تاریخ انتشار: یک شنبه 26 تیر 1401
تعداد بازدید: 60

یاد خدا 12 خرداد 1401

آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن و صوت برنامه یاد خدا 12 خرداد 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الابذکرالله تطمئن القلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا

احسام قدیم را فرستاده خدا

درکوچه ی روزگار غم هست ولی

آرام کند دل مرا یاد خدا

سلام خدا برپیامبر رحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد عجل فرجهم وسلام خدا برامام مهدی عج وسلام خدا براهالی ارجمند یاد خدا وقت شما بخیر خیلی خوش آمدید خدا را شکر می کنیم توفیق داریم این لحظات را با شما به ذکر ویاد خدا مشغولیم ان شاءالله والحمدلله روزی مان شده است این لحظات وسراین سفره سپری می شود با افتخار محضر سرور ارجمندمان استاد اخلاق ومعلم مهربان مان جناب حجه الاسلام حاج آقای غفاری هستیم .

حاج آقا سلام علیکم خیلی خوش آمدید .

استادغفاری : سلام علیکم محضر حضرتعالی وعموم بینندگان عزیز وشیفتگان ومشتاقان معارف قرآنی و روایی عرض ادب داریم وامیدواریم ان شاءالله خدای متعال در همه ی عرصه ها ی از زندگی بهترین استفاده کنندگان فرصت عمر قرار بدهد ان شاءالله

صیرفی : خیلی ممنون از قبول زحمت ودعوت وتشریف فرمایی تان یک سالی است دربرنامه ی یاد خدا میهمان سرور ارجمندمان هستیم ومحور بیانات شان آیات اخلاقی قرآن الکریم تحت عنوان آیات الاخلاق وکلی مطلب مفید از حضورشان یاد گرفتیم .

باهم خلاصه ای از جلسه ی گذشته را ببینیم وبرمی گردیم ان شاءالله کلاس درس امروز را آغاز می کنیم .

خلاصه جلسه قبل :

می گوییم شما چرا فلان مساله را جدی نگرفتید می گوید پدران ما این را مهم نمی دانستند ، می گوییم نماز می خوانید می گوید بله می گوییم مسجد چرا نمی آیید شما به این خوبی که نمازتان را مراقبت می کنید می گوید ما از بچگی عادت نکردیم ، وقت نماز که می شد پدر ما اول وقت هم اگر نبود وسط های وقت مغازه را می بست وبعضی وقت ها درهمان مغازه نمازشان را می خواندند ما هم از او یاد گرفتیم نمازمان را می خوانیم اما مسجد عادت نداشت بیاید آیا همان اشکال را که کفار داشتند و نیامدند به سمت دین ما که آمدیم به سمت دین با همان اشکال کفار دین داری کنیم ؟ نماز یک حضور قلب است نباید درنماز حواس شما جای دیگر برود باید درنماز توجه کنید خودتان را حفظ کنید باید با کمال ادب بیاستید درنماز ، ادب من درآوردی هم خیر ، عده ای ادب من درآوردی بدعت گذاشتند مثلا ما درنماز چطور دست مان را روی سینه بگذاریم .نه ، این ادب بین مخلوقات است خدای متعال چطور دستور داده است خیلی با خشوع وخضوع وآرامش بیاستید درنماز ،موقعی که می روید به رکوع با کمال تعظیم درمقابل خداوند ، خدایی که درهمه جا حضور دارد به سجده می روید با نهایت کوچکی وبه تعبیر آیت الله بهجت خود را هیچ حساب کنید درمحضر خدا .

صیرفی : وقت شما بخیر .منتظر پیام های شما در سامانه پیامکی 3000720 همینطور تماس شما با شماره تلفن 162 هستیم اتفاق خوبی که در این مدت افتاده است خیلی ها دربازنشر این ویدئو کلیپ ها وپیام های ارزشمند توسط کارشناسان محترم گفته می شود ودرحد یک دو دقیقه بیش نیست برای عزیزان شان ارسال می کنند استوری می کنند نوع مختلفی که می توانیمدر بازنشر ش سهیم درصفحه مجازی به آدرس منتظر لطف وعنایت شما هستیم .حاج آقا با افتخار محضر شما هستیم .

استادغفاری :بسم الله الرحمن الرحیم

ازمهمترین نکاتی که ما دراولین جلسات که محضر عزیزان بودیم وشروع کردیم سوره ی مبارکه ی عصر بود که با هشدار و واژه ی قسم درآنجا وارد شد .والعصر ، عصر یک زمان است ازنکاتش اینطور برآمد وبه ذهن مان اینطور خدای متعال القاء فرمودند که عصر زمان پایان شدن روز است روز دارد خلاص می شود این التفات که زمان برای ما چقدر مهم است .از عزیزان باید پرسید که نگاه کنید از ماه مبارک تقریبا حدود یک ماه گذشت واین اتفاقات پی درپی ما داریم تا به مقصد برسیم حواسمان هست درحال رفتن هستیم متاسفانه بعضی ازما آنقدر غرق دنیا شده ایم عده ای که از دست رفته اند کسانی که به این پیام ها توجه می کنند حواسشان هست چقدر باید تلاش کنند تا غرق نشوند این زندگی روزمره این مشکلات پیچیده ای که بشر امروز برای خودش درست کرده است سبک زندگی درست کرده است که ما قاطعانه عرض می کنیم که این سبک زندگی بسیاری از وقت ها درتضاد با انبیاء است وسعادت انسان است یعنی برای یک چیزهای مهمی وقت دراین سبک زندگی قرار نداده است برا ی چیزهای بسیار کم اهمیت آنقدر وقت قرار داده است ، این بالا پایین کردن ها واصل وفرع را به هم ریختن انسان را ضایع می کند لذا عمر به شدت درحال از دست رفتن است ، بالاترین سرمایه ما است دوعنوان برای مهمترین سرمایه ی ما گفته می شود در دستگاه نظام تربیتی ابدی انسان یکی عمر است یکی اراده است ، از عمر و اراده نباید غافل شویم فرصت بسیار محدود است ، حکمت آفریننده ی ما دراین بوده است که اجل وپایان زندگی ما را به ما نشان نداده است تا ما به شکل طبیعی فطری با یک نگرانی جدی در اوج جدیت باشیم برای استفاده کردن از فرصت ها ممکن است این آخرین فرصت ما باشد ! ممکن است امکان تدارک نباشد ، این ماه رمضان که گذشت آخرین ماه رمضان باشد از لسان بزرگان عرض شد واز زبان مبارکشان که آنچه را که درماه مبارک بدست آوردند آیا حفظ کردند آیا با دوری از گناه وبا یادگیری وظائفشان وبندگی خدا ، زندگی یک بنده ی خدا که سامان دارد و واقعا با کل عالم باشد چون می خواهد اینجور قدم بردارد اینجور حرف بزند وآنجور رفتار کند آنطور که خالقش اجازه داده است خالق او را بدون برنامه رها نکرده است محال است او را بدون برنامه رها کند به این اهمیت به این پیچیدگی این ابر کامپیوتر ها محصولی از محصولات انسان حساب می شود ، ببینید انسان چقدر پیچیده است وجودش که آن می شود نشانی از نشانه های انسان ، آن دستگاه به آن پیچیدگی ، مقصود ، این عمر را به ما هشدار دادند وشما دارید حرکت می کنید وشما نمی توانید انکار بکنید ؟ می تواند پایان پذیر بودن این فرصت ها را انکار کند ؟

نباید از خودش سوال کند که کجا می رویم ، اگر جوابش را نداریم برویم ببینیم چه کسانی دارند ؟

دستگاه وحی الهی برپا شد که این سوال ها را جوابش را به شکل کاملا واضح برساند با ندای فطرت انسان هماهنگ است * یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه * با چه تلاشی چه بخواهید وچه نخواهید درحال رفتن به سمت رب تان هستید یعنی درحالی که همیشه در محضرش هستید به عالمی منتقل می شوید که این مشغولیت ها را نخواهید داشت ، دیگر زن ما واولاد ما مال وریاست ما ، همه ی این مشغولیت ها تمام می شود ، انسان خواهد بود وربش ، ربی که او را این همه امکانات ، این همه فرصت داده است تکریم کرده است به او میدان محبت ورزیدن باز کرده است به او میدان مسئولیت شناسی باز کرده است ، نیاید ما از خود بپرسیم ما چه کاره هستیم خدای عالم شاهد است بسیاری از ما سبک زندگی مان نیاز به تغییر دارد واگر این تغییررا ایجاد نکنیم فردا پشیمان می شویم حیف است ، عیب است که خداوند عقل وشعور حس حق خواهی داده باشد حس سود طلبی داده باشد اما درشناسی سود زیان سطحی نگر باشد .

اگرانسان این را یکبار بشنود باید بنشیند وفکر کند سود حقیقی یعنی آنچه که به دنبالش ضرر نمی آید ، آن هزینه کردنی که به نفع ما تمام می شود ، ما باید بشناسیم خودمان را ، اگر ما پنجاه شصت ساله هستیم یک سود به ما می رسد اگر ما ابدی هستیم سودمان فرق می کند ابدی می شویم اصلا قابل مقایسه نمی شود لذا این انسان به برکت اندیشه درست وتفکر خودش ودر حقیقت خودش حقیقت عمر خودش ،گوش به حرف چه کسی بدهد برویم عالم پیدا کنیم عالم یعنی دانا ی امین، آن که واقعا دانا باشد خیالمان راحت باشد که حرکت در راستای علم ودانایی ما به شکوه هم می رسیم پیامی را داریم می گیریم درست که از آن بالاتر پیام نمی تواند باشد که پیام حضرت حق است که خدای متعال بوسیله ی انبیاء به ما ازرش قائل شده است پیغمبر برای ما فرستاده وامام تعیین کرده است الگو تعیین کرده است مربی تعیین کرده است وما تازمانی نیاییم و شاگرد خوبی برایشان نباشیم نمی توانیم که ما تربیت شویم غرض فقط این نیست که ما چهار کلمه یاد بگیریم بسیاری زندگی شان با چه خود خوری ها وافسردگی ها وبا چه کنم چه کنم ها ، چرا ، تصور می کنیم مشکلات برای بیرون است ، مشکل برای درون شما است چون در درون خودت رانیافتید بیرون به شما گیر می دهد بیرون باید گیر کنید خدای متعال اوضاع بیرون را به نحوی برای انسان بیاورد که ببیند راه برای انسان هموار نیست ، گفتند بزرگ در بعضی جلسات کلام خیلی پر معنایی فرمودند گرفتار یعنی گرفته ی یار ، یار نگهش داشته است تا او برگردد که یار چکار دارید باما ؟ نکند ما راه را اشتباه می رویم واشتباه تشخیص می دهیم ویک جا را کم گذاشته ایم. بسیاری از ما بدون تعارف متاسفانه دور هستیم از فرهنگ اصیل ثقلین وقرآن ودم از قرآن زدن در جامعه ی ما هست وباید هم باشد متاسفانه عیبش این است که دم زدن زیاد است وآن را متعهدانه یاد گرفتن ومتعهدانه به کار بستن متاسفانه برای عده ی خاصی است ، ما هم برویم جز عده ی خاص تا کشور درست بشود کشور درست شود عالم درست می شود دنیا درست می شود یعنی می بینند چه اوضاعی شد که این ها درست حرکت می کنند وبا اوج راحتی ، راحتی فقط در مادیات بگردند ماده بیچاره کرده است انسان را، اوج فلاکت عالم انسانی است عالم طبیعت عالم تزاحم است همه چیز دست شما نیست مزرعه تا باران نیاید شما نمی توانید کار را درست کنید الان دنیا برای غذا گرفتار شده است چرا چون مثات دوکشور باهم جنگ می کنند یعنی که به هم پیچیده است باهم دیگر تعامل دارند این دست ما وشما نیست این عالم ماده است زرنگ کسی است که بپرسد آیا عالم فقط این است یا این عالم یک قسمتی از این ماجرا است وقسمت کوچکی ازماجرا است انسان اگر آمد وپرسید وخودش را پیدا کرد از عمرش استفاده کند این عمرش را به سود خودش سپری کند ان شاءالله .

صیرفی : محضر قرآن کریم مشرف می شویم با افتخار برمی گردیم بخش پایانی کلاس درس حاج آقا استفاده خواهیم کرد .

محضرسوره ی مبارکه منافقون آیه ی نهم رسیدیم وحالا خدمت سرور ارجمندمان حاج آقا غفاری عزیز خواهیم بود .

استاد غفاری : پیام این آیه خطاب به اهل ایمان است مبادا اموال وامکانات شما وفرزندان شما را از یاد حقیقت ویاد خدا باز بدارد ومبادا شما را چنان درگیر کند ومشغول ، که بسیاری را بسیار مشغول کرده است هیچ ندارند جز این مشغولیت ها ودائم بخواهند این جدوا پیچیده را حل کنند نمی توانند چون فکر می کنند خودشان کار ساز هستند ، کار را به دست کار سازعالم نسپرده اند لذا کسی که خدا را شناخت این می شود * افوض امری الی الله *باید سپرد به خدا ، پس ما چه کاره هستیم یک مامور خدا هستیم به فرموده این را بگذار اینجا فلان جا برو فلان جا نرو ، چشم * فلان حرف را بگو فلان حرف را نزن چشم فلان کار را بکن فلان کار را مجاز نیستی ، خب خداوندا کارهایم چطور می شود ؟ می فرماید ما درست می کنیم کارهایت را ، این ها درپیام های انبیاء جزء واضح ترین فطرت پذیرترین چون ما نیاز داریم کسی نیازمان را تضمین کند بعد از اینکه دیدیم عاجزیم عجز انسان انسان را در درون خودش راهنمایی می کند چه کسی عاجز نیست بروید سمت او چه کسی قدرتش بالای همه ی قدرت ها قرار می گیرد که در هر شرایطی قبل وبعد از مرگ در مریضی ودر عافیت در بی پولی وبا پولی چه کسی که کار را انجام می دهد جدای از پیامهای قطعی وپیام اهل بیت وجدای استدلال های عقلی وبرای این مساله اهل حکمت بیان کرده اند این تجربه ی عینی زندگی مردان خداست ، مردان خدا که می گوییم یعنی همان انسانهایی کهمثل ما وشما هستند منتها تغییر دادند زندگی شان را ...چطور تغییر دادند ؟

هرجا که حاکمیت هوس وجهل وغفلت ونادانی بود نگذاشتند موج ها آنها را ببرند ، عزیزان این کلمه را مهم بدانند موج ها می خواهند این ها را ببرند ..در دنیا امواجی است شیاطین امواج راه انداخته اند انسان های شیطان صفت قیافه اش قیافه ی یک شی دیگر نیست مثل ما .شما قیافه ی انسان دارد اما اگر درافکار درونی اش فساد رخنه کند انسان حقیقت باطنی اش مسخ می شود بسیاری در حال کشیدن انسان هستند ببینید دنبال که بروید روز قیامت خواهند گفت امامت که بود امام نه ان کس که اسمش بردید آن کس که ددنبالش رفتید واقعا یکبار می گویید امام فلانی است یکبار م یگویند ببینید دنبال چه کسی میورد ؟ پس معلوم می شود حرف که را گوش می کند او امام است بدانید ...به صرف علی علیه السلام ورسول الله وامام زمان (عج )اینطور نیست .ما امام زمانی هستیم ،خیر اسمی نیست ادعایی نیست شما اگر شیوه ی زندگی که اهل بیت می گویند را گرفتید وبا آن شیوه واقعا خودخواهی ها خود سری ها وخودرای ها خود بینی ها خود کامی ها را کنار گذاشتید شما شدید تابع امام با امام قرار است محشور شوید چون راه او را می روید او جلو دار شما است شما دنبال او می روید با او قرار است محشور شوید، پناه برخدا ما درزبان مان بگوییم امام اما درعمل کسانی را که دشمن امام هستند زندگی را از آنها یاد بگیریم فرق نمی کند انسان جدی شد می بیند ریز ودرشت برای این ریز ودرشت خدای متعال اهمیت قائل شده است چون انسان مهم است ابدیت مهم است این انسان اگر ملتفت بشود شب ها یک مقدار تفکر کند که چه می کند ؟ بنده چه کسی می شود ؟ به سمت چه کسی می رود راضی هستیم از این وضعیت چرا باید راضی باشیم اگر دیدیم کارها درست است خود وظیفه مان را انجام داده ایم خود را گم نکردیم حقیقت را گم نکرده ایم مالک عالم را گم نکرده ایم برنامه ام را درست کردیم یک برنامه ی من درآوردی یک بتی برای خودمان نساختیم با توهم ها ، یک برنامه ای که معلوم نیست از کجا گرفته شده است بترسیم عزیزان از این که یک کلمه از کسی قبول کنیم که وای که برخلاف برنامه ای باشد که امامی که خداوند امامت او را قرار داده است برخلاف او باشد ما خیلی صدمه خواهیم خورد پس اگر مراقب باشیم وعمر مان را قدرش را بدانیم اولاد واموالمان برای استفاده کردن است نعمت است ما خرج نعمت نشویم قرار است نعمت خرج ما شود اگر ما این را پیدا کردیم ان شاء الله وبه امید خدا از خسارت ها مصون خواهیم بود تنها یک راه دارد از خسارت مصون ماندن آن کس یکه سود رسان است رب العالمین است اگر او گمش نکردیم وبا او زندگی کردیم وراه زندگی با او را رفتید یادگرفتید نه ازکس یکه ادعا کرد ازکسی که سند قطعی نشان داد ویقین کردید که این برای دستگاه خداست خدا است که پشیمانی نخواهد داشت ان شاء الله ...

صیرفی : مرز بسیار ظریف وباریکی هم دارد یک عده درجایی که فرمودید مراقب باشید که خانواده وفرزند شما را از مسیر بازندارد ممکن است همین هم بعضی افراط وتفریط درش صورت بگیرد وخانواده را رها کنند ومعتکف گوشه ای شوند ویک عده ای هم بگویند ما عهده دار این خانواده ایم فقط همه ی هم وغم ، خوراک وخورد وخواب و خانواده باشد ..

استادغفاری : اگر ما پناه آوردیم به دستگاه اهل بیت آنها به ما دستور می دهند ما وظیفه داریم نسبت به اموالمان وخانواده وبه اجتماعمان هم نوعانمان نسبت به حیوانات نسبت به طبیعت وظیفه داریم ما اگر وظیفه مان را درست انجام دادیم این هم ما وهم آنها را خدا قرار است مدیریت کند وعنایت کند فقط ما نباید خراب کنیم خود سری ممنوع است چه گرفتید چه رها کردید به چه دلیل ؟ یعنی ما هیچ یک به تنهایی علم مان چیزی نیست * وما اوتیتم من علم الا قلیلا * چیزی ما نداریم که دیگرانی که حتی دم از استادی می زنند درکنارشان م یبینیم خبری از ابدیت ندارند تا درخانه انبیاء بیایید در خانه آن نگاری روید که به مکتب نرفت و درس نخواند کتابی آورده است امروز دقائش را اهل دقت که می فهمند می گویند محال است این را یک عرب درس نخوانده ودر محیط جاهلیت بسیار وحشتناک ، نوشته باشد یقین می کنیم برای کار خانه ی خداست این دستگاه را تا انسان نیاید و همراهی نکند دستگاه وحی الهی را این خودسری ها انسان را خیلی دچار خسارت می کند...

صیرفی: انشاالله که خداوند توفیق این توجه و دقت را روزی ما کند ، صل الله علیک یا ابی عبدالله خدا را به وجاهت سیدالشهدا دعا می کنیم الهی چنان کن سرانجام کار

تو خوشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-29 11:05:12