تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 فروردین 1401
تعداد بازدید: 42

یاد خدا 14 بهمن 1400

آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن برنامه یاد خدا 14 بهمن 1400)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی :الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الی بذکرالله تطمئن القلوب

بر خیزبرات عاشقی داده خدا احسان قدیم را فرستاده خدا در کوچه روزگار غم هست ولی آرام کند دل مرا یاد خدا

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر وپاک ایشان اللهم صل علی محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امام باقر سلام خدا بر امام هادی سلام خدا بر امام مهدی عج الله تعالی فرجه شریف وسلام خدا به شما رجبیان و اهالی ارجمند یادخدا وقتتان بخیر ماه رجب برای شما مبارک باشد این لحظات نورانی و بی نظیر لیله الرغائب بر شما وهمینطور ایام و ساعات بی نظیر ماه رجب خیلی خوش آمدید خدارا شکر می کنم توفیق دارم با یاد خدا خدمت شما سروران ارجمند باشم افتخار داریم این لحظات عمرم را به یاد خدا مشغول باشیم با حضور سرور ارجمندم استاد محترم اخلاق جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای غفاری عزیز آقا سلام علیکم ورحمه

استاد غفاری:سلام علیکم محضر حضرت عالی و عموم بینندگان عزیز ومشتاقان معارف الهی ومعارف انسان ساز و کسانی که عزم به یادگرفتن دارند محضر همه عرض سلام و تهیت دارم ان شاءالله از این ماه مبارک رجب وبعد ماه مبارک شعبان و بعد ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی ما با آمادگی کامل از حضرت حق مدد بگیریم تا آنچه کاستی هست در راه بندگی برطرف کنیم تا به مهمانی الهی لایق و آماده باشیم

صیرفی:شاءالله خیلی ممنونیم از تشریف فرمایی حضرتعالی و قبول دعوت که فرمودید آیات اخلاق بحثی هست که خدمت حاج آقای غفاری عزیز هستیم خلاصه ای از جلسه قبل را باهم ببینیم برمی‌گردیم و کلاس درس امروز را آغاز می کنیم

خلاصه جلسه گذشته:

یعنی انسان اگر مراقب نباشد دوباره پاهایش می لغزد دوباره به گناه می افتد دوباره کسی دلش را آزار می دهد دوباره توهین می کند کسانی هستند که زبانشان را مراقب نیستند ولی دم از دینداری

می زنند توجیح می کنند گاهی به کسی

هتاکی می کنند باید بین خودشان و خدا

ببینند کار درست انجام بدهند.

با توجیح کردن بی جا نباید

سر خودمان را کلاه بگذاریم خدا این طوری نیست اگر نابجا باشد خدا دردلتان به شما می فهماند داری سر خودت را کلاه می گذاری.

عزیزان باید مواظبت کنند مودتی که خداوند در وجودتان گذاشته به یک سوم ظن شیطانی چقدر می سوزد و از بین

می رود.

سوم ظن نسبت به فامیل به مومنین نسبت به عموم کسانی که اهل اسلام

واهل حرمتند ما اجازه نداریم بد گمان

باشیم.یک مثال بنده زدم آن اخلاقی که

که می خواهد بد تفسیر کند بد نگاه کند

به رفتارها به قدری این دستور حکیمانه

صادر شده که حتی ممکن است کسی در

نزد خدا گناه کار هم باشد اما چون من نمی دانم حق ندارم به او به دیده بد نگاه

کنم ناگاه درست من شاید به او فرصتی

بدهد او خودش را اصلاح کند.

پرده دری ها باعث می شود افراد سمت

صلاح نیایند جو،جو مطالبه صلاح نباشد

جو آلوده روح هم افزایی اینجا می می‌میرد*ان الله یحب المتقین*محبوب خدا اهل تقوا هستند نه در بیرون بد نمی کنند در درون بد نمی بینند نه اینکه بد را

نمی بینند می‌فهمند بد است اما حق ندارند به صرف اتهام زنی حرکت کنند

البته اگرکسی رفتار بدی داشت و حرف بدی داشت اهل تقوای حقیقی خوبی های او را به این حرف بد او فراموش

نمی کنند. می فهمند که اگر بدی هست

قابل اغماض است حق من است حق شخصی من است آنجا دقت بفرمایید تقوا ببینید چقدر با شکوه است فرمود " وان تعفوا اقرب للتقوی" مگر نمی‌خواهید در تقوا باشید گذشت کنید خدای من گذشت می خواهد چون می خواهد من را در تقوا ببینید مرا را دوست دارد محبوبش را خدا رها نمی کند لذا این آیات ببینید چقدر عالی باهم منسجم می شوند "ان الله مع الذی اتقوا والذین هم محسنون "کسانی که اهل تقوا هستند طبعا در پی خیر رساندن می شوند بیشترین کمک را می رسانند چرا ؟ چون از عمق وجودشان با خدا قرار گذاشتند خیر برسانند از دست آنها اگر مطلبی خیری باشد دریغ نمی کنند اگر یک امکان مالی داشته باشند دریغ نمی کنند پس تقوا صرفا یک نماز خواندن نیست ما دین کج فهمیدیم ناقص فهمیدیم لذا جذب نشدیم تقوا دل را با خدا بستن است دل را اگر با خدا بستی و با خدا عهد را محکم کردی نمی توانی سرخود باشی این کار بکنم یا نه؟ با تقوا جور در می یاید یا نه ؟ بروم یاد بگیرم خدا همراه کسی باشد خدا اورا در سختی ها رها نمی کند در شدائد ،شدائد می آید اما خروجی کار همه به نفع اهل تقوا هست معرفت افزوده می‌شود یقین افزوده می شود اگر خداي نکرده گناهی داشت به برکت آن بلاها آن گناه زدوده می شود کفاره گناه وی می شود پاک می شویم این پاکی انسان آماده محضر خدا می شود لذا ماه مبارک در پیش است ما برای اینکه آمادگی پیدا کنیم

سریع لباسمان را مرتب کنیم لباسمان باید تقوا باشد تقوا هم از عمق وجودمان باشد اگر ببینیم در دید الهی ایمان انسانی است با مطالعه و عزیزانم فرمایش بعضی از علمای بزرگ را تاکید می‌کنم که از مکتب انبیا یاد گرفتند توصیه کردند

شرح حال علمای ربانی را بخوانند

شرح حال انسان های وارسته واقعا خدایی بوده اند یعنی وجدان به تایید کسانی که دین شناس بودند کاملا منطبق

بود با بندگی خدا به اندازه یک سر سوزن به مخلوقی بدی نکرده اند.

می گویم مخلوق بله شاید ضمن ها

می رود سراغ انسان بله درست هم

می رود اما این ها حتی برای یک مورچه هم

بد نمی خواستند با عالم به قدری مشتاقانه

معامله می‌کردند چرا چون آن روح شناخت خدا و روح تقوا واقعا در عمق وجودمان ریشه دوانده هر چه معرفت عمیق تر روح تقوا در باطن قوی تر

لذا واقعا کم حرف بودند چون حرف می دانستند یک ذره حرف زدن خیلی سخت است ما اینقدر آسان حرف می‌زنیم ما با این حرف زدن بسیاری از فرصت ها را از خود می گیریم ما با حرف زدن زیاد ملاحظات محبت و مودت را کاملا نمی توانیم مراعات کنیم گاهی به گناه می انجامد گاهی هتک حریم می انجامد گاهی منشا دوری از وقار متانت می شود گاهی دل می رنجاند مشکلات زیادی پیش می آورد لذا برای حفاظت از تقوا عزیزانم داشته باشند این روایت را از امیر المومنین که در نهج البلاغه در کلمات قصار هست"التقی رئیس الاخلاق می‌خواهد اصلاح شود باید حفاظت جانب خدا و حفاظت حرمت خدا و حفاظت حرمت دستور او را در عمق وجود باور کنند و محکم کنندحقیقت تقوا و لغت آن در عرب به معنای حفاظت است لذا این حفاظت ناشی از ترس از عظمت باشد آن ترس در دل انسان بنشیند انسان با شکوه می کند

صیرفی:متشکرم از لطف حضرت عالی

کتاب المراقبات میرزا جواد آقای ملکی تبریزی نکات ارزنده برای مراقب جمع آوری شده است

محضر قرآن کریم مشرف میشویم برمی گردیم ایام تان مبارک باشد میلاد امام باقر علیه السلام و لیله الرغائب آغاز ماه رجب ان شاءالله دعای امام باقر بدرقه راه ما باشد آیه ۱۹۷از سوره مبارکه بقره عزیزان تقدیم حضور شما کردند بهترین توشه و بهترین همراه را قرآن به ما معرفی کرد تقوا

استاد غفاری:و در این تقوا ما در همه صفات خوب گاهی یک مشکلاتی از سابق در درونمان بخاطر بعضی غفلت ها مانده و این صفات در درون ما خدای عالم شاهد است ما استعدادی به ما داده شده که اگر ما حرکت کنیم باور کنید خدا می خواهد ما را برای خود بسازد و می خواهد دنیای ما دنیای کم باشد و یا زیاد دلپذیر باشد عزیزانم بدانند کسانی را ما سراغ داریم وچه مریض بودند وچه سالم، دلپذیر زندگی را داشتند، عمق وجودشان پر از شعف بود چون می دانستند معانی مریضی و سلامت را، چون می‌دانستند معنای این ثروت و معنی این فقیر و بی پولی، همه را می دانستند سر سوزنی در عمق وجودشان نارضایتی نبود بلکه از بعضی شان چه معانی تعجب آمیزی نقل شده که آنها بر خلاف منطق ظاهربین اهل دنیا چه تصوراتی داشتند یکی نقل کرده عمری را زحمت کشیده آخرش ببینید می‌گوید اواخر عمرش به دیدنش رفتند آنقدر اعضا و جوارح دچار فشاری مریضی بود اصلا تکان نمی‌خورد به سختی حرف می زد و دستش قادر به بلند کردن نبود و کاری کند و گفت ما حال او را دیدیم متاثر شدیم پرسیدیم که بدانیم خودش چه بیان می کند حالتان چطور است؟ مانند کسی که به حجله می رود بقدری با انرژی کامل گفت که خدای عزیزم این مالک من می‌گوید شما عمری زحمت کشیده و خسته شدی دیگر بس است من دستور داده ام حتی غذایی که به دهان ببری آن هم خودت زحمت نکشیدی من مامور قرار دادم دیگران این خدمت را کنند وظیفه قرار دادم مامور قرار دادم حتی خدای محبوبم راضی به این زحمت نیست من دستم را بلند کنم می‌گوید دیگر وقت استراحت بدن تو هست خودت را اذیت نکن پس بداند ظاهر و باطن من و تمام عالم بدست اوست او اجازه نمی‌دهد با نظر بدبینی زندگی کنم، گفتیم سوء ظن ممنوع است سوءظن به خدا چطور؟او خالق است او صلاح معبود را می داند این روایت تعجب آور را ببینید در روایت هست که در روز قیامت در مقابل سختی ها آنقدر عنایت خدا به بنده مومن می کند که این بنده صبر کرده بخاطر خدا وسختی ها را تحمل کرده آنقدر عنایت می کند این مومن آرزو می کند ای کاش در دنیا من با قیچی بلکه تکه تکه می شدم یعنی آنقدر بلا زیادی شد یعنی می‌فهمد این بلاها رمزی برای این بود که این روح با شکوه شود آزادتر شود ارتباطش با حقیقت حضرت حق قوی شود این نمی‌شود الا ما برای اینکه به تقوا برسیم که واقعا می توانیم به آن مراحل نزدیک شویم تقوا تسبیح نیست بدست بگیریم ،دعا نیست که برلب بیاید و زمزمه شود عمق انسان با خدا باید زندگی کن این را اگر انسان فهمید می خواهد چوپان باشد پروفسور باشد می خواهد رئیس باشد و آبدارچی باشد انسان زندگی می کند و با شکوه زندگی می کند و خدا اورا گم نمی کند او را برای اینکه این بشود روایت علی باید در سر لوحه برنامه ما باشد فرمود "حرام علی کل قلب "متوجه بدنیا" ان تسکنه التقوی" مگر نگفت این تقوا در دل قرار بگیرد می فرماید دل شیفته دنیا نمی تواند تقوا را بگیرد اصلا ممنوع است "حرام علی کل قلب" متوجه بدنیا

دلی که شیفته و خیره و سرگردان دنیا شد او پراکنده است او آماده است او به قبله توحید نه ایستاده لذا تقوا نماز باطن اوست نمازش باطل است او نمی‌تواند تقوا داشته باشد باید انسان تکلیفش را در عین بهره مندی که به شدت این را چندین بار بزرگان فرمودند ما اینجا تذکر دادیم هرگز این نیست ما بخواهیم بگوییم از دنیا و مال و ریاست دنیا استفاده نشود ریاست هم وسیله برای بندگی خدا هست اما چه کنیم که گاهی رئیس نمی فهمد و مالدار نمی فهمد خیال می کند مال داری انبار کردن است مال انبار شده را خدا هشدار داده است که وای به حال کسانی که طلا و نقره ثروت را کنز می کنند انباشته می کنند راهی که خدا دستور داده انفاق نمی کنند به عذاب گرفتار می شود اگر بنا باشد ما با تقوا باشیم ودل بچشد باید قبول کند از امامش که امامش می گوید من دوست ندارم خدا دوست ندارد دنیا زده باشید از دنیا استفاده کن دنیا در خدمت تو هست اما اسیر دنیا ممنوع است این هشدار را از اميرمومنین قبول کنیم و دنبال آن زمینه رسیدن به تقوای قلبی باشد مبادا دیر شود فرصت ماه رجب بسیار مغتنم هست

صیرفی:متشکرم از شما و همراهی

خدا را به وجاهت امام باقر قسم می دهیم در شب آرزوها الهی چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-05-05 05:21:17