تاریخ انتشار: شنبه 7 اسفند 1400
تعداد بازدید: 84

یاد خدا 16 دی 1400

آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن برنامه 16 دی 1400)

صیرفی: بسم الله الرحمن الرحیم الذین امنوا تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب الهم صل الا فاطمه وابیها وبعلها و وبنیها والسر المستودع فیها وبعدد ما احاط به علمک

گر نگاهی به ما کند زهرا *درد هارا دوا کند زهرا* نه عجب گر به شان او گویند خاک را کیمیا کند زهرا* این مقام کنیزاو باشد* تا دگر خود چه ها کند زهرا *کم مخواه از عطای بسیارش* کانچه خواهی عطا کند زهرا

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان پاکشان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر حضرت زهرا و سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف سلام خدا بر شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر تسلیت عرض می کنم شهادت جان سوز حضرت زهرا سلام الله علیها محضر یکا یک شما قبول باشدعرض ارادتان به آستان حضرت و ان شاءالله نگاه لطفشان و دعا مادرانشان شامل حال همه ما باشد با افتخار امروز با یاد خدا در محضر شما هستیم و با اذن حضرت زهرا سلام الله علیها ان شاءالله آغاز می کنیم مهمان عزیزی داریم از ذریه حضرت زهرا سرور ارجمندم معلم اخلاق عزیزمون حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج اقا غفاری عزیز حاج اقا سلام علیکم ورحمت الله تسلیت عرض میکنم

غفاری:سلام علیکم ورحمت الله محضر حضرت عالی و عموم بینندگان عزیز شیفتگان خاندان عترت و نبوت هم عرض تهیت و ارادت دارم و هم این روز شهادت را به عنوان روز شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا ام ابیها به همه عزیزان و حضرتعالی تسلیت عرض میکنم

صیرفی: خیلی ممنونیم از قبول دعوت و تشریف فرمایی جناب عالی با افتخار محضر حضرتعالی هستیم ان شاءالله ما خدمت استاد غفاری عزیز هستیم با آیات الاخلاق در قران کریم آیاتی که جنبه اخلاقیشان برای ما اهمیت ویژه ای دارد و برای آن وقت گذاشتیم این روزهای یاد خدا را محضرشان یاد می گیریم خلاصه ای از جلسه قبل باهم میبینیم برمیگردیم خدمت شریف شما هستیم

خلاصه هفته گذشته :نفحاتی نسیم هایی پیام هایی و فرصت هایی خاص

مثلا یک پیر مردی ایستاده بار او را من برسانم یا شما مثلا به شما می گویند بیا با تماس تلفنی حق مرا از یک فردی بگیرشما تماس بگیری حق مرا می دهد اعتنا نمی کنی شاید خدا می خواهد تو را واسطه خیر قرار دهد گاهی یک تماس بخاطر خدا نیت باید درست باشد یک کارالهی آن هم معامله با خدا کل وجود انسان را گاهی عوض می کند در خیابان گاهی می روم به پرچم هیئت مواجه می شوم ملاحظه کنید به دل می گذره گاهی من دیدم بعضی از کنارپرچم که رد می شوند می بوسند و رد می شوند اگر نبوسند مگر چه می شود؟ همان بوسه روزی او بوده"هدیناه النجدین "فرمود دو را هست راه خیر راه شر"نجد الخیر نجد الشر "خداوند دو راه را نزد انسان گذاشته ببینید به سمت جهنم رفتن ممکن است چه کسی ضرر می کند همه کافر بشوند کافرگر جمله کائنات کافر گردد بردامن کبریاش نشیند گرد او که محتاج نیست او مالک ملک است ملک که از دست او در نمی رود او که مخلوقی نیست که متغییر بشود خداوند حقیقت محض است او که ضرر نمی کند او راه را گذاشته و فرصت داده

برم سمت پایین راه هست برم به سمت بالا راه هست کدام را ه را من باید انتخاب کنم .

صیرفی :30000720 مسیر ارتباط پیامکی ما و شما است و 162 هم شماره تلفن روابط عمومی سازمان است این روزها که خدمت حجت الاسلام حاج آقا غفاری عزیز هستیم مخاطب خودش را پیدا کرده است و خیلی از مردم متوجه برنامه شده اند وعنایت ویژه به برنامه دارند الحمدالله با افتخار خدمت حضرتعالی هستیم

ایت الله غفاری: "بسم الله الرحمن الرحیم" عرضم را عرض تسلیت محضر امام زمان سلام الله علیها آغاز می کنم یک روایتی را به عنوان مناسبت شهادت بی بی دو عالم از وجود پیامبر اسلام که عزیزان عنایت کنند ان شاءالله مقام نورانی و مقام معنوی حضرت نه یک مقام دنیوی بود نه یک منصب چهار روزه دنیوی بود اینها وجودات الهیه، ارواحشان بسیار وسیع و به اذن خدا فعال در عالم هستند لاکن انسان باید متوجه باشد درخواست کند طلب کند تا ا نءشاالله عنایتشون شامل حال باشد در عظمت بی بی دو عالم این کلام نورانی رسول مکرم اسلام در امالی صدوق رضوان الله علیه نقل می کند از امام صادق صلوات الله علیه ایشان هم از پدر بزرگوارشان تا از جابر بن عبد الله و از پیامبر اسلام که حضرت این تعبیر را به کار بردند قبل از اینکه حضرت رسول به شهادت برسند این تعبیر را به کار بردند که "فعن قلیل ینهد رکناک" به زودی دو پایه تو یا علی برداشته می شود و از بین می رود عنایت کنید دو پایه امیرالمومنین که نفس رسول است و وسیع رسول است و امیرالمومنین است دو پایه ایشان است حضرت رسول که ارتحال فرمودند و از دنیا رفتند حضرت امیر فرمودند "هذا احد و رکنی" یکی از دو رکن این بود حضرت فرمودند حضرت فاطمه که به شهادت رسیدند امیرالمومنین فرمودند "هذا الرکن الثانی" این پایه دوم بود از رکن دوم خیلی حرف است که کسی به زبان رسول مکرم و به زمان امیرالمومنین پایه به حساب بشود پایه عالم است کسی که عالم و آدم به او محتاج است از تمام انبیا اشرف بگویند که یک تکیه گاهی به اسم رسول الله و یک تکیه گاه به اسم حضرت زهرا دارند سلام الله علیها ان شاء الله تمام عزیزان حال عزاشان حزنشان تشبه باشد به امام زمان سلام الله علیه به همین ادب حضرت ان شاءالله تشکر و عنایت خواهند فرمود ما در جلسات سابق این آیه شریفه روزیمان شد که این آیه را تاکید کنیم برای عزیزان بیننده "الم یعلم بان الله یری" دستگاه بندگی خدا و زندگی انسان پیچیده نیست بسیار دستگاه باشکوهی است اما آن قسمتی که مربوط به انسان است خیلی سهل و آسان است در عین حال بی نهایت مهم است به عبارت دیگر همه چیز را حضرت حق پرداخته است آماده است فطرتی به انسان داده است که آن فطرت جز حق نمی خواهد و جز به حقیقت گرایش ندارد و این حقیقت معدن و اصل حقیقت محض حضرت حق است این التفات فطری طبیعی به آن قدرت شکست ناپذیر و آن قدرت وسیع قرار شده است که از ناحیه انبیاء الهی پیام آمده است از ناحیه خدای متعال که همین نجات بخش شما است قرار است اینکه شما بدانید که این علم در وجود شما قرار بگیرد نه یک شعاری است که بخوانید و رد بشوید این باید در وجود شما ملکه بشود التفات آنقدر بکنید این را بفهمید و به نوعی نیروی عقل لوازمش را بفهمید" الم یعلم بان الله یری "و این انسان مگر حواسش نیست که خدا می بیند این می بیند خودش یک کلمه ساده ای است تا چه کسی ،چه کسی را ببیند کسی ببیند که من همه چیزمن را مدیون او هستم و همه چیز مال او است و همه چیزمن به دست او هست خب او میبیند و از من عهد گرفته که راه شیطان را نرو راه حق را بشناس حق جویان را بشناس "کونوا مع الصادقین" بگردید در عالم نه کسانی که فقط زبانشآن تمام وجودشآن صدق است بشناسید آن هارا خدا معرفی فرموده است این" الم یعلم بان الله یری" همه چیز انسان را تحت کنترل دارد و با این کنترل که اسم آن را گذاشتیم مراقبت قرار است این دستگاه اگر بگویم کم است این نظام با شکوه انسان قرار است به لقا خالق برسد خیلی جای تامل دارد عزیزانم عنایت داشته باشند اگر سرسری بگیرند وجود خودشان را سرسری گرفته اند و هدر داده اند کسی ضرر نمی کند نظام خدا برنامه ای دارد مثل مدرسه ای که اگر کسی آنجا درس نخواند مدرسه ضرر نمی کند مدرسه وظیفه اش را انجام داده آن معلم وجدانش راحت است که کارش را دقیق انجام داده است دلسوزی کرده است تمام مذمت ها متوجه آن شاگردی است که سستی کرده و از فرصت استفاده نکرده است او شرمنده می شود انسان نمی خواهد آخر کار شرمنده ابدی باشد لذا باید عقلش همیشه فعال باشد هرجا عقل خوابید انسان خراب شد عقل نه این است که عقل حقیقی را باید بفهمد اهم را نباید فدای مهم کند اهم را نباید فدای غیر مهم کند امورات دنیوی این امورات گذرا در عین حال که ما نسبت به آنها وظیفه داریم نسبت به عالم آخرت و ابدیت ناچیز هستند یک کلمه مهمی هست مصیبتش ناچیز است خیرش ناچیز است لذا فرمودند مومن آن کسی است که چیزی در این دنیا رسید از جنس فانیات نباید شادمان بشود گویا به بهشت رسیده است نه این چیز زائلی است اتفاق ناگوار افتاد گویا اورا به عذاب جهنم انداختند نه چیز گذرایی است و حکمت دارد که خدای متعال گرفتاری پیش می آورد 2 شان در وجود انسان بسیار مهم است خدا می داند کی باید کدام فعال باشد یکی حس شکر و قدر شناسی که صبر و ایستادگی این ها بال انسان هستند این صبر و شکر شکل بسیاراعلا و باشکوهشان وقتی است که انسان معرفت پیدا کند به خدایش به مبدا تمام امورات به آنی که صاحب تمام این ملک است اورا پیدا کرد خیلی راحت است به دلیل اینکه حافظی دارد که همه چیز تحت حکم اواست اگر این معرفت واقعا نصیب شد هیچ نگرانی ندارد همه چیز را تحت حکم او می داند و می داند که او تمام حفاظت و تمام مصلحت اندیشی و مصلحت خواهی و خیر خواهی را در حق بشر به آخر رسانده است و انسان خیلی راحت می شود لذا "الا بذکرالله وتطمئن قلوب" نه فقط توجه هست که توجه مهم است توجهی است به لوازم هم ،اگر خدا می بیند من باید چه کاره باشم اگر قرار باشد بگوید برویم پیش امام زمان سلام الله علیها شما را ببیند آنجا باید با چه ادبی باشم ادب فقط کت شلوار پوشیدن نیست آنجا باید شما محترمانه باشید حرمت محضر را باید نگه دارید حرمت محضر با معصیت و نافرمانی نمی شود با یک روز اطاعت و یک روز معصیت نمی شود بیاید چانه زنی کنیم دستورات خدا 100 تا است ما5 تا را انتخاب کنیم نمی شود این هوس است اگر دستور خدا 10 تا است همان 10 تا اگر 100 تا است همان 100 تا اتفاقات روزانه ما موظف هستیم انسان باشیم انسان باشیم یعنی با خدا قدرشناس باشیم نمی شود ببینیم از ما چی درخواست کرده است شکل با عظمتش این است که حتی آنی که درخواست کرده یک نعمتی است یعنی آن را درخواست کرده که ما نیاز داریم نه اینکه برای خودش درخواست کرده خدایی که حتی درخواستش هم یک لطف است که از اینجا بیاید به آن خیری که نوشته ام در عالی ترین درجه اش می رسید لذا به مناسبت این روایت بسیار ناب از حضرت زهرا سلام الله علیها این هم بسیار قابل توجه است که از حضرت این کلام نورانی در عین مختصر بودنش بسیار عجیب است خیلی کوتاه است اما انسان اگر حق این را ادا کند و به تعبیر بعضی محکم بگیرد که" من اصعدالی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته" انسان اگر با خدا تمام غیر خدا را کنار بزند می شود چرا نمی شود اگر خدا را بشناسد که همه کاره من او است هر کسی به من محبتی کرده به امر و اذن او کرده و اگر اذن ندهد یک پشه نمیتواند به من نه آسیب برساند نه خیر برساند لذا کسی که توحید را نفهمد راه را اشتباه میرود از راه غلط دنبال رزق می رود خودش در قرآن فرموده "انا لا نضیع اجرمن احسن عملا عامل منکم "یک تلاشی شد آن تلاش رو ما طوری گذاشتیم که ضایع نشود اما چقدر فرق است که عمری که با او ابدیت تحصید میشود و سعادت همیشگی خرج فقط 4 تا پول و لباس می شود خیلی خسارت است و انبیا آمده اند این خسارت را برای بشر تفهیم کنند که اشتباه نکن فطرت تو از خسارت بیزار است اما مصادیق را نمیشناسی اگر نمی پسندی خسارت را باید بشناسی زیان را بشناسی سود را بشناسی سود دهنده را و زیان دهنده را فرمود هیچ عبدی ایمانش درست نمی شود به نص امیر مومنان است اصلا طعم ایمان را نمی فهمد "لا یجد عبد طعم الایمان حتی یعلم ان ما اصابه لم یکن لیخطئه و ان ما اخطاه لم یکن لیصیبه و ان الضار النافع هوالله عزو جل "ضرر می آید اذنی آمده منفعتی می آید اذنی و امری آمده چرا ؟ انسان باید برگردد در وجود خودش این را ملاحظه کند اگر بنا باشد به نص این روایات شریف هم آیات قرآنی هم ایات اهل بیت چقدر شواهد همراه این روایت داریم کسی بنا بدارد در بندگی خدا اخلاص ورزد ینی رو راست باشد حتی معصیت کرده بازی در نیاوردخدایا من اشتباه کردم خدایا من فریب خوردم خدایا دستم بگیر خدای متعال عنایت می کند چرا حالا معصیت می کند بفهمد که معصیت یعنی جنایتی عظیم بر علیه خودش محال است بکند انسان چوب غفلت و خواب عقلش را می خورد انبیا آمده اند تا انسان بیدار شود و این بیداری نه به این است که حالا جو چه طور است جو عوامل و شرایط خودش را دارد یک روز باد موافق دیانت است یک روز باد مخالفت دیانت است تو ببین کی هستی انسان نباید این وسط این باد ها گاهی آزمایش انسان است که ببینم بخاطر این وآن مرا صدا میزد یا نه این و آن بروند کناریک زمان همه بت پرست بودند ابراهیم موحد بود ابراهیم را خدا متعال در قرآن به عنوان امت معرفی میکند چون اصلا ملت توحید یک عضو داشت آن هم ابراهیم بود مظلومیت را ببینید اما پای کار بود ولو بخواهند به آتش بیاندازند ولو بخواهند شدید ترین برخورد را با او بکنند مرد خدا به برکت اون ایمان عالم را ناچیز می بیند در مقابل خدای متعال لذا خدا به آن عزتی می دهد شکوهی می دهد هزاران سال از زمان ابراهیم گذشته اما ابراهیم الگو اهل توحید و موحدان و مخلصین است لذا بهترین کار این است که انسان بنا بگذارد این را از کار های جزئی شروع کند اما اکتفا نکند من تلاش کنم در سلام کردن و نماز خواندنم در وظیفه ادا کردن ،پدر گفت کاری کن مادر گفت کاری کن و یا کسی درخواستی داشت آن را خالصانه انجام دهم حتی نه بخاطر رفیق به عشق خدا به کسی محبت می کنم

صیرفی: و اگر این اتفاق افتاد می شود همان اصعد خالص

آیت الله غفاری: بله خالص عبادت است عبادت ناب است خدایا به عشق تو دارم این کارو می کنم "اهبط الله الیه افضل مصلحته "گاهی مصلحتش این است به دلش می اندازد یک اشتباهی که باید درستش کند برود با مومنی که حقش ضایع کرده چرا آخر آن سد راه است حرف بزند گاهی این است کینه داشت یا بدهی داشت یا به خدا یا به دستگاه خدا به دلش می اندازد آن کار و راهی را گاهی افضل مصلحت توحیدی است یک شناختی است که خدادبه دل او می اندازد نوری به قلب او می اندازد

صیرفی: خیلی متشکر و ممنون هستم این یک هدیه حضرت زهرایی دربرنامه یاد خدا امروز که این روایت را با تفسیر حاج آقا خیلی به دلمان نشست امروز دلم می خواد که عرض ارادتی کنیم محضر حضرت زهرا سلام الله علیها که با هم یک سوره کوثر بخوانیم و ثواب آن را هدیه کنیم به روح منور حضرت زهرا سلام الله علیها

این سوره کوثر رو امانت می گذاریم این هدیه ما است به محضر حضرت زهرا سلام الله علیها ان شاالله نگاه مادرانه و کریمانشان را از ما دریغ نفرمایند حاج اقا خیلی نگاهمان را میتواندتغییر بدهد گشتن شبانه روز دنبال کارهایی که خالصانه می شود برای خدا انجام داد و حالا چاشنی این اتفاق این فرمایش حضرت زهرا که اگر این کاررا کردی خدا بهترین مصلحت را برای تو مقدر می دارد

آیت الله غفاری: بله و اصلا نفس این التفات که انسان بعضی بزرگان فرمودند چطور به کودک حرف زدن یاد می دهید به دلتان باید این را تلقین کنید عرض کردم در علم روانشناسی می گویند آقایانی که مطلبی که به خود تلقین کند مثلا به خودش امید بدهد حتی کسی که در درس ضعیف است می گویند نه تو میتوانی گاهی توصیه میکنند کتاب را کنارت بگذار این آسان است تلقین الکی تاثیر دارد، کجا مانده بالا ترین معرفت توحیدی که ریشه در برهان عقلی و نقلی وشهود اهل شهود دار انسان به دلش یاد آوری کند که خدا می بیند و کار دست خدا است "به یدی الخیر" من همیشه دنبال خیر هستم خیر به دست خدا است و فقط "به یدی" به دست خدا است همه رسول اکرم امیرالمومنین اهل بیت اگر توسل می کنیم وسیله اتخاذ می کنیم کار دست خدا است با این می خواهیم باز هم به آن خیری که خدا قرار داده است برسیم به امر خدا

خدا وسیله ای قرار داده است فرمود راه آسان را به شما نشان می دهم " عروه الوثقی" که اگر به آن چنگ بزنید اینها الگو های بی بدیل توحید هستند با آنها از جاده خارج نمی شوید لذاحتی توسل به عالی ترین موجودات با عظمتی که خدا عظمتشان را اذعان فرمود آن هم توسل است آن ها هم فقیر و عبد خدا هستند این التفات به عبودیت این توجه به ضعف بشر و اینکه همه چیز می خواهد و همه چیز دست خداست پس به یک جا فرستادنش که دلش را با خدا قرار بدهد اما بعضی عجب اشتباه می کنند می گویند دلم پیش خداست ساختگی نمیشود خدا راه قرار داده برای رفیق شدن خدا خیلی دوست داشتنی است فطرت می گوید کسی را که واقعا دوست داری نباید ناراحتش کنی و حکمش را زیر پا بگذاری باید ما احکام را یاد بگیریم بالا تر از احکام اعتقاداتمان را باید یاد بگیریم و محکم کنیم آخرت شناس بشویم زندگی حقیقی ما زندکی آخرتی ما است باید به آن خوب توجه کنیم خوب توجه کنیم آاز شدت عظمت واقعا این مبالغه نیست این مبالغه نیست واقعا این دنیا چیزی نمی شود اون وقت انسان واقعا به حماقت کسانی پی میبرد که عمرشون را فقط خرج پول و جاه و مقام و منصب کردند خیلی شاد شد که امروز رئیس شد خیلی احمق بود عجب حماقتی گرفتارش بود این بی عقل نفهمید این ریاست یک ابتلایی بود اگر دانست چقدر با شکوه شد یک فرصت خدمتی خدا بهش نصیب کرد که بیاید و بهترین باز هم در ریاستش بشود خالص عبادت اگر خالص عبادت را مسئول ما درک کند و بفهمد که این ریاست ورزی باید رنگش خدا و عبادت باشد بهترین مصلحت هم نصیب خودش می شود هم مردم

صیرفی: خیلی متشکرم خیلی ممنونم یا سیدتنا و مولاتنا انا توجهنا واستشفعنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیهاعندالله اشفع لنا عندالله


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-27 17:02:11