تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 خرداد 1401
تعداد بازدید: 76

یاد خدا 8 اردیبهشت 1401

آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن و صوت برنامه یاد خدا 8 اردیبهشت 1401)

بسم الله الرحمن الرحيم الذین

صیرفی :الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا احسان قدیم را فرستاده خدا در کوچه روزگار غم هست ولی آرام کند دل مرا یاد خدا

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید الحمدلله که توفیق داریم باز هم کنار شما سروران عزیز و ارجمند باشیم و افتخار و ویژه و شکر خاص خدا متعال بابت حضور سرور ارجمند حاج آقا غفاری عزیز حاج آقا سلام علیکم

استاد غفاری: سلام علیکم محضر حضرت عالی و عموم بینندگان عزیز و مشتاقان معارف الهی و بندگان خوب خدا در این ماه مبارک رمضان عرض سلام و تهیت دارم و بهترین توفیقات الهی و بهترین تقدیرات را شب قدر و آنچه که ثبت می شود به عنوان قرارهای حتمی ان‌شاءالله خدا متعال عنایت فرموده است و عالی ترین هارا برایشان آرزو می کنیم

صیرفی: خدا حفظتان کند خیلی ممنونیم از تشریف فرماییتان قبول باشد طاعات و عباداتتان ما خدمت استاد غفاری عزیز آیات الاخلاق در قرآن کریم را یاد می گیریم

خلاصه ای از جلسه قبل را باهم می بینیم در بهار قرآن در روزهای که تلاوت یک آیه قرآن ثواب یک ختم قرآن را دارد چقدر خوب که سر سفره قرآن میهمان هستیم

خلاصه جلسه قبل:

بدانند معصیت یعنی دور شدن، اطاعت یعنی نزدیک شدن مدام دور و نزدیک ما را نمی رساند به مقصد یکی از بزرگان محضر ایشان که بودیم فرمود کسانی که صاحب کرامات شدند دعای مستجاب و عنایات گرفتند این ها مقرب درگاه خدا شدند کسانی بودند از اول بنای آن ها این بود با خدا شروع کردند معامله ای را یک معامله را درست یاد گرفتند و انجام دادند خالصانه ترین زندگی را داشتند و حفظ می‌کردند مثلا می‌ رفتند زیارتی نصیب می شد برایشان ی ک روح بسیار عالی یک نشاط بندگی یک اخلاصی تلاش می‌کردند با هم نشینی با غافلان نکند از دست برود

باید زبان را کنترل کنند اگر با حرف های دنیوی مشغول باشند شب خواهند دید حال دعا را ندارند اصلا بعضی عزیزان زیاد این شب ها عادت دارند جوشن کبیر بخوانند زیارت عاشورا بخوانند چقدر قرآن بخوانند مارا دعوت نکردند کسره گرا باشیم توجه داشته باشید شما اگر نصف یک دعا را یعنی نصف یک صفحه را با کمال قلبتان بخوانید درست است یعنی توجه حقیقی قلبتان را به سمت خدای متعال با توبه حقیقی و استغفار حقیقی واقعا دل را شستشو کردید واقعا می دانید که در دل باید کینه نداشته باشید همه کسانی را که برای شما بدی کردند بخشیدید گفتی خدایا می بخشم که ببخشی

....

صیرفی: ممنون که انتخاب شما برنامه یاد خدا است الحمدلله رب العالمین با افتخار محضر شما هستیم استفاده خواهیم کرد

استاد غفاری: بسم الله الرحمن الرحيم در این فرصت باقی مانده از ماه مبارک رمضان بندگان خوب خدا بندگان زرنگ خدا هم باید نگاهی بکنند این ایام گذشته را چه فرصت های الحمدلله مقداری از آن را یقینا استفاده خوب کرده اند مقداری هم گاهی بعضی ها غفلت کردند و فرصت هایی از دست رفته است بسیار مغتنم است این مقدار باقی مانده از ماه مبارک رمضان و بسیار حساس است واقع بینانه نگاه کنیم معلوم نیست ماه مبارک آینده ما زنده باشیم چه بسا این روزها آخرین روزهای عمر ما و سهمیه ما از ماه مبارک عمرمان باشد لذا بسیار مغتنم است ان‌شاءالله با اقبالی حقیقی با یک رویکرد جدی و قلبی و عمیق این ایام را دریابیم ان‌شاءالله به برکت اخلاص، خالص کردن خود خالص کردن کار خالص کردن نیت و عزم خدای متعال آنچه که به خوبان خود بدهد ان‌شاءالله به ما هم عنایت کند، قرار بود چه حاصل بشود بعضی عزیزان گاهی من دیده ام از اینکه زیاد این واژه تکرار می شود یک به اصطلاح مطلب و سوالی به ایشان پیش می‌آید چرا آنقدر تقوا گفته می شود؟ سوال ما این است که چرا آنقدر ایمان گفته می‌شود چرا آنقدر خدا گفته می‌شود برای اینکه بشر غافل است برای اینکه این بشر هنوز در موضع گیری در محضر خدا به حد نصاب نرسیده است عزیزانم توجه کنند آیه شریفه فرمود روزه را نوشتیم* لعلکم تتقون* شما قرار است به آن مقام تقوا برسید تقوا یعنی چه تقوا یعنی این نفس باید دست و پایش جمع بشود شما از آتش جهنم قرار شد فاصله بگیرید تقوا محفوظ بودن از آتش جهنم محفوظ از مخالفت و عصیان در مقابل امر خدا ببینیم نشانه هایش آیا در ما هست به برکت این روزهایی که گذشته از ماه مبارک رمضان چند درصد تقوای من بیشتر شده است چقدر عمیق شده است توجه من به وظایف الهی اگر نشده است بدانید که غفلت زیاد بوده هر کسی روح تقوا در او در این ماه زنده نشد بداند که از این گرسنه ماندن و از این تشنگی خوب استفاده نکرده یعنی با یک غفلت های آن ها را هدر داده است هستند کسانی که تشنگی و گرسنگی را دارند زبانشان روزه نیست الا ماشاالله حرف های بی ربط و ضد روزه در زبانشان جاری میشود خدای نکرده

حرمت شکنی کسی خدای نکرده پناه لر خدا دروغی غیبتی یک حرف نا روایی یک دل شکستنی خب با این کار روزه جواب نمی‌دهد عزیزانم عنایت کنند اگر غفلاتی می‌بینند گرفتارش بودند هیچ تعارف ندارد یک قرار شخصی بین خودشان و خدایشان است از همه غفلاتشان حقیقتا در محضر خدا اظهار پشیمانی کنند و بگویند خدایا ببخش بنده خوبی نبودیم مهمان خوبی نشدیم غفلت کردیم از این لحظه به بعد خدایا ما را تغییر بده و دل ما به سمت دستگاه تو برگردد به سمت تو برگردد از این لحظه به بعد عزیزم حیف است خوب است انسان دلش به حال خودش بسوزد خدای متعال این فرصت هارا عنایت فرموده است تا با این فرصت ها من به آن مقامی که خدا برای من قرار داده است خدای عزیزم برسند به آن مقام آخر من باید خدا را عزیز بدارم من باید قرار الهی را عزیز بدارم این قرار هارا اگر عزیز دانستیم ما قطعا استفاده می کنیم و خوب استفاده میکنیم ه برکت این روزهایی ها و این اخلاصی که شرط صحت روزه است روزه عزیزانم می‌دانند عبادت از مثل نماز چطور ریا فاسدش می کند،ریا روزه را هم فاسد می‌کند پس شما روزه صحیح گرفتید فقط بخاطر خدا روزه گرفتید نه برای نشان دادن به این و آن این اخلاص روح را آماده می‌کند جدا الان بهار دعا است از دعا نباید غفلت کنیم حقیقتا این آیه را ما الان وقت اجابت مهم اش است *وقال ربکم ادعونی استجب لکم* بهترین موقع زبان روزه یا حتی وقت افطار شخص روزه دار روز به این بزرگی را بخواطر خدا آنچه که خدا روزه را باطل می‌کند یاد گرفته همه را ترک کرده است بخاطر خدا ادب نگاه داشته است این حرمت دارد در دستگاه خدا این باید دعا کند نه فقط برای خودش خودخواه نباشیم حتی در دعا کردن ملاحظه میفرمایید باید با یک دل وسیعی واقعا همه ضعفا را یاد کنیم همه اهل ایمان را همه شیعیان امیرالمؤمنین را یاد کنیم چه آنهایی که از دنیا رفته اند آن هایی که در قید حیات هستند همه را صمیمانه گویا مشکلات آنها مشکل ما است مریض هارا یاد کنیم گرفتار های آخرت را یاد کنیم کسانی که گرفتار گناه هستند یاد کنیم صمیمانه از ته قلب برای همه آنها به درگاه خداوند التماس کنیم خدایا ببخش خدایا هدایتشان کن من را هم داخل آنها هدایت کن من را هم حمایت کن دست من را هم بگیر اخلاق خوب دادی خدایا خوب ترش کن خدایا گذشت دادی زیبا ترش کن خدایا هرچه مرحمت کردی عالی ترش کن خدایا بعضی ها هستند متاسفانه در میان خانواده در بیرون گاهی دچار غفلاتی می شوند خدایا مارا از آنها قرار نده اهل غفلت هم رحم بکن غفلتشان زمینه بر طرف شدنش را فراهم بفرما لذا عبادت شد دعا اسم دعا شد عبادت و فرمود هر کسی که از این عبادت سر باز بزند گویا در مقابل خدا نمی خواهد بنده باشد *الذین یستکبرون عن عبادتی *دعا باید بشود فرمود* ان الذین یستکبرون عن عبادتی *کسانی که این دعا را نمی کنند گویا استکبار می‌ ورزند خودشان را پناه بر خدا غافلانه بزرگ تر او می‌دانند که از خدا چیزی بخواهند چقدر کوچک می‌شوند بشر با این غفلت ها خیلی کوچک می‌شود ملاحظه می فرمایید، جهنم خدا جا دارد برای بی ادبی ها این هشدار های سنگین الهی برای این است که ما سریعا پناهنده بشویم به دامان رحمت الهی هشدار های الهی لطفی است بهشت را نشان می‌دهد تا مشتاق شویم جهنم را نشان می‌دهد تا مشتاق تر بشویم به سمت بهشت سریع بیایم به سمت رحمت که اصلا ما طاقت عذاب را نداریم آن هم یک لطف خدا است این ایام باقی مانده اسلحه ما همین دعا است صبر او در روزه دیده شد این یک سلاح مومن است مومن در طول عمر نیاز به صبر دارد به حمدالله تمرین صبر بخاطر خدا ملاحظه می‌کنید از اینجا ما می‌فهمیم مناسبت روزه را با تقوا که شما از وقت اذان صبح تا مغرب صبر کردید و واقعا تقوا ورزیدید اینکه نخوردی بخاطر خدا نخوردی از خشم خدا ترسیدی و عقب کشیدی از غضب خدا خود را دور کردی بله همین را قرار است در طول عمر داشته باشی قرا است شما استفاده کنی از نعمت های خدا اما به منطقه های ممنوعه که خطرناک است که فساد است که ضرر خودت است قرار است وارد نشوید به برکت این صبر و دعا این روایت درست می‌شود که روایت نبوی است* نعم سلاح المؤمن الصبر و الدعا *بهترین اسلحه مومن است در جنگ با نفس و در جنگ با شیطان و شیطانی ها که من صبر را خدا به من روزی کرد و الحمدلله به من اجازه دعا داد دعا هم عزیزان بدانند بیش از آنچه که فشار بیاورند به زبانشان دلشان را همراه کنند زبان باید حتما دعا گو باشد اما این دعای زبان توام باشد با حقیقتا خاص باطنی یعنی با توجه بخواهیم از حقیقت این توجه حقیقتش را علما ربانی به ما یاد دادند بخواهید این را داشته باشید باید این آیه که می‌فرماید *تبتل الیه تبتیلا* یعنی منقطع باش از غیر خدا باید از غیر خدا مایوس باشی عزیزانم بدانند یکی از شرایط مهم اجابت دعا که از ناحیه رب العالمین لبیک حقیقی بیاید برای دعایمان دعا حقیقتش با این محقق می‌شود که باید مخلوق را کنار بزنی مخلوق آن موقع که شما با خدا حرف میزنی و دلت با خدا حرف می‌زند جایگاه ندارد جایگاه قرار ندهید برایش درون تو برای خدا است آنجا شما در محضر خدا هیچ مخلوقی هم دخیل نیست اصلا بگو آقا به شما چه ارتباطی دارد آقای حسن آقا به شما چه ربطی دارد من به شما کاری ندارم چون اصلا کارم به دست شما نیست کسی این را فهمید در دستگاه خدا صمیمانه دعا ادا نمی خواهد دعا لحظه خاص نمی خواهد به همان زبان مادری عیبی ندارد عربی هم بلد باشیم هم دعای عربی هم بخوانیم خیلی خوب است اما شرط نیست با همان زبان مادری با همان زبان ترکی فارسی لری بله با همان لحجه محلی خدارا صدا بزنیم. با هر بازی خدا را صدا بزنیم دل مهم است که با خدا حرف می‌زند عزیزانم پس حاصل عرض ما این شد که این روز های آینده بسیار روز های حساس و محترمی است این دو سه روز را ما به پایین که به فضل خدا اگر قسمتی از ماه مبارک از دستمان به فوت رفته است خدا عنایت کند و تدارک بشود ان‌شاءالله

صیرفی: خیلی متشکرم ممنونم محضر قرآن کریم مشرف میشویم

... محضر سوره مبارکه قدر رسیدیم و فرمودید این چند روز پایانی را خیلی مراقبت کنیم

استاد غفاری: بله مومن زرنگ مومن عمرش را باید حواسش باشد این لحظات اسمش عمر است از این قیمتی تر در اختیار من و شما چه هست ؟ این را ما باید خرج کنیم خرج سعادت خودمان کنیم به هر کسی بفروشیم ارزان می‌خرد خدا گران می‌خرد خدا به قیمت واقعی می‌خرد و بلکه از فضلش عطا می‌کند عنایت بفرمایید از لطفش عطا می‌کند در این دنیا هر کسی همه دارند عمرشان را می‌فروشند بازار عمر فروشی است عزیزانم نگاه کنند هر مکتبی هر فرقه ای هر گروهی در این عالم دارند عمرشان را می‌فروشند خدا عقل عنایت کرده که به که بفروشیم خدا آمده کل عمر را کل جانت کل مالت را بخرد در مقابل بهشت ابدی در مقابل سعادت ابدی در مقابل آقایی ابدی لذا حقیقتا بنشینیم و اصلا اولا این را توجه کنیم مبادا ما برای خودمان بخواهیم قیمت بگذاریم این دنیا را قیمت خودمان بدانیم نه اصلا فرمودند کسی در این دنیا ارزشمند است که دنیا را ارزشی قائل نشود برایش امکانات دنیا را استفاده کردن حق انسان است آنطور که خدای متعال اجازه‌ داده است با چهار چوبی که اجازه داده است بلکه وظیفه است در بسیاری از موارد لکن قرار نیست من فریفته اینجا باشم قرار نیست این را در دلم جای بدهم این یک کلمه ای است عزیزانم شاید هزار بار شنیده اند من نمی‌دانم بعضی ها این هزار بار را گویا یک بار هم نشنیده اند و بی تفاوت رد می‌شوند بی تفاوتی عیب است برای مومن مومن اگر حقیقتا توجه می کرد و این پیام را گرفت که الان خدای من مرا دارد صدا میزند و دعوت میکند همچنان مهمان خانه برقرار است می‌گوید بفرمایید، بیایید چه مهمانی است؟ مهمانی بهشت است می‌خواهیم بهشت ببریم نه کالای دنیوی ببرید که چهار روز دیگر فاسد شود و به درد نخورد کهنه بشود میخواهم کالایی بدهم که این کالا بدرد جانتان بخورد خودتان زنده شوید خودتان به حقیقت ارتباط با خالق برسید این میز مخلوق خدا است این صندلی مخلوق خدا است انسان ها مخلوق هستند همه اش با مخلوق است شکوه عظمت انسانی من این است که با خالقم در ارتباط باشم خدای متعال به این مهمانی مرا دعوت کرده است بگیر از من دریافتی شما از ماه مبارک این باشد که با من قرارت را محکم بستی؟ برو راحت زندگی کن حافظی مثل من داری یعنی من حافظ تو هستم هیچ حافظ هیچ نگهدارنده به نگهداری خدا به گردش هم نمی‌رسد این ها یک معانی بسیار ساده هستند قابل فهم هستند برای هر انسانی در هر مقطعی ولازم هستند برای هر انسانی آیا می‌توان گفت چوم من دکتر هستم صبحانه نخورم غذا نخورم؟نه غذا را هم با چوپان بیابان باید بخورد هم استاد دانشگاه بخورد هم وکیل بخورد هم ویزا بخورد غذا برای همه است انسانیت بندگی خدا مال همه است پیام الهی مال همه است نباید بگوییم من درس خواندم من این پیام ها را میخواهم چکار نه این پیام ها پیام حقیقت است به سوی ما حقیقت محض مارا قابل دانسته است که برای ما برنامه فرستاده است و دعوتنامه فرستاده است این دعوت ویژه ما نمی‌دانیم زمان ها با هم چه فرقی دارند ماه رمضان باید با ماه شوال فرق داشته باشد؟ من نمی‌دانم همه آنها روز خدا هستند اما از ناحیه دستگاه دین خدا خدای متعال به من پیام داده است که ماه مبارک فرق می‌کند لحظاتش فرق می‌کند حتی در بعضی روایت داریم که نفس کشیدن شما در این ماه که حرمت ماه را شناختید عذری نداشتید روزه گرفتید نفس کشیدن شما عبادت است ببینید چقدر فرق می‌کند خیلی مهم است پس خدای متعال به من فرصتی داده که من برگردم به آسانی برگردم رابطه ام با او اصلاح کنم و در اثر این اصلاح رابطه شرط را عرض کردیم مخلوق را بگذار کنار مخلوق را آن احترامی را که خدا دستور داده برایش قائل باش اما مخلوق را کاره ای ندان همه مشکلات من و شما برای این بوده است که خیال میکردیم که خدا علاوه بر مخلوقات،نه،مخلوقات به اذن خدا خدا کار را درست میکند مشیت مال خدا است مخلوقات هم گاهی ماموریت دارند و خدا به دلشان می‌اندازد که بیایند کار مرا درست کنند کار را خدا فرمان داده این مخلوق کارگر خدا است مامور خدا است کارگر را در کنار رئیس عالم قرار دادن بی ادبی است و حق او را به جای نیاوردن است ان‌شاءالله با این ادب که از نخلوقات حقیقتا یاس پیشه کنیم بعضی ها گاهی مایوس می‌شوند دعایشان به هدف اجابت می‌رسد بعضی ها همیشه از مخلوقات مایوس هستند و همه امیدشان به خالق است این ها دائما به نص روایت دائما این ها در حال آمادگی اجابت دعاهایشان هستند این را ما زرنگ باشیم این را برای خودمان حل کنیم با خدایمان یک عمر در حال امید کامل به خدا و یاس از مخلوق سپری کنیم عزتی خدا عنایت می‌کند به ما که هیچ شاهی این عزت را تجربه نکرده است مگر اینکه بخواهد بیاید بنده خدا بشود خدا بنده اش را عزیز می‌کند و از مشکلات عبور می‌دهد این فقط اصلی ترین حلقه ای که این بنده کم دارد بنده دست گذاشتم رویش که مخلوقی را شریک خدا قرار بدهد این دیگر شرک است انصافا شرک مراتبی دارد یکی هم این است به امید خدا در این ما بقی ماه مبارک رمضان خلوتگاه را بیشتر کنیم عزیزانم تفکرشان را بیشتر کنند که چه برنامه ای برای آینده دارند این ماه مبارک رمضان مثل اول سال بندگی حساب می‌شود نه فروردین و اردیبهشت ماه مبارک حتی در زمستان هم باشد در پاییز هم باشد اول ماه بندگی حسابش می‌کنند لذا اولین ماه را تو شروع کردی و تمرین اخلاص را که کردی بنشین اگر اخلاص درست بود تا آخر عمر باید داشته باشی اگر بخاطر خدا گذشت از دیگران درست بود تا آخر عمر باید داشته باشی این را ان‌شاءالله ما با خدا قرارمان را محکم کنیم به برکت تفکر سالم به برکت تفکر در آخرت همان کلمه است که عرض کردم دلمان به حال خودمان بسوزد به خودمان بد نکنیم هرچقدر از خدا و دستگاه خدا و علما ربانی و جلسات سالمی که دین را یاد بگیریم حلال و حرام را یاد بگیریم آیات را یاد بگیریم بنده فقط این را تذکر می‌دهم مبادا فقط به خواندن اکتفا کنیم عزیزانم اگر می‌توانند خودشان مراجعه کنند اگر نه از اهل آن درخواست کنند آیات معنا بشود برایشان بیان بشود کسانی که نه فقط ترجمه بلکه مقاصد قرآنی را و مقاصد روایات اهل بیت را وارد هستند از آنها بخواهند که پیام های الهی را به آنها تفهیم کنند هر چقدر ما فهمیدیم به اندازه فهم مان می‌توانیم بندگی داشته باشیم ان‌شاءالله دقت کنند این معانی را تا از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشند آخرین شرط آن یک توسل عمیق و استغاثه ای حقیقی است بر دامن امام زمان که آبرو هست از طرف خدا سلام الله علیه و ایشان ان‌شاءالله به حرمت ایشان خداوند متعال به ما عنایت خواهد فرمود

صیرفی: ظاهرا عرض توسلی می خواهید بفرمایید

استاد غفاری: صل الله علیک یا اباعبدالله و این وداع حضرت اباعبدالله با اهل حرم چون نزدیک می‌شویم به وداع با ماه رمضان چقدر مناسب است وداعی با اهل حرم کرد به قول بعضی از اهل ذوق آمد از یکایک و همه بزرگ تر ها کوچک تر ها تا حتی آمد گفت باید از آن شیرخوار هم من وداع کنم لذا در نقل مقتل هست که خطاب فرمودند به حضرت زینب کبری که واقعا دل در دلش نمانده بود چون آخرین ذخیره از پنج تن آل عبا داشت از دست می رفت اباعبدالله تنها باقی مانده از پنج تن آل عبا بود و مقام ویژه پنج تن آل عبا برای حضرت زینب معلوم بود خطاب کرد حضرت که بچه کوچکم را به من بده تا با او وداع کنم تجسم بفرمایید اهل حرم ایستادند با چه نگرانی با چه دلهره ای همه اصحاب از دست رفته اند خود سیدالشهدا هم چند دقیقه بیشتر نمانده از عمر شریفشان آغوششان را باز کردند فرزندشان را گرفتند در اغوششان خیلی دردناک شد تعبیر بعضی ها این بوده که یک دفعه ابی عبدالله احساس سوزشی در بازوی مبارکشان کردند نگاه کردند دیدند تیر عبور کرده از گلوی مبارک علی اصغر و اصابت کرده و دوخته شده به بازوی مبارک حضرت صل الله علیکم یا اهل بیت نبوه و السلام علیکم ورحمت الله وبرکات

صیرفی: صل الله علیک یا اباعبدالله خیلی ممنونیم از لطف و بزرگواری حضرت عالی گفت چیست دلچسب ترین نعمت این شهر الله یک سحر وقت اذان سهم اباعبدالله ان‌شاءالله روزی همه شود الهی چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-05-04 07:47:07