کنید جای دیگر خراب می شود این دلبستگی انسان را واقعا بر هم می ریزد روز قیامت هم کور محشور می شود میگوید خدایا من چشم داشتم خطاب می آيد وقتی آیات ما آمد شما چشم بستید و نشانه ها را ندیدی پیام فرستادیم که دنیا وطن نیست کور محشور می شود آنجا که شدیدا به دیدن نیاز دارد آیات ما را فراموش کردی " و کذلک الیوم تنسی "امروز هم تو فراموش شدی ، این بدترین مجازات برای شماست که خداوند که مالک همه چیز است او را طرد نماید فراموشی به این معنا نیست که خدا از یادش برود یعنی رحمتش و نعمتش را نصیبش نمی نماید و انسان اگر رها بشود بیچاره می شود ولو تصور کند چیزهایی دارد چون هر چه دارد وبال می شود و بر علیه او می شود متوجه می شود که اسمش در منطق دین استدراج قید شده است که اگر کسی دارای نعمت است و خیال کند خدا او را دوست دارد در حالیکه خدا خواسته اورا با این نعمت ها طرد کند تو برو با این ها مشغول باش با این چیزهای فانی،چرا؟ چون به ما بی اعتنایی وچون به حریم دستورات من و به حریم دستورات دین و اهل دین و مومنین پشت پا زده ای وخدا هم چنین می کند، لذا جدا در این ایام بسیار حساس مومن باید مراقب باشد و برای اين مراقبت باید مرگ باشد این روایت را از امیر مومنان عرض کنم گویا امیر مومنان به دل شما می رساند ما پیک حضرت هستیم" اوصیکم بذکر الموت و اقلال الغفله عنه"مرگ را یاد کنید و کم غفلت کنید از آن،یک شخصی بود به نام شیخ عبود مرحوم طباطبایی از ایشان نقل شده، وی شخص زاهدی اهل معنا و مراقبت بود زیاد به قبرستان می رفت گاهی مینشست و گاهی قدم میزد و یکبار برمی گشتند عده ای پرسیدند چه خبر؟اصرار کردند که ، نکته جدیدی خدا روزی تو کرده ؟
گفت قبر را برانداز کردم و از قبر پرسیدم که می گوید در روایات هست که مار و عقرب هست و مرده اذیت می شود آیا درست هست قبرها گفتند ما مار و عقرب نداریم هر کسی که میآید هرکس با خود می آورد باطن اعمال بد نیش هایی که به کسی زده عقرب دیده می شود هتک حرمت و دلی که سوزانده سوز مار هست هر جا شیطانی کرده شیطان با می آید این ها حقیقتشان در عوامل دیگر انسان را رها نمی کند کسی که خواست به یاد رفتن باس او بار خود را می بند بهترین توشه فرمودند تقوا هست.
صیرفی :محضرقرآن مشرف می شویم و برمی می گردیم .
سوره مبارکه اسرا تقدیم محضرتان شد با افتخار خدمت استاد عزیزمان هستیم
غفاری : چقدر این تلاوت زیباست واقعا نجات بخش هست این انسان بغیر از چشم ظاهری چشم حقیقت بین دارد که آن باید بیدار باشد آن گاهی در یک چوپان زنده هست گاهی خدای عالم شاهده اینان که به حسب ظاهر دارای شغل پستی هستند مثلا نگهبان جایی هست مثلا رفتگره مثلا یک مغازه دار کوچک هست یا حمال بار هست این چون اسباب خودبینی در وی کم هست واقعا آماده پذیرش یک فهم و درکی هستند گاهی یک معرفتی خدا به آنها عنایت می کند یک شخصی بار می برد فرد اهل معنایی به او گفت فلانی را نمی شناسی این محضر امام زمان مشرف شده من میدانم مقصود این هست که ما ننازیم به اینکه رئیس شده ایم در فلان جای مهم استخدام شده ایم اینها برای دنیاست ،خود من چه کسی هستم نظام آن شغل حقیقتی وآخرتی انسان بندگی خدا هست آن را گم نکنیم اگر آن را گم نکنیم با شکوه می شويم ولو از اهل دنیا کسی او را به حساب نیاورد پیام او در عالم ملکوت شنیده می شود همه بروند ممکن است هزار نفر دعا کند او با یک دعا بالاتر از دعای دیگران و اجابت از ناحیه خدای متعال دریافت کند در جامعه اگر بگردیم اینها را خواهیم دید مبادا دست کم بگیریم متاسفانه غفلت زیاد هست ما چه کار کنیم جز اینکه فرمودند "المؤمن مشغول وقته"بیننده هشیار بداند مومن بیکار نیست باید این چشم باز شود بخواهد از خدا ،خدایا من می خواهم چشم باطنم را باز کنی چشم باطن بخواهد بینا شود نباید چشم ظاهرش را بدنیا خیره کند امیرمؤمنان فرمود که خاصیت دنیا این هست کسی گر کسی هدف گرفت و خیره شد دنیا کورش می کند اما اگر کسی خواست به وسیله دنیا بینا شود عبرت بگیرد واقعا این پول به هیچکس وفا نکرده و نخواهد کرد ،پس من با این پول چه کنم واقعا دیدم کسانی را که صاحب ریاست بودند در آخر هم این ریاست ها وفا نمی کند بازنشسته می شود و می میرد مریض می شود ریاست چند روزی تاریخ مصرف دارد جاه و مقام دنیا جوانی و برو بیای انسان، هم همین هست بخواهیم بخواهیم از خالقمان،خالق من آن را به من نشان بده که من باید چه کسی باشم زیبایی بندگی را به من نشان بده، زیبایی نماز را به من نشان بده، زیبایی بودن با انسان هایی که حقیقتا به عشق تو زندگی مي کنند، حریم تو و دستورات تو را می شناسند و مراقبت می کنند زیبایی اینان را به من آشکار کن سان با توجه به این تلاوت هم بینا می شود و همشنوا ،آن زمان لذت عبادت نصیب انسان می شود شیرینی عبادت که بیاید معصیت تلخ می شود معصیت رفت کنار اساس سیر انسان به سمت خدا با ولایت الهی صورت می گیرد ما نیاز داریم به ولی خدا ظرفمان را آماده کنیم یقینا خدا افاضه میکند آن یقین در باطن انسان قرار گرفت حقیقت انسان قبل از اینکه بدنش از این دنيا خارج بشود دل او خارج شده، دلی که از دنیا خارج شد سیر نمی شود دلی که واز دنیا خارج شد با امام زمانش زندگی می کند یک زمان خدا این کرامت را می دهد و حقیقت امام زمان را میبیند نه فقط جسم مبارک در روایتی هست که شما مثال زده ای اینهایی که دارای شغل به ظاهر زیبا هستند مثلا ریاست یک اداره را به عهده دارند اما به تمسخر افراد زیر دست جامعه می پردازند و حرمت آن ها را پایمال میکنند امام صادق از مسجدی در حال خارج شدن بودند یکی از اصحابشان پیش آنها بود نابینایی از طرف مقابل می آمد حضرت به آن بنده خدا که پیش او بود گفت برو از آن نابینا بپرس آیا امروز من را دیده ای یا نه ؟ یعنی حضرت صادق (ع) این از امام فاصله گرفت و پیش نابینا رفت و گفت شما امام را دیده ای و میدانی کجاست؟ همین که این سوال را کرد نابینا به امام اشاره کرد و گفت آقا آنجاست، پرسید شما که نمی بینی چطور دیدی جوابی داد بسیار جواب سنگینی بود "با این چشم نمیبینم ،او نور حقیقی عالم هست،او نور پرتو افکن عالم هست ،نابینا بود اما آن نور را گرفته بود عزیزانم تشنه این نور نیستند """"
مبادا عمرمان به بطالت گذرد قبل از آنکه رمز عالم را ما یاد بگیریم و رمز سعادت انسان این است که حقیقتش به آن حیات و ملکوت اعلا هر چه در عالم هست با مخلوقات خدزندگی میکنیم ابا خالق زندگی کردن و آن جنس نور را به انسان می رساند که رسید وجود مقدس آقای بهجت نقل شد که ایشان وارد حرم امام کاظم و امام جواد شدند یکی شخصی آن جلو ایستاده بود و با فاصله ای اشاره کرد که تا آن حضرت وارد شدند و رویشان به سمت امامانمعصوم بود و پشتش به سمت آقای بهجت نور تشرف آقای بهجت را دریافت کرد برای اینکه به این مقامات دست پیدا کنیم باید وقتمان را که تمام سرمایه ما هست مغتنم بشماریم و ان شاءالله با یک برگشت حقیقی به یاد خدا و توجه به محضر او گفت شما به راستی که از ملاقات کنندگان امام زمان هستید ان شاءالله که آن بحث در مورد روشن گری های زندگی انسانی وحقیقت یاد خدا ان شاءالله ما کاملا فراگیر شویم
صیرفی : خیلی ممنون اللهم الرزقنا "خدا را به موالید ماه رجب قسم میدهیم الهی چنان کن سرانجامکار توخشنود باشی و ما رستگار